Stă așezată în fotoliu, cu lumina crudă a dimineții strălucind peste părul lung, argintiu. Aici, în cuibul ei zidit cu cărți, unde telefonul fix și mașina de scris își mai cântă încă muzica din alte vremuri, locuiește de patru decenii ultima mare suprarealistă europeană. Exaltată și plină de viață, visătoare și entuziastă ca un vulcan, Nora scrie, traduce și călătorește, sfidând cu șiretenie cei 89 de ani. Un interviu despre formidabila vârstă a bătrâneții, cu o poetă care poartă în ea toate vârstele lumii deodată.
„Cea mai tânără m-am simțit la 60 de ani”
– Nora, vă mai amintiți când vi s-a părut prima dată că îmbătrâniți?
– Oh, da, a fost un moment foarte precis. Avusesem o mică ceartă cu Nino (Almosnino, soțul ei – n.r.) și, ca să mă împace, a propus să ieșim în oraș. Când am ajuns în dreptul galeriilor La Fayette a insistat să intrăm să vedem ce mai au nou. La raionul de femei, mi-a zis deodată: „Ce-ar fi să încerci rochia asta?”. Era o rochie bleu, dreaptă și îngustă, îmi venea foarte bine, că eram subțire. Pe urmă, mi-a zis : „Dar încearc-o și pe aia roșie!”. Și îmi venea și aia bine. Și uite așa mi-a cumpărat Nino amândouă rochiile și m-am întors acasă, unde înnebunită le-am încercat pe rând în fața oglinzii din hol. Și tot uitându-mă așa la mine, am văzut, dintr-o dată, că pielea de pe brațele mele nu mai e la fel de netedă ca ieri. Nu aveam decât vreo 31 de ani, dar am simțit atunci că ăsta e începutul sfârșitului. Și m-am pus pe un plâns înfiorător. Culmea, înaintând în vârstă, am simțit tot mai puțin că îmbătrânesc. Alte momente de disperare nu am mai avut vreodată, fiindcă am fost o învingătoare în viață. Sunt foarte puternică, câteodată exagerez, ajungând să lovesc ceea ce îmi stă în cale. Și, dacă e să fiu cu adevărat sinceră, cea mai tânără m-am simțit la 60 de ani, atunci când am rămas complet singură, când călătoream zile în șir cu trenul spre Germania, spre Paris, când zburam spre Buenos Aires, doar eu cu mașina mea de scris. Chiar și în ziua de azi, când am o lectură și văd în fața mea o sală de tineri complet necunoscuți, înnebuniți și cu gura căscată la toate trăsnăile mele verbale, mă simt cea mai tânără femeie din lume. Culmea, n-o să mă credeți, atunci sunt doar eu cu mine!
„Mama m-a făcut la 16 ani, tata avea doar 22. Viața noastră era ca o grădiniță fără educatoare!”
– Și totuși, să fie doar ăsta secretul? Din ce-și trage tinerețea forța, în cazul dumneavoastră?
– Mă mir și eu, adeseori, de unde îmi scot vitalitatea asta, la o vârstă atât de avansată, chiar și atunci când merg clătinându-mă pe picioare. Și mereu mă întorc la copilăria mea, la călătoriile cu trenul, de zeci de ore prin Germania, Olanda și Belgia cu părinții mei artiști. Tata era șef de orchestră într-un hotel mare, mama era balerină și făceau un cuplu foarte bun. În program avea și mama două apariții pe scenă, un dans rusesc și unul clasic, pe poante. Trăiam într-o atmosferă de artiști, care erau și apreciați, locuiam în hoteluri scumpe mereu, mă mândream teribil cu ei și-i iubeam, pentru că erau prietenii mei de joacă. Mama m-a făcut la 16 ani, tata avea doar 22. Viața noastră era ca o grădiniță fără educatoare! Ne alergam prin casă ca niște nebuni, cântam șlagăre cu mama și spălam împreună geamurile dansând. Am crescut unii cu alții.
– Știu că dansul v-a plăcut și dumneavoastră la nebunie.
