– Este unul dintre marii pictori români contemporani, cu tablouri vândute în toată lumea. Cu toate astea, rămas credincios toată viața „Blajului sfânt” de acasă, visul pictorului este să înzestreze orașul cu două muzee de pictură, care să se adauge vechii lumini a Micii Rome. Un artist și un om exemplar –
„Blajul, un loc fără pereche”
– D-le Cucerzan, sunteți născut la Blaj, un oraș istoric al Transilvaniei, și v-ați împlinit artistic la Roma, citadela în care studenții ardeleni își făceau studiile teologice pe la sfârșitul secolului 18. A fost un program sau o întâmplare?
– Vedeți dvs., eu veneam dintr-un loc încărcat de spiritualitate şi istorie și știam că voi ajunge cândva la Roma. Şi când am ajuns, am constatat că între Blaj, orășelul meu mic, şi Roma, este o legătură foarte puternică. Ombilicală! Și nu era vorba de arhitectura orașelor. Era vorba de lumea catolică. De la Institutul Teologic din Blaj, plecau în fiecare an, zeci de studenți, care deveneau supertitrați la Roma, la Vatican. Și de multe ori rămâneau la Vatican, ca să crească. Aşa a fost viitorul cardinal Todea, unul dintre personajele cele mai importante în vizita Papei Ioan Paul al II-lea, la noi. De cardinalul Todea m-am apropiat și eu după ce mă stabilisem la București. Pe atunci nu era cardinal, iar mai târziu, a fost expulzat de comuniști. La fel ca Inochențiu Micu Klein, a murit între străini si a fost adus în țară și înmormântat în Catedrala din Blaj. Oricum, Todea venise în țară târziu, după ‘90. Atunci am avut eu cu el un schimb puternic de scrisori. Îi trimiteam cărți poștale și el îmi răspundea. Mă încuraja să pictez.
Pe urmele lui Eminescu
– A contat pentru dvs. faptul că v-aţi născut într-un loc atât de important pentru istoria României? Interferează el cu vârsta copilăriei?
– Desigur! Mai ales că eu m-am născut chiar lângă Câmpia Libertăţii. De la casa mea, erau 50 de metri până la dealul magic pe care se așezase Avram Iancu cu moţii lui. În copilărie, colindam prin tot Blajul. Pe Dealul lui Avram Iancu, de pildă, este pusă o cruce, Crucea lui Iancu. De acolo poftise Iancu să-şi coboare oştirea împotriva nemeşilor. În jurul Crucii lui Iancu m-am jucat, învăţând istoria la pas.
– Colindați și prin locurile pe care Eminescu, elev fiind, le sfințise cu pașii săi?
– Abia când am mai crescut un pic, am înțeles că pe dealurile pe care alergam eu fără griji se plimbase şi Eminescu, acum 100 de ani. De-acolo, el, adolescentul frumos şi genial, contemplase la fel ca şi mine poate, curgerea delicată a Târnavei şi se lăsase copleşit de priveliştea dumnezeiască a Ardealului, ce i se întindea la picioare. Şi am avut norocul să stau și să visez și eu, la umbra teiului lui Eminescu. Teiul de sub care poetul privise prima oară Blajul, strălucind în soare, cu cupolele catedralelor sale, şi exclamase înflăcărat: „Te salut, Mică Romă!”. Sub un arc strălucitor de istorie, teiul lui Eminescu stă pe dealurile Blajului, nu departe de Crucea lui Iancu. Văzusem, așadar, lumina zilei într-un loc fără pereche. Și am rămas de-a pururi îndrăgostit de oraşul meu, ca de un diamant sfânt, cu lumina încărcată de cultură şi credinţă. Cotropit de magia Blajului. Iar oraşul meu va fi mereu pentru mine oraşul „Şcolii Ardelene”, al lui Inochenţiu Micu Klein, al greco-catolicismului și al Revoluţiei de la 1848. „Ai grijă pe unde păşeşti, că pe-aici totu-i istorie”, îmi spunea, când eram copil, bunicul.
– Aţi fost și prin locurile în care a stat Eminescu, în călătoria lui de la Blaj. Avea 15 ani pe atunci.
