În zona auriferă a Apusenilor, localitatea Bucium se bucură de o faimă aparte. Se zice, mai în glumă, mai în serios, că și peste mămăligă buciumanii presărau praf de aur! Nu că ar fi fost mai avuți decât alții! Aurul adunat în șaitroace era același ca în toate minele Apusenilor, dar buciumanii îi trăiau puterea aparte, cu un soi de mândrie și de noblețe care îi distingea. Și care mai există și azi, deși aurul s-a ascuns înapoi, în pământ. Aurul s-a ascuns, dar fala a rămas. Un fel bucuros de-a fi mândru de trecutul și de prezentul locului în care trăiești.

NICOLAE ȚANDRĂU
Duhul aurului

Avea cam 12 ani: vârsta la care copiii buciumanilor intrau în hăul minei, cărând în corfe, cu cârca, minereul cel greu. Dar Nicu nu fusese niciodată în adânc. Tatăl lui, unul dintre cei mai vajnici mineri din Bucium, ținea morțiş ca fiul să învețe carte. Dar în ziua aceea, și-a luat feciorul de mână și i-a zis hotărât: „No, hai! Îi timpul să vezi și tu de unde ne scoatem pâinea. Să vezi unde a săpat după aur neamul nost cel dintâi. Străbunii cei vechi ai moților. Și m-o luat tata, Dumnezo să-l ierte!, să-mi arate filonul. La un moment dat, se vedeau acolo niște străluciri de pirită, iar mie îmi crescuse sufletul cât tot hăul acela, că văzuserăm vâna de aur! Tata, bietul, numai mustăcea… «No, uite cum se lucrează!» Și mi-o arătat cum se săpa, cum se sfărma, cum se încărca piatra. La final, a pus și-o explozie în mină. Era meșter mare! A pus capsă la un patron de dinamită, a găsit un loc să ne ascundem, și-apoi a dat drumul la fitil. A bubuit explozia pe haldă de s-o cutremurat tot muntele!”, povestește Nicolae Țandrău. Arată și acum impresionat ca un copil, deși, între timp, a ajuns și el să muncească în bezna minei, dar ca inginer, pe urmele tradiției de familie. Și, cu toate că sunt 70 de ani de atunci, mai ține minte și astăzi cum, de sub vălul de colb de după explozia asurzitoare, a văzut cum începe să se scurgă firetul fin și strălucitor al aurului. O imagine unică, ca-n basmele cu comori, pe care Nicolae Țandrău o developează din amintirile copilăriei. „Îmi zicea tata: «Când dai de aur, o simți cu toată făptura ta! E ceva ce te înspăimântă, rămâi zidit». După pușcătură, când apăreau firișoarele de aur, apăi nu-i mai trebuia nici mâncare, nici apă, nici nimic… Îi tremurau mâinile și nu mai era om până când nu știa că tot aurul e cules și pus la adăpost sigur. Zicea că aurul era, așa, ca un duh care pune mâna pe tine, de cum dădeai cu ochii cu el! «Să dai de aur e ca și cum ai da, ochi în ochi, cu Dumnezeu»!”.
Huietul văii

La început de secol XX, Buciumul trăia din plin febra aurului. Șteampuri după șteampuri, așezate de-a lungul unei văi cu o apă groasă și tulbure, își învârteau, scrâșnind, roțile; case dese, de o parte și de alta a drumului, iar prin curțile lor, forfotind ca furnicile, bărbați, femei, copii, cu veșmintele stropite de apa glodoasă, cu pălării pline de pete albe; care încărcate cu piatră auriferă, cu boi ce trag din greu în juguri…
Proaspăt absolvent de Teologie, tânărul Ion Agârbiceanu primește post de preot la Bucium-Șasa. La prima sa vizită, când să-și ia parohia în primire, viitorul scriitor e uluit de zgomotul infernal al satelor de mineri aurari. Nu mai auzise așa ceva niciodată: „Un «toc-toc-toc-toc-toc» continuu, iar pe fundal, huietul ciudat pe care îl făceau șteampurile. O larmă pe care o prindeau pădurile, o repetau și o creșteau până nu mai știai de unde vine”.
MĂRIOARA NOPĂU
Zile de fală

