„Oradea, centrul lumii”

– Vremea trece cu atâta repeziciune încât am senzația că se cască între noi veșnicii. Ce mai faci de când nu ne-am văzut? Unde te-a surprins izolarea și cum te descurci? Te întreb, pentru că știu că te-ai însurat și faci naveta la Budapesta.
– Eram la Budapesta, în martie, şi am rămas acolo, până s-au relaxat măsurile şi în România. În Ungaria nu a fost Stare de Urgenţă, nici măsurile nu au avut un aşa aer militar. Nu pentru că gravitatea pandemiei nu ar fi cerut-o, ci pentru că disciplina oamenilor a eliminat necesitatea unor măsuri atât de dure. Populaţia Ungariei este mai disciplinată prin natura ei, de aceea acolo au fost şi sunt mai puţine cazuri, și tot de aceea se pare că ei sunt mult mai pregătiţi şi pentru valul doi, atât tehnologic, sanitar, cât şi ca percepere a pericolului. Dacă azi se decide că restaurantele se închid, nimeni nu se opune. Uite, au reînchis graniţele pentru străini în septembrie, se stă iar în carantină la intrarea în ţară a cetăţenilor maghiari, dar nimeni nu s-a supărat. Aşa vor rămâne şi după 1 octombrie, şi iată-mă ţinut departe de soţia mea. Voiam să plec la Budapesta, dar carantina obligatorie m-ar împiedica să mă întorc la timp pentru spectacolele din România. Aşadar am hotărât să rămân în ţară.
– Nu-ţi este greu să fii prins între graniţe, mai ales acum, când în sfârşit eşti „om la casa ta”, cum se spune?
– Nu chiar. Geografic, naveta cu maşina către Budapesta nu-mi ia mai mult de nouă ore, cu o pauză de prânz. Drumul are autostradă, se circulă chiar bine. Spiritual, de când m-am căsătorit, inima mea s-a împărţit în două. O parte bate româneşte, alta ungureşte. Am realizat că, dacă este ceva care să întreacă în amploare apartenenţa, rădăcinile, aceea e iubirea. Dar să ştii că mişcarea asta continuă a mea este ajutată şi de faptul că mă consider un om al graniţelor, doar m-am născut la Oradea, nu? Poate nu multă lume ştie că în secolul al XV-lea, Oradea era centrul lumii. Prin acest oraş pe care-l iubesc foarte mult trecea meridianul 0. Toţi marii exploratori, toţi cei care creau hărţile vremii, se adunau la Oradea şi desenau lumea, având oraşul meu natal ca punct zero. Aşadar, poate că undeva în ADN-ul meu stă scris că voi pendula toată viaţa între lumi, şi de aceea asta nu mă afectează prea tare.
„Există și o parte bună a pandemiei. Am fost scoși din rutină”
– Oare acelaşi lucru să fie scris şi în ADN-ul soţiei tale?

– Ha! Ha! Nu cred. Oricum, nu în aceeaşi măsură. Dar faptul că e om de teatru, regizor, că are aplecări artistice, o ajută să aibă o mare deschidere către universalitate. În plus, dacă ea nu ar fi iubit şi muzica, nu ne-am fi cunoscut. Chiar înainte să vorbesc cu tine, m-a sunat să mă anunţe, bucuroasă, că un proiect de-al nostru educaţional a fost acceptat. Vom face o serie de lecţii online despre muzică, mai bine zis, nişte studii comparative – din punct de vedere istoric, social şi cultural – despre cum s-a dezvoltat muzica în secolul XX. Abia aştept – şi să lucrez împreună cu soţia mea, dar şi să împărtăşesc ceea ce ştiu, cu alţi oameni care au preocupări de cunoaştere comune cu ale noastre. Îmi place aspectul acesta pozitiv al pandemiei: faptul că am fost scoşi din rutină ne-a ajutat să ne aducem aminte ce eram înainte de instalarea rutinei. Avem timp să fim creativi, să fim iar noi, în toate aspectele noastre, să studiem, să ne reluăm vechile pasiuni, să le împărţim cu restul lumii. Nu-i lucru puţin. Dimpotrivă, cred că este ceva care ne va uni.
„Pentru că am stat în America, figurez ca muzician în sistemul lor”
– Cum te descurci financiar? Eşti muzician, cum supravieţuieşti pandemiei? În toată lumea, concertele au fost interzise.

