
Pe 30 aprilie, Comisia Europeană a dat în judecată România pentru incapacitatea autorităților de a lua măsuri eficiente care să protejeze locuitorii Bucureștiului de poluarea intensă. Același lucru îl făcuse cu câteva săptămâni în urmă Centrul pentru Politici Durabile „Ecopolis”, ce a acționat în justiție Primăria Municipiului București.
„În cazul României, poluarea aerului este responsabilă pentru 25.400 de morți premature în fiecare an”
– Care au fost motivațiile ce v-au împins să faceți acest pas tranșant?
– Vorbim despre calitatea proastă a aerului din București de peste 10 ani, de când am și realizat primul studiu independent pe baza informațiilor transmise de stațiile de monitorizare a calității aerului. Rezultatul ne-a șocat! Organizația Mondială a Sănătății consideră că poluarea aerului este responsabilă pentru 29% din decesele cauzate de cancerul la plămâni, 24% din decesele cauzate de accidente vasculare cerebrale și 43% din decesele cauzate de boala pulmonară obstructivă cronică. În cazul României, poluarea aerului este responsabilă pentru 25.400 de morți premature în fiecare an, arată un raport publicat de Agenția Europeană a Mediului din 2018. Trebuia să facem ceva, și acționarea în instanță a rămas singura opțiune după ce autoritățile locale și naționale ne-au ignorat sistematic atâția ani! Drept urmare, în calitate de reclamant, am pornit acțiunea în justiție, împotriva Primăriei Municipiului București, privind inabilitatea acesteia de a asigura un aer curat pentru cetățenii Capitalei. Primăria Capitalei are obligația să identifice măsuri concrete pentru reducerea poluării și să le implementeze. Din 2018, de când Planul Integrat privind Calitatea Aerului (PICA) a fost aprobat, Primăria a eșuat constant în a-l pune în aplicare. Totodată, noi contestăm și conținutul planului, în care nu sunt corelate măsurile propuse cu reducerea poluării. O analiză profundă, efectuată de Ecopolis, a arătat că aproape niciuna dintre măsurile propuse în PICA nu respectă cerințele legale de a fi cuantificabile și sunt atât de evazive, încât este imposibil de a le fi evaluat impactul.
– Ce mesaj transmite Comisia Europeană? Darea în judecată a României poate însemna o speranță, sau statul va plăti eventuala amendă din bani publici, și politicienii își vor vedea de interesele de grup, ca până acum?
– Comisia Europeană condamnă lipsa de acțiune a autorităților publice încă din 2007, în ceea ce privește calitatea aerului. De luna trecută, o nouă procedură legată de noxele produse de trafic a fost demarată de către Comisie, iar în următoarele 4 luni, România trebuie să trimită o serie de planuri pentru diminuarea lor. Potrivit Comisiei Europene, au fost depășite valorile-limită pentru poluarea cu dioxid de azot (NO2) în București, Brașov, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara. Mesajul transmis de Comisie este foarte clar, lucrurile trebuie să se schimbe, iar autoritățile să ia măsuri concrete pentru îmbunătățirea calității aerului pentru cetățeni! Amendarea efectivă este evitată de către Comisie, scopul nu este să pună o povară financiară care tot pe umerii cetățenilor ajunge până la urmă, ci să ghideze către un nivel crescut al calității vieții. Apartenența de UE este o speranță pentru România, ne-am asumat o serie de prevederi comune și, mai devreme sau mai târziu, tot va trebui să le respectăm.
„Nimeni nu monitorizează emisiile toxice ale gropilor de gunoi”
– Autoritățile au măsluit sau ascuns ani de zile cifrele poluării. Ecopolis, alături de câțiva parteneri, a demarat o foarte eficientă rețea independentă de monitorizare, aerlive.ro. Ce răspunsuri ați primit, au devenit românii conștienți și interesați de importanța calității aerului pe care îl respiră?
