
„Am o igienă psihică de la care nu abdic”
– Pentru majoritatea oamenilor, luna ianuarie e momentul marilor planuri de viitor. Cu ce năzuințe ai început anul 2020?
– Eu am început anul cu o mică vacanţă, fiindcă în televiziune luna decembrie e foarte aglomerată – cu programe speciale, cu final de sezon – şi-atunci, în ianuarie, îmi rezerv măcar două săptămâni, în care să mă rup de absolut tot şi să-mi dedic timpul familiei, copilului, mie şi părinţilor, pentru că asta e cea mai bună formulă de a-mi încărca bateriile: să nu mai am baterii! Nici telefon, nici calculator, nici radio, nici televizor (aproape)… Încerc să mă deconectez de la tot ce ar putea să-mi stârnească interesul profesional și să mă detaşez de tot ceea ce fac la televiziune. Meseria noastră este cronofagă, te solicită zi-lumină, şi atunci rişti să uiţi de multe lucruri care te definesc, rişti ca, pierzând contactul cu aceste lucruri, mărunte adesea, dar definitorii pentru tine, ele să dispară cu totul.
– Cum reușești? Majoritatea oamenilor își iau cu ei problemele de serviciu și-acasă. E o adevărată dezbatere psihologică în lume, despre cum să scăpăm de stresul profesional.
– Pentru mine e un soi de igienă psihică de la care nu abdic. Bine, e un exerciţiu care nu mi-a ieşit din prima: treaba asta cu detaşarea totală nu e atât de uşor de realizat cum ar părea. Mintea îţi zboară la tot felul de idei, faci planuri, strategii şi nu e simplu să schimbi stilul ăsta de viață profesională exagerată. Detașarea este fundamentală, fără ea ar însemna să nu mai am rezultate, să-mi pierd creativitatea, să-mi pierd capacitatea de a vedea ce-ar trebui să schimb. Vorba ceea: când totul se schimbă, schimbă totul! Aşadar, în 2020, am decis că îmi voi consolida proiectele la care lucrez deja şi care merg foarte bine, dar sunt deschisă şi unor provocări noi.
– Să discutăm aplicat…

– Din fericire, emisiunea „Vedeta populară” continuă. Trebuie să mulţumesc foarte mult managementului TVR, care a crezut în faptul că TVR poate să mai aducă în peisajul media încă o premieră, un talent show de folclor, care păstrează reţeta talent show-urilor din toată lumea, dar are acest specific naţional, e „al nostru”. Şi mulţumesc tuturor celor care au asigurat continuitatea proiectului. Mă bucur grozav că, în trei ani, am reuşit, alături de echipa mea, să aducem nişte schimbări importante cu această emisiune. Dacă la „O dată-n viaţă” am convins tinerii că folclorul nu e ceva desuet şi de care să-ţi fie ruşine, ci, dimpotrivă, e cât se poate de cool să porţi o cămaşă tradiţională şi să intri într-o horă sau că, în aceeaşi „ţinută”, poţi să mergi la teatru sau la concert, cu „Vedeta populară” am reuşit ceva mult mai profund: să reașezăm în rândul tinerilor, şi mai ales al absolvenţilor de Academie de Muzică, dorința de a participa la un concurs şi, mai apoi, dorinţa de a deveni artist în zona folclorului. Pledez la emisiune şi pledez şi aici, în interviul cu tine, pentru că ştiu că „Formula As” este foarte citită, pentru acel om care alege să urce pe scenă, îmbracă un costum de patrimoniu naţional şi nu rămâne doar la intenţia de a-şi câştiga existenţa din cântat la nunţi, la petreceri etc. Asta e o componentă comercială şi atât! Dorinţa mea a fost ca, prin „Vedeta populară”, să-i ajutăm pe tineri să înțeleagă că dacă alegi folclorul, dacă alegi să devii promotorul acestui tezaur național, nu poţi să faci asta oricum, ci trebuie să o faci cu ținută, cu demnitate, trebuie să înveţi să ai discernământ valoric şi să acumulezi o cunoaştere reală, nu de suprafaţă. De pildă, noi i-am învăţat pe concurenţi ce înseamnă o apariţie de două minute şi jumătate, când nu e vorba doar să ieşi pe scenă şi să cânţi, ci trebuie să acorzi o mare atenţie costumului, să-ţi controlezi mersul, postura şi atitudinea, să înţelegi ce spune textul melodiei şi, în funcţie de asta, să-ţi modelezi interpretarea, ca să transmiţi şi mesajul, şi emoţia, să-ţi alegi cu mare grijă repertoriul… Modelele de mari cântăreți populari pe care le avem încă pe scenă au atâtea de oferit, ca sfaturi, tinerilor. Oamenii aceştia nu sunt doar conservatorii unei lumi, ci au păstrat o legătură activă cu satul, cu comunitatea, le respectă și le iubesc, nu sunt doar interpreți, ci veritabili ambasadori ai zonelor pe care le reprezintă, cu mândrie și bucurie.
