– E tânără, frumoasă, are un glas splendid şi o carismă care te copleşeşte. Apreciată și aplaudată pe toate meridianele globului, şi-a păstrat naturaleţea şi modestia, care îi sporesc și mai mult farmecul. Într-una dintre rarele ei întoarceri în România, a acceptat să-și spună povestea pentru cititorii “Formulei AS” –
Când se lasă toamna peste Brașov
– Te-ai născut în Braşov, ai studiat în Cluj, la Academia de Muzică “Gheorghe Dima”, ai fost solistă a prestigioasei Opere de Stat din Viena, iar din 2010, ca freelancer, călătoreşti pe tot globul, cântând pe cele mai mari scene ale lumii. Aflată mereu în mișcare și forfotă creatoare, unde mai există un “acasă al sufletului” pentru tine?
– “Acasă” e acolo unde se află familia mea, adică în Elveţia, în Lausanne. Acolo locuim toţi cinci: eu, soţul meu, Clement, fiul nostru, Ştefan, şi copiii lui Clement din prima căsătorie, Ina şi Theo. Deci eu sunt o femeie care a trecut de la zero copii la trei! (râde) La început, recunosc că am suferit un mic şoc şi am avut nevoie de o oarecare perioadă de adaptare, dar acum suntem o familie – pot să spun – perfectă, funcţionăm minunat împreună. Ina are 19 ani, Theo are 21 de ani, iar Ştefan are 9 ani şi, în calitatea lui de mezin, e cel mai răsfăţat membru al familiei. Pe de altă parte, şi eu sunt răsfăţată, fiindcă peisajul dimprejurul Lausanne-ului aduce foarte mult cu peisajul din jurul Braşovului, aşa că nu mă simt realmente “ruptă” de acel “acasă” de origine.
– Când te întorci în România, să cânți, publicul de aici îţi dă și el sentimentul de “acasă”? Îl simţi cumva diferit față de publicul din alte ţări?
– Nu cred că publicul, ca atare, se diferenţiază în funcţie de geografie. Ceea ce diferă este fiecare spectacol sau fiecare recital, fiecare seară în care cânt, iar diferenţa rezidă în cum mă simt eu şi cum reuşesc să transmit emoţie, în fiecare seară în parte. În funcţie de asta, de ceea ce ofer eu, primesc şi reacţia publicului, indiferent unde m-aş afla pe glob. Iar acasă, în România, emoţiile mele sunt mult mai mari. Tot timpul am simţit că aici trebuie să demonstrez şi mai mult. Pe de altă parte, fiecare întoarcere în ţară e o mare bucurie şi mă încarcă enorm, în sens pozitiv. Nicăieri nu-i ca acasă! Din fericire, vin în România mai des decât se află, oficial, pentru că, dincolo de angajamentele profesionale, mă întorc şi ca să o văd pe mama, care continuă să locuiască în Braşov. Vizitele astea la mama şi în Braşov sunt o altă sursă de energie bună.
– Mai seamănă, oare, Brașovul de azi, cu oraşul copilăriei tale?
– Da, să ştii că da. Mai regăsesc un detaliu care mă răscoleşte de fiecare dată: mirosul oraşului! Uite, dacă, de pildă, în Elveţia, oriunde ai fi, chiar şi în Lausanne sau în Zürich, miroase a fân – e un parfum dulceag, foarte plăcut –, în Braşov miroase a brad. Mai ales toamna, când încep să se ardă frunzele, aerul capătă o consistenţă mai dură, te pişcă într-un fel anume, iar parfumul de brad devine şi mai intens. Ei, mirosul ăsta pe mine instantaneu mă proiectează înapoi, în timp, în vremea copilăriei. Şi mi-e atât de drag! Şi mai e ceva care mă leagă iremediabil de Braşov – un obicei, pe care eu şi azi îl păstrez: vara, spre seară, niciodată nu ies din casă fără un pulover sau un şal, pentru că, aşa după cum toţi braşovenii ştiu, acolo, spre seară, se face destul de răcoare. Întotdeauna când pun mâna pe şal sau pe pulover, mă regăsesc pe mine, cea din copilărie. Obiceiul ăsta e un alt portal prin care oricând pot să călătoresc în trecut.
