• Despre scriitori se spune că au nevoie de-un turn de fildeș, ca să-și transforme visele în versuri sau în povești. Se mai potrivește metafora aceasta cu timpul în care trăim? Cum se apără azi scriitorii de zgomotul și furia lumii? Cum își apără scrisul, de lupta pe baricade cu viața? O singură întrebare, pentru trei prozatori •
Filip Florian
Libertate unsă pe pâine
Propoziția asta simplă, de abecedar, scrisul face bine, e mai adevărată decât multe adevăruri, e un fel de lege picată din cer. După părerea mea, printre miile și miile de doctorii care există pe lume, printre descântece și leacuri băbești, printre tainele chirurgiei, ale chimiei și ale băilor de nămol, nu există vreo cale mai sigură pentru vindecarea rănilor, a tuturor rănilor, indiferent dacă ele sunt vechi sau noi, decât scrisul. Cumva (nu știu cum, într-un chip miraculos), scrisul aduce și mângâierea sufletului, și tihna gândurilor, e drumul cel mai scurt către o libertate interioară absolută, care nu ține cont de regimurile politice, de fazele lunii sau de banii din portofel. Scrisul nu e o religie, ci, cred eu, e libertate unsă pe pâine, o libertate fără egal.
Pentru mine, marea bucurie a scrisului vine tocmai din puterea aproape magică a închipuirilor, din truda (și voluptatea) de-a construi o lume care e a ta și numai a ta. Într-un roman inventezi, practic, o lume, cu aerul, cu ființele, cu peisajele și cu toate mărunțișurile ei. Facerea unei lumi nu e lucru simplu, te stoarce de energie și îți ia nemaipomenit de mult timp. Poveștile în sine, faptele, se petrec în interiorul acelei lumi în care tu ești un soi de stăpân absolut, cel care dă viață din umbră, nu numai personajelor, ci și norilor, muștelor, frigului și furtunilor de praf. În lumea aia, o spun cu mâna pe suflet, te simți grozav de bine, pentru că e numai și numai a ta, nu e lumea unor guverne tembele (cum în România vezi la nesfârșit), a unei pandemii căzute din cer, a facturilor din cutia poștală, a mitocăniilor și a șoferilor apucați de pandalii. A crea o astfel de lume, doar pentru o nuvelă de zece-cincisprezece pagini, parcă e o trudă prea mare, o muncă istovitoare de care te bucuri prea puțin. La un roman, însă, îți petreci ani întregi în lumea ta, ai un fel de refugiu, de insulă, pe care poți fugi oricând din cotidianul cenușiu. Înainte de-a scrie o carte nu-mi fac planuri minuțioase, plec de la o idee care mă ațâță, mă înfierbântă, și las timpului și curgerii textului un rol important, mă las întru totul pe mâna duhurilor și a bunului Dumnezeu. Când dai naștere unui personaj, când plămădești un om din carne și oase, când îi imprimi un caracter și niște trăsături, vrei să fie viu (să gândească, să simtă, să miște) și, mai ales, să fie el însuși, nu să împrumute șabloane ori părerile altora, ca și cum ar fi o păpușă mecanică sau un manechin. Singurătatea e cu noi zi de zi, oricât ne-am minți sau ne-am face iluzii. Nu văd de ce în literatură lucrurile ar trebui să stea altfel, de ce personajele ar trebui scutite de una dintre pecețile firii omenești. Mai ales că, doar în singurătate, fără măști și farduri, avem șansa de-a fi cinstiți cu noi înșine. E unicul drum spre adevăruri, nu spre vanități și închipuiri. Și mai e ceva. O convingere a mea că literatura e literatură numai dacă izbutește să ajungă la niște însușiri magice, dacă are tăria unei vrăji care te atrage în lumea cărții, a unei anumite cărți, răpindu-te o vreme din realitatea imediată. Or, cum în ziua de azi suntem pur și simplu bombardați cu știri, cum internetul geme de-o mulțime de prostii, singura șansă a literaturii e de-a fi altfel, de-a nu se bizui doar pe fapte și intrigi, ci mai ales pe felul în care sunt spuse, pe atmosferă și detalii. Una peste alta, fraza are un rol-cheie, fiindcă vrăjile nu sunt posibile fără incantații ori baghete făcătoare de minuni. Scrisul, după mine, nu e un joc de echipă, ci o boală strict personală, necontagioasă, cu simptome diferite de la pacient la pacient. Cred că fiecare autor e dator să-şi urmărească obsesiile, ţintele, voluptăţile şi vocea. E cazul ca fiecare scriitor să stea cât mai tihnit în hainele lui.
