Captive în București
– Au trecut trei ani de la precedentul nostru interviu și voiam să aflăm cum te descurci în Italia, sub asediul pandemiei. Am aflat însă că te-ai întors acasă, în România. Te simți mai ocrotită aici?

– A fost un joc al destinului. În urmă cu aproape doi ani, profitând de vacanța fetiței mele, Aurora-May, am plecat din Roma, unde locuiesc de vreo 20 de ani, și am venit în București, în vizită la părinții mei. Atât doar că, la două zile după ce am sosit, s-a anunțat oficial pandemia, s-a intrat în lockdown, a început nebunia, atât în România, cât și în întreaga lume! Așa că am rămas blocate aici, urmărind cu sufletul la gură ce avea să se întâmple în continuare. Totuși, am hotărât să o duc pe Aurora-May la o grădiniță, ca să-și mai descarce energia. Așa că am alergat prin tot Bucureștiul, până când am găsit o grădiniță italiană, unde s-a integrat rapid, pentru că ea nu vorbea românește bine. Acasă, la Roma, vorbeam doar italiana. Dar totul a fost bine, iar anul acesta, în toamnă, Aurora-May a început și clasa întâi tot în București… Așa au trecut aproape doi ani de când stăm în România. Sigur, după ridicarea lockdown-ului, eu am început să fac un soi de navetă, București-Roma, în funcție de angajamentele profesionale. Totuși, situația noastră e încă incertă. Singurul lucru sigur și de care sunt foarte conștientă este că fiica mea e acum elevă în clasa întâi, la Școala Italiană din București, și că în niciun caz nu pot s-o mut înapoi, în Roma, în timpul anului școlar. Ar fi greu pentru ea s-o despart de colegii și de profesorii de aici, de care e foarte legată. Vom vedea, așadar. Răspunsul depinde în mare măsură de felul în care se va rezolva pandemia. Deocamdată, orizontul e tulbure.
Pe frontul muncii

– Profesional, ce mai faci? Te descurci acasă, în România?
– Eu, de când mă știu, sunt freelancer (liber profesionist), o zonă afectată, și ea, de pandemie. Libertatea pe care o ai în calitate de freelancer e minunată și foarte prețioasă, dar te costă enorm, fiindcă ești lipsit de stabilitate financiară. Pe de altă parte, mă uit în jur, la prieteni de-ai mei care sunt angajați cu carte de muncă: ei au stabilitate financiară, știu că în fiecare lună își primesc salariul, dar mulți au ajuns să sufere de depresie, fiindcă viața într-un sistem artistic, fie statal, fie privat, e foarte dificilă: ești obligat să faci ce ți se impune, dar și din cauza restricțiilor impuse în ultimul timp. Din fericire, spre deosebire de mulți colegi de-ai mei, care, de când cu pandemia, n-au mai lucrat nimic, ceea ce le-a afectat profund psihicul, eu am avut destul de mult de lucru, au fost destul de multe proiecte, care au venit ele către mine, nu le-am căutat eu. Unul a fost rolul de director artistic al Festivalului BIFF (Bucharest International Film Festival), în cadrul căruia am și curatoriat o secțiune numită „Socially United in Cinema”, secțiune care e dedicată scurtmetrajelor internaționale de autor, cu tematică marcat socială. Această experiență de la BIFF mi-a adus o alta: o colaborare, în calitate de actriță, cu regizorul Radu Jude. Și tot ca actriță, am jucat și în serialul „Ruxx”, care va ieși pe HBO în primăvară, dar și la un serial Amazon, numit „Vita da Carlo”, care acum este numărul unu în Italia la audiențe, el fiind regizat de marele Carlo Verdone, un artist (actor și regizor italian) extrem, extrem de iubit. Datorită participării în acest proiect, am fost invitată și la Festivalul de Film de la Roma… Apoi am fost director executiv la Festivalul Internațional de Film de Animație ABIFF, din București, unde am realizat și o serie de interviuri, un soi de podcast-uri (că tot e la modă termenul), cu oameni din lumea cinematografiei și a animației, care – zic eu – sunt foarte interesante, fiindcă fiecare își povestește începuturile și motivația de a intra în cinema. Pentru cei interesați, interviurile acestea ale mele pot fi găsite pe site-ul www. abiff.ro. Și am mai avut parte de o experiență deosebită! Am jucat în scurt-metrajul „Mon ami”, al tinerei și extrem de talentatei regizoare Carine Dasoveanu (câștigătoare la Festivalul de Film de la Cannes, în cadrul secțiunii „Cinéfondation”), alături de Medeea Marinescu și Marius Manole, interpreții rolurilor principale, dar și de fiica mea, Aurora-May! Îți dai seama cât de bucuroasă și de mândră am fost! Iar acum, chiar săptămâna trecută, mi-am încheiat treaba la prima parte a unui proiect american, un film de lungmetraj, numit „Zero 600”, unde lucrez într-o postură inedită: sunt producător asociat. Producându-mi și regizându-mi filmele mele de scurtmetraj, mi-am dorit foarte mult să dobândesc o experiență și mai robustă în zona de producție și, într-adevăr, lucrul la acest film exact asta îmi oferă. Filmările vor fi reluate la anul, probabil pe la sfârșitul lui ianuarie, și abia aștept să-mi continui „aventura” și pe acest tărâm. E o experiență foarte interesantă și, sincer, aș îndemna orice actor să încerce să lucreze pe platou și în spatele camerelor, dacă are posibilitatea: înveți enorm și descoperi o altă lume, foarte complexă. Iar când ajungi să înțelegi această lume, îți dai seama că, dacă ai și puțină imaginație, poți să faci dintr-o muncă aparent birocratică și greoaie ceva cu adevărat creativ.
Viața, de la minus zero
– Cu o viață așa de plină și de ocupată, bănuiesc că ai scăpat de depresiile care fac ravagii de la un timp…
– Bineînțeles că am avut și eu temeri, nesiguranțe și multe frici… În perioada asta de pandemie, s-a întâmplat și ca, după foarte mulți ani de mariaj, eu și soțul meu să hotărâm să ne continuăm viețile pe drumuri separate. În plus, gândește-te că, pentru mine, România e, totuși, „o țară nouă”, dat fiind că în ultima jumătate din viața mea de până acum am trăit în străinătate. Așadar, practic, am pornit pe un drum nou, din aproape toate punctele de vedere, și am pornit nu de la zero, ci de la minus zero! Or, în condițiile astea, nu poți să nu fii afectat psihologic și emoțional!
– Ai divorțat de James, soțul tău, după cincisprezece ani de relație. Hotărârea asta o simți greu de dus sau, din contră, acum ai sentimentul eliberării?
– Sincer, am sentimentul eliberării. Eu vin dintr-o familie în care căsnicia e sacră: părinții mei sunt căsătoriți de 42 de ani, dar mama și tata se iubesc în continuare, se respectă, sunt complici, sunt prietenii cei mai buni… Sunt un cuplu pe care eu îl admir și pe al cărui model am visat și am sperat să evolueze și relația mea de cuplu. Dar, dacă s-a ajuns la această decizie extremă, a divorțului, înseamnă că, realmente, eu și James nu mai puteam să mergem înainte împreună: pur și simplu, am evoluat sau am involuat, după caz, diferit. Asta nu înseamnă că eu „sunt greșită” sau că James „e greșit” – adevărul e întotdeauna la mijloc! Important este ca amândoi să avem foarte multă inteligență și diplomație în relația pe care o menținem, fiindcă fiecare cuvânt și fiecare gest al nostru poate să aibă repercusiuni asupra echilibrului psihic și emoțional al copilului nostru. E foarte important să păstrăm o relație cât se poate de bună, de decentă și de echilibrată, pentru binele Aurorei-May. De altfel, James vine des la București să-și vadă fetița.
– Aurora-May a înțeles situația?
– Fetița mea e foarte matură, e inteligentă și echilibrată, are și o extraordinară capacitate de adaptare, astfel că a înțeles situația și a reacționat neașteptat de bine. M-a uimit și pe mine cât de bine s-a acomodat la o situație deloc simplă și confortabilă. Ea s-a născut și a trăit la Roma până la vârsta de 5 ani, într-o casă cu mama, cu tata și cu un cățel, și, brusc, s-a mutat într-o altă țară, unde se vorbește o altă limbă, pe care a trebuit să înceapă s-o învețe, unde, din cauza pandemiei, a trebuit să stea închisă mult timp într-o altă casă, unde trăiește doar alături de mama și de bunici, astfel că-i e dor de casa ei, de câinele ei, de prietenii ei… Eu am încercat s-o sprijin cu foarte multă iubire și cu foarte multă atenție. Partea foarte bună este că Aurora-May își vede tatăl aproape în fiecare week-end, iar vacanțele și le-a petrecut mereu jumătate cu mine și jumătate cu tata…
„Mi-e foarte dor să fac teatru!”

