Un vis împlinit: „Malvensky”
– Ne-am întâlnit prima oară în urmă cu nouă ani, când popularitatea ta era legată de micul ecran. Erai una dintre cele mai apreciate ştiriste din România. Între timp „ai dat pagina”, cum se spune, ca să începi un nou capitol în viața ta: ai devenit creatoare de bijuterii…
– Într-adevăr, aveam o carieră frumoasă în TVR, se adunaseră aproape 10 ani de experiență, în care învăţasem foarte multe lucruri despre mine, despre alții și despre puterea de a convinge. Dar, între timp, eu îmi descoperisem o nouă pasiune, cu care am avut un succes rapid: crearea de bijuterii. Comenzile deveneau tot mai numeroase, astfel că, într-o zi, mi-am dat seama că nu mai puteam să mă împart echitabil între televiziune şi noul meu business. Balanţa a înclinat înspre „Malvensky”, numele afacerii mele, și pentru că mi-am dorit mai multă libertate. Avusesem „spațiu liber” și în televiziune, ce-i drept – și de exprimare, și de mișcare (pe lângă ştiri, prezentam şi alte emisiuni, şi alte evenimente, făceam campanii, mergeam pe teren, montam…) – dar au fost și opreliști: am vrut să plec de ziua mea, la părinţii mei, care locuiau în New York, şi nu mi s-a acordat concediul solicitat. În acea zi, m-am dus la secretariat şi mi-am depus demisia. Petrecusem deja prea multe sărbători (Crăciunuri, revelioane, aniversări) departe de familie, iar pentru mine, familia e mai importantă decât orice. Aşa am încheiat acel capitol din viaţa mea. Simplu! Însă am rămas aproape de televiziune şi la propriu, şi la figurat. Magazinul meu, „Malvensky” se găseşte la două minute distanţă de sediul TVR, iar în ceea ce fac azi, în domeniul bijuteriilor şi al accesoriilor, îmi este de mare folos ce am învăţat în televiziune. Tot ceea ce reprezintă promovarea „Malvensky”, pe social media – produse, campanii, evenimente – înseamnă, practic, un canal de ştiri propriu, pe care îl gestionez, împreună cu echipa mea, conform regulilor pe care le-am învăţat în televiziune. Când facem o campanie e ca şi cum am face-o pentru TV – alegem câteva lucruri importante, le scoatem în evidenţă, le „împachetăm” frumos şi le promovăm on-line şi off-line. În plus, eu şi filmez sau mă las filmată în magazin, tot aşa, în scop de promovare. De-asta spun că, în fond, am rămas foarte aproape de televiziune și nu-i simt lipsa.
– Afacerea ta cu bijuterii a crescut repede, ca Făt-Frumos din basme…
– Dacă ar fi să-ţi desenez începutul, ţi-aş creiona o cutie de pantofi, o foarfecă, un şnur, câteva pandante, o brichetă, câteva cartoane şi câteva plicuri. Cu „arsenalul” ăsta a pornit „Malvensky” la drum, la el adăugându-se „scenariul” din mintea mea.
– Iar azi, „Malvensky” este un brand solid,şi foarte apreciat…
– Azi, „Malvensky” înseamnă magazinul, o echipă de 16 persoane, o mulţime de colaboratori din România, dar şi din străinătate. Este o structură foarte bine aşezată, care înglobează atât partea „de culise”, cât şi partea „de scenă” – tot ceea ce înseamnă colecţiile de bijuterii şi accesoriile – şi este, neabătut, întruchiparea viziunii mele.
– O viziune care presupune, probabil, și mult efort.
– „Malvensky” a pornit dintr-o joacă, dar, odată cu înfiinţarea firmei, lucrurile au devenit serioase, iar asta a însemnat într-adevăr foarte multă muncă, foarte multă concentrare, foarte multă hotărâre. În fiecare zi descopeream şi învăţam ceva nou, premierele se înşiruiau. Era prima dată în viaţă când trebuia să achiziţionez o casă de marcat (să mă fi văzut când am învăţat cum s-o deschid şi cum s-o închid! (râde)), un POS şi un program de contabilitate, era prima dată în viaţă când trebuia să angajez nişte oameni, era pentru prima dată când trebuia să stabilesc nişte preţuri, să fac un website etc. Totul era nou pentru mine, dar nu m-am speriat – am desluşit fiecare necunoscută pas cu pas, având în minte o singură direcţie: înainte! Odată ce firma s-a dezvoltat, a trebuit să descopăr ce înseamnă să mă împart, în mod optim, între design, cum doream să cresc afacerea şi lucrul cu echipa mea. Ceea ce a reprezentat o nouă provocare esenţială, fiindcă un business fără o bază solidă şi sănătoasă nu poate să meargă, să fie profitabil.
