GEOGRAFIE SENTIMENTALĂ
– Excepțională actriță de teatru și film, și-a început cariera când era de-o șchioapă, cu rolul din filmul „Maria Mirabela”, în regia lui Ion Popescu-Gopo. A continuat și la maturitate să adune reușite de excepție, inclusiv în cinematografia internațională. Puțină lume știe însă că Medeea Marinescu este și o pianistă înzestrată, o pasiune de care nu se desparte nici azi. Și fiindcă afară e toamnă și melancoliile bat în geam, ne-am gândit că este momentul perfect să vorbim despre muzică. Așadar… –
– Medeea, ce-a fost mai întâi pentru tine: pianul sau actoria?
Ori pian, ori nimic

– Clar a fost actoria, pentru că debutul meu s-a întâmplat în 1977, când nu aveam nici 3 ani. Era vorba de filmul lui Mircea Moldovan „Iarna bobocilor”, la care tatăl meu, Ion Marinescu, a fost director de imagine, iar mama, Violeta Marinescu, a fost machioză. Deci eu la actorie am ajuns, în fază inițială, datorită unei conjuncturi favorabile, ca să nu zic că pe bază de nepotism. (râde) Pur și simplu, regizorul avea nevoie de un copil, iar eu eram un copil la îndemână, pe deasupra și dezghețat, care nu risca să se blocheze din cauza tracului, de vreme ce întreaga mea viață de până atunci – trei ani! – mi-o petrecusem pe platourile de filmare, alături de părinți. După care a urmat „Maria Mirabela”, pe care iarăși l-am făcut când nici nu apucasem să intru la școală. Pentru mine a fost tot o copilăreală, deși, e adevărat, acolo lucrurile au fost mult mai serioase, fiindcă pentru rol am dat probe și am fost aleasă dintre câteva sute de copii. Succes precoce, dublat de lucrul cu Gopo, regizorul filmului… După aceea a urmat muzica. Eram un copil cu foarte multă energie, vioi și extrem de neastâmpărat, iar părinții, căutând soluții să mă disciplineze, s-au gândit să mă îndrepte către muzică. Ei tot trăgeau către vioară, fiindcă era mai simplu și mai ieftin să găsești o vioară, dar eu am fost categorică, în sensul că le-am zis „Ori pian, ori nimic”.
– Medeea, ți-am propus să vorbim despre muzică, cu gândul că ea dezvoltă fantastic personalitatea umană. O rafinează, o sensibilizează, o poartă către înalt… Ceva de mare folos oricui…
– Ai dreptate, iar în cazul meu, întâmplarea a jucat un rol important. Tata m-a dus la „Școala de muzică nr. 5” de pe strada Lucaci și acolo am fost repartizată la prima mea profesoară, o doamnă pe care o chema tot Marinescu. Dar ce întâmplare crucială! Fiindcă e atât de important omul cu care îți începi drumul, fie că e vorba de muzică sau de orice altă pasiune, e atât de important ca acel om să știe să te apropie de „lucrul” nou cu blândețe și cu dragoste. Iar doamna Marinescu a știut: m-a făcut să mă îndrăgostesc instantaneu de muzică și să mă apropii de ea fără frică, fără inhibiții… La prima noastră întâlnire, doamna Marinescu, o femeie foarte stilată, s-a așezat la pian și mi-a cântat niște valsuri de Chopin, adică o muzică atât de dulce, de melodioasă, încât e imposibil să nu-ți placă. După ce a terminat, m-a întrebat: „Ei, Medeea, cum ți se pare?” Atât doar că eu n-am înțeles că se referea la muzică, prin urmare i-am răspuns: „Doamnă, vă cam pricepeți la pian!”. La care doamna Marinescu și tata au izbucnit în râs. Așa a început iubirea mea pe viață pentru muzică, iar doamna Marinescu a fost ghidul perfect. A urmat apoi domnul Cristian Dumitrescu, un profesor, de asemenea, minunat, care a știut să mă învețe fără să mă bată cu nuielușa peste degete, pentru că nu țineam mâinile corect pe clape. Așa a devenit pianul pentru mine o plăcere și o bucurie! Iar plăcerea și bucuria s-au păstrat într-o formă profundă: chiar dacă mai târziu am căpătat conștiința profesiei de pianist, am păstrat plăcerea și bucuria de a-mi cânta mie, în primul rând. Nu de a cânta, ci de a-mi cânta mie însămi. Muzica s-a așezat în viața mea ca un prieten apropiat. Muzica e și azi zona mea de intimitate, în care mă refugiez la nevoie. Și-n pandemie mi-am cântat la pian. Deși n-am mai studiat de ani de zile, iar acum am degetele destul de anchilozate, mi-am cântat și m-am rupt de probleme, de temeri… M-am detașat. Pe mine muzica mă calmează, mă readuce în mine însămi și-mi amintește de sensul profund al lucrurilor. De multe ori, noi, oamenii, ne lăsăm duși de valul vieții, și doar când ni se întâmplă o dramă ne dăm seama în câte lucruri neînsemnate ne risipim, pentru câte lucruri neînsemnate ne stresăm și ne supărăm. Din fericire, mie pianul îmi pune oglinda asta în față și în absența unei drame; mă atenționează asupra risipirii în neînsemnat, îmi reamintește ce contează cu adevărat în viață. Prin muzică, mă reculeg și mă reașez într-o ordine interioară adevărată.
