– În harababura produsă de pandemie și în școli, am vrut să aflăm părerea unor părinți despre felul în care ar trebui rezolvată problema –
Andrei Ilinca, 40 de ani, avocat
„Problema este că mă uit la copilul meu și văd că psihic nu e bine”
(Face o pauză lungă înainte să vorbească. Îmi spune că abia în momentele astea, în care trebuie să vorbești despre o problemă, conștientizezi cu adevărat gravitatea ei.)
„Sunt două aspecte aici care se bat cap în cap. Pe de-o parte, sentimentul meu de părinte, că îmi știu copilul în siguranță, la adăpost de boală. În plus, oricum am întoarce problema, este evident că există o legătură între mersul la școală și numărul de îmbolnăviri. Ideal ar fi fost, într-o societate sănătoasă și civilizată, ca autoritățile să testeze copiii zi de zi, iar școala să meargă înainte. Noi nu trăim însă în societatea asta ideală. Soluția adoptată, cu școala online, este pompieristică, fără îndoială, dar e o soluție. Pot înțelege asta. Problema este că mă uit la copilul meu și văd că psihic nu e bine. Nu mai e același. E bulversant și pentru el, să ducă toată nebunia asta: on-off, închis-deschis, școală-tabletă, singur-cu colegii. E apatic, nu mai are poftă de mâncare, îl surprind de multe ori privind în gol, îl întreb ce are și îmi spune că nimic. Iar școala propriu-zisă e un dezastru! De când cu tableta și online-ul, nu mai dă niciun randament. Am încercat să-l trag deoparte, să vorbim prietenește, singurul lucru pe care l-am smuls de la el a fost că îi e dor de colegi. Nu vrea să admită că e trist, dar nici nu e nevoie, se vede cu ochiul liber. Mi se rupe inima când îl văd așa. E clar că se îndepărtează de experiența reală cu școala. De realitatea lui, de viața lui de copil. Nici nu ne dăm seama de impactul psihologic imens al lucrurilor care se întâmplă acum în viața copiilor noștri. Sigur, și noi, părinții, resimțim o parte din greul ăsta, dar până la urmă, noi suntem mai tăbăciți, mai uzați, mai obișnuiți să tragem. Ei sunt la început de drum, fragili, necopți, ușor de dat peste cap. Se uită un lucru important: școala nu e doar un spațiu unde acumulezi cunoștințe, e și un spațiu pentru deprinderea unor abilități emoționale. Iar când spațiul ăsta lipsește, copiii n-au cum să nu sufere. Văd asta în fiecare zi în ochii copilului meu”.
Răzvan Neama, 37 de ani, lucrător comercial
„Nu poți să-ți pui palma-n fund și să închizi școlile!”
(Trei copii are Răzvan: un băiat de 11 ani, o fetiță de 8 și un alt băiat de 3 ani. Îmi spune că pentru el, situația din familie e mai gravă decât boala.)
„Domnule, i-au zăpăcit de cap pe copiii ăștia! Nu vreți să știți cum e la mine acasă… Balamucul de pe lume! Regret și acum că nu am boxă la apartamentul în care locuim, pentru că nu mai pot, vă dau cuvântul că nu mai pot! Dacă aveam boxă, intram de zece ori pe zi în ea, urlam să nu mă audă nimeni și ieșeam mai liniștit… Așa, și eu, și nevastă-mea, ținem în noi până când n-o să mai putem. Îți vine să strigi la copii, dar au ei vreo vină?! N-au absolut nicio vină bieții copii pentru aiureala asta! Acum te duci la școală, acum nu te mai duci! Eu înțeleg: e mizeria asta de boală care a dat peste lume, dar, mă, frate, din 2020, de când ăștia care ne conduc au aflat ce se întâmplă, până acum, în noiembrie 2021, chiar nu au fost în stare să se organizeze, ca să aibă copiii o viață normală și, odată cu ei, și noi, amărâții de părinți?! În alte țări cum se poate? Or fi și unii care au bani de bone, de tablete și de profesori particulari, dar românul sărac ca mine e distrus de ce se întâmplă… Copiii fac lecțiile ba pe telefonul lu’ nevastă-mea, ba pe telefonul meu! Și măcar de și le-ar face… Dar când ești acasă și-ți sare pisica în brațe și ăla mic începe să plângă că nu-și găsește unicornul, ce mama ei de școală mai e asta?! Bătaie de joc! Nu știu, nu știu, nu credeam că o să trăiesc așa ceva, dar chiar nu poți să închizi școlile, să-ți pui palma în fund și să lași o țară întreagă cu ochii în soare!”.
Cristina Cazimir, 43 de ani, arhitect
„Nu știu ce mamă ar pune viața copilului ei în primejdie”
(Îmi spune că atât timp cât vorbești cu copilul tău deschis, ca unui prieten, orice situație, chiar și cea în care ne aflăm acum, e mult mai ușor de gestionat. Mă asigură că, la cei 9 ani ai ei, fetița ei este foarte matură.)
