
– Peste biserica ortodoxă din Ribița, vechi monument istoric, s-au așezat, parcă pe neștiute, șase secole. Vremuri bune sau vitrege, toate i-au apăsat umerii, șubrezind-o. Dar credința strămoșească a moților a rămas verticală, ca un stâlp de rugă, ce-o ține încă în picioare. Și tot prin rugă și voie dumnezeiască, biserica tocmai a intrat într-un amplu proces de restaurare –
Coborârea în mormânt

Ribița. Început de martie. Pe malurile Crișului Alb, primăvara mângâie lumea cu mâțișori gingași și aurii. Biserica ortodoxă se află, cumva, în mijlocul satului, pe o culme domoală, pe malul ceva mai înalt al apei. E-mbrăcată-n schele de lemn și, deși abia s-a luminat de ziuă, muncitorii robotesc deja împrejurul ei. Dincolo de ușița cea mică, șubrezită și ea, timpul a fugit din ceas. Înăuntrul bisericii e secolul cincisprezece.
Aș fi vrut să intru într-o biserică, dar am intrat într-un mormânt. Pe-ntreagă lungimea zidurilor, în locul pardoselii, se cască o groapă uriașă. S-a săpat deja mai bine de un metru jumate în adâncime, și încă mai trebuie, îmi spune preotul paroh Alin Perța. De jur împrejur, pereții sunt ascunși în spatele unor folii protectoare, negru-compact, din spatele cărora abia străbate, în dreptul ferestrelor, câte-o timidă geană de lumină. Rămân, la propriu, fără glas. Pământul acesta, așezat, încă de pe la 1400, sub lespezile de piatră ce-au podit biserica, nu l-a mai atins nimeni până acum. E ca și când aș fi găsit biserica-ngenuncheată în ea însăși, văduvită de sfinți, de altar și de catapeteasmă. Aș lua-o-n brațe dacă n-aș ști că nu-s vrednică s-o fac. Părintele zâmbește, ușor nedumerit. Mă cheamă în locul unde a fost altarul. Spun „a fost”, pentru că masa altarului, cea originală, a fost scoasă de mult. „Când biserica a trecut la calvinism, pe la jumătatea secolului 16, moaștele au fost scoase din masa altarului, care a fost înlocuită cu o improvizație oarecare. Tot atunci a fost adăugat și un alt fel de iconostas, de zid, în locul celui de lemn, ortodox. Toate urmele calvine vor dispărea, odată cu această amplă restaurare”, spune părintele Perța. Ezit să pășesc în spațiul acela sfânt, unde știu că femeile nu au acces decât o singură dată, în zi de sfințire a bisericii. „Nu vă temeți!”, îmi spune părintele. „Acum nu e altar aici, ci un șantier, unde puteți umbla fără restricții. Șantierele nu au altare”. Au însă cruci și nume și sfinți, să le ocrotească. Sfinților aceștia nu le văd chipurile. Le-au fost ascunse sub straturi succesive de tencuială, ce le-au păstrat, însă, frumusețea intactă. Mai e puțin până să iasă, din nou în lumină, dindărătul foliei celei negre, în toată splendoarea lor.
Zidul moțesc al plângerii