Prințesa de pe strada Parfumului

– „Maria Mirabela” te-a transformat în vedetă. Apoi, cu pianul, ai început să iei premii, să dai concerte… Cum reacționează un copil la celebritate?
– Pe de o parte, nu-mi amintesc să fi simțit altceva decât prietenie din partea copiilor care veneau înspre mine. Dacă au existat invidii, nu le-am perceput. Pe de altă parte, și eu am fost un copil bine educat și bine strunit, adică nu am căzut în capcana vedetismului. Da, aveam șansa de a face film, dar, în rest, eram, mă simțeam și mă comportam la fel ca toți ceilalți copii. Îmi amintesc foarte clar că, în perioada aceea, locuiam pe strada Parfumului, în celebrul cartier evreiesc, cu case frumoase și curți mari. Acolo, toți copiii se întâlneau pe stradă, se jucau împreună, iar eu eram printre ei, adică toți eram prieteni cu toți. Și deseori organizam mici spectacole, cu câteva melodii și poezii, scena fiind intrarea uneia dintre acele case vechi, cu trepte mari din marmură. Și aveam și succes: vindeam biletele cu câte un 1 leu, iar părinții și vecinii le cumpărau și ne aplaudau. Copiii mă plăceau și ne jucam frumos împreună. Eu asta îmi amintesc! Eram într-un soi de frățietate a vârstei, fără diferențieri. La zilele de naștere, pe care fiecare și le serba în compania tuturor prietenilor de pe stradă și de la școală, cu toții eram îmbrăcați cu aceleași haine, mâncam aceleași prăjituri și primeam aceleași cadouri: ori „Povestiri nemuritoare”, ori „Legendele Olimpului”, ori o pijama. Nu existau diferențele care, din păcate, există în societatea de azi. Singura diferență era poate aceea că eu aveam un vis de viață mai aparte: voiam neapărat să mă fac actriță.
Domnișoara Christina

– Dragul de muzică n-a concurat niciodată cu pasiunea pentru actorie? Ai simțit încă de atunci, din anii copilăriei, câștigul uriaș pe care muzica ți-l putea dărui ca artist?
– O vreme, cariera pianistică a intervenit ca un vis, și asumat, și fierbinte, pentru care am muncit enorm în perioada liceului: studiam câte opt-nouă ore pe zi, seara făceam exerciții de gimnastică, pentru a contracara începutul de scolioză cu care mă confruntam din cauza statului atât de multe ore la pian, aveam grijă să nu-mi lovesc cumva degetele, dădeam recitaluri la Ateneu, prin țară… Absolut minunat! Dar când am ajuns în clasa a XII-a și am făcut filmul „Domnișoara Christina”, m-am gândit mai serios la viitorul meu. Mi-am dat seama că soarta unui pianist e foarte grea, că opțiunile sunt limitate: într-un concert există un singur pian, recitaluri nu dai în fiecare zi, deci tu trăiești, practic, făcând o carieră de profesor sau de corepetitor. O carieră solistică nu e ceva sigur: asta poate să ți se întâmple sau nu. Am realizat așadar că aveam mai multe șanse să fac o carieră în actorie, decât în muzică. Și-atunci am decis. Dar visul meu tainic a fost să fiu o actriță de succes, dar care, la un moment dat, o să se pună să studieze iar pe rupte, și-o să ajungă să cânte „Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră” de Rahmaninov. Un vis rămas neîmplinit, dar compensat.
