• Aducători de ploi și risipitori de furtuni, solomonarii trăiesc jumătate în poveste, jumătate prin pădurile Bucovinei. Nu există sat prin care trecerea lor să nu fi lăsat în urmă minuni. Călătorie pe urmele unor mistere străvechi •
Solomonarul este unul dintre cele mai enigmatice personaje ale mitologiei populare românești. Mai mult decât niște simpli „vrăjitori”, solomonarii, numiți și grindinari, hultani, ghețari, izgonitori de nori sau zgrăbunțași erau – ori poate mai sunt încă – inițiați la „școlile de șolomonărie” în științele astrologiei, ale prezicerii viitorului, dar mai ales în stăpânirea tuturor fenomenelor meteorologice. Deși se pare că termenul „solomonar” a pătruns în lexicul românesc abia prin secolele XVII-XVIII, originea primilor izgonitori de nori se pierde în adâncimile istoriei. Unii îi alătură vechilor preoți asceți traco-geți – kapnobatai („călători prin nori” sau „umblători prin fum”), cei care săgetau norii spre a opri balaurii furtunilor. Alții spun c-ar fi urmași ai Sfântului Ilie, des întâlnit în legendele populare, taumaturgul „care-i fulgeră pe draci și oamenii păcătoși”. Mai este o variantă: așa cum se spune într-un basm bucovinean, cules în 1932, „puterea, solomonarii o au de la împăratul cel înțelept Solomon, care a stăpânit toate tainele de pe lumea asta”. Solomon, faimosul rege iudeu biblic, putea să închidă și să deschidă cerurile, iar la porunca lui vânturile îl ridicau chiar până la Dumnezeu.
Dar urmele solomonarilor nu se află doar în poveste. Nu demult, am auzit că prin văile sălbatice ale Bucovinei oamenii încă îi mai văd pe „magii cerșetori”, urmași ai străvechilor solomonari. Cele ce urmează se adună, de fapt, în istoria unei căutări. Voi relata o călătorie văratecă prin Bucovina, către tărâmul aducătorilor de ploi, făcută de mine în luna lui cireșar a anului 2000, cel mai secetos din ultima jumătate de veac. Povestea s-ar putea numi simplu: „În căutarea Țării Solomonarilor”.
Ghemul de cârpă albă
Basmul se apropia de sfârșit. Îl ascultasem cu foame de amănunte pe povestitorul din fața mea, despre care se zicea că-i dintr-un neam foarte vechi de huțuli. Auzisem o întreagă legendă cu solomonari, îmblânzitori ai balaurilor furtunii, stăpânitori de vânturi și ploi, istorisiri despre „hultănie”, o tehnică străveche de teleportare între spații și vremi, sau despre vechile „școale de șolomonărie” din Bucovina, care-i învață pe magii stihiilor prevestirea viitorului, cititul în stele, legarea și dezlegarea de ploi. Și totuși, interlocutorul meu nu reușise să strângă pulberea acestor împrăștiate legende, pe care le întâlnise prin cărți, gazete sau povești relatate de babe și de bătrâni, nu-mi putea explica ce sunt misterioșii solomonari, nici dacă ei au existat vreodată. Îl interesaseră toate aceste superstiții doar fiindcă trăise în copilărie o întâmplare neobișnuită, ce avea legături cu misterioasele solomonii. Atunci nu-i dăduse atenție, dar cu trecerea anilor a înțeles că secvența aceea are tâlcuri mult mai adânci și secrete. Își amintea mulți țărani cu straie albe și pielea arsă de soare, risipiți pe un câmp nesfârșit. Așteptau ceva parcă, privind în cer. Secetă pustiitoare, totul era roșiatic, ogorul fript de blestemul arșiței, iar către amiază, glia devenea precum jarul și aerul se curba. Țăranii auzeau un zgomot înspăimântător, înfundat, de joasă frecvență, și imediat încetau lucrul, bătând speriați mii de cruci: „Doamne, ajută-ne!”. Dacă ridicau ochii spre soare, ei spuneau că le fulgeră privirea ceva ca un ghem de cârpă albă, înconjurat de ceață, trecând prin văzduh, o nălucire spintecând cerul sau propriile lor minți, cine știe. „Oamenii scuipau în sân cu obidă, țipând: «ptii, hultanu’!». Hultanul, adică uliul, vulturul, era de fapt solomonarul care fie mergea prin nori, fie «aducea pe sus» pe cineva din locuri și timpuri îndepărtate… Bătrânii ne ziceau atunci că-n sat umblă oameni anume creați pentru a fi vrăjitori, născuți cu cămașă descântată și căiță pe cap, pe care-i recunoști prin aceea că se țin ca niște cerșetori. Dar pe cerșetorul acesta nu vezi să-l huiduiască cineva, ci lumea se uită la el cu sfială, ca la un om sfânt. Pita pe care o iau acești milogi nu o mănâncă, ci o aruncă pe ape, pentru sufletul morților sau pentru dezlegarea ploilor. Ei, copilăria a trecut… Apoi, când am citit undeva că hultănia este asemănătoare chiar practicilor șamanice, toate aceste secrete ale prunciei mele au început să mă preocupe iarăși, și foarte intens”, își amintește tovarășul meu de drum.
