Despre miturile pierdute ale românilor

– Domnule Mihail Neamțu, speranța românilor s-a îndreptat totdeauna spre Occident. După ce i-am așteptat pe americani să vină să ne elibereze de ruși, am năzuit să intrăm în Comunitatea Europeană, și visul ni s-a împlinit. Iată însă că pandemia prin care trecem dovedește că miturile în care am crezut au fisuri, au slăbiciuni, în multe privințe, egale cu ale noastre. În ce să ne punem speranța, în anii ce vin?
– Dragă Cristian Curte, o grămadă de filozofi și istorici, de la Oswald Spengler până la regretatul Neagu Djuvara, au tot cântat prohodul Occidentului, ca și când declinul unei civilizații ar asculta de faimoasa lege a doua a termodinamicii din fizică… Am o veste bună pentru dumneavoastră: o națiune, un imperiu sau o civilizație pot renaște precum pasărea Phoenix. Roma, distrusă de vandali la anul 476 după Hristos, a înviat prin Constantin cel Mare, și după 2000 de ani de exil, evreii au revenit în Țara Sfântă și-au format unul dintre cele mai puternice state ale lumii: Israel. Cine ar fi crezut asta în timpul persecuțiilor rasiale ale lui Hitler? Istoria nu e definită de linearități. Îmi propuneți să vorbim despre Uniunea Europeană, adică un conglomerat demografic compus din 500 de milioane de oameni, binecuvântat cu prosperitate, o imensă cultură și-o prelungită pace. Generalizările vor fi riscante. Virusul chinezesc a nenorocit Lombardia, este adevărat, dar a lăsat relativ tefere Germania și Olanda. Sunt de acord cu dumneavoastră când sugerați că solidaritatea n-a funcționat. Între italieni și nemți resentimentul a ajuns la cote istorice. Țara lui Michelangelo merita mai multă compasiune. Da, știm: Angela Merkel a refuzat să plătească datoriile angajate de Guvernul Conti pe durata crizei de pandemie (februarie-aprilie), cu toate acestea, nu cred că Uniunea Europeană a murit. După două luni de blocaj, economia va reporni lent, precum un vapor de mare tonaj, acostat în cheile portului Pireu (recent cumpărat de chinezi). Clivajul cultural între Vestul secularizat și Estul conservator va fi dublat de asimetria productivității între Nordul prosper și Sudul mai puțin productiv. Va rezista șandramaua? Totul depinde de noi, cetățenii acestui colț privilegiat de lume. Până atunci, birocrații de la Bruxelles vor trebui să ne explice de ce chinezii au practicat faimoasele jocuri faustice (mă refer la mutațiile genetice ale Coronavirusului prelevat de la lilieci) în laboratorul P4 din Wuhan? De ce ditamai Organizația Mondială a Sănătății a ajuns să ascundă adevărul și să primească ordine din partea lui Xi Jingping, dictator perpetuo al Partidului Comunist Chinez? De ce Uniunea Europeană nu poate produce măști, echipamente medicale și substanțe farmaceutice, esențiale, într-un context de epidemie severă? Cum arată spionajul chinezesc în instituțiile noastre academice? Cât ne costă dezindustrializarea economiilor europene în beneficiul Beijingului? Ce vom face cu Huawei și revoluția 5G? Vom asista la mai multe achiziții de fonduri investiționale, companii, porturi, trusturi de presă pe teritoriul Uniunii? Iată întrebări presante care dor.
„România trebuie iubită, nu doar certată”

– În contextul acesta, ce-ar trebui să facem noi, românii? În ce să ne punem nădejdea?
