* „Secolul 21”, Mariana Celac contemporanul nostru, număr realizat de Alina Ledeanu (tel. 0723/63.82.43), 372 p.

Pentru cei interesați de cultură din generațiile azi vârstnice, pentru cei dornici să afle și altceva decât lăsau să pătrundă din „afară” granițele ideologice păzite de cenzură, revista „Secolul 20” a fost mulți ani un reper. Apărută lunar, în format carte, din ianuarie 1961, sub egida Uniunii Scriitorilor și dedicată literaturii universale, cu un colegiu inițial de redacție aflat în grațiile regimului, din 1963, de când conducerea ei a fost preluată de Dan Hăulică (1932-2014), revista s-a deschis spre toate domeniile culturii și a avut mare căutare în țară timp de trei decenii. Ba chiar a avut parte și de prețuire internațională: în 1987 a primit la Paris „Premiul pentru cea mai bună revistă de literatură și artă din lume”! Prin publicația lui Hăulică, secondat de Geta Brătescu și Ștefan Aug. Doinaș, care adunaseră în redacție și printre colaboratori personalități de autentică valoare, a putut pătrunde în spațiul nostru stătut și toxic aerul proaspăt al curentelor moderne. Am putut afla, din paginile ei, prin traduceri și reproduceri, despre mari scriitori și plasticieni din Occident, despre realizări superioare din muzică, teatru, film pe care proletcultismul le blamase până de curând ca „decadente”. Începând cu primul număr din 2001, revista s-a numit „Secolul 21” – publicație periodică de sinteză, dialogul culturilor, științele omului, literatură universală. A fost condusă până la moartea lui de Șt. Aug. Doinaș și de atunci de Alina Ledeanu. Care, cu o admirabilă loialitate și tenacitate, se luptă cu mari dificultăți să o facă să apară trimestrial, uneori cu numere duble sau triple, laborios alcătuite și ilustrate, adevărate volume tematice de raftul întâi. Cel mai nou „Secol 21” realizat de Alina Ledeanu îi e dedicat integral Marianei Celac, de la a cărei moarte s-au împlinit în toamna asta trei ani. Subiectul nu a fost epuizat, aceia care au avut ceva de spus despre omul cu opțiuni morale ferme, militantul curajos, arhitectul, scriitorul, melomanul au fost mulți și un al doilea volum consacrat Marianei Celac e în pregătire. Numitorul comun al portretelor pe care i le fac cei ce au cunoscut-o este libertatea de gândire, modestia, generozitatea, luciditatea, simțul umorului, moderația iar „lista sa de interese și acțiuni e incredibilă”. Le amintesc mulți dintre colegii ei arhitecți, jurnaliștii și diplomații străini cu care a colaborat înainte și după 1990, prietenii din lumea culturală. Dar cele mai revelatoare secțiuni din sumar sunt cele în care se aude chiar vocea Marianei, interviurile, în care evita cu discreție confesiunile sentimentale. Prefera să vorbească despre înaintași, despre atracția pentru obiectul construit care a făcut-o să-și îndrepte pasiunea inițială pentru matematici către arhitectură. Întrebată, vorbește și despre dizidență, ca „o sete grozavă de a întrerupe existența dublă, vorbitul în limbaj dublu”. De aceea a avut curajul să-și expună, ca și Doina Cornea și Radu Filipescu, dezacordul cu sistemul, ceea ce i-a adus exilul departe de București. Dar experiențele de la Vaslui și Bistrița i s-au părut interesante, fiindcă toată viața a fost preocupată de ameliorarea traiului unor categorii defavorizate. Însușirile excepționale, statura morală și intelectuală a Marianei Celac rămân pentru a fi cunoscute peste timp în acest prin volum, ilustrat cu fotografii de Aurora și Iosif Király.