Ajunsă la aproape 90 de ani, Mărioara Nopău a prins, copilă fiind, anii „de aur” ai satului. Fosta învățătoare le-a citit de-atâtea ori copiilor frumoasele pagini despre Bucium, pe care marele Agârbiceanu le-a presărat, ca pe niște fireturi de aur, prin romanele sale. Din poarta casei, bunica Mărioara privește cu lacrimi în ochi către Valea Negrilesei. Parcă vede aievea Buciumul vechi, cu valea plină de șteampuri troncănind, ca să scoată aur din pietre. „Au fost ani în care erau și 300 de șteampuri pe valea asta! Ce larmă făceau, că venea lupul și le lua oamenilor oaia din curte, iar ei nu auzeau!”, își amintește bătrâna. „Apăi, când dădea Domnul câte o dragă de ploaie mocănească și era apă din belșug pe vale, mergeau toate șteampurile întruna, și ziua, și noaptea! Stăteau bieții copii, femeile și ăi mai bătrâni de mărunțeau și cerneau piatra. Să știți că la șteampuri nu lucrau bărbații, ci cei mai slăbuți din casă. Bărbații erau sus, în mină!”.
În vremurile bune, toate aveau rânduiala lor, povestește bunica. Șteampurile mergeau de marți de la amiază până sâmbătă dimineața. „Lunea nu se lucra! Era zi de târg, la Abrud, și toți buciumanii coborau la oraș să-și schimbe aurul strâns peste săptămână. Ducea care cât avea, unii aveau aur cât o alună, alții cât o nucă, alții, fără noroc, de-abia un firicel, cât să aibă ce da de mâncare la copii”. Dar, indiferent cât de bună a fost săptămâna, sâmbăta, de cum terminau de împărțit minereul strâns în vatra băilor, buciumanii se spălau de colb, își lăsau în tindă hainele peticite și ghetele scofâlcite, își pregăteau portul de sărbătoare pentru slujba de duminică și-și lustruiau „oglindă” cizmele „birgăre”, groase, din piele. După truda de peste săptămână, începeau, pentru buciumani, două zile de fală…
„Când mă trece dor de bani, trec dealul la buciumani!”

Mărioara Nopău a copilărit la bunici, două case mai sus de poarta la care ne-am întâlnit. Spune că pandemia asta a izolat-o de restul lumii și primește ca pe un dar de Sus vizita noastră neașteptată. În Bucium e o zi rece, neguroasă, și bunica Mărioara nu e „în apele ei”. Dar nici nu ne poate lăsa fără povești, după ce-am bătut atâta amar de drum, până în inima Apusenilor. Se reazemă de poartă și se pune pe vorbit. Își amintește cum, din curtea casei bunicilor, aflată mai sus, pe un deal, privea fascinată, duminică de duminică, forfota sclipitoare a Buciumului, în zi de târg. Târgul buciumanilor era târg vestit. „Când mă trece dor de bani, trec dealul la buciumani!”. Nu-i buciuman să nu știe versurile acestei vechi melodii: ți le spune cu mândrie, ca și cum Buciumul, cu târgul său din piața de la poalele bisericii din Poieni, ar fi și azi centrul universului. Și chiar aşa era pentru buciumani! Piața lor, la care se adunau țărani și meșteșugari de peste tot cuprinsul Apusenilor, care cu de-ale gurii, care cu vin, care cu acadele pentru cei mici, care cu stofe și cu mătăsuri lucioase ca soarele, care cu bijuterii migălite, aduse de la Viena, era cel mai frumos târg de pe fața pământului. Moții aurari stăteau zi și noapte în gurile de mină, la șteampuri, șaitroace și mojere, n-aveau timp de munca câmpului, de-abia dacă creșteau câteva animale pe lângă casă, și era musai să-și cumpere cele trebuincioase din târg. Iar aurul lor era magnet pentru târgoveții din tot Imperiul! „Era plină piața de căsuțe frumoase, din lemn, cum vedem acuma la oraș, în târgurile de Crăciun. Veneau cei mai buni târgoveți să-și schimbe bunătățile pe «aurul de la Bucium»!”.
Duminica, după slujba de la biserica falnică (cum altfel?) din Bucium-Poieni, tot satul cobora, în straie de sărbătoare, în piață. „Parcă o văd pe bunica în costumul ei popular! Era ca o împărăteasă!”, îmi povestește fosta învățătoare. „Era un spectacol numai să-i privești pe oameni!”. Portului buciumănesc i se dusese faima încă din vechime. Călătorii străini povestesc, de pe la 1850 și ceva, despre cât de arătoși erau „moții aurari”. Iar cei mai înstăriți dintre ei erau adevărați aristocrați, „cu cămășile lor împodobite, cu hainele de stofă fină, cu pieptarul brodat cu fir de aur, iar femeile cu catrințe de mătase, cu cercei imperiali, bătuți în pietre de preț, cu podoabe la gât și peste mijloc, cu degetele încărcate cu inele, cu dantele și cu mătăsuri peste tot”.
Ouăle de aur