– În Braşovul copilăriei ai descoperit și muzica?
– Dacă sora mea, care e mai mare decât mine şi care a devenit judecător, era copilul pragmatic, cu picioarele pe pământ, eu eram copilul foarte visător şi cu glas frumos, care cânta şi acasă, şi la grădiniţă, şi la şcoală… Mama devenise destul de îngrijorată de această stare a mea, permanentă, de visare, astfel că, în încercarea de a mă ancora puţin în realitate, la vârsta de 12 ani m-a dus la liceul de muzică. Mutare faţă de care nu m-am opus, ba chiar am devenit entuziasmată. Mai ales când mi-am primit flautul, care mi s-a părut ceva atât de frumos: vedeam în el o adevărată bijuterie. Ţin minte că, atunci când l-am primit, am stat ore în şir şi m-am uitat la el, l-am răsucit pe toate părţile…
– Tu ţi-ai ales instrumentul?
– A fost cea mai bună opţiune la acel moment. Pian şi vioară nu mai puteam să-mi aleg, fiindcă studiul acestor două instrumente începe la 6 ani. La 12-13 ani se începe studiul instrumentelor de suflat, iar eu, fiind o fetiţă destul de delicată, de fragilă fizic, aveam nevoie de un instrument pe care să-l pot susţine. Dar a fost opţiunea perfectă pentru mine, căci m-am îndrăgostit de flaut imediat. Doar că mie continua să-mi placă să şi cânt cu glasul. Și cum la vreun an după ce am intrat la liceul de muzică s-a reînfiinţat corul “Camerata Infantis”, condus de profesorul Nicolae Bica, am ales să merg şi la cor, doar din plăcere, nu din vreo obligaţie şcolară. Iar plăcerea asta a tot crescut! (râde) Apoi, după vreo patru ani, deci aproape de finalul liceului, deşi eu mă pregăteam să dau admitere la Bucureşti, la flaut, domnul Bica mi-a spus că totuşi ar fi bine să fac canto. Acela a fost un moment esenţial din viaţa mea: cu două luni înainte de admitere, datorită sfatului dat de domnul Bica, am schimbat direcţia şi am pornit spre Cluj şi spre canto.
Clujul studenției și-al inimii
– Reputația Conservatorului din Bucureşti e uriașă…
– Așa e, dar să ştii că nicio secundă nu mi-a părut rău că am ales să studiez în Cluj. Oraşul ăsta mi-a intrat în suflet foarte repede, m-am legat de el incredibil de mult, la nivel emoţional! Şi acum păstrez o mare, mare afecţiune pentru Cluj! Mi-am dat seama ulterior că aglomeraţia din Bucureşti nu mi-ar fi priit deloc. În schimb, Clujul a avut exact dimensiunea potrivită pentru personalitatea mea mai ales din perioada studenţiei. Aceea a fost o perioadă foarte bună pentru mine, cu atât mai mult cu cât s-a dovedit că şi domnul Bica anticipase corect: dânsul mi-l recomandase pe maestrul Gheorghe Roșu, profesor la Conservatorul din Cluj, considerându-l dascălul cel mai compatibil cu mine și relaţia dascăl-învăţăcel cu maestrul Roşu, m-a condus, într-adevăr, spre un drum minunat. Când ajungi pe drumul cel bun, lucrurile se leagă făcând arc peste timp. Uite, să-ţi dau un exemplu: în 1994, corul “Cantata Infantis” a fost invitat să facă un turneu în Japonia, ceea ce, la momentul acela, când România traversa dura perioadă de tranziţie de după comunism, a fost un eveniment! Japonia reprezenta o destinaţie atât de exotică şi de misterioasă! Ei, când am ajuns acolo, pe de o parte am suferit un şoc cultural enorm, iar pe de altă parte, am înregistrat un succes uriaş. Şi acum îmi persistă în amintire imagini din acel turneu! Prin urmare, am fost deosebit de încântată când, la începutul acestui an, am primit un e-mail de la “Musashino Cultural Foundation”, cei care au organizat recitalul din 1994 şi care, ştiind că eu am continuat cu o carieră solo, m-au invitat să dau un recital în aceeaşi clădire în care cântasem ca solistă a corului “Cantata Infantis” cu 25 de ani înainte! Evident că am acceptat invitaţia şi, în iulie, odată ajunsă în Musashino, am simţit că parcă am închis un cerc.