– Ca muzician, am avut destul de multă activitate. Pentru că am stat în America mult timp, sunt prezent în fel de fel de cataloage, bănci de date, apar ca interpret de blues, în sistemul lor. Trebuie să ştiţi că acolo, în fiecare stat american, există grupuri de pasionaţi care sunt foarte implicaţi, organizează evenimente, întruniri… Că sunt pescari sau jucători de tenis, cântăreţi sau bucătari, pasiunile lor creează evenimente. În muzica blues, aceste grupuri de prieteni se numesc „Blues Societies”. O astfel de „Blues Society” din Detroit a avut încă de la începutul pandemiei o iniţiativă de a-i ajuta pe muzicienii pe care-i simpatizează. Două doamne sunt inima acestei iniţiative. Au creat o platformă online, numită „Cant’t Stop the Blues” (Nu poţi opri muzica blues). Ele m-au contactat şi m-au rugat să înregistrez acasă o oră de concert. Prima mea intervenţie a fost în aprilie, când lucrurile erau la început, iar de atunci am avut trei apariţii. Între timp, totul a luat o amploare așa de mare, încât astăzi suntem peste o sută cincizeci de muzicieni, toţi americani, plus eu şi un englez, care participă cu înregistrări pe platformă. În prezent, ne urmăresc optzeci de mii de oameni! În condiţiile de azi, o astfel de iniţiativă poate fi considerată un succes enorm, iar pe mine, personal, m-a ajutat grozav, pentru că a generat interviuri, apariţii de tot felul, care mă susţin foarte mult la imagine şi la eventuale contracte ulterioare. Suntem prezenţi, suntem vii şi lucrăm, iar asta e foarte reconfortant.
„Nu suntem pregătiți pentru lucruri mărețe”
– S-au încercat şi în România astfel de iniţiative, dar parcă fără amploare, fără ecou şi substanţă…
– România este o altă tipologie, atât comportamental, cât şi de amabilitate socială, de empatie, de curiozitate. Ştiu că au fost iniţiative şi la noi, dar românii, până nu depăşesc acest stadiu de fudulie veselă a micilor şi berilor, până nu trec peste acest refuz al autorităţii de orice fel, nu vor face pasul către o societate modernă. Nu ne pasă de lege, nu respectăm nimic. Încă nu suntem pregătiţi etic pentru lucruri măreţe. Poate că se va supăra lumea pe mine, nu ar fi pentru prima dată, dar acesta cred eu că este adevărul.
„A venit momentul să realizăm că omul este cel mai arogant și mai mitocan locuitor al acestei planete”
– Dacă ar fi să alegi un cuvânt care să exprime cel mai bine această perioadă, care ar fi el?

– Aş alege mai degrabă o expresie: schimbare de paradigmă. Nu ar trebui să ne sperie prea tare, nu e ceva nou, nu ar fi prima, nu va fi ultima. Există o oarecare periodicitate a acestor schimbări, singurul lucru deosebit în ceea ce o priveşte pe aceasta este că generaţia noastră îi este martoră. Trăim începutul schimbării. În opinia mea, se schimbă rezonanţa planetei, şi orice formă de viaţă trebuie să se adapteze. A venit momentul să realizăm că omul este cel mai arogant şi mai mitocan locuitor al acestei planete.
Pentru ca specia umană să supravieţuiască, trebuie, pur şi simplu, să avem o gândire comună. Deocamdată, din acest punct de vedere, suntem cei mai primitivi. Furnicile sau albinele sunt mult mai avansate decât noi, când ne gândim la organizarea lor existenţială, la disciplina lor. Un prim pas al acestei gândiri colective comune este să înţelegem cu toţii, fără echivoc, că nu noi suntem şefii planetei Pământ. Virusul acesta este dovada supremă a acestui adevăr. Ne supără măsurile impuse azi de autorităţi, dar ele au ca menire să scoată omul din ritualurile lui şi să-l aducă într-o unitate. Măsurile ar trebui să ne ajute să luptăm împreună, ca într-un stup de albine.
„Oamenii au obosit emoţional”
– Virusul acesta accelerează procesul de schimbare de care vorbeşti?