„Îmi amintesc că buna le zicea «haine ungurești» hainelor obișnuite, de oraș. Iar hainele de sărbătoare erau pentru ea «hainele românești»”, zâmbește în colțul ochilor fosta învățătoare, cu gândul la vremurile de acum mai bine de 80 de ani. Pentru buciumani, portul lor atât de măreț și podoabele care-ți furau ochii cu strălucirea lor erau ce-aveau mai scump pe lume. După o săptămână grea, în care scărmănau în foalele de piatră ale muntelui, în căutarea unui fir de aur, buciumanii ieșeau la târg, ca și cum ar fi stăpânit doar ei, nu Împăratul, ori statul, bogățiile Apusenilor! „Bucium-Fala” îi zicea lumea prin Ardeal satului întins de-a lungul Negrilesei…
Buciumanii au și azi „fala” asta și țin la ea ca la o moștenire de familie. Au fost așa de când se știu: un neam aparte, încăpățânat și conștient de valoarea lui, gata oricând să lupte aprig cu cei de sus, pentru drepturile lor. Au făcut-o, nu o dată, în istorie, s-au bătut și cu jandarmii imperiali, s-au ridicat împotriva străinilor care le luau aurul cel mai bun, s-au dus până la Viena, ca să-și spună păsurile, au luptat alături de Avram Iancu, au deschis numeroase procese prin care își apărau drepturile, și-au trimis bărbații la Cluj, să ia partea Memorandiștilor, mai încoace s-au pușcat cu comuniștii, care le-au călcat proprietățile. Au înfundat temnițele grele, au înfruntat gloanțele, dar nu s-au lăsat niciodată. Buciumanii privesc, cumva, de sus istoria, ca și cum ar fi fost trăită de alții, deși istoria pe care se încăpățânează s-o lase scrisă în cărțoaie le dă tot dreptul să fie făloși. Un neam dârz, căruia aurul nu i-a luat mințile, care și-a păstrat cu sfințenie tradiția, chiar dacă au fost mereu înconjurați de străini.
„Peste deal, Roșia Montană e cu totul și cu totul altfel, desprinsă din rădăcini. Aici, oamenii au ținut la tradiția lor. Chiar și străinii care au ajuns aici, lucrători la mine, s-au românizat complet. Avem în Bucium nume ca «Țipțer», «Fișter», astea nu sunt nume românești, dar cei care le poartă sunt români 100%”, îmi spune un buciuman în piața de lângă biserica din Poieni. De Bobotează, când trecea cu „Iordanul”, preotul din sat primea cadou, din partea sătenilor mai bogați, câte un ou de aur, echivalentul unui kilogram de metal prețios! Vorba se ducea imediat prin sat, iar cei mai darnici își luau în primire locurile din fața altarului, la slujbele de la marile sărbători… La rândul lor, preoții dădeau mai departe ouăle de aur în schimbul celor mai frumoase odoare bisericești, tot ca să țină sus fala satului.
Ziua când au amuțit șteampurile