Florin Lăzărescu
Teancul de farfurii
Aveam 18 ani, stăteam pe prispa casei cuiva de pe celălalt deal al satului, unde bunica mă trimisese să iau (nu cumva să uit numărul exact!) patru seturi a câte zece farfurii fiecare. Și o tot auzeam înăuntru pe stăpâna farfuriilor cum le ciocnea, le potrivea pe seturi, ieșea cu câte unul, când era gata, și mi-l așeza la picioare. Era februarie, dar mi se părea cumva cald, bătea soarele într-un fel aparte, cum nu l-am mai văzut nici până și nici de-atunci. Și eu tremuram din tot corpul și mă întrebam cum ar fi ca femeia să spargă din greșeală câteva și să nu iasă la număr. Sau, și mai rău, ce fac eu dacă o să cad pe drum și o să sparg toate farfuriile. Ce-or să zică toți oamenii ăia, ce-o să zică bunica, mama și toate rudele, când se vor așeza la masă și n-or să aibă în ce pune ori mânca borșul. Și gândul acela – imaginea cu mine împiedicându-mă pe drum și spărgând toate farfuriile, cu oamenii ăia care vor aștepta borș ca proștii – m-a făcut deodată să râd în hohote. Ceea ce era cu totul absurd și nepotrivit situației: farfuriile erau pentru praznicul de după înmormântarea vară-mii – era ca și o soră pentru mine – care murise într-un accident în munți. Zic „povestea”, pentru că atunci am conștientizat pentru prima dată răul lumii, răul cel mare, am realizat că mi se întâmplă concret. Nu doar că l-am simțit adulmecându-mă, ci i-am văzut parcă și chipul. În rest, există răul cel mic, al realității, care te atacă zilnic sub felurite chipuri, de când te naști până în ultima clipă: un colț de pat de care dai cu capul după primii pași, mama care te obligă să mergi dimineața la școală, colega de clasă care nu te bagă în seamă, domnul care-ți pune patru la muzică, Bacalaureatul, prezența obligatorie la curs, portarul de la cămin, restanța, mahmureala de după beție, șeful, nenea care-ți taie fața în trafic, prim-ministrul și păreristul de pe Facebook. În ce privește scrisul, sunt câteva forme de rău de care încerc tot timpul să mă apăr. Să rezist la presiunea breslei, să nu-mi treacă prin cap ce va zice cutare confrate sau cutare critic literar despre ceea ce scriu. Să nu mă chinui să par mai deștept decât sunt. Să nu complic inutil ceea ce poate fi spus foarte simplu. Să nu folosesc aditivi, E-uri cu aromă identic naturală, pentru mai mult gust și multe gusturi de lectură. La toate astea ajută chiar scrisul. Noima pe care ai descoperit-o în cele de regulă fără de sens – și care îți oferă o anume protecție, fie ea și cât învelișul unui balon de săpun.
Adela Greceanu
Dare de seamă asupra lumii
La început nu m-am întrebat ce rost are scrisul. Dar, pe măsură ce am înaintat în literatură și în viață, m-am pomenit că tot mai des și în tot mai multe feluri îmi pun întrebarea asta. Oricât de multe nuanțe în defavoarea scrisului ar fi primit răspunsul, oricâte îndoieli m-ar fi ros, ceva a rămas totuși constant. Nu-mi pot închipui că n-o să mai scriu niciodată. În fond, scrisul nu e doar atunci când înșiri cuvinte pe o pagină. Scrisul e și o preocupare constantă, un fel de a ține legătura cu tine, cu ce ai tu mai profund și mai personal, e o lucrare pe mai multe straturi, care uneori ajunge să se decanteze într-un text. O lucrare, o intervenție asupra a ceea ce vine spre tine din afara ta sau dinăuntrul tău. Un proces de metabolizare, o permanentă tentativă de a înțelege. Nu cred că actul de a scrie are nevoie să fie apărat de răul din jur. Scrisul e, poate, și o formă de a te confrunta cu răul, de a sta în fața lui și de a-l cerceta. Ce înseamnă răul din jur? Zgomotul și furia lumii, în toate formele lor, culminând cu cele care se încheie tragic? Păi, literatura tocmai cu zgomotul și furia lumii lucrează. Literatura e o lungă și sofisticată, deși mereu incompletă, dare de seamă asupra lumii, cu bunele și cu relele ei.
Nu știu dacă scrisul m-a apărat de rău, știu că m-am folosit de el ca să descompun mici momente de viață interioară sau exterioară, pentru că atunci când iei în scrisul tău ceva, ai un sentiment de victorie. Sigur că nu îndrepți răul, sigur că nu-l îndepărtezi odată produs, dar, scriind, stabilești tu raportul dintre tine și subiectul scrisului tău. Dar eu scriu acum din postura unei femei privilegiate. Pentru că nimeni nu-mi interzice să scriu ce vreau despre ce vreau. Și ăsta este un drept pe care l-au câștigat și pentru mine niște femei care chiar s-au confruntat cu un rău profund, perpetuat secole de-a rândul. Secole de-a rândul, femeile nu au avut dreptul la educație, dreptul de a vota, dreptul de a deține proprietăți, nicidecum dreptul sau posibilitatea de a se exprima în scris. Sunt secole întregi de literatură din care lipsește perspectiva femeii. De asta, Virginia Woolf considera drept un eveniment istoric mai important decât cruciadele sau Războiul celor Două Roze faptul că femeile din clasa de mijloc a Angliei, de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, au început să scrie literatură. De asta nu pot să nu mă gândesc că mai sunt și azi pe lume nenumărate femei care nu au dreptul la educație, nu au voie să iasă din casă neînsoțite, nu au dreptul să se exprime sau, dacă o fac, riscă să-și piardă chiar viața. Scrisul în sine n-are nevoie să fie apărat de răul din jur, fiindcă răul e chiar unul dintre materialele de lucru ale literaturii, în schimb, dreptul de a scrie rămâne încă de câștigat de multe femei de azi, femei ale căror bătălii se duc cu mentalități și politici profund misogine.