Într-un cartier bucureștean cu străzi ce poartă nume de compozitori, trăiește cu discreție o artistă nonagenară, ostilă publicității, reținută în a-și povesti viața și realizările artistice, care au marcat și au contribuit major la evoluția dansului în România, începând cu anii 60 și până acum. Însă Miriam Răducanu nu este prezentă, așa cum ne-am imagina, doar în paginile de aur ale istoriei artelor românești. Ea continuă să viseze, să respire și să pulseze în pași de dans, chiar și azi. „Dacă mă întreabă cineva cu care n-am mai vorbit de ceva vreme ce mai fac, cum o duc, eu îi spun «Sunt bine, mulțumesc, dansez». «Adică, îți faci exercițiile tale zilnice de mișcare, nu?». «Nu, chiar dansez și lucrez la un film cu un dans nou». Ăsta-i un dialog frecvent și de obicei mi se spune, «E, nu, că tu ai înnebunit de tot!»”. Filmul se numește „O întâmplare… cu jazz”, și este un documentar aflat în faza de definitivare. Tema lui: nașterea unei noi creații, semnate Miriam Răducanu. Întrucât ne-am propus ca la începutul anului 2020 să vă oferim doar vești bune, sperăm ca povestea dnei Miriam Răducanu, care la 95 de ani își continuă dansul, să fie o știre plină de optimism.
„Ei și? Sunt liberă să fac ce vreau, nu dau explicații nimănui”
Miriam Răducanu mă primește zâmbind binevoitoare în pragul apartamentului său. Îmi pare o făptură de o delicatețe uluitoare, însă nu, nici vorbă de fragilitate. Are o simplitate, o puritate aproape copilărească, de „fetiță soldat”, pentru că simt o disciplină, o rigurozitate ce o păstrează cu picioarele pe pământ. Ceva o ține să nu se desprindă deodată, de la măsuța la care stăm și vorbim, și să plutească prin aerul încăperii, ca un fluture. Îi plac vizitele, nu-i plac interviurile. Însă vorbește atât de cursiv, de coerent, de parcă toată viața ar fi lucrat cu cuvintele, nu cu gesturile, mișcările, cu inexplicabilul.
– Pentru mine este o mare bucurie să vă cunosc și vreau să vă mulțumesc pentru că ați acceptat această întâlnire și m-ați primit.
– Sunteți binevenit. Am să vă povestesc pățania și istoria nașterii acestui film – reportaj. Atunci când Gigi Căciuleanu, celebrul meu elev și partener de scenă, și-a serbat un număr rotund de ani de la debut, m-a invitat alături de el pe scena Teatrului Mic. Nu am bănuit că îmi va face o surpriză. Gigi a făcut un semn discret bandului de pe scenă, ce a început să cânte, m-a invitat și am improvizat un dans împreună. Prezent în sală, fotograful Mircea Albuțiu, colaborator de cursă lungă al lui Gigi, a rămas uluit de acest moment și a vrut să mă cunoască și să mă fotografieze. În timpul vizitei sale, m-a întrebat dacă știu piesa lui Miles Davis, „So What?”, iar peste puțin timp, mi-a trimis o înregistrare video.
– Ce v-a impresionat atât de tare încât să declanșeze o asemenea energie și inspirație?
– De la început, m-a suprins teribil privirea lui Miles. O privire îndârjită, certitudinea că are ceva important de spus, că nu-l va împiedica nimeni să transmită ce are de spus. În plus, expresia asta, „So What?”, care la noi s-ar traduce cu „Și ce dacă, ei și?”. Nu-i deloc ceva frivol, are un sens profund, care ține de libertatea omului și care mi se potrivește foarte bine. „Ei și”, cui îi pasă, cui dau eu socoteală pentru ce fac? Dansez în fiecare zi acasă la mine, pentru mine, foarte rar am privitori. Și ce dacă? Nu dau nimănui nici o explicație, sunt liberă să fac ce vreau! Și am pornit de la ideea de a improviza un dans de jazz, doar am dansat jazz toată viața. Miles este atât de puternic, încât am vrut să intru în acea muzică, eu să devin muzica și instrumentul și, pentru câteva secunde, am reușit. Nu m-am gândit nici o clipă că-l voi dansa eu, am vrut să fac un dans pentru Gheorghe Iancu, alt ilustru elev de-al meu. Lucrurile au mers încet, încet, și s-au rostogolit ca un bulgăre de zăpadă ce o ia la vale. Irepetabil, acesta-i cuvântul cheie. I-re-pe-ta-bil! Am lucrat cu mulți oameni, dar o înțelegere atât de profundă, o finețe ca la Mircea Albuțiu, mai rar. Nu a pus nici un pic de presiune, mi-a dat toată libertatea, a înțeles că, dacă va ieși ceva, va fi o naștere grea, lungă. M-a întrebat dacă îi permit să filmeze cu un telefon aceste încercări, improvizații și eu am intrat în ale mele, și nu m-am mai gândit la filmare. Ceea ce a ieșit este inexplicabil, uluitor, mă uit la film și-mi zic „Nu, eu nu sunt aia, nu pot face eu ce face ea”. Logic, nu pot înțelege. Și nu, nu-i vorba despre faptul că, spun unii, „uite, la vârsta asta încă mai dansează, se mai mișcă”. Deloc, deloc… S-a filmat timp de doi ani, cu lungi pauze, cu probleme grave de viață, apărute între timp. Dar a existat o constanță, un fir ce a rămas în aer permanent. Indiferent ce se întâmpla, eu lucram acasă la dans, iar când venea Mircea, odată la două luni, mă găsea cu muzica în mine, bucuroasă de a-l înțelege pe Miles. Să nu credeți că ne-am făcut amabilitățuri, compromisuri, soțul meu a fost lângă noi, ar fi tăiat în carne vie, întotdeauna a fost cel mai bun critic al meu. N-am avut nici un plan, i-am arătat filmările lui Gigi și câtorva prieteni, iar încurajările lui Gigi au fost decisive.
