VALENTINA CETEAN (Dr. ing. geolog, șefă de departament în cadrul Institutului Geologic din România): „În cariera antică de calcare de la Măgura Călanului, istoria începe din nou să prindă viață, după încremeniri milenare”

La scurtă vreme după documentarea reportajului „Pietrarii lui Burebista”, am aflat cu bucurie și interes că pietrele dacilor, care îi lasă indiferenți pe istorici, interesează o altă zonă a științei: geologia. Se pare că întrebările jurnalistului sunt aceleași cu ale specialiștilor geologi: de ce au ales dacii piatra de pe Măgura Călanului? Câtă piatră au scos de acolo? Cum au cărat-o sus în munte și cum de a rezistat atât de bine până azi? Pasionată de istoria veche, Valentina Cetean a reușit anul acesta să-și ducă cercetările personale la un nivel mai înalt: cel al unui proiect de anvergură.
– În condițiile în care locul nu e câtuși de puțin cercetat arheologic, pare o ciudățenie faptul că niște geologi sunt interesați de chestiuni care trimit la istoria dacică…
– În momentul de față, există un mare interes, la nivel mondial, pentru piatra cu valoare de patrimoniu. Asta ne-a făcut să ne aplecăm mai insistent asupra rocilor de la noi, care au fost folosite la obiective de interes cultural și istoric, cu importanță definitorie pentru poporul român. Calcarele de la Măgura Călanului se detașează clar ca importanță, prin legătura lor cu edificiile dacice din Munții Orăștiei, prin larga lor utilizare și prin faptul că avem la îndemână resursa și în zilele noastre, aflată într-un sit. La început, interesul a fost pur individual, apoi s-a transferat într-un proiect, căci documentarea subiectului necesită o altă logistică, alte fonduri alocate, întotdeauna inferioare necesităților. Dar rezultatele aduc mari satisfacții, iar această discuție despre proiect, în cadrul „Formulei AS”, o revistă mereu aplecată către zona istorică a acestui popor, este cel mai clar exemplu. De fapt, pentru mine nu e deloc neobișnuit că lucrurile se leagă în mod fabulos în acest univers și că avem parte de astfel de sincronicități. Când ne desfășurăm activitatea pe niște direcții care ne aduc atâtea bucurii și când punem pasiune în ceea ce facem, simplul gând devine creator al faptelor prezentului. Așa se întâmplă și cu cariera antică de calcare de la Măgura Călanului, unde istoria începe din nou să prindă viață, după încremeniri milenare.
– Ce interes prezintă pentru geologi cercetarea de la Măgura?

– După cum se știe, locul este înregistrat în Repertoriul Arheologic Național, dar nu s-au făcut niciodată cercetări de specialitate, într-un program oficial. Cariera istorică de piatră de la Măgura Călanului e un subiect despre care fiecare dintre noi ar trebui să știe mai multe, așa că cercetarea nu este numai un demers științific incitant, ci și, cumva, o necesitate profesională, iar dacă vorbim de piatră, cine ar putea să o studieze mai bine decât geologii? Atât activitatea profesională, cât și preocupările personale m-au apropiat, în ultimul deceniu, de zona geoarheologiei. Am ajuns să fac analize pe sute de probe de roci și pietre din obiective istorice. Iar în anul 2011, invitația făcută de dr. Aurora Pețan, de a studia blocurile de calcar de la cetatea Piatra Roșie, a fost pasul decisiv către acest domeniu. Pe măsură ce avansam în cercetări, s-a impus și studiul carierei de la Măgura, ca potențială sursă a pietrei. Cercetările de atunci au stat la baza proiectului de acum, proiect finanțat de Ministerul Educației și Cercetării și care are drept contractor Institutul Geologic al României.

