Jinarii și bucatele lor ca-n povești
Îi știți, probabil. Sunt prezenți în toate marile piețe și supermarketuri din București. Ciobanii din satele Mărginimii Sibiului, coboară, săptămână de săptămână, din vârful muntelui, ca să umple tarabele cu bunătățile lor tradiționale, curate și cu gust minunat: brânzeturi din lapte de oaie adevărat, în frunte cu magnifica lor telemea, kilometri de cârnați afumați și alte soiuri de preparate din carne, făcute după rețete vechi, ciobănești. O revărsare regală de alimente pe care bucureștenii le așteaptă, așezați la coadă, disciplinați dar și bucuroși, la gândul ospețelor ce vor urma. Minune: satele ciobănești ajută locuitorii orașelor să mănânce sănătos și curat, apelând la tradiție. Iar orășenii, cumpărându-le produsele tradiționale, îi ajută să existe! Ce se ascunde în spatele acestei „invazii” pașnice, am aflat stând de vorbă cu patru tineri din satul Jina, Mărginimea Sibiului, veri între ei, gazde primitoare pentru cei care ajung în magazinul deschis peste drum de Parcul Bazilescu din București. I-am prins greu la vorbă, pentru că nu stau locului o clipă. La prăvălia lor este mereu coadă și de-abia fac față toți patru la servirea clienților. Și-așa se întâmplă de dimineața și până seara, de luni, până duminică. Nu au pauză decât atunci când fac rotație cu alți veri, cu care-și „dau rând” la tejghea.
Tăria neamului
Florin Streulea se trage dintr-o familie de ciobani din Jina Sibiului. Bunicii și străbunicii lui au trăit împărțindu-și anul și casele după nevoile turmelor. O jumătate de an sus în munte, pe vârfurile Checea sau Tomnatec, o altă jumătate, jos, în șesurile Banatului, cu sarica și gluga pe cap, mergând în urma miilor de oi avute în grijă. Amintiri pe cale de ducă, în ziua de azi. Povești spuse pentru nepoți. Părinții lui încă mai merg „la colibe”, vara, mutați cu toată gospodăria în munte, acolo unde sunt pășuni bune și curate. Dar el este absolvent de management și comerț, iar sora lui este doctoriță în Sibiu, noua generație n-a mai însoțit turmele în drumurile lor, dictate de anotimpuri. Cu ei s-a rupt lanțul oieritului în familie, străvechea meserie a fost trădată, ei n-au mai simțit răsuflarea muntelui, care însoțea talăngile oilor pe cărările spre vârf. Îl întreb cum se face că este, totuși, în prăvălia în care se vând produsele aduse din Jina.
– Noi patru suntem aici ca să ne ajutăm familiile rămase în Jina să-și vândă marfa la oraș. Aș putea spune că ne-am împărțit sarcinile, bătrânii văd acasă de oi (munca cea mai grea o fac ei), iar noi am venit cu mărfurile în București. Ce facem noi e mult mai ușor, deși, așa cum vedeți, nici noi nu stăm locului, de dimineață, când deschidem, până la zece seara, când se închide prăvălia. Noi suntem toți veri, și familiile noastre s-au asociat, ca să poată face față mai bine timpurilor de acum. Este foarte bine că putem deschide magazine în toate marile supermarketuri, pentru a aduce produsele noastre în orașe, în fiecare zi, nu doar la târguri sezoniere. Suntem conștienți că, pe cât este marfa mai bună, pe atât numărul clienților este mai mare, și nu ne este rușine cu ceea ce vindem. Produsele noastre se caută foarte bine. Sunt gustoase, curate. În sensul acesta, poate că nu ar fi rău dacă ar exista o politică de protejare a mărfurilor tradiționale autohtone. Am avea toți de câștigat, cumpărătorii ar avea produse proaspete, verificate, făcute după rețete care și-au dovedit valabilitatea de sute de ani, iar noi am avea siguranța că ne vindem marfa și că în acest fel nu dispare meseria aceasta străveche a oieritului. Dacă vorbim, de exemplu, numai de brânzeturi în România, se importă încă foarte multe sortimente și n-aș putea spune că sunt mai bune decât ale noastre. Alte țări își favorizează produsele autohtone. Fără o susținere oficială temeinică, în curând vom vorbi despre dispariția ciobăniei. Să vă dau exemplu neamul meu, care a trăit din oierit. Părinții au gândit pentru noi o viață mai ușoară și ne-au dat la școli și la facultăți. Noi n-am trăit la stână, n-am fost în transhumanță, nu știm să trăim după calendarul turmelor. Și nu cred că ne-am putea întoarce la viața pe care au dus-o înaintașii noștri. Cu alte cuvinte, deși mă doare sufletul să o spun, noi suntem rupți, vrând, nevrând, de ciobănit. Suntem aici, la acest magazin, ca reprezentanți ai părinților noștri, care-au rămas acasă, să vadă de animale. Le prețuim munca, și vrem să fie răsplătiți pentru ea, dar ce este trist este faptul că nu mai sunt oameni care să facă această meserie. Odată cu generația părinților noștri se încheie și ciobănia, o tradiție care a dus neamul acesta prin istorie de-a lungul veacurilor. Imaginea turmelor de oi ocupând orizontul câmpiilor o să rămână doar în amintiri.