Documentele, atâtea câte sunt, spun că satul Ribița a fost întemeiat pe la 1369, stăpânit fiind de Neacșa Teodor. În 1404, fiul său, cneazul Vladislav, este sancționat de către regele Sigismund al Ungariei și își pierde moșiile. Fiii lui, Vratislav, Matia și Miclăuș, fac demersuri costisitoare, în bani și sânge, și reușesc să primească înapoi tot ceea ce-i fusese confiscat tatălui. Și înalță o biserică, drept mulțumire adusă lui Dumnezeu. E povestea pe care-o spune tabloul votiv, ce-i întruchipează pe ctitori, cu soțiile și pruncii lor, închinând biserica Sfântului Nicolae. Și în semn de supunere vremelnicei stăpâniri, pe peretele nordic stau chipurile regilor sanctificaţi ai regatului maghiar, Ştefan, Emeric şi Ladislau, reprezentare mai puțin obișnuită în bisericile din Ardeal. Eu n-am cum să văd toate astea. Dar mi le povestește părintele Perța, arătându-mi fotografii făcute înainte ca biserica să intre în restaurare. „Dacă aș ști că Dumnezeu mi-ar putea îndeplini o singură dorință, atunci aceea ar fi ca zidurile acestea ale bisericii să prindă glas, să ne vorbească. Nici nu vă puteți imagina câte ar avea să ne spună! Biserica asta e una dintre foarte puținele zidite din piatră, din Țara Zarandului. Singurul loc unde românii din zonă se puteau refugia să-și spună păsurile, în vremuri în care nu numai că nu-i asculta nimeni, dar nici n-aveau dreptul să deschidă gura. Și poate că ocrotirea Sfântului Nicolae a făcut ca biserica să fie ocolită de tunurile ucigașe ale generalului Bukow, ce-au distrus nenumărate biserici din întreg Ardealul. Câte mame și-or fi plâns aici copiii uciși mișelește sau plecați în războaie! Ce-și vor fi spus Avram Iancu și tribunii lui, când au poposit aici, să se roage, sau Horea, Cloșca și Crișan, după ce moții Zarandului au fost uciși bestial, una dintre cele mai sângeroase răzbunări ale răscoalei din 1784? La Ierusalim, știm că există acel Zid al Plângerii, unde oameni din lumea-ntreagă strecoară, printre pietre, bilețele pe care-și scriu durerea și păsul. Eu simt că bisericuța asta e și ea un astfel de zid al plângerii, doar că moții de-aici n-au putut scrie ce-i doare, ci și-au strecurat ruga în fiecare piatră din biserică. Pietrele din pardoseală au fost tocite de pașii lor și de genunchii îndoiți în rugăciune. Ei sunt aici, cu toții, în fiecare clipă. Îi simt, efectiv, în fiecare rugăciune, și-atunci îmi pare că biserica-i mare, cât o catedrală, în care-ncape tot neamul românesc”.
Două provocări

Sunt doar trei ani de când părintele Perța a venit aici, ca preot paroh, dar a împrumutat, în gesturi și în atitudine, ceva ce-l face să pară de-al locului. Poate pentru că, așa cum spune, „aici suntem deja acasă. Moții sunt oameni calzi, primitori, oameni buni. M-au sprijinit în ce am avut de făcut încă de la început, ca și când am fi fost aici de când lumea!”.
Ca în foarte multe alte cazuri de preoți tineri, nici părintele Perța nu s-a gândit vreodată că va ajunge să-I slujească Domnului. Pașii i-au ajuns, neștiut, pe-această cale și, odată cu ei, și sentimentul că acesta e drumul. „Dacă mi-ar fi spus cineva, în liceu, că voi ajunge preot, aș fi râs. Nu eram necredincios, eram agnostic: credeam că Dumnezeu e undeva, cu treaba Lui, eu cu treaba mea, nu are timp de mine. Dar Scriptura spune: «Nu voi m-ați ales pe Mine, ci Eu v-am ales pe voi!». Eram student la Istorie, în primul an, și aveam un coleg care studia în paralel și Teologia. Într-o zi, când un profesor n-a mai venit la curs, colegul meu mi-a zis să mergem la slujbă, la Catedrala din Alba Iulia. Era 14 octombrie, ziua Sfintei Cuvioase Parascheva. Nu știu să vă spun ce s-a întâmplat, cuvintele sunt goale, n-au puterea să exprime ce-am simțit atunci. Știu doar că am avut, așa, o trăire specială și am știut că acolo e locul meu. Treceam printr-o perioadă mai dificilă pe plan personal și am promis că, dacă e să scap de toate, mă fac preot. L-am provocat cumva pe Dumnezeu, dar am și simțit cum a lucrat în viața mea”, își amintește părintele.