„De ce nu ne mai emoționează doina și de ce nu ne mai bucură hora?”

– E frumos ce spui, doar că, între timp, satul românesc și vechile comunități s-au schimbat. Se mai potrivește tradiția populară cu noile gusturi de azi?
– În parte ai dreptate! Satul nu mai e cel despre care am citit noi în cărţi şi nici măcar cel pe care l-am mai prins noi în copilărie, iar internetul, televizorul și presa ne împing masiv către „totul pe repede-înainte”, pervertindu-ne gustul, trăgându-ne către facil şi superficial. E trist că nu mai avem puterea să ascultăm o doină sau chiar şi o horă, care vorbesc despre lucruri esențiale din viaţa fiecăruia dintre noi: iubire, naștere, moarte… Or, exact astea sunt momentele şi trăirile care au creat folclorul românesc! Şi-atunci, de ce nu ne mai emoţionează doina şi de ce nu ne mai bucură hora? De ce ne limităm doar la lucrurile care ne binedispun facil? Firește, şi eu, în programele de Paşte, de Crăciun ori de Revelion, aduc și o parte muzicală menită să creeze bunădispoziţie, dar asta nu înseamnă că folclorul se reduce doar la asta, că putem să punem semnul egal între folclorul românesc şi divertisment! Prin urmare, încercarea noastră, la „Vedeta populară”, asta a fost: să corectăm un pic mentalitatea celor care pornesc către o carieră în domeniul folclorului.
– Vorbești cu teamă, cumva, despre înstrăinarea românilor de folclor, dar la concertele de muzică populară şi la sărbătorile folclorice de bună calitate oamenii vin puhoi…
– Evenimentele deschise despre care vorbești (categorie în care putem să includem şi emisiunile TV de folclor) aduc public dintr-un singur motiv: pentru că sunt pur românești. Românii sunt un popor cu identitate încă puternică. Chiar și cei care pleacă la muncă în Occident și-au luat cu ei și costumele populare, cântecele, jocul, tradițiile pe care le țin neștirbit. Iar la evenimentele acestea de amploare la care te-ai referit, contează și faptul că organizatorii sunt serioşi, iar artiştii sunt cu-adevărat valoroşi. Un artist valoros are capacitatea să fidelizeze publicul, indiferent de modele şi curentele trecătoare. Este și cazul Sofiei Vicoveanca, căreia i-am dedicat o emisiune-portret care s-a bucurat de mare succes. În esenţă, eu şi colegii mei asta vrem să reuşim: să creăm cât mai multe astfel de „oaze” de calitate, ca să ajungem – visăm noi – să echilibrăm balanţa pieţei în favoarea cântecului de calitate. Din dorinţa asta s-a născut „Vedeta populară”, din dorinţa asta s-a născut ediţia specială „Sofia Vicoveanca 60”, din dorinţa asta voi mai face anul acesta (apropo de proiecte noi) încă două sau trei astfel de ediţii speciale, dedicate unor alte personalităţi din muzică, nu doar din folclor (le-am numit „Gala excelenţei în muzică”) şi am în plan ca tot în anul acesta să mai abordez o temă foarte importantă: ia populară. Lucrez la un proiect prin care să mă duc către tinerele care aleg să poarte ia, dar care o văd strict ca pe un obiect de fashion, strict ca pe o chestie cool, pe care s-o porţi cu blugi şi cu o pereche de ghete. Lor vreau să le explic ce îmbracă de fapt, care este simbolul, valoarea iei. Ca să fie mândre de ea! Şi, revenind la întrebarea ta, publicul acela numeros, la care făceai referire, poate să fie explicat şi printr-o întoarcere la elementele naţionale, prin sentimentul identității, așa cum am spus.