– Chiar mi-am dorit să fiu balerină, dar pe cât de veselă și jucăușă era maică-mea, pe atât de categorică a devenit când i-am spus chestia asta. „Nici nu mă gândesc să te las să devii balerină, fiindcă ai să ajungi femeie ușoară!”. Și zicea asta tocmai ea, care era de o cochetărie nebună, flirta și schimba zâmbete cu alți bărbați, cu tata de față, și apoi tot ea îi călca cămășile după tot dichisul, făcea de mâncare și avea grijă de casă. Din fericire, destinul și-a înfăptuit misiunea cu băiatul meu, Tiberiu Almosnino, care a devenit prim balerin și mi-a împlinit marele vis.
– Dar în doi nu vă e dor să dansați? Să vă lăsați copleșită de muzică și de îmbrățișare?
– Nu m-am mai gândit de mult că aș putea să dansez. Dansul e ceva de un erotism nebun, conține în el mimarea perfectă a unui act sexual. Dar are și ceva în plus: muzica, grația și rafinamentul poeziei. Mi-a plăcut enorm să dansez la viața mea. Țin minte că toate cele nouă luni în care am fost însărcinată cu Tiberiu, am dansat în draci. Eram săraci, nu aveam de nici unele, nici telefon, nici televizor. Și, la un moment dat, a făcut rost Nino de niște bani și a zis „Hai să ne luăm un radio”. Cum venea acasă de la serviciu, puneam radioul, unde se dădeau tangouri și foxtroturi, și dansam ca nebunii. Era singura noastră bucurie. Mă gândesc de multe ori, la vârsta pe care o am, ce fel de iubire a existat între noi. Cum de ne-am potrivit noi pe toate planurile extraordinar, deși temperamental eram totalmente diferiți. Eu eram o exaltată, cochetam, săream, eram excentrică. El era un sihastru. Dar mie îmi plac la nebunie bărbații care tac. Îmi plac bărbații care au un dram de cruzime, care dau impresia că nu le pasă de nimic. Cred că de asta îmi și plac mai ales cei care nu fac complimente și nu dăruiesc flori. Cred că bărbatul meu mi-a adus flori o singură dată. Și nici „Te iubesc!” nu mi-a zis niciodată. Mi-a făcut în schimb o mărturisire, când deja era foarte bolnav. Făcea baie în cadă și m-a strigat. Mi-a zis: „Trebuie să-ți spun ceva, mi-este îngrozitor de frică. Nu suport ideea că aș putea să rămân fără tine, fiindcă fără tine nu sunt în stare să fac nimic. Te rog nu mă lăsa singur”.
„Simt că îmbătrânesc altfel decât ceilalți”
– Poate că vitalitatea grozavă pe care v-ați păstrat-o la vârsta asta vine și din faptul că ați învățat de foarte tânără să vă bucurați cu puțin.
– Nu vreau să fac pe nebuna, dar eu simt că îmbătrânesc altfel decât ceilalți. Mi-am cultivat totdeauna neasemănarea, mi-a plăcut să ies din rând și mi-a reușit. Mă uit în jurul meu la oameni de 50 de ani care se simt deja pierduți, li se pare că viața s-a sfârșit. Mai ales bărbații, când își pierd potența, sunt distruși, nu mai reușesc să găsească bucurie în nimic. Pentru ei, bărbăția e totul. Dar e valabil și la unele femei. O femeie care venea să-mi facă mie injecții, acum vreo 20 de ani, îmi povestea că suferă enorm, pentru că a ajuns-o menopauza, „mica moarte”, care e primul strigăt al morții mari.
– Și erați de acord cu ea?
– Deloc! Păi, viața mea a devenit cu adevărat interesantă și intensă abia după ce am încheiat cu sexualitatea. Abia atunci am luat-o cu adevărat razna și am început să simt, să înțeleg ce e iubirea adevărată și cât de devoratoare poate fi o iubire neîmplinită. Spre deosebire de bărbați, femeile pot sublima mai ușor unele lucruri la bătrânețe. Multă lume se uită la oamenii în vârstă și cred că viața lor e foarte monotonă. Dar bătrânețea e monotonă doar privită din exterior. Rutina vieții zilnice pare a exclude ce nu se vede. De fapt, rutina nu e numai banalitate. Eu chiar caut rutina asta și nu mă plictisesc deloc. De pildă, uneori, când merg să-mi fac târguielile, mă odihnesc aruncându-mi privirea pe te miri ce, un fir de iarbă, o tijă de salcâm pe care frunzele sunt perechi perechi, și dintr-o dată observ cum în mod ciudat tot ce viețuiește pe lume e construit după exact aceleași principii. Nimic nu e întâmplător, nimic nu e fără rost, nimic nu e în plus în construcția universului. Suntem parte din același angrenaj și suntem infiniți. Cred în asta orbește.