Și totuși, omul meu nu văzuse vreodată vreun solomonar, pur și simplu nu reușea să-și amintească nici măcar satul bucovinean unde au avut loc aceste apariții, avea însă credința că trebuie să fie undeva în triunghiul Moldovița-Brodina-Arbore. Drept care acum, la sfârșit de poveste, s-a legat să pornească împreună cu mine prin Obcinile Bucovinei, în căutarea adâncilor sale obsesii.
Mulgătorii copacilor
Mărturisesc că n-a fost ușor. Zile în șir am hălăduit zadarnic prin cătunele munților, câteodată bătând din casă în casă, iscodindu-i pe bătrânii mai înțelepți ai satelor, care de obicei trăiesc sihăstriți, dar slobozi în pădurile de pe culmi, încercându-i mereu cu aceeași și aceeași întrebare: „Ați auzit vreodată de oameni care, prin descântece, aduc, întorc sau opresc ploaia?”.
Lângă hotarul de nord al țării, la Nisipitu, un moșneag de 84 de ani începuse să ne dea speranță. Ioan Cobeliță spune că și acum sunt niște haiduci care știu „a întoarce” vânturile și furtunile: „Au o lumânare ce-o sfințit-o de Paști și știe zice niște descântece. Să zicem c-aicea făceam fân și, dacă bate piatra, ei descântă și-o dă pe pădure, o mută la Lupcina. Dar pentru asta, trebuie să postești douășpe vineri peste an. Vinerile mari, în post negru, sunt rugăciuni tare puternice. Uite ce puteau face: dacă ei mergeau așa, pe-o poiană și vrea să bea lapte, el știa așa de tare să descânte, că înfipta cuțâtul într-un brad și curgea lapte. I-am cunoscut în persoană, zicea că știe «să mulgă copacul». Da’ de solomonari nu, n-am auzit… Numai cu rugăciune la Dumnezeu și credință, aia-i!”.
Un alt răspuns am primit de la bătrâna Maria Șutac. Nu prea aude, aproape a asurzit din cauza unui frig mare care a fost altădată aici, în Nisipitu. Gurile rele zic că, în taină, și ea s-ar îndeletnici cu vrăji ori descântece. Deși gârbovită până aproape de pământ, abia putând merge, oamenii o respectă cumva, ca pe o strămoașă a locului. De la bătrâna Maria am aflat că altădată, pentru adusul ploilor, fecioare împodobite ca de nuntă erau duse cu sila la un iezer sau la Pârâul Ascuns, unde erau îmbăiate tocmai în perioada aceea „de boală”, când n-aveau voie să intre în biserică. Și că prin această scaldă, fata îmblânzea „duhul” apei.
În sfârșit, găsisem ceva. Citisem despre fecioarele curate, trimise în pustie, cărora solomonarii le dăruiau „căpăstrul cel fermecat” și puterea de a înfrâna stihiile firii, făcându-le astfel „solomonărițe”. O veche legendă amintea cum „la o fântână, balaurul mănâncă în fiecare zi un chip de fată mare după ce o iubește”, o alta că „fecioara sorocea din gură sau cu niște bețișoare de alun; în pielea goală se ducea cu bețele lângă iaz și aducea sau oprea ploaia”.