Anul acesta, ne concentrăm pe cariera istorică de calcare de la Măgura Călanului. Primul obiectiv e determinarea, în premieră, a proprietăților calcarelor din dealul Măgura Călanului, conform metodologiilor moderne de cercetare a pietrei. După ce analizăm densitatea pietrei, absorbția de apă, porozitatea, rezistența înainte și după cicluri de îngheț-dezgheț, vom putea înțelege mai bine cum se face că un calcar fosilifer cu aspect nisipos și-a păstrat integritatea și după milenii de existență. Al doilea aspect privește evaluarea volumului de piatră care ar fi putut fi extrasă spre prelucrare. După decenii de cercetări la unele cetăți, cum sunt Sarmizegetusa Regia și Costești-Cetățuie, noi nu avem încă informații bazate pe evidențe arheologice despre înălțimea zidurilor de fortificație. În momentul de față, nu avem un calcul realist despre câtă piatră s-a utilizat la cetăți. Și atunci, ne-am propus abordarea inversă: să vedem ce volum de rocă s-a extras de la Măgura. Vom utiliza tehnici moderne, vom aplica coeficienții de randament cunoscuți din perioada exploatărilor antice de roci în cariere în trepte, calculăm volumul haldelor de fragmente de piatră rămase în perimetru și… așteptăm să vedem la ce concluzii ajungem. Este doar un alt pas în cercetarea complexă pe care acest perimetru o merită cu prisosință. În al treilea rând, vom începe demersurile de recunoaștere științifică a importanței mondiale a acestei roci, și de includere a calcarelor oolitice fosilifere de la Măgura Călanului în lista mondială a resurselor de piatră cu valoare de patrimoniu.
„Cariera în trepte deschisă la Măgura, în perioada Regatului Dac, este cea mai importantă carieră antică de pe teritoriul României”

– De ce au ales dacii piatra de la Măgura, care sunt caracteristicile ei?
– Partea cea mai frumoasă a poveștilor despre piatră e că ele transcend timpul. Pietrele rămân, în final, martorii cei mai vajnici ai trecerii oamenilor și, mai ales, ai statornicirii lor în diferite locuri. Pietrele au fost mereu materialul de construcție ideal, iar cetățile dacice din Munții Orăștiei nu au făcut excepție. Zidurile de fortificație sau sprijin, drumurile de acces sau bazele templelor au fost ridicate din blocuri de piatră. Caracteristicile esențiale care au determinat alegerea calcarelor alb-gălbui de la Măgura au fost relevate de studiul fortificațiilor de la celelalte cetăți. Cu excepția cetăților de la Piatra Roșie și Bănița, amplasate pe câte un vârf de munte calcaros care a fost îndreptat artificial, celelalte edificii stau pe roci care nu numai că nu sunt uniforme, dar nici nu pot fi extrase pentru a fi utilizate la zidărie. Și astfel, în mod evident, atenția meșterilor pietrari s-a îndreptat către altă sursă de piatră, care să existe în cantitate suficient de mare, să aibă un aspect plăcut, să fie ușor de extras și de prelucrat și cât mai facil de transportat. Calcarele din dealul Măgura, de la nord de Călan, au îndeplinit toate aceste condiții. Cariera în trepte deschisă aici în perioada Regatului Dac reprezintă nu numai cea mai importantă carieră antică păstrată pe teritoriul României, ci și un geosit a cărui valoare de patrimoniu este intrinsec legată de obiective istorice care definesc identitatea noastră națională.
– Ca să își construiască cetățile, dacii au fost nevoiți să facă un efort sisific. Cum vă explicați că au putut transporta blocuri de piatră la 30-50 de kilometri distanță și la o diferență de nivel de 500 de metri?

– Extracția pietrei în dealul Măgura a fost favorizată de dispunerea în straturi. Nivelele de roci au grosimi de la zeci de centimetri la 1-3 metri. Fisurația naturală a permis inițierea extracției pe nivele prin lărgirea fisurilor, prin introducerea de icuri de fier și apoi depărtarea cu pene de lemn. Acolo unde roca era masivă, se făceau găuri cu dălți, cu lățimea în jur de 10 centimetri. Blocurile erau finisate primar, apoi transportate către o zonă de depozitare, pentru prelucrare și transport. Multe dintre blocurile care nu au mai fost duse în munți, rămase în apropierea fronturilor de extracție, păstrează urmele uneltelor de extracție sau prelucrare.