„Nu am nevoie de nimic altceva din afară, mă simt extraordinar de bine cu mine”
– Acum zece ani, când ați publicat cartea „Berlinul meu e un monolog”, ați surprins cititorii cu calitatea lui confesivă și cu extraordinarele observații referitoare la lentul și surprinzătorul proces al îmbătrânirii. Nora, ce v-a făcut să puneți toate astea pe hârtie ?
– Singurătatea. Spun asta în mod paradoxal, pentru că în perioada aceea, timp de un deceniu, am stat cel puțin șase luni în fiecare an în Germania, cu burse foarte bune, având lecturi comune cu Mircea Cărtărescu, Herta Muller și Oskar Pastior. Dar deși a fost cea mai fertilă și fantastică perioadă din viața mea, în care m-am simțit cu adevărat o personalitate europeană, eu eram de fapt cel mai singur om de pe lume. Singurătatea asta m-a făcut să mă gândesc la mine. Când zile în șir stai izolată la un castel din Berlin sau în rezidență la „Solitude”, nume predestinat, și nu vorbești cu nimeni, simți nevoia să te exprimi. Scrisul nu mai e suficient. Simți nevoia să vorbești cu cineva. Dar eu nu sunt o mondenă, nu-mi place să „socializez” și, culmea, nu-mi plac nici oamenii care vorbesc prea mult. Îi găsesc cu totul neinteresanți, sentiment care se accentuează parcă pe măsură ce înaintez în vârstă. Și uite așa, în anii ăștia am ajuns să-mi adulez aproape bolnăvicios propriul creier. Am ajuns chiar să simt că el, creierul, e prietenul meu cel mai bun. Că nu am nevoie de nimic altceva din afară, mă simt extraordinar de bine cu mine. Dar ce e cu adevărat nemaipomenit e că singurătatea asta pe care o iubesc atât de mult îmi ține pe loc și iubirea.
– Cum așa?
– Eu am fost și sunt o vitală, mie mi-a plăcut întotdeauna viața la nebunie. Am mai spus asta. Ei bine, resimt, desigur, aceste pierderi pe care le aduce vârsta, care sunt toate, dar absolut toate, legate de trup, de carne. Dar nu și de simțuri. Tocmai asta e cu adevărat interesant. Aceste simțuri, care nu mai au voie și dreptul să se exprime la vârsta pe care o am, nu dispar ci se adâncesc, se intensifică în gând. Habar n-aveam în tinerețe că zona spirituală e atât de erotică. Nevoia de un celălalt, care să te completeze, e imensă când îmbătrânești. Dar această nevoie despre care tu ai vrea să demonstrezi că e absolut spirituală, nu e deloc chiar atât de pură. Căci dorința nu e numai de contopire în planul ideilor, ea ia forme aproape carnale. Dar cum lucrurile nu mai sunt posibile, dragostea devine o continuă retrăire. Toată bătrânețea e, de fapt, o retrăire continuă a tuturor lucrurilor, dar la o intensitate cu mult mai mare, pentru că are loc în singurătate absolută. Eu o iubesc pe Aglaja Veteranyi, pentru că a spus într-un interviu că imaginația nu e altceva decât autobiografie. Exact așa e! Se poate întâmpla să îmbogățești în imaginație ceea ce ai trăit cândva, să țeși pe amintirile vechi alte și alte lucruri, să lași o întâmplare s-o cheme pe alta și să se potențeze la nesfârșit. Iar dacă mai ai și scrisul la îndemână, lucrurile pot să o ia cu totul razna.
„Se poate comunica la distanță. Știu sigur!”
– Pe vremuri, scriați destul de des scrisori de dragoste.