„Așteptăm pe oricine dorește, de la 16 ani până la peste 100”

– „Vedeta populară” a ajuns la sezonul 5 şi în luna februarie începeţi preselecţiile…
– Da, castingul la nivel naţional va însemna o călătorie prin toată România. Încercăm să ne ducem noi cât mai aproape de oameni, căci e complicat pentru ei să ajungă în Bucureşti, mai ales de la distanţe mari. Aşa, vreme de aproximativ o lună de zile, mergem cu caravana prin toate zonele ţării, unde, cu sprijinul studiourilor teritoriale şi al colaboratorilor noştri, organizăm câte un casting în câte o localitate principală. Aşteptăm pe oricine doreşte, de la 16 ani până la peste 100. Oamenii vin, cântă două piese, noi îi imprimăm, iar selecţia finală se face ulterior, în Bucureşti.
– Vă e greu să faceţi selecţia? Îmi închipui că doritori sunt destui, dar câţi dintre ei sunt realmente valoroşi?
– Nu sunt chiar atât de mulţi, pe cât ne-am dori noi. La ultimele castinguri au venit, de fiecare dată, cam 600 de persoane, dintre care noi am ales 45. Dar ceea ce mă bucură este că am rezonat foarte bine cu studenţii şi absolvenţii de Academie de Muzică, pe care „i-am convins” să vină în concurs și să cânte folclor autentic.
– Insist totuşi: judecând la nivelul acelor sute de candidaţi, e mai mult grâu sau mai multă neghină?
– E greu de spus. Eu nu pot să judec, de exemplu, categoria rapsozilor sau a oamenilor ajunşi la vârsta maturităţii, la peste 45 de ani, care se prezintă la acest concurs și, la nivel interpretativ, nu întrunesc condiţiile pentru a participa la „Vedeta populară”. Nu pot să spun despre ei că sunt „neghină”. Pentru că oamenii aceia, care au alte meserii, vin acolo din pură pasiune, dintr-o dragoste reală pentru folclor şi, în cele mai multe cazuri, în tinereţe şi-au dorit să cânte pe o scenă, dar, din diverse motive, n-au avut posibilitatea. Pe ei îi admir foarte mult! Pentru pasiunea lor şi pentru curajul de a-şi împlini, chiar mai târziu în viaţă, acest vis: de a cânta pe o scenă. Chiar dacă doar pentru o singură dată. Nu toţi avem curajul ăsta, de a ne urma visurile. Şi nu toţi suntem capabili de un asemenea ataşament faţă de lumea folclorului. Deci, oamenii aceştia, cu siguranţă, nu pot să intre în categoria „neghină”, deşi unii dintre ei nu întrunesc condiţiile emisiunii, la nivel interpretativ.
„Nu ne-am dorit un juriu academic, ci un juriu potrivit pentru un produs de televiziune”

– Juriul îşi păstrează aceeaşi componenţă?
– Da. E o echipă sudată, care funcţionează foarte bine… şi care stârneşte şi controverse. Pentru că aşa trebuie într-un talent show. Poate că, pentru unii, componenţa aceasta nu e perfectă, însă noi nu ne-am dorit un juriu academic, ci un juriu potrivit pentru un produs de televiziune, pentru un produs de masă. Repet, „Vedeta populară” e un talent show, deci are şi o componentă de spectacol.
– Ai o relație bună cu juriul?
– Nici nu s-ar putea altfel, fiindcă noi trebuie să facem echipă şi în culise, şi în faţa telespectatorilor. Sigur, asta presupune că eu trebuie să-i cunosc foarte bine, ca să ştiu pe ce butoane să apăs când lucrurile ar putea să derapeze. Acesta e rolul meu: să păstrez mereu echilibrul şi să preîntâmpin orice probleme, sunt un coordonator şi un arbitru. Ceea ce nu e tocmai uşor, fiindcă am de-a face cu cinci caractere foarte puternice, cu cinci oameni foarte diferiţi, care vin din medii diferite. Doamna Elise Stan şi domnul Grigore Leşe sunt specialiştii juriului, Niculina Stoican şi Cornelia Rednic sunt oamenii de scenă consacrați, care pot să evalueze ţinuta, carisma, dicţia concurențior etc., iar Mircea Dinescu e spectatorul care este fie impresionat, emoţionat, cucerit de interpretarea concurentului, fie nu. Acesta e rolul dumnealui. În plus, după cum e evident, dânsul e foarte atent la texte: aţi văzut că are mereu consideraţii legate de versuri, de mesajul poetic al textelor.