– Nu ai regretat niciodată că ai dat flautul pe cântat? E un instrument îngeresc…
– Iubesc şi azi flautul cu pasiune, dar nu îl percep ca pe o parte integrantă din mine. Au fost momente când simţeam că nu-mi puteam controla emoţiile, că-mi tremurau mâinile, că, pur şi simplu, nu puteam să mai stăpânesc instrumentul. Pe când cu vocea e cu totul altfel, ea e, într-adevăr, parte din mine! Deşi mi-a luat destul de mult timp ca s-o “îmblânzesc”, ca să ne “acomodăm” una cu cealaltă, ca să ne împrietenim, să-mi dau seama ce vrea ea – pentru că vocea are personalitatea ei, nu poţi să faci tu ce vrei, ci ea decide şi tu trebuie să-i urmezi drumul. Relaţia asta poate să devină uneori chiar foarte complicată. N-o înţelegi: de ce ea vrea aşa, iar eu vreau altceva? Pe de altă parte, după ce depăşeşti momentele de criză, călătoria devine minunată. Te gândeşti că e incredibil unde ai reuşit să ajungi căutând profund în interiorul tău şi dând ascultare vrerii vocii tale. Asta, în esenţă, e însăşi cheia fascinaţiei pe care o am faţă de arta cântului şi asta e ceea ce îmi alimentează constant pasiunea. Crede-mă, că sunt foarte puţine zile în care nu cânt! Pur şi simplu, a cânta e pentru mine o nevoie, nu o obligaţie motivată de carieră. Nevoia de a cânta mă cheamă!
– Aproape oricând se scrie sau se vorbeşte despre tine, se pomeneşte întâlnirea ta cu celebrul tenor José Carreras. Cât de mult a cântărit ea în cariera ta?
– A avut o mare valoare emoţională. L-am întâlnit pe José Carreras cu ocazia primului concurs internaţional la care am participat, concursul “Julián Gayarre”, din Pamplona, el fiind preşedintele de onoare. Carreras nu a participat la primele etape ale competiţiei, ci a venit doar la finală. Plăcându-i foarte mult vocea mea, s-a supărat când a constatat că juriul nu-mi acordase nicio distincţie. Aşa că atunci, pe loc, a inventat un premiu special pentru mine, o bursă de studiu menită să mă stimuleze artistic. Gestul lui a însemnat o validare a talentului meu şi a faptului că am ales drumul cel bun. Vorba lui Nichita Stănescu: mi-au crescut aripile până la cer! Mai ales că, repet, era primul concurs internaţional la care participam, veneam din România, nu ştiam aproape nimic despre lumea asta a competiţiilor lirice…
Viața pe banda de mijloc
– Apropo de “veneam din România”: originea ta a fost un avantaj sau un dezavantaj?
– Faptul că sunt româncă eu l-am simţit mereu ca pe un avantaj. Noi avem o mare tradiţie în domeniul liric, România a dat, de-a lungul anilor, nişte cântăreţe fantastice, astfel că azi, în lumea operei, când spui că vii din România, reacţia este un “Oooooo!” cu valoare exclusiv pozitivă. Originea românească e ceva extraordinar, dintr-odată eşti privit cu mult respect!