– Cum să nu! Era aproape de celebrul liceu Sfântul Vasile, de lângă marea Catedrală greco-catolică. Treceam în fiecare zi pe străzile îmbibate de istorie și nu încetam să mă minunez, cum Eminescu, un copil, și el, venise pe jos la Blaj, tocmai din Bucovina. Iar unde dormise el, era o plăcuță care amintea întâmplarea, astăzi, istorică. La fel cum aveau și toți marii corifei ai culturii ardelene, care lăsaseră urme adânci în Blaj. Eu mergeam de acasă până la școală, pe strada principală. Strada pe care se scrisese istoria României. Iarna, după ce îmi făceam lecțiile, mă urcam pe sanie și mergeam pe dealuri în sus, până aproape de Teiul lui Eminescu. De acolo coboram. Un copil fericit.
„Blajul a fost matca mea binecuvântată”
– Se spune că anii copilăriei, prima zonă a formării noastre sentimentale, are un cuvânt greu de spus în cariera unui artist. Există un abur al Blajului în picturile dvs.?
– Tot ce era legat de greco-catolici, de teologie, mai ales amintirea studenților care urmau să devină preoți și care treceau pe străzile Blajului în rânduri strânse, într-un exercițiu de o atitudine și rigoare extraordinare – toate m-au impresionat mult. Copil fiind, îi priveam ca pe o minune, cum mergeau pe drumul dintre Institutul de Teologie și Catedrala catolică, la rugăciune. Și mai erau și călugăriţele din Blaj, care veneau și ele, de la Institut. Curăţia şi seriozitatea cu care se întâmplau toate acestea la Blaj, a fost matricea copilăriei mele. Și tot în copilărie, am fost dus în pădurea Cărbunari de lângă Blaj unde există o bisericuță frumoasă ca un poem. Acolo am primit prima mea împărtășanie, de la Episcopul Ioan Suciu, care era considerat, în Blaj, sfânt. Aceasta este iar o amintire de o curăție neprețuită. Episcopul Ioan Suciu locuia undeva pe strada principală, sus, la etaj. Și toată lumea care trecea pe acolo arăta spre fereastra lui: „Acolo este sfântul Ioan Suciu”! Slujbele lui din Catedrală erau extraordinare. Când vorbea, lumea sta afară, în parc, buluc, și asculta, că slujba era transmisă prin difuzoare. Episcopul Suciu ținea slujbe cu atâta înțeles și credință, că oamenii plângeau în hohote, pe stradă. După ce l-au arestat (l-au ridicat direct din Catedrală, în timpul slujbei, a bătaie de joc!), nimeni nu l-a mai văzut și n-a mai auzit de el. Mai târziu s-a aflat că episcopul nostru, Suciu, stă închis la Sighet. Era bolnav de stomac și avea și-o construcție debilă. Gardienii l-au surpat cu o știință savantă a nemerniciei: nu i-au dat de mâncare dinadins, ca să cedeze. Până la urmă, s-a stins ca o stafie, în beciurile Sighetului, batjocorit și schingiuit fără de vină și milă, ca Hristos. Și a fost aruncat la groapa comună. Să se șteargă orice urmă de pe pământ a Episcopului greco-catolic martir, Ioan Suciu. Am avut mereu o legătură puternică cu credința și cu oameni devotați lui Dumnezeu. Chiar și cu martirii Săi.
– Sunteți un om credincios?
– Credința mi-au dat-o părinții mei. Erau amândoi greco-catolici, și săracii au apucat perioada cea mai cumplită a Blajului, când comuniștii au impus trecerea masivă la ortodoxism. Au fost valuri de arestări, de parcă peste noi cobora pieziș și neașteptat sfârșitul lumii. Atunci au dispărut după gratii, ca un fum, oameni nevinovați, care n-au vrut să-și părăsească religia în care au fost botezați. Comuniştii au desființat liceul Sfântul Vasile și Institutul de Teologie. Pe călugărițe le-au alungat din oraș și le-au dus într-un sat unde le-au forțat să se prostitueze. A fost un adevărat program de gâtuire a Blajului. A fost o execuţie la care au luat parte cele mai rele păpuşi ruseşti! Îmi aduc aminte de un primar din Blaj, îl chema Răcoare și avea doi copii. Îi botezase Stalin şi Katiuşa. Ahtiat după bolşevism cum era, a pus să fie zugrăvită clădirea primăriei din Blaj în roşu intens. Dacă te uitai la ea de departe – părea neagră, aşa de închis era roşul ăla, şi de puternic! Aproape că nu mai distingeai formele. Mai apoi, alţii au încercat s-o vopsească, s-o facă albă. Dar mereu ieşeau petele roşii pe sub alb, ca o pecingine.