Păzitorii de grindine
Mulțumiți că totuși călătoria în ținuturile Brodinei n-a fost zadarnică, ne-am îndreptat spre Moldovița, cea mai sudică patrie a huțulilor. Cineva ne zice că nu aici, ci-n satele din apropierea Rădăuțiului se angaja câte un om, doar ca să bată clopotele sau toaca atunci când se apropie o grindină mare, oameni tari cu duhul, numiți „păzitori de grindine” sau grindinari. Ei n-aveau altceva de făcut decât să vegheze în hotarul satului, uitându-se în nori. Și iarăși, babele zvoneau: pe la Marginea, Cașvana, Solca și Arbore se plătea altădată câte un vrăjitor care citea stelele și gonea norii, care prezicea oamenilor zodiile și vremea, stătea pe dealuri, mereu cu ochii pe cer, păzind câmpii, trăind din bucatele cu care îl miluiau gospodarii. „La Arbore, da! La Arbore a fost!”, și un fulger de amintire a străbătut ochii tovarășului meu huțul. Avea acolo un uncheș pe care nu-l mai văzuse de mulți ani, Grigore Manoil pe nume. Pe dată, asemeni parcă unor „fântânari” însetați de basm, am pornit-o într-acolo, mutându-ne căutările către zonele mai blânde ale Bucovinei.
Călători prin cer
Dacă se poate zice că și satele au firea lor, în Arbore, la fiecare brazdă de pământ, plugul zgârie cioburile unor bătrâne civilizații. Dealurile Portarului, Blândului, Lupului sau Țapului, luncile Clitului și Solcii sunt locuri magice, pline de ciudățenii, ce-au înăbușit comorile unor sate dacice. Țăranii se minunează că, în fiecare an, din molozuri ori din pâraie răsar ulcioare, cărămizi sau bănuți de aur. Când îi întrebi, te întâmpină prietenoși, însă numai de peste gard. La trecerea noastră, capete îmbrobodite apar din loc în loc, zâmbind fără dinți. Pe stâlpii telegrafului, în pămătufuri de cuib, berze apocaliptice se arcuiesc către cer.
Buliga e neamul cel mai mare din Arbore. Buliga Ion trăiesc astăzi douăzeci și șapte, iar un om ne îndrumă către cel mai bătrân dintre ei, zis Henț, peste care trecuseră 93 de ani de adânc zbucium. Locuiește în „Cotu de Jos” al Arborelui, doar el, împreună cu nevasta, având căsuța, acareturile și ograda pictate în verde. Un moșneag ciolănos, cu fruntea înaltă, săpată de necazuri, și fața spânatecă. Bătrânul ne vorbește repezit, parcă l-am fi trezit din cine știe ce treburi importante ori, poate, din cine știe ce basm. Ne zice că și el, ca mai toți arborenii au stat mult „prezonieri” în lagăre la ruși, astfel că-n vremea asta, femeile și mumele lor căutau descântători puternici, îngeri ai vânturilor. Ăstora le spunea „cei care aduc oamenii pe sus”, vrăjitori care mai trăiesc și astăzi. „Din ceri se auzea ca un strigăt: «APĂĂ!». Urla cei duși pe sus: «apă!». Vrăjtoriu îi chema, îi ducea și îi trântea unde vra el. S-auzea aici, apoi iarăși, la câțiva kilometri, mergea peste noi prin nouri, saracii oameni…”
Da!, asta era „hultănia”, teleportarea călătorilor prin văzduh. Citisem despre apa sau laptele cald și proaspăt pe care trebuie să-l bea „chematul”, știam că dacă umblătorul prin nori nu primește apă imediat ce ajunge poate muri, căci „zborul” îl ostenește de moarte.