„Știu că sunt probleme, nu sunt naivă, dar situația asta diferă de la caz la caz, de la copil la copil. Sincer acum, cu mâna pe inimă spun, ca mamă, în contextul pandemiei, pentru mine, pentru soțul meu și pentru Marta, e mult mai bine așa, cu școală online. S-o știu în siguranță, acasă, s-o am permanent în atenție, s-o știu ferită de virusul ăsta, care ne-a lovit pe toți. Nu știu ce mamă ar pune viața copilului ei în primejdie… Știu că există destui care banalizează pandemia, dar eu, personal, o iau foarte în serios. Nu vreau să accept nici măcar 1% posibilitatea ca fiica mea să se îmbolnăvească mergând la școală. Și, slavă Domnului, suntem printre cei norocoși: și eu, și soțul, lucrăm de acasă. Chiar i-am spus Martei că, uite ce familie serioasă suntem, fiecare în camera lui, cu laptopul lui, cu serviciul lui… M-a topit când am auzit-o, într-o dimineață, la cafea, spunându-mi: «Haide, mami, lasă distracția, e timpul ca fiecare să meargă la muncă!». Vă spun sincer, de când cu lecțiile online, Marta e mult mai responsabilă, mai atentă. Repet, sunt conștientă că ea este un caz aparte. E o fire mai introvertită, mai sensibilă, nu resimte lipsa colectivității. Dar să știți că e foarte serioasă și implicată. Ce să zic: mă moștenește pe mine. Nu e cea mai fericită situație, dar am stat de vorbă, iar Marta e înțeles exact cu ce ne confruntăm. Sunt foarte mândră de ea!”.
Mircea Bălan, 45 de ani, inginer
„Au pus școala pe butuci”
(Îmi spune că nu trebuie să te îmbolnăvești ca să fii afectat de virus. De când a început pandemia, fetița lui de 14 ani a devenit tăcută și retrasă.)
„N-o să fiu absurd, înțeleg că e o situație excepțională. Nu trebuie să fii un expert să vezi că și anul trecut, și anul ăsta, cum s-au deschis școlile, pac, a crescut enorm numărul de îmbolnăviri. Și, iarăși, nu trebuie să fii Einstein să-ți dai seama că soluția cea mai simplă e să închizi școlile. Cum, iarăși, e simplu să-ți dai seama că nu avem niciun Einstein printre ăștia care ne conduc. Logică simplă, domne: cresc cazurile, se închid școlile. Țac-pac, și au rezolvat problema! Ce se întâmplă de fapt e că și-au luat mâna de pe noi. Au aruncat pisica în curtea noastră. Ca să nu zic că au pus școala pe butuci la propriu și la figurat. Dăm înapoi cu îmbolnăvirile, dar stricăm copiii la cap. Păi, nu vreți să știți cât de mult plânge – la propriu, la propriu plânge – fetița mea, de lecțiile pe care le face pe tabletă! Îmi zice că nu se poate concentra și e și logic să fie așa. N-ai cum să ai același randament când ești singur în camera ta, cu o tabletă în mână și se presupune că ai ore. Nu mai zic că școala nu e doar învățat, e și socializare, mama ei de socializare! Că numai răsfățații își permit să învețe fără colegi prin preajmă. Nu credeam s-o aud vreodată pe Bianca să zică că îi e dor de ora de sport. Îi e dor, domne, de ora de sport, să alerge cu copiii în curtea școlii! Recunosc: lecțiile le face cu maică-sa, pentru că de pe tableta aia nu pricepe nimic… Și nu că mă laud, dar până în pandemie, fetița mea era un elev de nota 10. Acum, pur și simplu, nu mai pricepe ce i se spune. Și nu vreți să știți câte teme are de făcut… Și vorbiți cu un om care înțelege situația și care, de bine de rău, își permite o tabletă pentru copil, dar nu vreau să mă gândesc la ce se întâmplă pe la sate cu copiii noștri…”.
Raisa Dragomir, 8 ani, elevă
„Nu poți face școală de acasă, pe tabletă, dacă îți țipă sora în cap”
(Raisa vorbește cu acea pedanterie adorabilă a copiilor care imită adulții. Îmi spune că, spre deosebire de sora ei mai mică, ea are „maniere”.)
„Anul trecut, mama mea a avut boala Coronavirus. S-a simțit foarte rău, au durut-o oasele, a avut febră mare și a tușit foarte mult. Pe mine și pe sora mea ne-au dus la bunica, ca să nu ne îmbolnăvim. Dar am vorbit cu mami la telefon și ea mi-a spus că era ca un zombie. Boala Coronavirus este foarte periculoasă, deoarece noi nu vrem să fim ca un zombie. Și este mai bine așa, să învăț de acasă, dar nu înțeleg de ce nu se deschid grădinițele. Copiii mici ar trebui să meargă la grădiniță, sora mea, de exemplu. Tati a spus că la vârsta lor, de 5 ani, ei nici nu iau boala Coronavirus. Și atunci, școlile ar trebui închise și grădinițele deschise, deoarece nu poți face școală de acasă pe tabletă dacă vine sora ta și îți țipă în cap, atunci când faci matematică. Dar de fiecare dată reușește să-mi strice orele. Nu mă pot concentra din cauza ei. Aș vrea să înceapă școala, să fim iarăși toți împreună, noi, cei din clasa a doua A, doar noi, nu și cei de la grădiniță! Așa, și doamna învățătoare ar avea din nou autoritate și noi am învăța mult mai bine. Îmi este dor să înceapă școala din nou și la toți cei bolnavi de boala Coronavirus le doresc multă sănătate!”.