– V-au influențat întâmplările astea, ca artist?
– Când am început să pictez, aveam de acasă o credință creștină care nu putea fi spulberată. Așa că nu intram în polemici obositoare cu colegii mei. Eram calm și seren. Blajul era matca mea binecuvântată, la care puteam oricând reveni. Și asta s-a reflectat și în pictura mea.
Fotoliul lui Ciucurencu
– Cum a început chemarea dvs. în artă? De unde aţi moştenit talentul?
– De la mai toţi strămoşii mei. Aproape toţi au avut talent, pe care şi l-au împlinit după cum au putut ei şi după cum erau vremurile. Tata, de pildă, era foarte prolific, nu se mulţumea niciodată să facă un singur lucru. Dar tot ce făcea, făcea bine! Tata era scriitor de firme. Cu brevet! Scria foarte frumos şi desena aproape orice. Picta şi desena cu o uşurinţă nemaipomenită. Odată, îmi amintesc că a făcut o firmă pentru vânători, pentru care a desenat un mistreţ. Mistreţul ăla l-am admirat toată copilăria mea. Ţin minte cum mereu mă abăteam din drumul spre casă, ca să mai trec pe strada cu mistreţul. Dar tata a pictat şi biserici. Şi la fel, bunicul meu. Şi îmi mai amintesc cum, copil fiind, tata mă lua pe genunchi şi eu îl rugam să îmi deseneze cai! Îmi plăcea teribil cum îi desena. Erau chiar caii de rasă pe care îi aveam în curtea casei. Cât am fost mic, am trăit într-un univers mirific.
– Cum v-ați putut urma visul de pictor, în vremurile grele de după 1948?
– Toată copilăria mea visasem cu nerăbdare să-mi vină rândul şi mie, ca să urmez liceul „Sfântul Vasile” din Blaj. Era un liceu vestit, „floarea de colţ” a Blajului şi a Ardealului. Pe băncile lui trecuseră mari personalităţi ale ţării, de la Corneliu Coposu şi până la o pleiadă de academicieni şi oameni de cultură. Dar după ce comuniștii l-au desfiinţat, în Blaj mai rămăsese doar un liceu agricol. Bătaia de joc comunistă era fără margini. Tata a vrut el să mă bage la liceul agricol, dar eu am făcut temperatură 39 de grade. Aşa de supărat eram. Și m-au dus la liceul din Aiud. De la Aiud până la Blaj sunt 40 de km. Dar dorul meu de Blaj era atât de mare, încât în fiecare săptămână veneam la gară, mânat de forţa nostalgiei, ca să privesc trenurile de Blaj. Şi când vedeam că trenul pleacă şi eu nu sunt în el, mă podidea plânsul. Mi se părea că o bucată din mine se ducea şi ea – stingându-se-n zare, odată cu aburii locomotivei.
„Faceți voi medicină! Eu vreau să fac artă”
– Dar cum ați pornit propriu-zis, pe drumul picturii?
– Am pornit de la un conflict cu părinții. Nu voiau ca cei doi copii să facă altceva pe lume, decât medicină. Pentru că numai doctorii trăiesc bine. Și atunci, m-au obligat să mă trezesc la 5 dimineața, să merg în grădină și să învăț anatomie. Așa că am intrat la medicină. Dar după un an, mi-am luat geamantanul, am venit acasă și le-am zis: „Faceți voi medicină. Eu vreau să fac artă!”.
– Și aţi făcut Institutul de Artă „Ion Andreescu” din Cluj…
– Da, am făcut la Cluj, am intrat din prima și apoi am avut note foarte mari. Doar la o materie am stat foarte rău, încât din cauza ei am putut absolvi Institutul abia în toamnă. Mă picaseră la socialism ştiinţific, care era o carte foarte groasă, din care eu n-am putut vreodată să reţin nimic. Şi m-au trecut în toamnă, dar cum? Şeful comisiei a fost Ciucurencu, venit de la Bucureşti. Şi a întrebat Ciucurencu: „Ce aveţi cu băiatul ăsta de l-aţi lăsat şi l-aţi chinuit, că uite, are numai 9 și 10 zece la pictură și la sculptură, ce aveţi cu el?”. Şi așa am trecut, datorită lui Ciucurencu. Dacă nu era el, nu mai scăpam de porcăria aia de socialism ştiinţific! Şi uite, fotoliul acela din atelierul meu de acum este al lui Ciucurencu. Şi piesa cu oglindă de acolo, superbă și ea, este tot a lui. Și vor merge la Blaj, la Muzeul de Artă Contemporană, pe care l-am înființat acolo.