Viața în mină, față în față cu moartea, i-a asprit de-a lungul veacurilor pe buciumani, dar nu i-a ajutat să înfrunte marea lovitură pe care le-o pregătiseră comuniștii. Nu e buciuman care să nu știe pe de rost data fatidică: 11 iunie 1948, data când s-a dat Legea Naționalizării. „Au dat legea peste noapte, iar dimineața au intrat în acțiune: s-a pus imediat sigiliul pe gurile de mină și pe șteampuri”, îmi povestește bunica Mărioara. Își duce baticul la gură, apăsată și acum de grozăvia întâmplărilor de atunci, și privește cu ochii ei senini spre valea plină, odinioară, de șteampuri. O tăcere grea s-a lăsat în acea zi de mijloc de iunie, peste toată valea. Şteampurile au amuțit. Buciumanii au rămas, muți și ei, în hainele ponosite de muncă, în fața gurilor de mină. Iar blestemul era doar la început! Nu a trecut mult, și oamenii noului regim au venit și au tăiat axurile șteampurilor, transformându-le în mormane de lemne de pus pe foc…
În același an, a început prigoana pentru aur. Prin Bucium a început să vină, tot mai des, în crucea nopții, duba neagră, cu geamuri fumurii, a Securității. Deținătorii de șteampuri, de cuxe, sunt arestați, bătuți, interogați, ca să declare aurul pe care statul bănuia că îl dețin. Cei săraci mai rămăseseră, poate, cu aur pentru mâncarea pe o săptămână. Dar cei bogați, care prinseseră un pic de cheag, aveau puse deoparte 1-2 kilograme de aur. Nici unii, nici alții nu au vrut să îl dea la prețul de batjocură fixat de stat. Au fost luați la interogatorii și chinuiți, până când agenții comuniști și-au făcut „planul”. Dar n-au stors tot aurul, așa cum credeau! Destui buciumani s-au ținut tari și nu au recunoscut nici în ruptul capului că mai aveau ceva pus deoparte. Aurul ca aurul, dar mai ales bijuteriile vechi, moștenite din neam în neam, prețioșii cercei tipic buciumănești, adevărate comori de orfevrerie, moșteniți din mamă în fiică și din bunică în nepoată. Cercei râvniți nu doar în Transilvania, ci în întreaga Europă.
Cerceii împărătești


Cerceii sunt și azi piesele cele mai prețioase ale portului buciumănesc. Nicăieri în Ardeal nu mai vezi asemenea podoabe. Încadrați de baticurile lungi și negre, care le scot și mai mult în evidență strălucirea imperială, cerceii femeilor spun, singuri, povestea mândră a Buciumului. Care mai mari, care mai mici, unii din argint, cei mai mulți din aur, unii mai vechi, în formă de spic de grâu, de ciorchină de strugure sau de policandru, apoi cei tipici, bătuți cu piatră roșie de rubin, sau albastră, de safir, cerceii sunt transmiși și acum din generație în generație și sunt purtați – desigur, cu mare fală – la sărbători. Se zice că primii cercei au fost aduși de prin Viena, fie de un buciuman din armata imperială, pentru iubita lui, fie de vreun aurar bogat, ajuns prin capitala imperiului. Cert e că buciumancelor le-au plăcut așa de mult cerceii de aur bătuți cu pietre, că obiceiul a cuprins tot satul, iar bijutierii au ajuns să se bată pe comenzile de la Bucium.
ZORELA ADRIANA SGARBURA
Moara podoabelor

Zorela Adriana Sgarbura e de profesie medic, locuiește în București, dar a copilărit în casa bunicii din Bucium-Sat, lângă Detunata. „Bunica era o femeie foarte puternică și foarte frumoasă, renumită în zonă. În tinerețe, fusese aleasă să-l întâmpine pe rege cu pâine și sare, când a ajuns prin Apuseni. Țin minte că avea niște poze de atunci, pe care le ținea bine ascunse, pe vremea comuniștilor”.
De la bunica, Zorela a prins și ea dragul costumelor populare și al cerceilor buciumănești. „Dorința bunicii era să mă vadă îmbrăcată în costum buciumănesc. Am avut șansa ca, pe când aveam vreo 12 ani, să treacă prin zonă renumitul fotograf al Apusenilor, Bazil Roman, care a rugat-o pe mama să-i dea voie să îmi facă niște fotografii în costum național. Am rămas, de atunci, cu niște momente unice. Văd acele fotografii cu mine, îmbrăcată în costum buciumănesc, peste tot, prin albume, în muzee, pe afișele unor evenimente”.
„În familia noastră, tradiția era tradiție, se păstrează și azi cu sfințenie!”, spune doamna Sgarbura. „Când m-a născut mama, bunica s-a înființat imediat la Brad și m-a cadorisit cu cerceii pe care ea îi primise de la bunica ei. În momentul în care fiica mea a născut, m-am dus și eu să dau cerceii mai departe. M-am dus în Franța și i-am dat cerceii nepoatei mele, care se născuse acolo. Iar fata mea, care acum este chirurg la Montpellier, e îndrăgostită și ea de costumul național. M-a și rugat să păstrez casa bunicii de la Bucium. Să nu se piardă rădăcina familiei”.
Istoria la prezent