– Scriu și acum, dar nu le trimit niciodată. Le scriu aceluiași bărbat pe care l-am cunoscut într-o zi la Sibiu și am simțit intens că mi-este destinat. Între noi, în viața asta, nu a existat absolut nimic, în afara unor priviri și a câtorva întâlniri absolut întâmplătoare, aranjate de o mână a destinului. Comunic cu el în scris, uneori și în gând. Nebunia e că atunci când ești singur începi să auzi și să înțelegi voci pe care înainte nu le auzeai, pentru că realitatea din jurul tău era asurzitoare. O să ziceți că sunt o femeie de 90 de ani care a luat-o razna, iar eu o să vă spun că se poate comunica la distanță. Știu sigur! Uneori, în timp ce stau în fotoliu și mă uit la știri, simt cum în carnea mea se produce un mic cutremur, o mică tresăltare, și gândul fuge direct la o anumită persoană. Ei bine, sunt convinsă că în același timp, undeva, acel cineva simte același lucru, cu gândul la mine. Dar lucrurile astea pot să nu aibă nicio legătură cu erosul. Uneori stau și scriu pur și simplu o poezie oarecare, și la un moment dat, pac, se rupe firul, fiindcă am un lapsus, nu-mi vine cuvântul de care am nevoie. Televizorul merge, fiindcă îl țin mereu deschis, și exact atunci la televizor cineva rostește cuvântul care îmi lipsea. Cine îmi trimite mie cuvântul ăla ? Creierul meu începe să semene cu un aparat care transmite în univers tot ce gândesc și receptează ce am nevoie și mi-l aduce pe tavă.
„Dragostea rămâne în noi ca o tânjire fără obiect”
– Ați găsit vreo explicație la toate aceste întâmplări stranii?
– N-am căutat niciodată explicații logice la fenomenele ciudate care mi se întâmplă, pentru că logica mi s-a părut mereu cel mai mare dușman al poeziei. Însă, odată cu vârsta, am devenit mai rațională, deși, paradoxal, viața mea e tot mai poetică. Viața mea de acum a ajuns mai apropiată de un soi de existență ocultă. Mă atrag zonele obscure, neclarul, penumbra. Mă atrage tot ce-i de neînțeles. Am ajuns, de altfel, la convingerea că poezia cea mai bună și mai adevărată e poezia care nu se înțelege. Poezia e singura care poate pătrunde în zona aceea din care pornește totul.
– Ca un cifru secret care deschide porți?
– Da, da, da! Când scriu, nu am nicio altă dorință decât aceea de a-mi scoate inconștientul la suprafață. Poezia e un vârtej căruia mă las pradă, scriu tot ce-mi trece prin cap, las cuvintele să curgă și atunci ating cele mai înalte frumuseți închipuite de mine vreodată. Vin până la mine, din cine știe ce parte a lumii, din întâmplări trăite foarte demult.
– Cât sânge poate pompa poezia în vene? Răscumpără ea lentul proces al îmbătrânirii?
– Ei, nu, nu-l poate răscumpăra, pentru că poezia e indisolubil legată de îndrăgostire. La tinerețe, aproape că nu poți să scrii în perioadele în care nu ești îndrăgostit și nu pui dragostea în act. Dar când ești bătrân, nu mai ai parte de asta. Și atunci, dragostea nu mai vine din exterior, ci din interior, ca dintr-un izvor de apă freatică, din tot ce ai trăit cândva. O să râdeți, dar eu de fiecare dată când ies să-mi târguiesc iaurt și trec pe lângă salcâm, rup o crenguță și spun, cum spuneau fetele tinere de la țară: mă iubește, nu mă iubește, din inimă, din suflet, mult, puțin, deloc. Și dacă îmi iese că mă iubește, înnebunesc de fericire, chiar dacă nu m-am gândit la nimeni anume. Asta e nemaipomenit, că dragostea rămâne în noi ca o chemare, ca o tânjire fără obiect.
„Cu cât îmbătrânesc mai mult, cu atât mă interesează mai puțin părerea oamenilor despre mine”
– Nevoia de grijă și de tandrețe nu dispare din noi odată cu vârsta. Din ce vă luați azi afecțiunea?