De la șnurul roșu la diamante
– Ai spus că „Malvensky” a pornit dintr-o joacă. Ce te-a atras către domeniul bijuteriilor?
– Cărei femei nu-i plac bijuteriile?! (râde) Văzusem în străinătate brăţările cu şnur roşu cabala, brăţările cu şnur roşu şi pandante din Paris sau din Grecia şi mi-am dorit şi eu aşa ceva, numai că în România n-am găsit nicăieri. Aşa că m-am decis să mi le confecţionez singură. Apoi am început să le dăruiesc şi prietenelor brăţările făcute de mine şi… asta a fost scânteia: practic, am introdus pe piaţa din România aceste brăţări cu şnur roşu şi pandant, care şi azi reprezintă cel mai bine vândut produs „Malvensky” şi care au fost copiate în fel şi chip de diverse persoane. Ceea ce nu e neapărat rău. Deranjante sunt doar copiile unu la unu, după produsele „Malvensky”: în cazul ăsta, luăm măsuri legale. În afară de „bănuţ” şi de „inimioară”, simboluri clasice, modelele „Malvensky” sunt design original şi sunt înregistrate la OSIM. Însă, revenind la întrebarea ta, eu cred sincer că omul merge în viaţă pe drumul către care se simte atras dincolo de raţiune, prin specificul alcătuirii sale interioare, al chemării de care se simte atras. În mine se îmbină pasiunea asta de a crea lucruri frumoase și purtabile, simple şi rafinate, o pasiune pe care am moştenit-o de la mama, cu pragmatismul, capacitatea de a mă descurca în orice situaţie, talent pe care l-am moştenit de la tata, şi cu spiritul organizat şi hotărât, în sensul de a duce totul la bun sfârşit, spirit pe care l-am moştenit şi pe care mi l-au cultivat bunicii mei, în vacanţele petrecute la Hunedoara. La toate astea, s-au adăugat lucrurile pe care le-am învăţat în facultate, în televiziune şi, în general, pe parcursul vieţii. Şi să ştii că eu continui să învăţ şi acum, nu doar din experienţa de zi cu zi, ci şi într-o manieră organizată: pentru că am început să creez bijuterii mai structurate şi mai complexe, cât şi bijuterii cu diamante. Anul trecut am mers la „Gemological Institute of America” (N. red. – celebru institut american, dedicat cercetării şi educaţiei în domeniul gemologiei şi al artei bijuteriilor, o organizaţie care reprezintă cel mai ridicat standard în domeniu) şi am urmat un curs unde am învăţat tot ce înseamnă diamantele, pietrele preţioase, în general, şi perlele, urmând ca anul acesta să devin gemolog. Apoi „am fugit” pentru o vreme în Italia, tot ca să mă şcolesc, ca să învăţ să desenez mai bine bijuterii, iar acolo am conceput o colecţie cu diamante, cât şi o colecţie cu pietre semipreţioase, pe care am intitulat-o „La Grande Bellezza”. În plus, învăţ inclusiv în fabricile unde produc colecţiile – îmi place să petrec mult timp acolo, la faţa locului, pentru că partea asta aplicată, mult mai puţin fancy decât ar părea, îmi furnizează informaţii care mă ajută enorm, inclusiv în sfera designului.
Inspiratorul Brâncuși
– Așadar, designul produselor „Malvensky” îţi aparţine?
–Da. Şi, încă de la început, principala mea sursă de inspiraţie au fost simbolurile şi tradiţiile româneşti, iar creaţia lui Constantin Brâncuşi mi-a „dăruit” o întreagă colecţie, „Infinity”, care este probabil cea mai iubită dintre colecţiile „Malvensky”. Chiar zilele trecute stăteam de vorbă cu verişoara mea şi ea mi-a spus că dintotdeauna a fost îndrăgostită de operele lui Brâncuşi, dar că, din clipa în care a văzut bijuteriile mele, a început să le iubească şi mai mult, pentru simplul fapt că le are atât de aproape. M-au bucurat foarte mult cuvintele ei, pentru că, în fond, ăsta e scopul meu: să traduc şi să transform în bijuterii tradiţii, simboluri şi valori româneşti, astfel încât oamenii care dintr-un motiv sau altul s-au îndepărtat de ele, tinerii ori cei care sunt plecaţi din ţară să le (re)descopere şi să se simtă mai conectaţi la ceea ce înseamnă cu-adevărat rădăcinile şi valorile noastre româneşti, care sunt atât de importante în evoluţia noastră. Pe de altă parte, în această călătorie a tradiţiilor pe care am început-o, am explorat şi simbolurile altor popoare: am creat, de exemplu, o întreagă colecţie inspirată din tradiţiile orientale, „The Heart of Orient”, o colecţie alcătuită din 20 de piese, care îmbracă trupul femeii din cap până-n picioare – există inclusiv o brăţară de gleznă.
