* Phyllis Rose, „Vieți paralele. Cinci căsnicii victoriene”, traducere de Dan Sociu, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 350 p.

Vă propun o lectură cu dublă atracție: satisface curiozitatea pentru viața domestică a unor scriitori celebri, plăcerea frivolă de a desprinde fațada pentru a privi în dormitorul lor, dar reconstituie și epoca victoriană, puritan ipocrită, ce proclama stereotipul feminității materne virtuoase. În anii 1830-1880 societatea britanică încă era încrezătoare în preceptele moralei creștine ce prevedea uniuni maritale indisolubile „cu un comportament civilizat – cu alte cuvinte secretomanie și minciună de dragul armoniei”. Pe de altă parte, pe scena politică se recunoștea principiul libertății de conștiință și al libertății individuale (valabile mai ales pentru bărbați), venit pe coama unui val reformist în care scriitorii au avut ceva de spus și au fost foarte ascultați. „Mi-am propus – spune autoarea – să-mi aleg subiecții după criteriul varietății și al interesului narativ intrinsec (…) Am ales să scriu despre scriitori nu pentru că trăiesc mai inteligent decât alți oameni, ci pentru că tind să vorbească despre viața lor mai mult decât alții. Voiam să lucrez cu cupluri despre care se știu și se pot documenta multe”. Și astfel, Phyllis Rose scoate din paginile istoriei literaturii engleze unde stau presați de 150 de ani patru scriitori – Thomas Carlyle, John Ruskin, John Stuart Mill, Charles Dickens – și o scriitoare, George Eliot (Marian Evans). Cu experiență de biograf, îi reînvie în căsniciile lor cu parteneri ce le-au influențat decisiv viața și opera. Le povestește tribulațiile familiale pe fondul epocii reconstituite în detalii. Urmărește în paralel imaginea afișată de soți în societate și ceea ce se petrece cu adevărat între ei, dincolo de porțile ferecate ale convențiilor. Să vă dau un exemplu. Charles Dickens, care se făcuse deja cunoscut în presă prin schițe din viața londoneză, se însoară la 24 de ani cu Catherine Hogarth, cu care va avea 10 copii. Pe cât de prolifică îi era imaginația creatoare care-i aduce tot mai multă celebritate, pe atât de rodnică în urmași căsnicia. La început i-a plăcut familia lui cu 4-5 copii, în care el era centrul atenției și iubirii, iar Catherine îl slujea după puteri. L-a însoțit și în America, unde tânărul romancier era venerat și a avut parte de o primire de star. Pe atunci cuplul părea fericit. Dar, cu timpul, marile responsabilități financiare – îi întreținea nu doar pe Kate și tot mai mulții lor copii, ci și pe părinții și frații lui – încep să îl deprime. Pe lângă scrisul permanent, obligațiile familiale devin opresive iar Kate – urâțită de nașteri, epuizată și limitată intelectual – începe să-l enerveze. Energicul, pasionalul, adulatul de public soț n-o mai suportă. Quadragenar, se îndrăgostește de o foarte tânără actriță, Ellen Ternan, și după 20 de ani de căsnicie bardul vieții de familie se desparte de Kate pe motiv de incompatibilitate. Conștient că rolul de îndrumător moral obținut prin romanele lui e amenințat, își pledează public nevinovăția, aruncând vina „nefericirii” pe soție, ale cărei caracter și temperament nu se potrivesc cu ale lui. Apoi, pe cât posibil departe de ochii publicului, își continuă relația satisfăcătoare cu Ellen și munca literară neîntreruptă până la 58 de ani, când moare. Și celelalte patru căsnicii victoriene sunt povești surprinzătoare prin ineditul situațiilor și finețea explicațiilor psihologice. Phyllis Rose nu vrea ca noi, cititorii, să-i acuzăm sau să-i dezvinovățim personajele. Vrea doar să ne transmită că, după opinia ei, o căsnicie ne determină cursul vieții mai mult decât suntem dispuși să recunoaștem.