„Nu știu ce a câștigat teatrul românesc cu Medeea Marinescu, dar știu sigur ce a pierdut muzica!”

– În ce fel?
– Îți amintești „Seratele” lui Iosif Sava? Domnul Sava obișnuia să cheme la aceste serate și studenți la actorie, care să rostească texte dramatice. Ei, în anii studenției, nu mai țin minte prin ce împrejurări, am fost invitată la o astfel de serată. Filmările aveau loc la Palatul Regal, într-o sală unde de obicei se țin concerte. Am ajuns acolo, la repetiție, înaintea tuturor celorlalți invitați, și imediat am pus ochii pe pianul Steinway. Cum nu era nimeni împrejur, m-am așezat la pian și-am început să cânt un preludiu de Alexandr Scriabin, o bucată muzicală care-mi era foarte la îndemână, fiindcă-mi dădusem examenul de atestat al Liceului de Muzică, printre altele, și cu 12 preludii de Scriabin. În timp ce cântam, n-am sesizat că în spatele meu apăruse Dan Grigore. Când am terminat, Dan Grigore mi-a spus: „Foarte bine! Foarte bine! Da’ eu știi cum aș face aici?”. Și s-a așezat la pian, și mi-a arătat la ce se referea. Apoi i-am mai cântat ceva și-atunci Dan Grigore mi-a zis: „Da’ nu vrei să cânți și tu astă-seară?” Așa am ajuns să cânt la pian un intermezzo de Brahms, în acea serată a lui Iosif Sava. Iar la final, Iosif Sava mi-a făcut cel mai frumos compliment pe care l-am primit vreodată și care mi-a îndulcit despărțirea, la nivel profesional, de pian. Mi-a spus: „Nu știu ce a câștigat teatrul românesc cu Medeea Marinescu, dar știu sigur ce a pierdut muzica!”. După aceea am mai luat parte și la alte serate ale lui Iosif Sava, iar apogeul a fost participarea mea la un eveniment extraordinar, petrecut în 1997: un concert intitulat „Muzica și Steaua Polară. Dan Grigore și prietenii săi”, un concert dat în onoarea Regelui Mihai, căruia tocmai i se permisese să revină oficial în țară, după atâția ani de exil. La acest eveniment, care a durat 5 ore, ținut la Sala Palatului și transmis în direct la TVR, eu am avut două intervenții. Prima a constat într-un duet cu Dan Grigore, în sensul că el a cântat la pian „Pasărea profet”, de Schumann, iar eu, în paralel, am recitat poezia „Albatrosul”, de Baudelaire. La a doua intervenție, trebuia să cânt la pian un preludiu de Scriabin, și pentru că între timp începuse epoca mea „jazzistică” (studiam jazz-ul la Școala Populară de Artă, cu Marius Pop), adăugasem și „Blue Rondo à la Turk”, de Dave Brubeck. Atât doar că se apropia momentul să ies pe scenă și, stând în arlechin și trăgând cu ochiul la sala plină cu 5.000 de oameni, am simțit că mi s-au tăiat picioarele de emoție. Nu puteam să mă mai clintesc din loc. Johnny Răducanu, care urma să cânte după mine și se afla în spate, și-a dat seama ce se întâmpla și, în stilul lui inconfundabil, mi-a zis: „Ce-ai, mă, fată, măi?” Mărturisindu-i că mă sufocau emoțiile, Johnny mi-a oferit o lecție fantastică. Mi-a spus: „Îți place ce urmează să cânți?”. „Da, bineînțeles,” i-am răspuns. „Măi, fată, tu știi ce-am pățit eu odată?! Într-un concert, la o piesă, nu-mi ieșea un pasaj foarte greu tehnic. Și așa de tare m-am enervat, c-am repetat pasajul ăla de zece ori! Până mi-a ieșit! Și știi ce-a făcut publicul? M-a aplaudat! Pentru că publicul a venit să mă placă, nu să-mi numere greșelile!” Nu doar că atunci am ieșit pe scenă și-am cântat, dar cuvintele astea ale lui Johnny mi-au rămas fixate în minte și, oricând am emoții, mă gândesc: „Îmi place ce fac? Publicul a venit să-mi numere greșelile sau vrea, în primul rând, să mă placă?”. Sigur, greșelile nu sunt de dorit niciodată, dar marele truc este ca bucuria de a împărtăși ceva să fie mai mare decât teama de a greși. Fiindcă și dacă se întâmplă să greșești ceva, dacă bucuria a fost foarte mare, intensă, atunci publicul te acceptă, căci el a venit acolo ca să se bucure alături de tine, nu ca să se supere pe tine.
