– Desfășurată în condiții speciale, cu nenumărate măsuri de siguranță, cea de-a 19-a ediție a „Festivalului Internațional de Film Transilvania” s-a încheiat la Cluj, cu un bilanț optimist –

Filme în aer liber, scaune distanțate la un metru și jumătate, scannere de temperatură, geluri dezinfectante pentru care s-au cheltuit bugete uriașe, concerte urmărite cu mască, de un public așezat pe locuri fixe – cam așa a arătat cea mai curajoasă ediție de TIFF de până acum. O ediție care și-a câștigat și meritul de a fi fost singura ediție de festival internațional de film care a avut loc în această vară, în Europa.
Un lucru e cert, festivalul de anul acesta a fost cu totul și cu totul diferit.

Desfășurată afară, prin curți de licee și de episcopii, în splendida livadă cu sculpturi din fân a artistului Erno Bartha, de la Vlaha, în misterioasa și sumbra vibrație a Pădurii Hoia sau în mult mai accesibila Piața Unirii, ediția de anul acesta a fost una protejată de stele. Un TIFF care avea mai mult ca niciodată motive să se teamă de ploaie, a fost binecuvântat de ceruri cu vreme senină și însorită.
A fost binecuvântat și cu filme bune, oaspeți de calitate și întâlniri dinamice cu publicul. Mai puține decât ne-au obișnuit organizatorii în răsfățații ani anteriori, evenimentele care au stat anul ăsta sub pălăria festivalului au purtat cu ele vibrația distanței, discreției și decenței pe care măsurile de pandemie le-au presupus.
Pe urmele lui Fellini
TIFF-ul de anul acesta a avut ca „Focus” Italia, și ca sărbătorit, pe marele cineast italian Federico Fellini, de la a cărui naștere se împlinesc anul acesta o sută de ani. Dar reîntâlnirea cu marele regizor italian nu a însemnat pentru cei prezenți la Cluj doar posibilitatea revederii capodoperelor sale, ci și o călătorie virtuală în lumea fotografiilor lui Paul Roland, fotograf oficial al filmului „8 1/2”. După ce zeci de ani a păstrat nepublicate câteva mii de cadre trase în timpul filmărilor pe set, Roland a decis să le doneze „Centrului Cinematografic” din Cesena, care le-a și curatoriat într-o expoziție. O experiență vizuală pe care organizatorii TIFF și „Muzeul de Artă” din Cluj-Napoca s-au zbătut să o dăruiască și cinefililor din România. Vestea bună e că expoziția Fellini ajunge toamna asta și la București: un regal fotografic, care ne dăruiește în contraste alb-negru, naturalețea lui Mastroianni, curbele Claudiei Cardinale și gesturile sigure ale maestrului Fellini.
Fără DJ și dancing
Timp de aproape două decenii, TIFF a pus pe răboj unele din cele mai reușite party-uri din lumea cinematografiei, de la cele înghesuite în curți interioare, până la cele desfășurate pe trei etaje, și de la cele ținute pe înserat, la buza pădurii, până la cele care s-au încheiat în zori, lângă piscină. Anul acesta, petrecerile au lipsit cu desăvârșire, lăsând în locul exuberanței și euforiei din nopțile de altădată, o atmosferă mai intimă și mai austeră, cu discuții liniștite, purtate la distanță legală. După luni întregi de izolare în propriile apartamente, suspendați pe norul virtual al facebook-ului, al zoom-ului și al skype-ului, TIFF a oferit, totuși, iubitorilor de film și celor din industria cinematografică o doză reală de interacțiune și bucuria că pot fi, în sfârșit, mai aproape, chiar și așa, în „distanțare”.
Dar nopțile tot au fost albe