„Furnizor al Casei Regale a României”
– Designul tău simplu şi rafinat a dus și la colaborarea cu Casa Regală a României…
– Cu siguranţă a reprezentat unul dintre motivele pentru care am primit onorantul titlu de „Furnizor al Casei Regale a României”. Rolul acesta este cu atât mai important, cu cât eu şi echipa mea suntem responsabili cu crearea şi producerea acelor cadouri care ajung la mai toate Casele Regale din lume, în numele Casei Regale a României. Îţi dau doar un exemplu: cu ocazia căsătoriei Prinţului Harry cu Meghan Markle, Familia Regală a României le-a trimis mirilor un cadou de inspiraţie românească. Majestatea Sa Margareta şi Principele Radu au ales mai multe bijuterii „Malvensky”, din aur alb, de 14k: pentru Prinţul Harry, o pereche de butoni, iar pentru Meghan, o pereche de cercei şi o brăţară, toate din colecţia „Infinity”. Mă bucură enorm orice eveniment de această natură, pentru că, prin intermediul acestor cadouri, ceva din mine îşi croieşte drum inclusiv către cele mai prestigioase comunităţi aristocratice şi nobile!
– Malvina, cum arată lumea bijuteriilor de lux? E un domeniu în care puţină lume are acces. Există concurenţă, invidii, sabotaje?
– Din experienţa mea – călătoresc foarte mult la târguri de bijuterii internaţionale, din Italia şi până în Bahrain – designerii de bijuterii, indiferent de ţara din care provin, sunt foarte uniţi şi foarte dedicaţi. Evident că fiecare are „amprenta” lui, ceva special care îl individualizează şi pentru care e recunoscut, evident că şi în materie de bijuterii există trend-uri anuale, însă dincolo de aspectele astea, lumea designerilor de bijuterii este frumoasă şi, cum spuneam, foarte unită. Impresia asta mi s-a confirmat inclusiv luna trecută, când am fost la Paris, cu ocazia unui eveniment special. Să-ţi explic: în timpul „Paris Haute Couture Week” (săptămâna modei pariziene), o jurnalistă reputată, specializată în bijuterii, Muriel Piaser, organizează anual un eveniment de marcă, „The Precious Room”, la care invită designeri de bijuterii de lux din toată lumea. Anul acesta, întrucât „Malvensky” este deja un brand cunoscut pe tot globul (vindem on-line, la nivel internaţional demult și, apropo, americanii şi francezii sunt îndrăgostiţi de bijuteriile inspirate de Brâncuşi), am fost invitată şi eu şi am expus, în Palais Vivienne, noua colecţie „Malvensky” cu diamante, o colecţie high-end. A fost un preview, care să-i familiarizeze pe jurnaliştii şi pe achizitorii internaţionali cu produsele „Malvensky”, colecţia intrând oficial în magazin în curând. Ei, şi la acest eveniment am simţit acelaşi lucru: că lumea asta, a designerilor de bijuterii, are o energie foarte bună, există o solidaritate de castă, aș putea spune.
– O altă schimbare în viața ta este că ai divorţat. Ai gestionat greu ruptura?
– Oamenii apar în viaţa noastră cu un anumit scop şi trebuie să fii deschis să „vezi” de ce au apărut în viaţa ta şi să te bucuri de prezenţa lor, dar, în acelaşi timp, trebuie să înţelegi că, uneori, nu e nevoie ca un anume om să rămână alături de tine veşnic, că, uneori, drumurile voastre pot ajunge să nu se mai potrivească. Dacă înţelegi lucrurile astea, atunci un divorţ devine mai uşor de tolerat, iar tu păşeşti mai senin pe drumul tău, separat de al celuilalt om. Psihologic vorbind, o despărţire, un divorţ, ca și moartea unei persoane dragi sunt percepute cam la fel şi toate sunt nişte momente dificile, care necesită „o perioadă de doliu”, după cum se exprimă psihologii. Trebuie să stai o perioadă ca să te refaci – e ceva inevitabil, trebuie neapărat să treci prin această perioadă, nu poţi să sari peste ea. Cam aşa s-au întâmplat lucrurile şi în cazul meu. Am trecut printr-o perioadă de refacere, în care am învăţat că era esenţial să nu rămân blocată într-un punct, că trebuia să mă poziţionez undeva, sus, „deasupra mea” şi de-acolo să-mi privesc viaţa şi să mă gândesc cum îmi doream să arate ea în continuare şi cu ce oameni voiam să mă înconjur – pentru că, aşa cum spuneam, oamenii apar în viaţa noastră, dar noi îi alegem pe cei pe care-i păstrăm alături de noi. După asta… s-a făcut lumină! A fost o perioadă în care am descoperit multe lucruri legate de mine însămi şi în care am evoluat mult.
