* D. Karnabatt, „Boema de altădată”, Editura Vremea (tel. 021/335.81.31), 180 p.
Din puzderia de edituri mici, de familie, înființate în 1990, când tipărirea de cărți fără cenzură era o afacere profitabilă, fiindcă românii încă citeau, majoritatea au dispărut. Editura Vremea a Silviei Colfescu – prima care a publicat documente inedite legate de istoria noastră recentă – e activă și azi, iar titlurile publicate pe parcursul celor trei decenii sunt nelipsite din bibliografiile doctoranzilor și cercetătorilor. Colecțiile „Fapte, idei, documente”, „Aristocărți” (cu memorialistică a descendenților din mari familii boierești) sau „Planeta București” ce reînvie viața Capitalei sub vremi sunt doar trei dintre punctele de atracție ale programului editorial conceput de Silvia Colfescu. Realizat nu pentru profit, ci din pură pasiune, cu sacrificii – tiparul pentru volumele însoțite de ilustrații bine reproduse e costisitor – acest program a umplut în ultimele trei decenii o bibliotecă de referință. Cartea pe care vi-o recomand reproduce pentru prima oară integral, după 77 de ani, volumul de memorialistică și evocări al unui cunoscut, la vremea lui, publicist român, Dimitrie Karnabatt (1877-1949). Născut dintr-un tată cu origini bulgare și o mamă româncă, în Giurgiu (oraș pe care-l evocă așa cum era în ultimul sfert al secolului XIX, cu viața lui trepidantă de port la Dunăre), D. Karnabatt a făcut gimnaziul și a început studii juridice la București, unde s-a afirmat de foarte tânăr ca poet simbolist, dar mai ales ca gazetar. A risipit în numeroase publicații articole politice, reportaje, anchete, cronici literare, dramatice, de artă, portrete ale unor scriitori și artiști contemporani, toate scrise cu vervă, într-un stil propriu, din care nu lipseau avânturi lirice, dar nici șfichiuiri acid-pamfletare. Suvenirurile chefliului ce frecventase asiduu cafenele și bodegi bucureștene unde cunoscuse și legase amiciții cu o mulțime de artiști sunt scrise la senectute, cu nostalgie. De mare interes sunt paginile lui despre Caragiale și Delavrancea, pe care i-a cunoscut când era un adolescent aspirant în literatură și avea un respect evlavios pentru scriitorii consacrați. Caragiale era, spre sfârșitul secolului XIX, „aureolat de o reputație literară unanim recunoscută la care subscriau atât intelectualitatea țării, cât și celelalte straturi sociale, până la cititorul și spectatorul de mahala”. Dar asta nu-l scutea de sărăcie. Atunci, ca și acum, nu se putea trăi doar din literatură. „Ca om – zice Karnabatt – l-am cunoscut mai bine ca patron de berărie”. După ce berăria „Bene-Bibenti”, deschisă în 1893 pe strada Șelari din București, și concesionarea restaurantului gării din Buzău s-au dovedit falimentare, Caragiale a acceptat să-și închirieze numele ca firmă a unui local de pe strada Câmpineanu, vizavi de Teatrul Național. O berărie frecventată de actori, scriitori, ziariști, dar și de funcționari, ofițeri și tot felul de „mitici”, printre care putea fi văzut adesea și „nenea Iancu”. Atât evocarea lui Caragiale cât și a lui Delavrancea sunt pline de anecdote, de personaje secundare, amici puși pe glume care-și petreceau nopțile bând și trăncănind la Fialkovski, Kübler, Capșa – locuri preferate de boema bucureșteană. Din generația lui Karnabatt și chiar mai tineri sunt evocați cu tandrețe și compasiune, în articole separate, poeți, caricaturiști, gazetari, actori morți foarte tineri de ftizie, o boală a sărăciei. Unii, intrați în istoria noastră culturală, precum Ștefan Petică, Iuliu Cezar Săvescu sau caricaturistul Jiquide, alții, rămași doar figuri pitorești pe scena boemei unde își avuseseră rolul lor. Viața nocturnă a Bucureștiului din urmă cu mai bine de un veac pulsează încă în paginile acestei cărți delicios vetuste.