Sau pe jumătate albe, căci obligați de măsurile de protecție să le desfășoare în aer liber, organizatorii festivalului au programat difuzarea filmelor începând cu ora 9.30 seara, la lăsarea întunericului și a răcorii, care te făcea să te-nvelești mai bine în pătură. Greu de decis la care să mergi, fiind puse în paralel, fiindcă titlurile erau dintre cele mai diverse. De la „Babyteeth”, o poveste de iubire care se naște atunci când știi că nu mai ai prea mult de trăit, care a luat voturile publicului pentru „Premiul de Popularitate”, dar și ale juriului, care i-a acordat „Trofeul Transilvania”, până la „Malmkrog”, colosul de trei ore și jumătate semnat de Cristi Puiu, care i-a ținut pe scaune pe cinefili până la orele dimineții. De la „Be Water”, un documentar despre Bruce Lee, până la „Servitorii”, filmul regizorului Ivan Ostrochovsky, în care Vlad Ivanov joacă rolul unui doctor sinistru, aservit regimului. De la „Acasă”, documentarul de debut al lui Radu Ciorniciuc, care s-a întors de peste Ocean cu „Trofeul Sundance” pentru cea mai bună imagine, până la „Lemn”, un documentar șocant despre defrișările din Carpați, semnat de Monica Lăzurean Gorgan, din care am aflat că în România se taie în fiecare an o suprafață de pădure de dimensiunile Bucureștiului. Și de la „Balanța” lui Pintilie, primul film românesc restaurat în format 4k, până la „Colectiv”, care documentează admirabil zbuciumul de după tragedia din București. Despre toate ați auzit și veți mai auzi.
Mai puțini invitați străini
I-au lipsit TIFF-ului de anul ăsta și vuietul orașului, străzile împânzite de studenți, forfota barurilor și a teraselor la care stăteai cu zecile de minute în picioare, în așteptarea unui loc. Dacă în alți ani eram obișnuiți să ne lovim de invitații străini peste tot, prin Piața Unirii, anul acesta, carantina obligatorie și restricțiile de zbor au făcut ca numărul lor să fie considerabil redus. Am reținut, totuși, o prezență mai… neașteptată în lumea filmului, aceea a lui Marc Collin, fondatorul trupei muzicale Nouvelle Vague, care și-a însoțit pe pajiștea de la Bonțida filmul „Le choc du futur”, și care a povestit cu un public foarte numeros despre ce a însemnat apariția muzicii electronice pentru anii ’70, despre cum se împacă cinematografia cu muzica și despre cum și-a trăit propria izolare.
Cu mască sau fără mască? Asta e întrebarea

Fiindcă niciun festival nu e deplin fără un mic moment controversat, anul acesta scandalul a fost declanșat de regizorul Cristi Puiu, care la proiecția în avanpremieră națională a filmului său „Malmkrog”, a ținut un discurs împotriva purtării obligatorii a măștii și împotriva autorităților care tratează populația ca pe „niște vite”, discurs pentru care presa și opinia publică l-au penalizat neiertător. „Să stați cu masca pe față, să vă uitați la un film de 200 de minute este inuman. (…) Dacă dumneavoastră sunteți aici și vă uitați la un film azi, este pentru că au existat niște oameni indisciplinați în România, în decembrie 1989, care au zis «Nu dictaturii». (…) Dacă mâine o să vă ceară să mergeți în mâini, o să mergeți în mâini.” Sunt doar câteva din afirmațiile incendiare care au pornit controversa.
Și afară plouă, plouă…

Și a fost trecut de ora 9, în seara închiderii festivalului, când Marina Voica și-a făcut apariția insolită, pe scena din Piața Unirii. La cei 83 de ani împliniți, solista originară din Rusia, din regiunea Ivanovo, se poate lăuda cu 850 de melodii înregistrate, cu un milion și jumătate de vizionări pe youtube și cu faptul că… tocmai a debutat într-un scurtmetraj, „Bucureștiul văzut de sus”. Combinezonul ei alb „cumpărat special ca să meargă mai bine cu muzica celor de la The Pulp”, accentul ei rusesc neschimbat, după atâtea decenii, drăgălășenia cu care sfidează vârsta și entuziasmul cu care a interpretat în română melodia „Common People” a trupei britanice menționate au transformat cele zece minute petrecute pe scenă într-unul din cele mai frumoase și mai aplaudate momente din toată istoria festivalului.
La închiderea ediției
Lena Criveanu, Creatoare de modă: „N-am alergat după filme la Cluj, am alergat după oameni”