– Cum v-aţi descoperit mai apoi stilul, amprenta inconfundabilă a dvs. ca pictor?
– Fără să pornesc de la vreo idee preconcepută. Nu am încercat să-mi caut cu lumânarea identitatea. N-aș fi găsit-o astfel, nici până azi. Deci, într-o libertate deplină, am galopat ca un mânz. Dacă ai o anume unitate a ideilor, dar și culoare și forţă – toate îți vor răsări în tablouri, mai devreme sau mai târziu. Cu culoarea cu care te naşti. În schimb, desenul trebuia să-l înveți 25 de ani!
– Multe din lucrările dvs. par pictate cu picuri de soare. Tot ce pictați pare turnat în aur topit…
– De la pictura pe care o făceam la începutul anilor 80, o pictură pe griuri, când m-am dus în Italia, pictura mea a devenit solară. Mi-am schimbat total stilul. La Roma, de exemplu, m-am întâlnit cu Caravaggio. După Roma, m-am întâlnit la Padova cu Giotto și cu Mantegna. Toți pictau sau făceau frescă în culori solare și clare. Așadar, s-ar părea că pictura mea solară a plecat de la fresca italiană din prerenaştere și renaștere. Dar nu-i doar atât! Și Blajul copilăriei mele a influențat puternic pictura mea! Ochiul meu era impregnat, de pe când eram copil, de lumina soarelui blând al dealurilor Blajului, și cu spiritualitatea veche și nestrămutată a orașului. Amândouă i-au dat și ele picturii mele, lumină. Așa că pictura mea a fost influențată, printr-o unire simbolică, și de „Mica Romă” și de „Roma Mamă”.
– Aveţi o pictură la Vatican. Să vorbim despre această prezență prestigioasă.
– S-a întâmplat după 1990. Pictura mea a ajuns mai întâi la ambasada noastră de la Vatican, la Roma, prin grija ambasadorului nostru de atunci, Theodor Baconski. Era o Naştere pictată de mine în 1987, de o delicatețe profundă și aparte și care imita fresca. Theodor Baconski le mai solicitase și altor pictori lucrări pentru Vatican. Numai că lucrările acelea stăteau în depozitele Vaticanului. Nu au fost niciodată expuse. Lucrarea mea, în schimb, a fost doi ani de zile pe perete la Vatican. Sunt singurul român expus vreodată la Pinacoteca de Artă Modernă de la Vatican.
– Să vorbim de cel mai drag proiect al dvs.: cele două muzee de la Blaj. Vă sprijină cineva în acest proiect?
– Bucuria mea cea mai mare a fost acum 23 de ani, când primarul de atunci al Blajului, Alexandru Simion Băcilă, m-a chemat la el: „Măi, Liţi, nu ai vrea să facem ceva pentru oraşul ăsta? Blajul a trăit tot timpul prin cultură şi spirit. Şi acum are numai plăci comemorative. Ca un muzeu înghețat. Avem nevoie de o instituţie care să-l revigoreze”. I-am spus: hai să facem tabere internaționale de creaţie. Aşa a început Muzeul de Artă Contemporană din Blaj. Va fi unul din cele mai bune muzee din ţară, cu lucrări de mari artişti, care au trecut prin Blaj. Şi sunt mulți. Ion Vlasiu, Cilievici, Săliștenu, Stendl, Aurel Nedel, Piliuţă, Medrea. Lucrări de o frumusețe incredibilă. Iar al doilea muzeu ce doresc să-l las Blajului este Muzeul Horea Cucerzan. Se va numi „Casa Artelor”.
– Cele două muzee arată că dragostea dvs. pentru locul nașterii n-a murit.
– Toată viața m-am gândit să mă întorc și să mă așez la Blaj. Să trăiesc în lumea în care m-am născut. Pentru că ori de câte ori intru în spaţiul celest al Blajului, retrăiesc toate clipele de graţie ale vieţii mele. Liniştea mă cotropește și refuz orice contact cu agresivitatea lumii superficiale de afară. Mă regăsesc într-un loc pur, rămas aproape neschimbat din copilăria mea. Mă regăsesc alături de pictorii şi de sculptorii din taberele de creaţie. În Mica Romă, locul acesta mirific, sfințit pe vecie, demult.