S-a terminat fabrica de ciobani
– Și totuși, văd că sunt zeci de clienți care au venit la magazinul vostru, numai de când stăm noi de vorbă. Acest lucru contrazice oarecum vorbele pesimiste pe care mi le-ați spus, cu alte cuvinte, produsele sibienilor de la Jina sunt cerute pe piață, aveți succes cu ele în București.
Constantin Arpășan: Da, aveți dreptate, produsele noastre sunt foarte căutate, pentru că sunt bune, curate, naturale. Avem și aceste magazine în care le putem vinde și vedeți că de-abia facem față la cererea cumpărătorilor. Nu aici este problema, ci în faptul că în zece ani cel mult o să dispară ciobănia. S-a terminat fabrica de ciobani! S-a închis, ca toate fabricile din alte domenii. Nu mai este cine să învețe, tinerii aleg meserii mai ușoare, mai la oraș, în condiții de confort. Pleacă din țară lăsând vraiște meseriile străvechi. Oieritul este una dintre cele mai grele meserii, pentru că nu ai zile libere, nu ai sărbători, ești în slujba animalelor pe care le însoțești, fie ploaie, fie vânt, fie soare și arșiță. În Jina noastră trăiește Maria Sterp, o femeie care și-a petrecut viața alături de neamul ei, în munte, la colibă, cu oile. Ea a făcut versuri în care a descris toată istoria și viața ciobanilor, drumurile lor, urcarea la munte în anotimpul cald, mutarea cu toată gospodăria după oi. Pe vremuri, vara, ciobanii jinari se mutau cu toată familia în vârf de munte, pe plaiurile de sus. Au dispărut acum, mai sunt doar câțiva care mai trăiesc așa. Înainte, toată viața oamenilor era programată sau dirijată de ceea ce se întâmpla cu animalele, cu oile. Nu era o viață ușoară, tocmai de aceea părinții au gândit pentru noi alte meserii. Îi ajutăm, cu drag, pentru că e mult mai bine să lucrezi pentru ai tăi, decât pentru străini. Eu sunt aici cu soția mea, Daniela, lucrăm de când s-a deschis magazinul acesta, suntem bucuroși că mărfurile noastre au așa căutare, dar nu uitați ce v-am spus: Fabrica de ciobani s-a închis!
Telemea și… sarmale ciobănești
Într-adevăr, produsele afișate în galantare sunt extrem de îmbietoare, îți vine să le mănânci cu ochii, înainte să ți le pui în coș, și cei patru jinari de-abia fac față cumpărătorilor. Cu greu găsesc câte un răgaz ca să-mi răspundă la întrebări. Daniela Arpășan are grijă ca tejgheaua și masa să fie mereu șterse și curate, Florin Sava, cel de-al patrulea văr, aduce mereu marfă nouă din magazie și o aranjează în vitrine. Nici nu știi ce să alegi: brânza dulce, cașcavalul simplu, cu chimen sau afumat, telemeaua proaspătă sau cea maturată, „veche”, cum îi zic jinarii, urdă dulce sau sărată, smântână groasă, unt, lapte acru, kefir, iaurt cu gust adevărat, acrișor, nefiert la 80 de grade, cârnați proaspeți și afumați, parizer de casă, salamuri cu mirodenii, ierburi și piper, șunci crude sau uscate și afumate, slăninuță proaspătă sau fiartă, cu boia și usturoi sau afumată, tobă, pastrame de porc și curcan, dulcețuri și gemuri cu fructe de la munte, zacuști cu hribe și ghebe și câte și mai câte… Întreb care este cea mai cerută marfă și aflu că pe primul loc este telemeaua veche, de oaie, aceea cu care sibienii au ieșit mereu în față, în toate piețele și târgurile în care au ajuns. Noutatea pe care cei patru veri au vrut neapărat să mi-o semnaleze este, însă, aceea că magazinul lor oferă și mâncăruri tradiționale proaspăt gătite: ciorbă de burtă, sarmale ardelenești, tocană ciobănească, orez cu legume, varză acră călită cu afumătură și multe altele, care poartă în ele măiestria mătușii lor, Eugenia Sava, cea care le gătește după rețete moștenite din vremea în care ciobănia era la mare preț.
Nu știu dacă previziunile sumbre ale celor patru veri, legate de ciobănie, se vor adeveri în anii ce vin, dar ceea ce știu sigur este că frăția aceasta, dintre sat și oraș, este de bun augur. Ciobanii ne pun pe masă hrană curată și sănătoasă, iar noi, cumpărându-le marfa, susținem în mod direct una dintre meseriile străvechi care i-a însoțit pe români de-a lungul istoriei, dându-le o identitate în care se recunosc și azi.
Fotografii din arhiva Maria Sterp, DUMITRU BUDRALA (2)
Doamne ajuta
Sa nu va dati batuti desi guvernul si sistemul vrea altceva… Ei vor sa cumparam produsele modificate de ei cu toate otravurile posibile sa ne controleze mental… Dumnezeu sa fie cu voi❤️si cat mai multi ca voi.