„M-am bucurat că anul ăsta echipa festivalului mi-a cerut sprijinul să reconstituim, pentru spoturile și pentru afișele TIFF, niște imagini emblematice din filmele lui Fellini. De obicei, când am o comandă, o onorez și apoi o las, uit de ea. Întâmplarea a făcut să am un defileu de modă la Sibiu, nu departe de Cluj, așa că mi-am zis: ce-ar fi să dau o fugă și până la festival? Ei bine, a fost o bucurie uriașă să găsesc Clujul împânzit de aceste superbe fotografii cu Monica Bârlădeanu, în fântână, în rochia creată de mine. Dar fascinația mea, legată de aceste zile petrecute la Cluj, vine în primul rând din faptul că festivalul s-a întâmplat. Trăim vremuri foarte grele, în care parcă de peste tot vin presiuni să nu facem lucruri, să nu ne mișcăm, să nu organizăm nimic. În contextul ăsta plin de piedici, simplul fapt că festivalul a avut loc e una din cele mai mărețe întâmplări, dovada clară că, dacă vrei, poți găsi soluții să duci lucrurile mai departe. Mesajul cu care am rămas e unul de încurajare, că trebuie să ne învingem spaima și inerția, că trebuie să ne reinventăm. Nu avem voie să abandonăm. Asta nu înseamnă să fim ignoranți sau nepăsători în ce privește regulile. Din contră, trebuie să avem grijă de noi și de cei din jur, trebuie să respectăm măsurile de protecție, indiferent cât timp va fi nevoie, un an sau doi. Dar nu avem voie să ne oprim. Oricum, nimic nu va mai fi ca înainte.
Am venit la TIFF cu băiatul meu, care are 20 de ani, și am fost surprinsă să aud de la el, seara, când ne revedeam la hotel: «Mama, de mult nu am mai întâlnit niște oameni cu care să am niște discuții așa frumoase și așa profunde. N-am stat să bem, am stat să vorbim». Ne-au plăcut amândurora filmele pe care le-am văzut, ne-au plăcut documentarele, ne-a plăcut că am avut acces direct la cei care le-au gândit, le-au produs, le-au regizat, că am putut purta cu ei discuții nemijlocite, fără o mie de filtre. N-am alergat după filme la Cluj, am alergat după oameni. M-am lăsat purtată de locuri și de întâlniri. Pandemia asta m-a învățat că singura certitudine pe care o avem este azi. Iar aici, la TIFF, fiecare zi a fost un azi trăit deplin, alături de oameni extraordinar de frumoși, cu foarte mult bun simț. Da, am fost mai puțini decât în alți ani, mult mai puțini, dar lucrurile au fost mult mai curate, gesturile au venit mai din adânc”.
DANIEL SANDU, Regizor: „Mi-au lipsit îmbrățișările, la TIFF”