– În noi înșine și-n Bunul Dumnezeu, cum ar fi spus Regele Carol: nihil sine Deo. Suntem o țară care a cedat enorm din suveranitate, și acum trebuie să se gândească foarte serios la cum va arăta peste 50 sau 100 de ani. România trebuie iubită, nu doar certată. E timpul să regăsim firescul conviețuirii și bucuria solidarității. E momentul să respectăm oamenii care muncesc din răsputeri, să protejăm viața și să recompensăm economic familiile cu mulți copii. Trebuie să redevenim o națiune demnă și optimistă, un popor asumat, și nu doar o populație terorizată psihologic și controlată biopolitic. Ne-am degradat atât de mult în timpul izolării (îi putem zice și arest la domiciliu) încât ne percepem unii pe alții nu ca pe niște semeni, ci ca pe niște animale suspecte, purtătoare de viruși. M-au descumpănit intelectualii care au jubilat la ideea închiderii bisericilor în noaptea de Paști. Cărturarii umaniști au uitat, printre primii, că omul este un animal simbolic, care se hrănește nu doar cu pâine, ci și cu lumina Cuvântului. Știți, apoi, teoriile discriminatorii ale doctorului Streinu-Cercel (și, într-o formulă soft, ale doamnei Ursula von der Leyen) care pledau pentru extragerea completă a bătrânilor din viața familiei și din societate, uitând că solidaritatea inter-generațională este nodul de transmitere al empatiei, al sentimentelor nobile, dar și al memoriei culturale. Copiii cresc armonios atunci când ascultă poveștile pline cu tâlc ale bunicilor. Unde să găsești visul românesc, domnule Curte, dacă nu în imaginația celor tineri, hrănită cu istoriile pline de emoție incandescentă, sevă morală, blândețe afectivă și demnitate aristocratică ale seniorilor? Eu, unul, vă mărturisesc, lăcrimam în adolescență atunci când ascultam față către față mărturiile foștilor deținuți politici. Vocea răgușită a marelui Corneliu Coposu, dicția apăsată a domnului Ticu Dumitrescu, inteligența pătrunzătoare a lui Marcel Petrișor, umorul cald al domnului Nicolae Popa (emigrat în California) – tot acest nor de mărturii ne-a copleșit. Bătrânii ieșiți din universul concentraționar se constituiau, pentru generația mea, într-o veritabilă busolă spirituală. Nu este, deci, o crimă izolarea permanentă a bunicilor față de nepoți? Vă mai spun ceva. Nu există un vis românesc, acolo unde mintea liceenilor și sufletul studenților nu se hrănește cu idealuri. Destule lături ne-au invadat spațiul public: bârfe zoioase, manele porcoase și artisticăreala sânilor dezgoliți, a șoldurilor dislocate și a dansului din buric. Nu de melodrame kitsch au tinerii României nevoie, ci de un petec de cer. În loc să-i ținem izolați în casă, i-am putea încuraja să curețe cărările alpine ale munților Carpați. În loc să-i conectăm nevrotic doar la tabletele electronice, mai bine am stimula redescoperirea ritmurilor naturii. Avram Fițiu, un bun prieten pe care vi-l recomand ca interlocutor, ne tot spune c-a sosit momentul să aducem fiii și fiicele orașului într-o fermă agricolă de la țară, acolo unde vor descoperi splendoarea pajiștilor verzi, inocența mieilor, simplitatea oieritului, dar și frumusețea mușcatelor din pervazul unei bunicuțe. În sfârșit, pe lângă experiența naturii, s-ar cuveni să revenim la marea cultură (iar eu fac asta c-o echipă de sufletiști, la „Școala Neamțu”). Efectele catastrofale ale pandemiei sunt, în primul rând, de ordin spiritual și psihologic. Numai prin muncă și educație vom redescoperi visul românesc. Ne vom vindeca doar cu ajutorul lui Dumnezeu, pornind de la firescul relațiilor umane și de la redescoperirea delicateții, a pudorii, a diafanului, ca virtuți eterne ale minților educate.