Un tablou în alb și negru
– Malvina, ai împlinit 40 de ani. Cum ai păşit în această nouă vârstă?
– Cifra asta m-a pus un pic pe gânduri, dar într-un mod plăcut. Mi-a revelat etapele pe care le-am parcurs şi starea mea interioară actuală: mai întâi a fost Malvina de dinainte de 30 de ani, care era mai visătoare şi mai superficială şi îşi dorea să facă lucruri dar amâna intrarea în acţiune, a urmat acea Malvina care, odată cu împlinirea a 30 de ani, parcă s-a trezit la realitate şi a început să acţioneze, iar acum „a apărut” Malvina de la 40 de ani, care s-a aşezat… s-a calmat. Totul în jurul meu e acum foarte clar şi liniștit. Mă simt foarte bine! Sunt în vervă, din toate punctele de vedere – și al profesiei și al stării interioare –, simt că am înflorit, iar baza pe care mă construiesc în continuare e senină, calmă, aşezată.
– Insist și te rog să-mi „desenezi” portretul Malvinei la 40 de ani. Cum ar arăta el?
– Ceea ce văd acum e un tablou foarte clar, în alb şi negru, un tablou în care silueta mea are o ţinută armonioasă şi e alcătuită din linii ferme şi echilibrate. Pentru mine, la vârsta asta, nu mai există nuanţe de gri, în mine s-a instalat o claritate care le elimină – de-asta tabloul e doar în alb şi negru. În mine şi împrejurul meu totul e acum curat şi simplu. Brâncuşi spunea că simplitatea e cel mai greu de realizat şi asta simt şi eu: dacă drumul meu prin viaţă nu ar fi fost aşa cum a fost, şi cu suişuri, dar şi cu coborâşuri, nu aş fi ajuns azi să văd lumea din interiorul, dar şi din exteriorul meu cu atâta claritate, să văd liniile pure şi simple ale vieţii. Iar simplitatea rămâne pentru mine un ţel şi în continuare: să păstrez lucrurile cât mai clare şi cât mai simple în viaţa mea. Complicaţiile, atât de prezente mai ales într-un oraş aglomerat cum e Bucureştiul, ne îndepărtează de esenţa vieţii: să te bucuri de ceea ce faci în momentul respectiv, să conştientizezi fiecare clipă – trezirea de dimineaţă, micul-dejun, mersul la muncă, timpul dedicat ţie şi celor dragi… – şi să rămâi foarte aproape de tine însuţi, inclusiv prin lucrurile care sunt „plăcerile mele”: o oră de sport, pregătitul cinei, lectura etc. Timpul trece atât de repede şi, dacă permitem tumultului vieţii să ne despartă de noi înşine, deschidem poarta regretelor.
– Prin înşiruirea aceasta mi-ai descris, practic, viaţa ta, de zi cu zi.
– Aşa e! N-am inclus călătoriile, pe care le ador – fie că sunt de afaceri, de studiu sau de creaţie, fie că sunt de plăcere. Sunt atât de fericită când merg la munte, să schiez, când stau în natură… Mă aşez în telescaun şi e aşa, o linişte împrejur, că până şi gândurile îmi amuţesc, brusc potolite! În rest însă, mie îmi place acasă – în casa mea, care e asemenea tabloului meu: întregul spaţiu e în nuanţe deschise şi senine, are foarte multă lumină… E o casă plină de o stare de bine.
– Sunt sigură că și spre viitor priveşti tot cu seninătate…
– Da! Şi cu poftă de viaţă. Şi am încredere că orice îmi imaginez, îmi pun în minte se va realiza. Cred că e esenţial să nu încetăm niciodată să visăm, fiindcă totul porneşte de la gândurile şi de la sentimentele cu care ne desenăm în minte viitorul.
Foto: RADU CHINDRIȘ (4)