La intervale rare, ne întrerupe și bătrâna Buliga, vorbind despre bărbatul ei ca și cum n-ar fi de față, ca și cum ar fi un lucru neînsuflețit. Iată o istorie veche, de când ea încercase să-și aducă soțul pe sus: „N-o fost ăsta acasă trei ani din lagăr. Eu n-am vrut să-l ieu acasă și vrăjitoarea m-o hulit. Mi-o zâs: «Lasă, că-i mai veni!». Zâc: «Nu te teme, n-oi veni. Dacă-l aduc știu că-i mort, da’ așa, mă mai gândesc și eu că n-o fi mort». Na, ne-am luat două femei și ne-am dus la vrăjitoarea ceea, eu și o vecină cumătră. Întreb: «Tu, Doră, am auzit că știi a desface, că scoți oamenii bătuți din lagăr?». «Da», zice ea. Mi-a cerut cinci sute de lei să-i dau și de-ale mâncării. Amu, eu eram mai darnică, da’ cumătra asta, așa zgârcită era… n-ar fi dat nemică… Dar când am văzut-o că și ea se-ntinde să deie, apăi eu nici atâta nu m-am oprit. Apăi vin eu acasă, îi pun un pungalău de farină de grâu și bani șî-i dau. Amu, trece vreo două zâle, mă duc iarăși și-ntreb: «Ce faci, tu, Doră? Ai început ceva, faci?». Zice: «Stai, stai o țâră, nu mă grăbi! Vrei să-l aduc pe sus, sau așa?». «Nu-l aduce pe sus – zic – că mi l-oi omorî.» «Iaste, trăiește, dacă vrei să ți-l aduc pe sus, mâine dimineață-i acasă, dacă nu, mai durează…» Zic: «Nu-l aduce amu, mă tem!». Vecina asta zice: «Pe-a meu să-l aduci pe sus!». Eu zic: «Îl aduce pe-al ei pe sus, păi să-l aducă de-acolo și pe-al meu om pe sus». Mai trece vreo două zile, iar mă duc: «Tu, Doră, ori dă-mi banii ori fă ce fă, că-ți cânt tot bordeiu’!». «Stăi o țâră», zâce ea. «L-am scos dintr-un lagăr și o mărs, dară n-o știut pe un’ să margă și l-o prins și l-o băgat în alt lagăr. Amu, când l-oi scoate de acolo.» Ei, omul femeii iștiia vine. Vrăjitoarea zice: «Na, ai văzut c-o venit a lu’ cumătră-ta?». Mai trece vreo săptămână, vine și a meu acasă. Așe m-am bucurat, c-am lăsat și bani și tot, și nu mi-o mai păsat de nemică”.
Urmașul lui Gebeleizis
Punctul final al inițierii noastre. Găsim în sfârșit omul care ne poate vorbi cu exactitate despre gonitorii de nori. E prima dată când auzim cuvântul „solomonar” rostit răspicat și firesc, de gura unui alt bătrân din neamul Buligilor. Omul din fața mea era el însuși o legendă: știe „cât în stele”, degetele noduroase încă îi umblă ca vrăjite pe fluieraș sau arcușul cobzei, ba arborenii spun că moșneagul ăsta mai bate încă „lunca”, „rândunica” sau alte jocuri vechi, dar așa de voinicește, că și feciorii tineri se înciudează când îl văd. Pe peretele din fund al odăii atârnă zeci de distincții și medalii câștigate la mari festivaluri de folclor din lume. Spre deosebire de celălalt Buliga, bătrânul acesta era în putere, vânos și puternic, carnea nu i se boțise de fel, iar pieptul îi era încă bombat și tare. În ochii săi mereu umezi și lucitori, de o inteligență înspăimântătoare, s-au adunat înțelepciunea celor 91 de ani și legendele unui sat întreg. Așa l-am găsit: în cerdacul lui sculptat cu migală, privind depărtările, sau veghind parcă ceva anume. Astfel își începe povestea, cu franchețea de temut a bucovineanului puternic: „Uitați-vă la mine, 90 de ani cum mă vedeți, amu o să ziceți, omu’ ăsta nu-i cuminte, dar eu atâta mă sâmt de deștept, parcă nu mai am pereche, la vârsta asta ajungi la așa o cumințenie și liniște, că toate din lumea asta le vezi limpede”.