– Eu cred că tocmai din cauza asta a apărut: ca să ne tragă un şut şi să ne trezească. Parcă ne-ar spune: „Rezonanţa planetei se schimbă, voi ce faceţi, nu ţineţi pasul?”. Trebuie să înţelegem asta.
– Dacă restrângem stupul la individ, cum te adaptezi tu la acest univers în plină schimbare?
– Citesc foarte mult, pentru că am timp. Scriu foarte mult, pentru că am timp. Compun foarte mult, pentru că am timp. Nu fac eu ceva deosebit, nu particip activ la schimbare, doar o observ şi încerc să acţionez ca atare. Acum, când restricţiile în ceea ce priveşte concertele s-au mai relaxat puţin, realizez că trebuie să-mi recalibrez conţinutul. Trebuie să fac asta pentru că publicul deja a obosit emoţional. Ceea ce a fost valabil până acum, concertele la care lumea venea şi se descătuşa cu tine pe scenă, în care primea cu plăcere solo-uri lungi de chitară, gata, s-au dus. Capacitatea publicului de a mă percepe a obosit.
– Pui acest lucru pe seama pandemiei?
– Nu, pandemia e o coincidenţă care ne ajută să vedem mai limpede schimbarea din noi. Am observat mai demult oboseala emoţională a omului. Aş vrea să mă fac bine înţeles: eu nu privesc această schimbare ca pe ceva egoist, mic, ca pe o frustrare a muzicianului care se plânge că lumea nu mai vine la concerte, iar dacă o face, are telefonul în mână în timpul spectacolului. Nu. Eu încerc să privesc de deasupra, ca o dronă, şi înţeleg schimbarea aceasta ca pe finalul unui ciclu de evoluţie umană. Evul Mediu a durat opt sute de ani, Renaşterea şase sute, Barocul două sute, Clasicismul o sută, Romantismul şaptezeci, Modernismul vreo şaizeci de ani. Dacă după anii 2000 s-a instalat un haos cultural total, este cumva firesc ca acum să se creeze condiţiile unui nou filon cultural. Rolul nostru, al muzicienilor, de exemplu, trebuie regândit. Trebuie să ne reevaluăm locul în societate, să cântărim bine în ce fel este nevoie de noi, dacă mai este nevoie de noi. Să încetăm să ne împăunăm cu suntem oameni de cultură, indispensabili spiritului uman. Eu nu sunt om de cultură, sunt om de divertisment. Poate că fac un divertisment de factură bună, dar nu sunt om de cultură, pentru că nu pot adăuga ceva la filonul cultural al unei naţiuni, precum Enescu sau Brâncuşi. Nu suntem artişti. Cine cântă la club şi se dă artist se minte. Cine nu are opere nu e artist, ci doar un epigon. Să ne punem la punct terminologiile este un prim pas pentru a înţelege prin ce trecem noi acum la nivel planetar.
– AG, când tu percepi schimbarea planetară ca pe ceva atât de drastic, mai ai putere să-ţi deschizi inima prin muzică?
– Desigur, pentru că nu mă mint. Trăiesc din plin muzica, dar o fac cu modestie, îmi văd vârful nasului în societate. Muzica este parte din mine, aşa sunt construit. Sunt convins că muzica mea a devenit şi parte din alţi oameni, cei care vin, fideli, la concertele mele. Din tot ce am vorbit azi nu trebuie să înţelegem că noi, cei de azi, vom fi altfel mâine dimineaţă, dar sunt convins că generaţiile următoare vor fi schimbate. „Altfel” nu înseamnă mai rău, înseamnă evoluţie, evoluţie către o conştiinţă comună.