– Solicitări permanente, recitaluri în toată lumea, succes… Cum împaci viața ta, dusă pe banda de viteză a autostrăzii, cu familia?
– De la o vreme, am mai redus viteza vieții mele și mă aflu pe banda din mijloc a autostrăzii. Când Ştefan a ajuns la 5 ani, am decis să reduc puţin viteza, astfel încât să pot să mă ocup de el temeinic, iar familia noastră, în întregul ei, să capete o bază şi mai solidă. Familia e extrem de importantă pentru mine: de la ea îmi vin echilibrul şi bucuria vieţii. Niciodată n-am vrut să duc acel tip de existenţă care te condamnă la a te întoarce în permanenţă într-o cameră de hotel goală. Eu am vrut şi vreau să mă întorc acasă. Aşadar, am ales să domolesc puţin ritmul, ceea ce, la modul concret, a însemnat că am ales să mă axez mai curând pe concerte, pentru că ele “consumă” mai puţin timp. Turneele și proiectele de operă implică perioade mari de absenţă, iar preţul ăsta mi se pare prea mare în raport cu copilul meu. Țin minte că atunci când Ştefan avea 5 ani, am făcut un turneu în Japonia care a durat trei luni şi a fost foarte greu. Ştefan, pur şi simplu, nu înţelegea de ce mama nu mai vine acasă şi, oricâte explicaţii i s-au dat, a suferit foarte mult. Cinstit vorbind, schimbarea asta “de bandă” n-a fost şi nu e simplă: când ajungi în prima linie, te trezeşti angrenat într-un sistem care funcţionează aproape de la sine. Primeşti foarte multe solicitări, toate onorante şi teribil de tentante, şi e foarte greu să le triezi la sânge, să refuzi… Însă, până la urmă, ce contează mai mult: binele copilului sau gloria ta?
– Soţul tău e român, dar nu face parte din lumea muzicii. Asta a dat echilibru vieții voastre în doi?
– Da, el chiar îmi echilibrează balanţa. Întrucât, când e vorba de muzică, eu nu prea ştiu să mă opresc. Când studiez, mă cufund în muzică ore şi ore în şir – chiar nu-mi dau seama când zboară timpul! Am, realmente, nevoie să existe cineva lângă mine care să mă mai şi oprească, care să mă ajute să înțeleg că viaţa mai înseamnă şi alte lucruri, nu doar muzică. Aşadar, dincolo de iubire şi de punctele comune – pasiunea pentru lectură, pasiunea pentru călătorii etc. –, în mod paradoxal, compatibilitatea noastră e născută şi din disonanţă. (râde)
– Pe lângă glasul tău minunat, pronia cerească ți-a dăruit și frumusețe. Ai avut avantaje de pe urma ei?
– Da, din păcate! Zic “din păcate” fiindcă aspectul fizic n-ar trebui să reprezinte un criteriu al preferințelor publicului. Vocea unui cântăreţ e mult mai importantă decât înfăţişarea lui, de-asta el n-ar trebui să fie judecat şi din punct de vedere estetic. Sigur, tot ce-i frumos place, e ceva natural, însă vocea unui cântăreţ ar trebui întotdeauna să fie pusă pe primul loc în evaluarea lui şi, din păcate, lucrurile nu stau mereu aşa.
– Să tragem o concluzie, Teodora: profesional, care e ţinta ta cea mare?
– Sunt adepta paşilor mici, doar pentru că nu ştiu unde mă va duce vocea. După cum îţi spuneam, ea e foarte independentă și face doar ce vrea ea. Uite, după ce am născut, vocea mi s-a schimbat foarte mult şi m-a orientat spre direcţii noi, la care nu m-aş fi aşteptat. Deci cine ştie ce “idei” va mai avea în viitor. Contez, așadar, pe amiciția noastră, îndelung încercată.
Foto: RADU CHINDRIȘ (2)