„Orice criză trebuie tratată ca o oportunitate”

– În ciuda nemărginitelor greutăți cu care ne confruntăm, credeți că momentul pe care-l trăim ar putea avea și o parte luminoasă în el, ar putea deveni momentul reinventării României? La capătul bătăliei cu pandemia, le-am putea oferi românilor plecați în străinătate oportunitatea să se întoarcă în țară, să aibă o casă și-un loc de muncă?
– Un loc de muncă mai greu, cel puțin deocamdată, pentru că numărul de șomeri va exploda. Dar o țară și o casă, cu siguranță. Plus un cer și un pământ. Cerul trebuie contemplat, pământul se cuvinte lucrat. Milioane de români au acceptat să trăiască în aglomerațiile urbane sufocante ale Occidentului, fără să fie conectați la cer sau la pământ. Stăteau mai mult prin metrouri sau prin imobile înghesuite la o margine de Londra, Birmingham, Paris sau Milano. Și acum s-au întors acasă și, într-adevăr, unii dintre ei redescoperă agricultura, ceea ce este foarte bine. Alții descoperă conexiunea sufletească cu biserica, fiindu-le dor, în sfârșit, de o liturghie pascală, într-o bisericuță de lemn sau într-un templu voievodal. Cred că n-a murit credința. Prețuim mai mult acum ceea ce ne este mai greu accesibil. Și mie mi-este dor de Horezu, de Sucevița, de Putna… Ortodoxia are comori uitate, frumuseți intangibile, de negăsit în geografia occidentală. Trăim, sper, un moment de redescoperire. Orice criză trebuie tratată ca pe o oportunitate.
– Marea provocare a României, ca și a-ntregii lumi, este criza economică pe care urmează s-o înfruntăm. Cum urmează să procedăm?
– Cum? Speculând geniul tehnic al tinerilor români care se specializează foarte ușor în IT. Vom asista la o digitalizare masivă a economiei. Nu știu de ce suntem buni la coding (dar și hacking, să recunoaștem), însă eu, dacă aș fi ministrul Educației, mâine aș înființa zece licee de informatică. Toate examenele s-ar da online. Puștii care la 14 ani se apucă de programare își pot deschide o firmă la 16 ani. Am avea o puzderie de firme start-up, cu mii de angajați, care câștigă peste 3.000 de euro pe lună. O asemenea investiție ar crește foarte mult PIB-ul țării. Al doilea lucru pe care trebuie să-l facem este să transformăm gospodăria țărănească într-o unitate strategică pentru suveranitatea alimentară a României. Mâncarea pe care o punem pe masă să fie, din ce în ce mai des, produsă pe meleagurile noastre. N-am nimic cu mozzarella italiană sau cu vinurile franțuzești. E loc și pentru ele. Dar trebuie să conectăm țăranul-producător, folosind aplicațiile de telefonie mobilă, direct la consumator. Evident, intermedierea se va face prin livratorii care vor duce mâncarea bio din punctul A în punctul B, pe o arie, să spunem, de 100 km. Poți să ai producători locali în jurul unor aglomerații urbane, precum București, Cluj, Constanța, Iași, Craiova sau Timișoara, care pun în caserole mâncarea dimineața la 5, pentru ca livratorul să aducă hrana împachetată într-un dispozitiv frigorific direct la oraș. E un model care poate funcționa foarte bine. În Coreea de Sud, deja 35% din alimentație se face prin conectarea fermierului-antreprenor la consumatori. Văd, așadar, industria IT ca pe o locomotivă a agricultorului.
În sfârșit, trebuie să primenim învățământul. Un vechi înțelept spunea că „omul educat se deosebește de un om needucat așa cum un om viu se deosebește de un om mort”.
„Educația trebuie să redevină prioritatea zero pentru România”
– Știu că ați lansat propriul Dumneavoastră proiect de școală dedicată „Marilor Cărți”. De ce acum?