Visând, la pas

– Ce loc mai ocupă azi visarea în viața ta, Medeea?
– Visarea ocupă același loc ca întotdeauna, doar că încet-încet s-au schimbat subiectele de visare. E foarte interesant! Uite, eu merg mult pe jos – din motive de sănătate, din motive ecologiste, dar și din motive de visare. Pentru că, de multe ori, mergând la pas pe stradă, cu o muzică plăcută în căști, pot să plec de la gândurile imediate mai departe… Dacă înainte visurile mele erau legate, în principal, de proiecții ale mele în viitor, proiecții care se refereau la ce doream să fac profesional, visurile mele actuale sunt mai curând legate de stări de liniște, de acalmie, de echilibru și de clarul sufletesc. Sunt visuri care țin mai mult de suflet, de spirit, nu de lucruri concrete. Visez, mai degrabă, la plimbări pe malul mării, la momente de bine alături de familia mea, visez la cum vor crește copiii mei… Visurile mele s-au transformat în căutarea unor stări senine. Iar episoadele de visare mă ajută și să privesc cumva, de deasupra, neajunsurile, supărările vieții. Uite, în perioada asta, visând așa, la pas, am putut să privesc dintr-o altă perspectivă, mai detașată, ce se întâmplă cu pandemia, cu spectacolele, cu societatea… Și asta m-a ajutat enorm, m-a echilibrat interior.
– În culmea fericirii ajungi tot visând?

– Sunt la fel de fericită și când visez, și când visurile mi se împlinesc. Uite, de exemplu, astă-vară am ajuns, împreună cu copiii și cu George, soțul meu (n. red. George Dăscălescu, operator de film), într-un colț de rai. Închipuiește-ți o căsuță pe malul mării, într-un loc pustiu, unde aveam plaja noastră, liniștită… Crede-mă că n-am plecat de acolo decât atunci când aveam nevoie să ne facem câteva cumpărături. Ne plimbam, stăteam ore-n șir pe plajă și-n apă, iar seara, în timp ce copiii se jucau, eu și George priveam apusul soarelui, dincolo de mare, aproape fără niciun cuvânt. Binele și frumosul și calmul ne erau de-ajuns. Nu mai era nevoie și de cuvinte. Or, starea asta de bine și de pace interioară niciunul dintre noi n-o mai trăise până la vârsta asta. A fost o revelație… Mai regăsesc clipe din astea, de „culme a fericirii” și acasă, când, după ce-am terminat cu treburile zilei, ies cu George pe terasă, care e poziționată la etaj, puțin deasupra cartierului, și, stând împreună pe canapea, uneori cu un pahar de vin în mână, privim stelele. Tot așa, aproape în tăcere. E un sentiment de bine, de pace, de deplin, care ne infuzează pe amândoi… La asta tânjim amândoi acum: la clar sufletesc, la bine interior, la ne-alergare… Deși, firește, suntem conștienți că mai avem mult de luptat și de-aici încolo, fiindcă avem doi copii mici și nu ne permitem o stare de contemplație sau de dolce farniente perpetue. Dar momentele astea sunt prețioase și esențiale!
„Refuz să mă las speriată de timp. Singurul lucru care mă sperie e singurătatea”

– Spuneai că ai depășit mai ușor pandemia, visând. Nu ți-a blocat deloc aripile, speranțele?