Dragul de cerceii și de costumul buciumănesc nu sunt niște capricii ale doamnei doctor și ale fiicei sale din Franța. Fala Buciumului e vie și azi. Vestea prezenței revistei noastre în Bucium a alertat tot satul, ca și cum oamenii ar fi așteptat de multă vreme să-și spună povestea. Fii ai locului răspândiți pretutindeni – la Brad, la Deva, la Cluj, ba chiar și din București – și-au oferit imediat ajutorul, cu fotografii de pe vremuri și cu povești din trecut. Niciunul dintre ei n-au uitat drumul satului și casele părintești, poartă și-acum, de sărbători, costumele populare, se mândresc cu tradiția lor.
Acum câțiva ani, buciumanii au plătit meșteri să le ridice un șteamp nou, pe Valea Negrilesei, în curtea Muzeului, pe locul vechiului târg de duminică. Din timp în timp, când se strâng în piață, la sărbători, dau drumul șteampului din Poieni, ca să spargă liniștea moartă adusă de comuniști, în iunie 1948. Cât stau de povești, în poartă, cu bunica Mărioara, doamna preoteasă, ghidul muzeului, trece podețul și dă drumul la șteampul cel nou. „Toc-toc-toc-toc-toc”… Valea Negrilesei prinde, brusc, viață, apoi se aude, ușor, huietul apei bătute de sulițele din lemn ale pivei. Bunica Mărioara se oprește din vorbă, zâmbește, și ochii i se umezesc. „Vezi, așa răsuna tot satul pe vremuri…. Numa aurarii s-or dus. Da poate că aud toaca apei, acolo, prin ceruri, pe unde îs…”.
*
*
„Cerceii-blazon” de la Bucium

„Cerceii buciumănești erau pe primul loc în stabilirea ierarhiilor din sat. Duminica, la joc, te uitai întâi la cerceii fetelor”, îmi spune, glumeț, Nicolae Țandrău. Pasionat de cercetarea cerceilor buciumănești, Ovidiu Bolunduț îl confirmă pe domnul Țandrău: „Cerceii erau blazonul familiei. Dacă te duceai în târg, nu trebuia să se întoarcă fata ca să știi din ce familie e. Dacă știai cerceii bunicii, știai de-a cui e fata care îți place. Fiecare familie avea un detaliu al cerceilor care îi diferenția de ceilalți cercei din sat”.
Bătaia de joc: 1 gram de aur, 15 kile de grâu!
Cercetătoarea Mirela Crâsnic, originară din Bucium, a dat în arhive, pe când lucra la doctorat, peste un raport al serviciilor secrete din vremea României Mari referitor fenomenul contrabandei cu aur în zona Bucium – Roșia Montană. Contrariată de concluziile agentului infiltrat de Siguranță în Munții Apuseni, Mirela Crâsnic a descoperit bătaia de joc a statului interbelic față de munca moților aurari. Obligați de lege să vândă statului aurul pe care îl scoteau, buciumanii primeau în schimb o sumă absolut derizorie, echivalentul unei litre de grâu pentru 1 gram de metal pur! „România era grânarul Europei, iar 1 gram de aur făcea doar 15 kilograme de grâu!”. Ca să obțină un gram de aur, moții trebuiau să cearnă o tonă de minereu cărat cu cârca, din mine. În aceste condiții, contrabandiștii evrei le dădeau târcoale minerilor, oferindu-le prețul corect. „Și uite așa, în loc să intre în visteria noastră, aurul Apusenilor a luat drumul Budapestei, Vienei, Parisului sau Americii…”.
Șuba Ioviță, averea și nevasta
Cel mai bogat român din ținutul buciumanilor pare să fi fost Șuba Ioviță, care avea o avere estimată la 50.000 de ducați. Om cu stare, Șuba Ioviță își luase o nevastă de frumoasă, de numai 19 ani, deși el era trecut deja de 60. Un călător occidental îl vizitează pe Șuba Ioviță și e impresionat de faptul că, deși camerele erau amenajate după moda nemțească, pe pereți avea icoane românești. Și că, deși în ferestre erau draperii de percal fin și pe pat cuverturi de mătase, lângă sobă erau așezate scoabele de la mină.
Clopul de la Paris