– În plină criză economică, educația trebuie să redevină prioritatea zero pentru România. Sistemul de învățământ se cuvine reformat în jurul unor principii meritocratice și conservatoare. Dacă familia e locul unde poți deprinde evlavia, școala trebuie să cultive respectul pentru înaintași (fără de care nu există stimă de sine). Un absolvent de liceu va înțelege că filozofia greacă, geniul politic roman și civilizația iudeo-creștină fac parte din identitatea unică a Europei. Claritatea aristotelică a judecății, principiul republican al limitării puterii, ca și nostalgia Paradisului, toate acestea sunt bunuri incomensurabile ale bătrânului continent. Când pedagogii de școală nouă ignoră sau disprețuiesc această uriașă moștenire culturală, ei vor trimite în lume oameni dezrădăcinați, fără busolă și cu memoria slăbită. Sinteza între tradiția răsăriteană și spiritul apusean au produs, precum în Moldova lui Ștefan, pe timpul lui Brâncoveanu sau în România Reginei Maria, comori și capodopere fără egal. E timpul să le redescoperim.
„Cred că Statele Unite sunt prima țară care își va reveni cu adevărat după această criză”

– N-aș vrea să încheiem fără a face o trecere către celălalt vis destrămat al românilor – SUA. Mitul invincibilității americane pare spulberat de lupta cu coronavirusul. E haos în SUA. Sunt tone de morți în țara cu cea mai dezvoltată cercetare științifică.
– Eu cred că Statele Unite sunt prima țară care își va reveni cu adevărat după această criză. Foarte multe țări în lumea aceasta, nu numai în Europa, vor avea greutăți. Dar America va reuși, prin moneda unică de referință care este dolarul, prin dinamismul antreprenorial și pofta de muncă a americanului de rând (uitați-vă că sunt proteste în Texas, Georgia sau Florida, unde mii de oameni ies în stradă și spun: „Vrem libertate, vrem să muncim!”). În Europa eram obișnuiți cu protestele celor care nu mai vor să muncească. Franța rămâne țara greviștilor, dar America este patria celor care vor să prospere. Yancheii chiar au acest spirit, pe care eu îl văd în continuare foarte viu. Președintele Donald Trump a dat foarte puternice mesaje pro-business, dorind ca țara lui să fie liderul mondial în tehnologie, energie, inovație. Nu mă refer aici doar la gazele de șist sau la energia electrică, ci, pur și simplu, la energia creativității care-i face capabili să înfrunte (și să zdrobească, sper eu) dragonul Partidului Comunist Chinez. Dacă părinții noștri s-au luptat cu ideologia Uniunii Sovietice, bătălia generației noastre va fi cu modelul social de tip chinezesc: materialismul feroce și cultul puterii de extracție marxist-leninistă, centralism și cenzură, imperialism economic și expansionism militar. Xi Jinping ne transmite exact ce ne-au spus Ceaușescu, Fidel Castro ori Stalin: comuniștii nu împart puterea cu nimeni. Noi, occidentalii, credem altceva: ca urmași ai Romei lui Cato, Regulus sau Cincinnatus, noi știm că exercițiul puterii corupe și că despotismul produce dezastre. Noua (dez)ordine mondială va fi desenată de rezultatul confruntării între democrația lui Jefferson și dictatura neomaoistă de la Beijing.
– Iar dumneavoastră aveți încredere că America va reuși să-și impună modelul ei?
– Da, cu o singură condiție: ca popoarele occidentale să se trezească. Pentru mine, însă, dincolo de visul european, visul românesc sau visul american, rămâne un singur mare vis: visul libertății. Este gândul din inima lui Moise, cel care l-a înfruntat pe Faraon și care și-a asumat riscul de a parcurge 40 de ani prin deșert, pentru a ajunge în Pământul Făgăduinței, în spațiul curățat de idoli, țara unde nu mai porți cătușe sau lanțuri, pământul unde poți construi o casă pentru cei dragi ai tăi, dar și o casă pentru Dumnezeu. Ce poate fi mai frumos, mă întreb, decât visul libertății?