Despre solomonari i-a vorbit odată, la început de veac, prin 1929-1930, un vecin, Vasile Cârcu, care a murit în 1940 „de tânăr”, la vârsta de 60 de ani. Iar acest Vasile Cârcu a văzut solomonarul în carne și oase. Iată cum a fost: „Era lângă un iezer un balaur care scotea ploile. Vasile ăsta a luat pușca și-o zis că el o să împuște balaurul, fiindcă purta dușmănie oamenilor. Și-atunci vai, s-o stârnit o vântoasă și toată iarba dealului o-nceput să se miște și să se înfoaie, dealu’ tot o prins viață și-atuncea o apărut solomonariu. Mare, cu șapte pieptare, cu traistă, cartea de vrăji în mână, avea un toiag cu care a fost omorât un șarpe, topor descântat și frâu din coajă de mesteacăn. Cu frâul ăsta el o îmblânzit bălaurul. Solomonariu îi spunea: «Nu-l împușca, că după aceea îi mai rău, îi mai rău, lasă-l, c-aista-i de mult aicea, îi bătrân, el conduce vântoasele». Când solomonariu îi încălecat pe bălaur prin cer, balaurul întreabă pe solomonar dacă-s în țarină ori pe pădure. Solomonariu îl păcălește, zice că-s în țarină când îs pe pădure, așa mută ploile pe păduri și cruță satele”. Da, asta era istoria secretă de care știam: balaurul îmblânzit și învins de solomonarul demiurg, urmașul zeului dac Gebeleizis, ce strunea cu fulgere fiara norilor de furtună. Spusele bătrânului veneau din veac. „Și solomonariu era om sau ce era?”, întreb, iar moșneagul se repede să-mi răspundă: „Daa, om era, cu musteață. Mergea pe hat și păzea cerul. Mânca numai ouă, lapte, mălai și faguri de miere, așa mănâncă solomonarii. De dormit nu doarme în căsi, cât de ger ar fi, ci pe malul tăurilor, în peșteri, scorburi sau în pământ. Trăiesc fără femei, zic că femeia îi stoarce de puteri și dacă o singură dată o iubit o femeie, se prefac în oameni ca toți oamenii. Când vroia s-o pornească prin cer, se ducea pe malul heleșteului și citea din carte, că era dăscălit. După ce găta de citit, arunca baltagul în mijlocul bălții și când ieșea bălauru’ îi arunca căpăstrul pe gât și pornea ca o nălucă prin cer, călare pe balaur, și-l conducea pe unde vroia el, pe la boieri ce nu țineau sărbătorile, ce nu-i dădeau de pomană și le bătea moșia cu piatră…”. Și bătrânul continuă, de parcă ce spune s-ar fi întâmplat ieri: „Ca 5 metri lung, mare, cu două capete și avea patru labe, avea cam 2000 de chile, se lăsa în balta ceea, în papura ceea și mânca acolo pește. Asta, dacă nu-i arunca boieriu în mocirlă câte un bou sau o oaie de pomană. Vai, și când să ridicau amândoi, solomonariu smucind din frâu balaurul cela bălos, vecinu’ meu o pus pușca la ochi… da’ solomonariu i-o zis, cu milă, nu-l împușca, că după aceea o să fie mai rău, mai rău, îi bătrân aicea, bătrâân…”.
Bătrânul parcă rostește un descântec. Prelungește cuvintele, ca un șuier molipsitor: potopuri, nouri repezi și vânturi. Aproape că nu-l mai auzeam, aproape că nu simțisem când în ogradă au intrat – și nu știu să-i fi poftit cineva – țărani cașvaneni, în frunte cu hâtrul satului Arbore, Grigore Manoil, așezându-se pe unde-au apucat, ascultând și ei, fără un cuvânt, această poveste de demult.
La urmă, ieșind cu toții din muțenie, cașvanenii se porniră să vorbească, dar toți deodată și despre cu totul altceva. Curios este că imediat au început să râdă și eu nu pricepeam, în ruptul capului, de ce râdeau, căci nimeni nu spusese vreo glumă. Un râset greu, profund și sălbatic, cu mine în mijlocul lor, privindu-i nedumerit. Și toată carnea fețelor și pântecelor li se mișca și, pentru o clipă, observându-i un licăr în coada ochiului lui nea Grigore, am avut impresia că, de fapt, de mine râdeau. Dar asta nu mai avea nici un fel de importanță. Găsisem Țara Solomonarilor.