– Te provoc, Iuliana! Ai putea să-i faci fiecărui jurat în parte câte un mic portret?
– S-o iau de la stânga la dreapta, după cum sunt aşezaţi în emisiune. (râde) Domnul Dinescu aş spune că e un personaj viu, foarte prezent şi foarte critic, în multe situaţii. Cornelia e moroşanca vivace şi cu un tonus fantastic – indiferent câte ore filmăm, ea rămâne la fel de proaspătă şi de plină de energie! Are şi foarte mult umor, pe care şi-l manifestă mai curând în culise, motiv pentru care i-am şi spus c-ar trebui să se folosească mai mult de atributul acesta şi-n emisie. Niculina e un om puternic şi fragil în acelaşi timp. Chipul ei angelic „înveşmântează” un caracter foarte puternic, o fire care, pe de-o parte, e extraordinar de sensibilă, mai ales când e vorba de România (n-am mai întâlnit un om care să vibreze la o asemenea intensitate, care să aibă un asemenea ataşament faţă de România!), şi, pe de altă parte, poate să fie extrem de acidă, de categorică şi de tranşantă. Urmează apoi Elise Stan, care e „mama tuturor”, aşa spunem noi. Dânsa, şi în emisie, şi în spatele camerelor, şi acasă, şi peste tot, e omul diplomat, care caută mereu să păstreze sau să reinstaureze armonia. O calitate rarisimă! În schimb, aceeaşi Elise Stan, când are de făcut o observaţie, o face de o simţi până-n vene. Îţi vorbeşte cu zâmbetul pe buze, dar în aşa fel, încât nu-i uiţi cuvintele. Iar Grigore Leşe e „personajul juriului”. Toată lumea aşteaptă să vadă „ce spune Leşe?”. Și pe bună dreptate: fiindcă nimeni nu poate să-i conteste pregătirea şi cunoaşterea în domeniu. În culise însă, şi dânsul ştie să lase seriozitatea deoparte: are şi umor, e comunicativ, e deschis… Şi e şi un om sensibil: îmi aduc aminte când a plâns pentru prima dată într-o emisie – am fost foarte impresionaţi! Am avut o fată care a interpretat un moment cu totul special, iar dânsul a fost absolut copleşit şi a plâns realmente. N-a mai putut vorbi minute în şir…
– Am început interviul întrebându-te despre planurile tale profesionale pentru 2020. Haide să încheiem dialogul nostru într-o zonă mai intimă: familia. Băiatul tău, Tudor, ce mai face?

– Acasă lucrurile stau foarte bine. Eu și soțul meu ne dedicăm lui Tudor şi educaţiei lui. A ajuns în clasa a II-a, dar are şi alte preocupări: face pian, face înot, iar de curând s-a apucat şi de scrimă, de care s-a îndrăgostit. Ba chiar m-a anunţat că vrea să ajungă la nivel de performanţă în domeniul ăsta. Ceea ce nu poate decât să mă bucure, fiindcă scrima e un sport complex, care te pregăteşte foarte bine pentru viaţă: te învaţă fairplay-ul, să-i respecţi pe ceilalţi, ce înseamnă o echipă, te învaţă să-ţi faci o strategie, în doar câteva secunde, şi te învaţă că, după aceea, trebuie să şi acţionezi şi, nu în ultimul rând, te învaţă să pierzi cu nobleţe. Lucruri esenţiale, mai ales în lumea în care trăim azi. În plus, toate activităţile astea ale lui mă ajută ca, deocamdată, să-l ţin cât mai departe de orice formă de tehnologie, de internet… Cred că e important să exploreze lumea reală şi să-şi trăiască într-adevăr copilăria. De spaţiul virtual o să aibă destul timp mai târziu.
(Foto: Marius Bărăgan – 4, Doru Ochea)
Un reportaj extraordinar despre oameni cu totul excepționali. Multumesc reporterului pentru acest interviu.
Cum nu exista comentarii? Am spus și m-a repet. Un interviu excepțional despre oameni excepționali.