Cât privește transportul, mărturisesc că mă gândesc că acesta trebuie neapărat să fie un subiect de cercetare bine documentat, iar ipotezele construite până acum de istorici trebuie confirmate de calcule topografice, matematice și de logistică. Blocurile aveau greutăți între 100 și 600 de kilograme și lungimi între 80 de centimetri și 1,40 metri. Ipoteza larg acceptată este că transportul lor se făcea iarna, pe sănii, către cetățile aflate cam la 1.000 de metri altitudine, pe drumuri care aveau panta mai redusă. Deplasarea acestor volume impresionante de piatră dovedește nu numai abilități logistice și determinare în depășirea condițiilor de vreme dificilă din munți, dar și un plan vizionar.
După cercetările acestei prime etape, vom avea o privire mai cuprinzătoare asupra volumelor de rocă ce au putut fi prelucrate pentru obținerea blocurilor de piatră. Vom realiza și prima hartă a sitului, cu reprezentarea fronturilor de extracție și a haldelor de resturi, dar și a elementelor geologice de interes și a căilor de acces. Sperăm că aceasta va fi utilă și autorităților, cărora le vom pune la dispoziție rezultatele, pentru a definitiva procesul de declarare a perimetrului ca sit istoric.
– Ați fost de multe ori în cercetare la Măgura. Cum vi se pare locul? Credeți că e posibilă amenajarea lui ca punct de interes turistic?

– Deși, din 2011, drumurile mă poartă de cel puțin o dată, de două ori pe an pe Măgura Călanului, locul nu se lasă deloc ușor dezvăluit: ba dai peste perioade ploioase, ba dai peste vegetație înaltă, apoi sunt aflorimente și blocuri ascunse bine sub covorul de frunze de peste un metru. Primăvara, aerul e limpede, florile scot capul printre frunze arămii și miroase totul a proaspăt și verde crud. Vara, muchia superioară este adumbrită de ierburi înalte, crescute printre fragmente de roci rămase de la prelucrare, dar e plin deja de cimbrișor sălbatic. Toamna, pădurea spune povești în culori răscolitoare și, cu un simplu gând, se simte în aer ecoul vocilor și dălților care scoteau piatra. Primăvara devreme și toamna târziu e timpul cel mai bun pentru observație, când se văd cel mai bine aspectul în formă de L sau de U al carierei, mulțimea de blocuri de pe versantul nordic sau zonele ocupate de haldele rămase de la prelucrarea primară. Și poziționarea, și aspectul, și valoarea educațională a acestui sit îi conferă un potențial turistic ușor de demonstrat. Dar aceasta nu se poate face decât de persoane calificate care să poată oferi informații pertinente. Un prim pas va fi făcut chiar în proiectul nostru, în parteneriat cu Centrul de Studii al Fundației „Dacica”. Cele mai simple măsuri cu impact turistic ar fi amenajări de poteci pentru călătorii care vor să ia la pas sau cu bicicleta cărările, panouri cu caracter de informare în zona fronturilor principale ale carierei și în punctele de belvedere, cu informații despre importanța istorică a sitului, metode de extracție, cum au fost realizate zidurile cetăților, ce înseamnă rocă cu valoare de patrimoniu, date depre geologie, floră și habitate, hărți cu marcarea cetăților dacice, căile și metodele probabile de transport al pietrei. Apropierea geografică față de Geoparcul Dinozaurilor – Țara Hațegului (din rețeaua UNESCO a geoparcurilor) este un punct bun de plecare pentru promovare, traseele lor putând fi extinse pentru vizitarea și a carierei istorice din dealul Măgura Călanului. S-au purtat deja discuții cu managementul geoparcului, toate sunt, însă, planuri care depind de acest prim proiect pe care îl desfășurăm.
– Succes uriaș!