„Acum doi ani, când făceam promovarea filmului meu, «Un pas în urma serafimilor», știam că în toată țara mai există 16 săli de cinema, în afară de sălile din mall-uri. Anul trecut, am aflat cu stupoare că au mai rămas doar 8. Acum, pandemia a făcut să nu mai rămână niciun cinema deschis. Dacă cinematografia era foarte afectată înainte de pandemie, acum, cu închiderea tuturor sălilor de cinema, e de-a dreptul avariată. Or, dacă nu ai unde să-l distribui, dacă nu ai unde să-l difuzezi, dacă nu e cine să-l vadă, la ce bun să mai faci un film? Regizorii au nevoie de bugete, de producători, de oameni talentați, de postproducție și de săli de cinema. Fără toată această industrie, ne putem apuca de scris romane.
Tocmai de aia, simplul fapt că TIFF-ul a avut totuși loc și anul ăsta a fost un incredibil semnal de speranță pentru cei din breasla noastră. Iar bucuria de a vedea un film pe marele ecran, după atâtea luni în care a fost imposibil și, mai ales, gândindu-ne că nu se știe cât va mai trece până vom putea să o facem din nou, a fost fără margini.
În rest, eu sunt printre norocoșii care, în ciuda nenorocirilor, anul ăsta au prins calul câștigător. La finalul anului trecut, am încheiat filmările la serialul «Bani negri», care din toamnă se va difuza pe HBO, simultan, în 21 de țări. Și chiar înainte să se intre în izolare, am filmat al doilea meu lungmetraj, «Tata mută munții». Două reușite care au amortizat, cumva, șocul pandemiei. Lucrurile merg acum din inerție. Lungmetrajul e în montaj, iar primele două episoade din serial au avut incredibila șansă de a fi difuzate în avanpremieră, aici, la festival.
Plec spre București încărcat de reacția publicului, gândindu-mă la toți prietenii cu care m-am reîntâlnit, la cât am râs, la ce am povestit și ce am bârfit și, mai ales, la planurile pe care ni le-am făcut pentru un viitor atât de incert.
TIFF-ul de anul ăsta a fost un frate mai mic, mai cuminte și mai bolnăvior, al celor din anii trecuți. Au lipsit oameni dragi, cu care mă vedeam de fiecare dată în Cluj, și au lipsit marile petreceri, care ne adunau pe toți laolaltă. Ne-am alinat toată primăvara, la filmări, cu gândul că va veni party-ul HBO, la care vom fi regii petrecerii, vom dansa până dimineață. Și ne-am trezit câțiva regi fără regat. Chiar și așa, am petrecut totuși cum am putut, cu măști și geluri dezinfectante prin buzunar, câte trei, patru oameni, plimbându-ne pe străzi până la patru dimineața, bucurându-ne de noi și de munca noastră.
Mi-au lipsit îmbrățișările la TIFF. Festivalul era o bucurie a întâlnirilor, în primul rând. Nu-mi rămâne decât să sper că atunci când riscurile pandemiei vor dispărea, ne vom reaminti ce frumos e să ne strângem în brațe”.
ANA ULARU, Actriță: „S-au pierdut câteva lucruri la ediția de pandemie, dar s-a câștigat esențialul”

„Nu mi-a fost frică să vin la TIFF, deși, recunosc, m-am ferit în ultima vreme de marile adunări de oameni. Am descoperit, odată ajunsă aici, că totul e extrem de bine organizat, că măsurile de siguranță sunt respectate cu strictețe, lucru care îi va face fericiți pe mulți doctori, mai ales acum, când atitudinea generală a societății cu privire la pandemie ajunge să dezbine familii și să creeze disensiuni între prieteni. Nu știu dacă poți să mai fii subiectiv în fața bolii și a morții. O doză mai mare de empatie ne-ar putea proteja pe toți. În țările asiatice, cu mult înainte să izbucnească pandemia, oamenii purtau mască atunci când răceau, din grijă pentru celălalt. Mi s-a părut chiar mai drăguț că am fost toți mascați și că a trebuit să-mi recunosc prietenii după privire. N-am stat mult la TIFF, am apucat doar să văd proiecția filmului meu, «Moartea și cavalerul», de care sunt foarte mândră, și să constat că spiritul festivalului a rămas același. Un film văzut în aer liber are farmecul lui, chiar și așa, învelit în mantia nopții. E tot un act de comuniune. Poate s-au pierdut câteva lucruri la ediția de pandemie, dar s-a câștigat esențialul, s-a câștigat festivalul, care ar fi putut să se piardă, așa cum s-au pierdut edițiile de anul ăsta ale festivalurilor din Cannes, Veneția, Sarajevo. Am plecat de la Cluj cuprinsă de nostalgie. TIFF 19 înseamnă 19 ani de festival la care am participat cu filme diferite, 19 vârste prin care am trecut. E ultimul an, înainte de marea ediție aniversară de două decenii, din 2021. E, în fond, și o proiecție, prin fața ochilor, a istoriei personale, a amintirilor și întâmplărilor trăite la Cluj. A trecut timpul, dar când mă uit la noi, suntem foarte puțin schimbați, aceiași oameni frumoși și imaturi, cu aceeași dragoste nebună pentru film, că doar de aia ne adunăm aici”.
Foto: MARIUS MARIȘ (3), NICU CHERCIU, VLAD CUPȘA, MARK RISSMANN, SHUTTERSTOCK