Pasionat de portul buciumănesc, Ovidiu Bolunduț a strâns, în ultimii ani, multe piese de mare valoare din sat. Printre ele se găsește și un clop buciumănesc, pe care e trecut ca loc de fabricație un atelier din Paris! „În anii buni ai Apusenilor, la Abrud era un veritabil centru comercial, unde apăruseră bijutieri, pălărieri… Buciumanii schimbau acolo aurul, după care își puteau cumpărau lucruri de mare calitate, precum acest clop. Nu doar costumul buciumănesc dădea tendința în zona Apusenilor, ci și felul în care se aranjau bărbații, cu mustețe întoarse, cu cioc, ca-n Occident”, îmi explică Ovidiu Bolunduț.
Prigoana aurului

Imediat după schimbarea de regim de la finele celui de-Al Doilea Război Mondial, mai mulți buciumani cu stare au intrat în vizorul autorităților comuniste fie din cauza pozițiilor ocupate în perioada interbelică, fie din pricina conflictelor legate de naționalizarea averilor. Una dintre familiile care au înfruntat frontal regimul comunist a fost familia Macavei, o familie numeroasă și înstărită din Bucium-Muntari. Doi dintre frații Macavei avuseseră poziții de comandă pe frontul de răsărit, în timpul războiului, și erau vizați de comisarii sovietici, alt frate fusese șef al Siguranței la București, în perioada interbelică, în confict direct cu ilegaliștii comuniști. Acesta din urmă, Nicolae, s-a refugiat din București ca să-și șteargă urma, venind la Bucium, unde și-a făcut o fermă.
„Nicula Macavei venise de la București cu o nevastă frumoasă, gurile rele zic că trecuse și pe la Crucea de Piatră. Unul dintre șefii de post de la Roșia Montană a pus ochii de femeie, când se dusese în târg, cu caș și cu smântână. Șeful de post i-a făcut avansuri și, pentru că nu a avut succes, a arestat-o. Femeia a sărit peste geam și s-a dus acasă să zică ce-a pățit. Nicolae a venit în piață vinerea următoare. Avea, bineînțeles, pistol. Spun oamenii că l-ar fi descărcat în aer, în plin târg, și, în tăcerea de acolo ar fi strigat: <>. De aici a pornit tăvălugul. Frații Macavei au constituit una dintre mișcările de rezistănță anti-comunistă din zonă, dar, până la urmă, familia asta a fost pur și simplu spulberată de comuniști. Din păcate, nu e singurul caz de acest din Bucium…”, îmi povestește cercetătoarea Mirela Crâsnic, care lucrează la o amplă lucrare despre istoria locului, numită „Saga Buciumanilor”.
*
Autorul mulțumește cercetătoarei Mirela Crâsnic, lui Nicolae Țandrău și Mihaelei Gligor pentru ajutorul acordat în documentarea acestui text, precum și Mihaelei Botar, pentru îndrumările de la fața locului. Superbele fotografii care însoțesc textul ne-au fost puse la dispoziție de Ovidiu Bolunduț și Horia Mihai Gligor.
Dar acuarelele? Frumos articolul, frumoase imaginile, și pozele, dar acuarelele? Remus Hadarean,, buciuman prin adopție, a iubit Buciumul și l-a imortalizat ca nimeni altul. Acolo unde este acum, cu buciumana lui iubită, plecat dintre noi acum un an în zile de Crăciun, s-ar bucura să fie amintit, așa cum se bucura să fie cunoscut și să cunoască.