– Ați luat vreun pic în calcul vârsta, atunci când ați început acest dans?
– Nu, dacă m-aș fi gândit la vârstă, nu m-aș fi apucat de el. Și nu-i vorba numai de momentul ăsta, ci așa, în general. Dacă m-aș fi gândit, m-aș fi apucat de altă meserie. Toată viața mea a fost amânată, întârziată. Am fost dată afară din școală, pe motive etnice, și când m-am putut întoarce, am studiat alături de fete cu zece ani mai mici ca mine. La cea mai bună vârstă pentru dans, între 23 și 33 de ani, a trebuit să renunț, iar atunci când am revenit, datorită unui medic care a reușit să mă recupereze, toți prietenii și cunoscuții îmi spuneau să renunț, la vârsta aia, balerinii se pensionează de la Operă, e imposibil să revin. Eu nu mă gândeam nici la asta, nici la altceva, pur și simplu am lăsat viața să-mi spună ea ce să fac. Nu am eu nici un merit, asta mi-e cel mai ușor să fac. Eu am fost un copil bătrân și acum sunt o bătrână.… copilăroasă. Unii spun că sunt norocoasă, că am putut crea pentru că am avut o viață atât de zbuciumată. Eu le zâmbesc, le spun că nu trebuie să o duci rău ca să creezi, să faci un lucru bun. N-a fost vorba nici de noroc, nici de ambiție sau de voință. Dacă aș face numai cu voință, n-ar ieși nimic.
– Atunci, cu ce, cu dragoste?
– Sigur, sigur, sigur. Și cu rigoare, da, pentru găsirea sensului artistic. Cred enorm în rigoare, în libertatea bazată pe rigoare, nu pe haos. Ca profesoară, încercam să le explic studenților care-mi spuneau că disciplina omoară, sufocă talentul, că e exact invers. Ai nevoie, în tot acest vârtej, de un stâlp, de ceva solid de care te poți sprijini, pe care te poți cățăra, pe care te poți baza, altfel libertatea n-are nici o noimă.
Salvați prin cultură
– Cum v-ați păstrat seninătatea, și puritatea, de-a lungul încercărilor grele prin care ați trecut? Nu ați avut momente de furie, de revoltă?
– Nu. De durere, da, durerea psihică pe care o trăiam cu toții. M-a ajutat enorm faptul că mama nu ne-a împins către ură. Ne-a spus că pe lume sunt oameni buni și oameni răi, momente frumoase și etape mai grele prin care se trece, asta e viața. A contat foarte mult faptul că la noi în familie se făcea foarte multă muzică, fratele meu a fost un ilustru muzician. Iar muzica te învață totul, e un fenomen pe care nu-l pot explica nici marii muzicieni. M-a ajutat, de asemenea, faptul că am copilărit în jurul unei fabrici în care lucrau mulți străini și am învățat de mică să accept faptul că nu există o singură dreptate, o singură nație sau religie, suntem diferiți și nu-i nimic rău în asta. Mai apoi, în tinerețe, în anii grei ai războiului, generația mea a fost salvată prin cultură. Nu aveam bani, nu aveam nimic, dar fugeam înnebuniți după cultură, de la o conferință la Ateneu, la teatru, la concert, intram pe ușa din spate, ne rugam de portari, de paznici, de cunoștințe, numai să intrăm, să ne întâlnim cu cultura. Ce nebuni eram! Respiram cultura. Vă dați seama cum plecam de la Ateneu, unde George Enescu ținea repetiții deschise pentru public înaintea concertului de seara?
*
Unul dintre lucrurile ce au ajutat-o să treacă cu asemenea grație și seninătate peste granița celor 90 de ani e acela că întotdeauna are ceva de făcut. Zi de zi, ceva de descoperit, de inventat. Fiecare zi aduce cu sine un eveniment, cât de mic, chiar dacă-i vorba doar de găsirea unui amănunt neștiut din viața unui mare compozitor, de o pictură sau de o piesă muzicală. Toate acestea le descoperă alături de soțul ei, pe care-l consideră un adevărat intelectual, și care-i este alături de peste șapte decenii. Ca o permanență, ca un fundal continuu, gândul spre dans, idei ce vin noaptea, când nu poate dormi, sau ziua, când își privește copacul din fața apartamentului. „Dacă am la dispoziție un sfert de oră, dansez în acea zi un sfert de oră, dacă am două ore, două ore. Dar ferească Dumnezeu de acele zile în care nu o pot face, nu pot fi în rugăciunea mea intimă, eu cu mine”. Când îi spun că mi se pare fabulos faptul că încă dansează, lasă privirea în jos, așează mâinile liniștite pe măsuță și zâmbește timid. „Într-un fel, nu l-am întrerupt nici o zi…”.
Foto: MIRCEA ALBUȚIU (4)
Multumim frumos! Miriam & Mircea