– Nevoia de afecțiune rămâne în noi întotdeauna, dar cu timpul te poți detașa de ea mult mai ușor ca în tinerețe, atunci când nu o primești. Ne-o putem reprima până la anulare, dintr-un soi de mândrie impusă. Pentru că, dacă vezi, ca-n „Deșertul tătarilor”, că tot aștepți și aștepți să ți se arate recunoaștere și afecțiune și ele nu vin, atunci nu-ți mai rămâne decât să treci de partea cealaltă și să-ți spui, cu orgoliul suprem: „Păi ăștia, de fapt, nici nu mă merită, n-am nevoie de afecțiunea lor”. Dacă în tinerețe lucrul ăsta e groaznic de dureros, cu cât îmbătrânesc mai mult, cu atât mă interesează mai puțin părerea oamenilor despre mine. Nu mă interesează câtuși de puțin ce cred. Nici nu mă mai interesează că nu am luat nu știu ce premiu sau că un „cutare” a scris nu știu ce despre cartea mea. N-am nevoie de ei, mă simt cel mai liber om de pe pământ. Îmi permit să vorbesc cu glas tare pe stradă, să iau un câine să-l pup în bot sau să dau mâna cu frunzele, să le pipăi și să zic: „Uite, asta are aceeași finețe ca mâinile rusului alb, cu care m-am plimbat în pădurea de la Wiepersdorf” sau „Frunza asta e mai aspră, seamănă cu mâinile tăbăcite de tutun ale lui Nino”. Frunzele copacilor sunt ca mâinile unor bărbați, îmi țin în viață toate amintirile erotice. Și toate astea sunt mult, mult mai intense ca altădată. Sunt un om fericit. Pot găsi înlocuitor la orice.
– Dar la frica de moarte puteți găsi ?
– Frică mi-a fost cu adevărat doar la tinerețe. Eram turbată, eram nebună de frică. Când încă mai trăia mama, avea peste 80 de ani, mergeam zilnic la ea să-i țin de urât. Și mă miram cum de nu vorbește niciodată de moarte, cum de nu-i e teamă și nu se plânge. Nu zic că a dispărut de tot. De orice necunoscut ne e frică. Ș-apoi, nu-s așa sigură că momentul trecerii e și agreabil, poate vom avea niște vămi greu de suportat. Dar parcă și teama a mai pălit odată cu îmbătrânirea, nici pe departe nu e frica de-altădată. Ba din contră, mă gândesc câteodată la moarte cu un amestec de așteptare și bucurie, ca la un mare dans cosmic, ca la o mare și uluitoare călătorie printre astre, fascicule de lumină, energii, culori și curcubee, așa cum îmi va fi dat să o fac, în chip de stea, de vierme sau de fir de iarbă. Dumnezeule, cum să nu fii curios, tu-ți dai seama ce aventură?
– În încheiere, vă mai provoc doar la un joc de oglinzi. Dacă ați avea ocazia ca acum, la aproape 90 de ani, să mai fiți față în față cu Nora de la 30 de ani, cea tristă și speriată că timpul trece, ce i-ați spune?
– O să vă dezamăgesc, i-aș spune doar atât: „Draga mea, nu-ți face griji, călătoria nu se sfârșește niciodată!”.
Mi-a plăcut foarte mult felul în care trăiește și înțelege viața, cu toate ale ei, o femeie la 90 de ani. Firește, nu e vorba de o femeie oarecare, ci de o personalitate europeană, după propria-i mărturie, o femeie cultivată, talentată, poetă cunoscută, cu o bogată experiență de viață. Mi-a plăcută sinceritatea mărturisirii, dragostea de libertate și știința de a face, ceea ce-i place, cu libertatea ei. Are și posibilitatea fizică și materială de a-și împlini toate dorințele și nu îi este teamă de moarte, pe care o vede ca pe-un „Dans cosmic.”.
….cred in suflete pereche in Univers….Cum oare de gandesti draga Doamna ce gandesc si eu…Citesti gandurile , simtirile si trairile? …se poate deci sa fim pereche undeva, ca prea le asterni asa cum si eu mi le astern in fiece moment, dar numai in minte…rr pe hartie. .Si da, singuratatea deplina este un „bonus”, caci traim din nou, continuu si fara sfarsit…Da, la 60 nu ca m-am simtit mai tanara si mai plina de energie ca niciodata, dar la 60 mi-am inceput adevarat viata, sa traiesc pentru mine si sa imi desvarsesc cariera, pe care am luat-o in serios abia dupa 60…Si sunt inca asa de tanara…numai 77…. si dansez, dansez in fiecare zi, este gimnastica mea. Si iubesc, iubesc, virtual un barbat atat de unic si minunat, si asta este gimnastica sufletului. Ce dar al Universului ar fi sa ne putem intalni si povesti snoavele vietii noastre….Cu respect, admiratie si speranta, MONA