Amânat timp de două luni din cauza restricțiilor impuse de pandemie, Festivalul Internațional de Film Transilvania își redeschide porțile la Cluj vineri, 31 iulie, cu o ediție desfășurată exclusiv în aer liber. Mihai Chirilov, directorul artistic al TIFF, ne recomandă șapte filme care nu pot fi ratate la ediția 2020.
La dolce vita
Distinsă cu Palme d’Or la Cannes în 1960, capodopera lui Fellini e unul dintre acele filme-cult fără de care viața noastră cinefilă ar fi mai puțin dulce. Cei care-l știu au ocazia să-l revadă în versiune restaurată. Celor care nu l-au văzut, scena antologică – omagiată în posterul TIFF – în care Anita Ekberg intră în Fontana di Trevi le poate da idei de răcorire pe vara asta caniculară.
Adults in the Room
Cel mai nou film al regizorului grec Costa Gavras, căruia TIFF-ul îi dedică o mini-retrospectivă, detaliază cu lux de amănunte și maximum de suspans criza din 2007-2008, care a îngenuncheat Grecia la picioarele Eurozonei, aruncând-o în austeritate. Gavras a fost mereu un regizor incomod, așa că Uniunea Europeană iese destul de șifonată din această lecție de istorie predată în pas de thriller.
Jumbo
Una dintre surprizele majore din competiția internațională a TIFF-ului, rezervată regizorilor aflați la primul sau al doilea film, i-a prins deja cu garda jos pe spectatorii de la Sundance și Berlin. „Jumbo” (r. Zoe Wittok) este o neobișnuită poveste de dragoste dintre o tînără introvertită și un carusel dintr-un parc de distracții care arată ca o mașinărie din „Transformers”. Da, ați auzit bine. Cine zice că iubirea are limite?
Babyteeth
Un alt debut-surpriză din competiția TIFF-ului, regizat de Shannon Murphy, „Babyteeth” o are ca protagonistă pe Eliza Scanlen din seria HBO Sharp Objects, în rolul unei adolescente bolnave incurabil care se îndrăgostește de un drogoman carismatic. Nu vă lăsați descurajați de premisa sumbră: familia fetei e delicios de disfuncțională, iar filmul devine treptat un imn optimist despre cum să trăiești ca și cum nu mai ai nimic de pierdut.
Madre
Câștigător al Trofeului Transilvania pentru „Stockholm”, Rodrigo Sorogoyen revine cu un thriller straniu despre o mamă care continuă să spere că-și va găsi copilul pierdut cu mult timp în urmă. Primele 10 minute, filmate neîntrerupt, în care eroina apucă să vorbească la telefon cu micuțul sunt o capdoperă de suspans și coșmarul oricărui părinte. Ce urmează însă e la fel de tulburător.
Dau. Natasha
Cel mai ambițios proiect de film realizat vreodată este marca tânărului regizor rus, Ilya Krijanovski, premiat cu Trofeul Transilvania pentru debut acum 15 ani. „Dau. Natasha” este cel de-al doilea film al său, un denunț brutal al ororilor staliniste, și doar o mică parte din acest proiect mamut în care sute de actori au trăit, la fel ca în „Truman Show”, timp de ani de zile pe un platou de filmare, fără să iasă din personaj.
Bucureștiul văzut de sus
„Zilele filmului românesc” găzduiesc un număr record de producții autohtone, de la „Malmkrog”, al lui Cristi Puiu, la documentarul HBO „Acasă”/„My Home”, premiat la Sundance. Surpriza vine de la unul dintre cele 16 scurtmetraje selecționate în concurs: „Bucureștiul văzut de sus”, de Andrei Răuțu, în care cântăreața Marina Voica apare în rolul unei bătrâne cu demență senilă de care familia vrea să scape plasând-o într-un azil.