– Să revenim la proiecte. Anul se apropie de sfârșit și ne gândim deja la viitor.
– Dincolo de filmul american, la care sunt producător asociat și la care lucrul se va relua la anul, mai am și alte proiecte, din zona festivalieră, dar deocamdată mă abțin să vorbesc despre ele, prefer să mai aștept, să văd câte se vor concretiza. Și, îți mărturisesc, mi-aș dori foarte mult să merg înainte și cu actoria și, încă și mai tare, mi-aș dori să mă reîntorc pe scena de teatru. Mi-e foarte dor să fac teatru! Ceea ce e însă foarte dificil: în teatrele mari, există actorii angajați, iar regizorii lucrează aproape în exclusivitate cu ei, actorii freelance fiind etichetați cel mai adesea ca persona non grata, fiind o specie aparte, niște indivizi care nu se află nici în Infern, nici în Paradis, ci sunt condamnați la a sta veșnic în Purgatoriu. Există o șansă de unu la mie ca un regizor să te vrea atât de mult pentru un spectacol, tu nefiind angajatul teatrului respectiv! Totuși, eu sper…
– În afară de muncă și de fetița ta, te mai bucură ceva în România?
– De când am venit în România, mă bucur de luxul de a-i avea alături pe părinții mei, care-mi sunt balsam pentru suflet, dar și un ajutor de nădejde în creșterea fetiței. Unde mai pui că ei sunt în al nouălea cer că se pot ocupa de Aurora-May, iar Aurora-May îi iubește nespus, deci toată lumea e fericită! Și mai e ceva: într-o zi, stând pentru câteva clipe de respiro în grădina părinților mei, mi-am dat seama că asta e prima toamnă din viața mea (știu, acum am intrat deja în iarna calendaristică, dar afară tot toamnă e) când culorile peisajului nu mi se mai par pământii, ci le văd intense, vibrante. Până acum, frunzele toamnei eu le vedeam maro, cel mult arămii, dar în toamna asta, am descoperit pentru întâia dată frunze roșii, strălucitoare, frunze galbene ca soarele… Pentru mine, care întotdeauna am detestat toamna, preferând mereu iarna, anotimpul în care m-am și născut, toamna asta arată cu totul altfel: e mai vioaie, mai luminoasă… Or, nu pot să nu mă gândesc că perspectiva asta îmi vine, de fapt, din suflet. Ce-a fost greu a trecut, mă aflu la un nou început: am depășit un prag al vieții și pășesc pe un drum plin de promisiuni.