– Pe lângă toate neajunsurile și frustrările pe care le-a provocat, pandemia asta a avut și un sens bun: sensul întoarcerii către noi. Eu, de pildă, mi-am dat seama în pandemie că, din multul ăla pe care-l alergam, nu totul era realmente necesar, așa cum îmi închipuiam atunci. Cu alte cuvinte, am realizat că lucrurile nu trebuie făcute oricum și cu orice preț. Așa că, neforțată de circumstanțe, ci cu de la sine putere, am mai renunțat la niște angajamente profesionale, fiindcă mi-am dat seama că ele nu meritau sau că oamenii cu care trebuia să le fac nu meritau efortul meu, nu meritau timpul pe care l-aș fi consumat, în loc să stau lângă copiii mei… Vezi, când intri într-o vâltoare, cu cât faci mai mult, cu atât vrei să faci și mai mult! Dar nu cred că ăsta e sensul vieții și nu cred că traiul în vâltoare, în alergare face omul fericit. Nu cantitatea lucrurilor, ci calitatea lor contează. Și e esențial și cu cine te însoțești în călătoriile astea. Așa că și în viitor am de gând să procedez la fel: să refuz oamenii alături de care nu-mi doresc să lucrez, să spun, fără jenă, cu liniște și fără urmă de ranchiună, „Eu în dumneata nu cred!” sau „Dumneata nu-mi place ce faci, deci… nu!”.
– Să vorbim puțin despre timp, Medeea. Despre cel care trece. Te sperie să o iei pe pantă, în jos?
– Cu toții credem, măcar uneori, că putem să trișăm puțin timpul, dar n-am văzut pe nimeni care să iasă învingător din bătălia cu el, așa că eu încerc să nu-l anticipez pe distanțe prea lungi. Și refuz să mă las speriată de timp. Singurul lucru care mă sperie e singurătatea, care e mai previzibilă la bătrânețe, prin diminuarea activității profesionale, prin plecarea copiilor de-acasă, prin plecarea spre stele a unor oameni dragi și apropiați… Ca atare, încerc să dau cât mai mult și să-mi umplu viața cât pot acum, pentru ca la bătrânețe să fiu înconjurată măcar de amintiri. Și, tot pe ideea asta mergând, a trecerii timpului și a dispariției oamenilor dragi, relativ de curând mi-am conștientizat un mare regret: că bunicii mele, care a plecat destul de devreme, când eu aveam doar 19 ani, nu i-am spus niciodată „Te iubesc enorm!”. Deși asta simțeam! Dar, la vârsta aia, a copilăriei, mi se părea că sentimentul meu era de la sine înțeles, așa că bunica a plecat, iar eu n-am apucat să rostesc cuvintele astea. Regretul ăsta mă macină de niște ani… Însă măcar m-a învățat cât de important e să le spui „Te iubesc!” celor pe care-i iubești! Așa că acum, la 47 de ani, eu le spun foarte des „Te iubesc!” și-i strâng în brațe pe oamenii pe care-i iubesc: pe copiii mei, pe părinți, pe soțul meu, pe cele câteva rude apropiate pe care le am, dar și pe prietenii de suflet, pe Florin Piersic… Tuturor acestor oameni vreau să le spun „Te iubesc!”, ca s-o știe fără niciun dubiu. Căci, până la urmă, ce contează mai mult decât iubirea care ne leagă sufletele?! În rest, însă, repet, trecerea timpului și inevitabila bătrânețe nu mă sperie: bătrânețea e doar o etapă a vieții. Nici măcar din cochetărie feminină nu mă sperie. Îmi asum vârsta, chiar cu aplomb! Uite, în urmă cu peste un an, am fost aleasă ambasador Gerovital, tocmai pentru gama de produse dedicată segmentului de vârstă 45-55 de ani. Așadar mă îngrijesc, dar faptul că mi-a apărut un rid nu mă îngrozește. Dimpotrivă, acum, la 47 de ani, cu fața îngrijită, dar împodobită și cu 2-3 riduri, mă simt mai frumoasă și mai împlinită, ca femeie, decât mă simțeam acum 25 de ani, când nu conștientizam, de fapt, frumusețea.
– Interviul e la final, dar vreau să-l încheiem cu un… început: cum îți pornești diminețile, Medeea? Se spune că ziua bună se cunoaște de dimineață…

– Diminețile mele încep cu îmbrățișări și cu pupături și cu copiii, și cu soțul meu. După care, în timpul săptămânii, urmează „Iubirile lu’ mama, trebuie să mergem la școală!”, iar în weekend-uri situația se inversează: copiii și Peacky, cățelușul nostru, dau buzna peste noi, părinții, sar peste noi, în pat, și iar ne strângem în brațe și ne pupăm.