Când a terminat Teologia, a apărut o altă dilemă: să se căsătorească sau să se călugărească? Îndrumător de an i-a fost părintele Simion Todoran, ucenic al părintelui Arsenie Boca, care-și trata studenții ca pe propriii copii. „Rugați-vă așa”, le-a spus: „Doamne, dă-mi o preoteasă care să Te iubească mai mult pe Tine decât pe mine! Și lăsați-vă în voia lui Dumnezeu, că rânduiește El”. „Și a rânduit Dumnezeu să mă căsătoresc înainte să termin facultatea. Soția mea e din Baia Mare, era studentă la Cluj, când ne-am cunoscut, pe un site ortodox. Ne-am întâlnit la acțiuni ale ASCOR (Asociația Studenților Creștin-Ortodocși din România – n.red.), eu fiind președinte al organizației din Alba Iulia”.
Tot înainte să termine facultatea, părintele Alin Perța a fost hirotonit preot în parohia Mihăileni, la granița județelor Hunedoara și Alba. Acolo nu era preot de mult timp, nimeni nu voia să meargă, că nu era casă parohială. Patru ani a slujit la Mihăileni, despărțirea a fost grea, c-a apucat drag de oameni, și ei de dânsul. „Îi port mereu cu mine în suflet și-n rugăciune, ca pe prima dragoste, care nu se uită niciodată”, afirmă părintele.
Povestim, plimbându-ne prin micul cimitir de lângă biserica din Ribița. Părintele mi-arată mormintele multora dintre preoții ce-au slujit aici, aliniate în imediata apropiere a altarului. Lângă ele, câteva cruci de mai mici dimensiuni, asemeni încă altora din cimitir. „Aici e obiceiul ca, pentru copiii care mor, crucile să fie mai mici. Sunt astfel de cruci și mai vechi, și mai noi, în ambele cimitire”. Tristețe, pe sub pașii noștri. Dar deasupra cresc flori și soarele strălucește.
Biserica din vis

Se-ntoarce părintele-n amintiri, ca sub un patrafir în zi de spovedanie. „Când eram student la Istorie, m-au pasionat foarte mult bisericile-monument istoric. Vă spun ca o spovedanie: la Teologie, prin primii ani, am visat că sunt sfințit preot. Un sobor mare de preoți mă așteptau în altar și eu intram într-o biserică-monument istoric. Nu pot spune că asta, din Ribița, e biserica pe care-am visat-o, dar aceea era imaginea. Să vedeți că la Dumnezeu nimic nu e întâmplător. În plus, am fost hirotonit preot în 23 martie 2014, iar prima liturghie la Ribița am oficiat-o în 25 martie 2018. Așa a fost lucrarea lui Dumnezeu și, sincer vă spun, aici vreau să rămân”.
De când a venit la Ribița, părintele a slujit mai bine de doi ani și jumate într-o ruină, dar o ruină care-i e dragă, pentru istoria ei, pentru timpul din care vine și lacrima oamenilor ce s-au nevoit aici. Acum, dacă Dumnezeu îngăduie, o va vedea renăscând din temelii, la propriu, va privi în ochi fiecare chip de sfânt, așa cum va fi arătat în urmă cu șase secole, abia ieșit de sub penelul măiastru al pictorului neștiut.
Și, poate, dacă-și vor putea privi în ochi sfinții moșilor și strămoșilor lor, și copiii moților, risipiți prin lume, se vor întoarce, într-o zi, acasă. Și la Ribița, ca-n întreaga țară, aceasta e o rană de nevindecat. „Plecarea copiilor, asta e durerea cea mare a satului românesc, nu doar a moților. Îi văd că suferă, mulți au rămas cu nostalgia minelor din zonă, când pe-aici era plin de oameni. Problema e când rămâne câte unul singur, că în doi o mai duc cum o mai duc. Încet, încet, sătenii ceva mai tineri devin un fel de orășeni, nu mai țin animale, nu mai lucrează pământul, dar nu pentru că nu pot, ci din comoditate. Asta e durerea satului românesc”.
Bucuria vine din lucruri mici

