– Este fotograful oficial al Teatrului Naţional din Bucureşti. Stă cu aparatul la ochi, de la nașterea unui spectacol și până la premieră. Când cortina se ridică, fotografiile lui ies și ele în luminile rampei, dând mărturie despre miracolul artistic care s-a întâmplat –
– Ce înseamnă de fapt meseria de fotograf de teatru?
– Este unul dintre cele mai grele genuri fotografice, dacă ne gândim ce presupune exact: lumină slabă, aproape inexistentă uneori, mișcare multă, scene cu actori mulți, eventual îmbrăcați în negru, pe un fundal – de cele mai multe ori – negru și el. Practic, un coșmar pentru orice fotograf, dar unul plăcut, dacă te pricepi să-l fotografiezi, chiar și în condiții de-astea. În rest, înseamnă pasiune până la obsesie pentru teatru, înseamnă să iubești actorii și să te dedici muncii ăsteia, care nu presupune, așa cum cred unii, doar să apeși pe un buton. Înseamnă să cunoști un spectacol, să știi cum să îl abordezi și să îl arăți lumii mai departe, să-l pui chiar tu în valoare!
– Cum arată o zi de muncă pentru tine?
– Ca orice zi de muncă, începe dimineața, când e nevoie să faci fotografii de repetiții, și se termină seara, târziu, de multe ori noaptea, după spectacole, când mă uit ce-am făcut și selectez din ce am tras. Înseamnă mii de fotografii făcute și văzute săptămânal, și ici-colo, un pic de prelucrare, atunci când o cer anumite condiții. Când sunt fotografii pentru print, pentru ziare sau pentru expoziții, de obicei mai intervin pe ele, altfel nu sunt adeptul prelucrării: ce vezi prima dată, aia trebuie să apară și pe imaginea pe care o arăți mai departe. Așa e corect.
– Înainte de-a alege fotografia, ai fost ziarist. Te-a ajutat?
– M-a ajutat în contactul cu oamenii, cu actorii, în principal. Pe unii dintre ei îi cunoșteam prin intermediul faptului că am scris despre ei, am făcut interviuri. Acum, a fost rândul lor să mă descopere ca fotograf.
– Cu fotografiile de teatru pe care le faci, organizezi expoziții. Pot fi considerate, și ele, spectacole?
– Da. Am încercat cu toate expozițiile mele, nu numai cu cele de fotografie de teatru, să surprind publicul, într-un fel sau altul. Am reușit, deși nu toată lumea m-a aplaudat. Chiar la prima mea expoziție la TNB, cineva din public mi-a spart o sticlă în cap, prefăcându-se supărat fiind că „nu intră publicul la spectacol din cauza mea”! Firește, era o sticlă de la butaforie, dintr-un material special, însă am văzut mai târziu, pe filmările de la vernisaj, reacția oamenilor, care au fost șocați! Șocul lor avea să găsească ulterior răspuns, într-un spectacol violent, cum este „Butoiul cu pulbere”, regizat de Felix Alexa, unde personajele se lovesc cu asemenea sticle. Într-un alt vernisaj, de data asta cu fotografii realizate în Afganistan, am recreat, într-o clădire părăsită, atmosfera de sârmă ghimpată a locului, cu făclii, gropi, saci de nisip și militari care iau cu asalt clădirea, într-un happening inedit. Iar protocolul de după vernisaj a fost realizat de un bucătar arab. Lumea a mâncat kebab, la fața locului! Ideea este că nu fac simple expoziții, sunt experiențe complexe, care îi ating emoțional pe oameni, îi mișcă, efectiv. Cele mai multe expoziții sunt cu vânzare și au un caracter umanitar. Ultima a fost deschisă înainte de Crăciun și a rămas expusă până la mijlocul lunii ianuarie, la Sala Mare a TNB. „WaterLear” s-a numit, cu imagini ale actorilor din spectacolul „Regele Lear”, regizat de David Doiashvili. Un spectacol fabulos! Cu banii obținuți în urma vânzării fotografiilor, vom construi primul leagăn mobil dedicat persoanelor cu handicap locomotor din România! Expozițiile mele au mai mereu un asemenea mesaj: am contribuit la campanii pentru felinele mari, pe cale de dispariție, alături de „National Geographic”, sau pentru cămine de bătrâni, pentru o colegă bolnavă de cancer, pentru diverse cauze în care cred și pe care vreau să le susțin.
– Prin urmare, fotografie de teatru, cu final emoțional și umanitar. Cum ai cucerit încrederea actorilor și a regizorilor?