– Am fost chiar și noi surprinși de reacția imediată a oamenilor, încă din primele zile ne-au scris, s-au oferit să ne ajute, ne-au trimis poze cu diverse cazuri de poluare, petiții trimise autorităților la care nu au primit răspuns. Este clar că oamenii sunt afectați în mod direct de calitatea mizeră a aerului din București, și aveau nevoie de această platformă care să le arate rapid și eficient care este situația. Rețeaua aerlive.ro este disponibilă doar în București deocamdată, însă încercăm să găsim finanțare pentru extinderea ei la nivel național, mai ales că și alte orașe se confruntă cu probleme legate de calitatea aerului. Brașovul și Iașiul au probleme foarte mari, însă autoritățile au reușit să fenteze deocamdată infringement-ul european. Rețele de monitorizare cu senzori mici s-au extins rapid la nivel global, și asta, pentru că sunt mai ieftine, iar marja de eroare este acceptabilă. În țările vestice, chiar și autoritățile le folosesc, pot arăta rapid care sunt zonele cele mai poluate dintr-un oraș, iar administrațiile pot lua măsuri concrete și punctuale. Avantajul lor este că sunt flexibile, transmit datele instant și se pot monta foarte ușor.
– De câțiva ani, bucureștenii sunt hăituiți de o tot mai puternică poluare de noapte, pentru care autoritățile nu oferă explicații coerente…
– Încă din decembrie, de când am lansat platforma aerlive.ro, am sesizat o serie de anomalii, cum ar fi vârfuri de poluare, timp de 3-4 ore, în special după miezul nopții, dimineața foarte devreme, precum și în weekend-uri. Aceste intervale nu pot fi corelate cu activități economice, trafic etc. Am primit mesaje de la oamenii care locuiesc în apropierea gropilor de gunoi din București și Ilfov, care ne zic că simt miros de fum și suspectează arderi ilegale de deșeuri, oameni ce se plâng că sunt sufocați noapte de noapte! Sunt foarte multe cartiere rezidențiale construite în vecinătatea gropilor de gunoi, unde, familiile tinere care s-au mutat la periferia orașului, în loc de aer curat, au găsit tot felul de mirosuri, copiii sunt afectați, iar calitatea vieții este departe de ce își imaginau. Le-am recomandat de fiecare dată să sune la 112. Este important să punem cu toții o presiune pe autorități, ca ele să reacționeze, într-un final. Gropile de gunoi din jurul Bucureștiului nu sunt considerate oficial o sursă de poluare, motiv pentru care în PICA nu apare nicio măsură legată de acest aspect. Nu există informații oficiale care să ne arate impactul acestora asupra calității aerului. Am cerut atât Ministerului Mediului, cât și Primăriei Capitalei, să analizeze această situație și să vină cu măsuri concrete.
„Nici primăria Bucureștiului, nici Ministerul Mediului, nu-și fac datoria”
– Propun să încheiem cu o recapitulare necesară: care sunt autoritățile statului ce au datoria să protejeze cetățenii de poluare și ce au făcut ele în ultimii ani pentru asta?
– Responsabilitățile privind asigurarea calității aerului din București sunt foarte clare, iar conflictul dintre ministrul Mediului și primarul Capitalei nu a fost decât o pasare a responsabilității, când, în fapt, niciunul dintre ei nu și-a făcut cu adevărat treaba. Ministerul Mediului, prin instituțiile subordonate, are obligația să monitorizeze calitatea aerului (prin Rețeaua Națională de Monitorizare a Calității Aerului), să verifice activitatea agenților economici și autorităților locale (prin Garda de Mediu), să creeze programe pentru îmbunătățirea calității aerului – finanțate prin Fondul de Mediu. Unul dintre motivele infringement-ului de la Comisia Europeană a fost proasta monitorizare a calității aerului – multe dintre stații nu funcționează luni în șir. Un alt exemplu de management defectuos este și programul RABLA, finanțat de 15 ani din Fondul de Mediu, fără a avea o dovadă clară a funcționalității lui. Eliminarea timbrului de mediu pentru mașinile second-hand din 2017 a dus la îmbătrânirea accelerată a parcului auto din București și la nivel naţional, iar dintre cele 1,4 milioane de autoturisme second hand înmatriculate în România în ultimii trei ani, cam 90% sunt poluantele Diesel. Primăria Capitalei are obligația să alcătuiască un plan concret pentru îmbunătățirea calității aerului (PICA), să propună măsuri cuantificabile (creșterea spațiului verde pe cap de locuitor, realizarea de piste de biciclete, benzi unice pentru autobuze, eficientizarea traficului etc.) și să le implementeze în graficul stabilit. Acest fapt nu s-a întâmplat până acum și sunt deja depășite termenele de implementare pentru multe dintre măsurile propuse de Primărie. Este greu de calculat ce au făcut autoritățile până acum și, mai ales, unde am fi putut ajunge în cazul în care și-ar fi făcut treaba. Deocamdată, plătim cu propria sănătate pentru deciziile inconștiente pe care aleșii noștri le iau.
Foto: CLAUDIU POPESCU