Părintele e născut și crescut la țară. În timpul studenției, la Alba Iulia, s-a simțit ca într-o cușcă. „Așa e firea mea, statul în bloc mă deprimă, nu pot sta să mă uit pe pereți. Aici avem o gospodărie frumoasă, ținem animale, lucrăm pământul, nu ne lipsește nimic. Iisus spune: «Bucurați-vă!». Dar bucuria vine din lucruri mici, din liniște și răbdarea cu care privești în jurul tău o floare, o plantă care crește dintr-o sămânță, dintr-o pasăre pe care, chiar dacă n-o vezi, o auzi cântând. La oraș, între betoane, n-ai cum să găsești asta, e o forfotă permanentă, toată lumea se grăbește, e gălăgie și praf. Aici, ne bucurăm de ce avem. Dacă familia mi-e sănătoasă, mă înțeleg cu oamenii din parohie, avem ce pune pe masă, de ce să mă plâng? Un om care se plânge nu va fi niciodată mulțumit. Și ăsta e, dacă vreți, un «secret» pe care neamul nostru românesc l-a avut dintotdeauna: să te bucuri de ceea ce ai și, mai ales, de ceea ce faci prin munca ta. Când mi se mai plânge câte unul că i-i greu, îi spun să privească mai atent în istoria noastră…”.
Sacrificiu și bucurie

Doi ani, cât vor dura lucrările de restaurare complexe și migăloase, ribițenii se vor ruga în paraclisul amenajat în incinta căminului cultural din centrul comunei. Știu de ce trebuie să facă sacrificiul ăsta și îi bucură gândul că bisericuței lor celei dragi îi vor fi, în sfârșit, oblojite rănile. „Cred că e imposibil să se mai facă exact cum a fost, dar am încredere că va fi bine, că-s destui specialiști pricepuți în țară. Îmi amintesc biserica afumată, cu pereții scorojiți, o biserică primitivă, dacă pot spune așa. În ultimul timp, s-a străduit părintele Alin s-o rânduie cât de cât, dar mult timp nu mai puteam continua așa, că s-ar fi distrus cu totul”, spune Grigore Iusco, un bătrân sfătos, de 82 de ani.
În imaginile virtuale incluse în proiectul de restaurare, se vede o biserică albă, semeață, ce stă între alei pietruite și ronduri de flori. Interiorul lipsește. Lipsesc și sfinții, care nu se lasă imaginați cu anticipație. Mamă bătrână, dar iubitoare, biserica așteaptă să-i fie aduși acasă. Pregătiți, cu toții, de Înviere, ca după-un post lung, cât șase sute de ani.
*
Câștigarea unei finanțări europene nerambursabile de 3,2 milioane euro, pentru restaurarea integrală a bisericii din Ribița, a venit cu o secundă înainte să fie prea târziu. Aici se află, conform specialiștilor, cea mai veche și mai frumoasă pictură bizantină din Ardeal, cu „cel mai frumos Pantocrator din pictura medievală românească” pe iconostas, după cum aprecia regretatul Dan Căceu, printre primii care au scos la lumină, de sub succesive straturi de tencuială, picturile murale de la Ribița.
„Ribiţa este singura biserică transilvană care a păstrat neatins întregul program iconografic bizantin al Bisericii (…), ceea ce reprezintă mărturia absolută a permanenţei ancestrale a românilor în Transilvania”, spune pictorul Sorin Dumitrescu, cel care a și organizat, cu ani în urmă, la Galeriile bucureștene „Catacomba”, o expoziție dedicată exclusiv bisericii ortodoxe din Ribița.
Foto: Arhiva Parohia Ortodoxă Ribița