– Nu foarte ușor, recunosc. De mai bine de cinci ani sunt fotograful oficial al Teatrului Național din București, care între timp a devenit cel mai mare teatru din Europa, raportat la numărul de săli. Avem în trupă mai bine de 85 de actori și peste 300 de colaboratori. Imaginează-ți tot atâtea orgolii artistice, tot atâtea păreri bune despre propria persoană. Este greu să împaci pe toată lumea, însă eu încerc să îi fac pe toți să se simtă în largul lor cu mine. Atunci ies fotografii bune. Când „uită” de mine și de cameră și sunt mai puțin intimidați de ea. Dar, ușor-ușor, după mai bine de doi ani, au început să aibă încredere în mine. La rându-mi, mă străduiesc să fac față tuturor provocărilor și pretențiilor (justificate, desigur) pe care le-ar avea.
– Florine, cum ai ajuns, de fapt, de la presă la teatru?
– A fost o trecere firească, aș spune. Am copilărit în teatru, am fost de sute de ori la spectacolele Teatrului Bulandra, cu sora mea mai mare. Am dat la Teatrologie, iar patru ani am făcut corp comun cu Teatrul Național din Cluj, orașul unde am studiat și am mâncat teatru pe pâine. Înainte de facultate, am stat mai mult în Teatrul Odeon decât acasă, pregătindu-mă pentru admitere, inclusiv văzând spectacole pe bandă rulantă, cum se zice. Așa că trecerea a fost una hărăzită de undeva de Sus. Nu știu cum s-au legat lucrurile, însă sunt foarte fericit în ceea ce fac. Chiar dacă teatrul este ca o obsesie pentru mine, cum spunea domnul Caramitru, la vernisajul „WaterLear”.
– Teatrul Național din București este o adevărată uzină. Cum funcționează ea?
– Da, poți să îi zici și așa. Și noi îi spunem la fel. Sunt cam 500 de oameni care fac uriașul ăsta, cu șapte săli, să pulseze viață și teatru. Gândește-te că în 2019 am avut cam 850 de reprezentații, fără să mai adaug spectacolele găzduite. Știi ce înseamnă ca zilnic să se spele costume, să fie pregătite, uneori, pentru o nouă reprezentație, chiar a doua zi, să se schimbe decoruri, unele uriașe, să se schimbe lumini, instalații de sunet, recuzită, cabine, videoproiecții? Dacă ceva din toate acestea nu ar funcționa bine, ai putea ajunge într-o clipă de la extaz la dezastru. Și e o lume imprevizibilă, unde se pot întâmpla multe. Și se întâmplă.
– Am înțeles că acum și joci într-un spectacol. Cum ai devenit „actor”?
– Este o întâmplare simpatică. Văzându-mă că fac fotografii din culise, cum am de multe ori obiceiul, actorii din spectacolul „Mo Man’s Land”, unul dintre cele mai bune din câte am văzut vreodată în teatrul românesc, m-au luat într-un gest spontan cu ei, pe scenă! Era chiar un moment cu multă presă, reporteri cu camere video, fotografii, CNN, Euronews, blitzuri, microfoane, interviuri… Am avut niște emoții teribile, mai mult să nu îi încurc pe ei sau să nu fac vreo boacănă. Trebuia să intru de două ori, însă a doua oară nu am mai avut curaj! După ce mi-am revenit, mi-am dat seama că îmi place teribil de fapt să fiu actor, și am continuat să intru „în rol”, până când Sașa (Alexander Morfov, regizorul spectacolului) a considerat că e cazul să fac parte din distribuție. Apropo, mi-au ieșit niște fotografii incredibile de pe scenă, inclusiv cu publicul din sală, care, mai nou, umple până la refuz locurile!
– Ce planuri ai pentru pentru 2020?
– În primul rând, să mă pun la punct cu sănătatea, care mi-a mai dat ceva emoții, apoi să reușesc să finalizez proiectul primului meu album foto, care se numește „Backstage”, și care va fi realizat împreună cu Editura „Curtea Veche”. Apoi voi avea o serie de expoziții de fotografie de teatru prin țară, poate chiar și pe afară. Deja am expus la Londra și la Sarajevo, să vedem ce rezervă 2020. Mai țin cursuri de fotografie, voi avea o serie nouă, apoi un masterclass, care este în plan la Chișinău, iar zilele trecute, am primit invitația de a mă implica în organizarea unui festival de teatru în țară, invitație pe care am acceptat-o cu bucurie. Mai multe detalii… într-un număr viitor!