– S-a născut la Câmpia Turzii, dar viața a purtat-o devreme prin alte părți: întâi în București, unde a copilărit, iar apoi tocmai la Sankt Petersburg, unde a studiat baletul și unde azi profesează ca regizor, coregraf și manager. Cea de-a opta ediție a Festivalului „Revolve Dance”, eveniment dedicat tinerilor care vor să facă din dans o profesie, a adus-o din nou la București. De data aceasta, în calitate de pedagog. De vorbă cu o îndrăgostită de valsuri, ale cărei rădăcini se întind până departe, în Imperiul Austriac –
Vila de pe Moșia Shuvalov
– Cum e vremea în Rusia, Nina? Aveți vești de-acasă? Ninge la Sankt Petersburg?

– Oh, da, e foarte frig și ninge din plin, e o zăpadă până la brâu. Când am vorbit azi cu soțul meu la telefon, s-a plâns că în fiecare zi trebuie să dea la lopată, ca să poată ieși din curte. Noi nu stăm chiar în Sankt Petersburg, stăm în afara orașului, într-o casă.
– Adică într-o „datcha”?
– Nu chiar. La ruși, „datcha” e o construcție de lemn, în care locuiesc doar vara, în vacanță. În cazul nostru, e mai mult de-atât. E o adevărată vilă încălzită, în care se poate sta și iarna. Trăim acolo zi de zi.
– Cum de nu stați chiar în Sankt Petersburg?
– Zona în care stăm i-a aparținut cneazului Shuvalov, acum câteva sute de ani. Mai există încă fostul palat și niște capele, câteva parcuri și lacuri. În jurul palatului erau moșiile lui, cu diverse construcții auxiliare sau, pur și simplu, locuințele celor care au lucrat pentru el. La un moment dat, fiindcă se vindeau bucăți din aceste moșii, soțul meu s-a gândit să cumpere și el, ca să construiască ceva pentru părinții lui. Dar când am văzut locul, m-am îndrăgostit, și i-am spus că nu mai vreau să locuiesc la Sankt Petersburg. Și am avut noroc. Nici soțului meu nu-i prea place viața în metropolă.
– Și acum faceți naveta?
– Da. Nu e deloc departe, sunt doar 12 kilometri până la intrarea în Sankt Petersburg, mai greu e să străbați orașul după ce ai intrat. Dar există o șosea de centură, pe care plec cu mașina. E un drum de 25 de minute, pe care îl fac cu plăcere, cuprinde și o porțiune suspendată, un pod la Golful Finic. Uneori, însă, dacă lucrez la Academia de Balet până seara târziu, nu mă mai întorc acasă, dorm în oraș, unde avem și un apartament de urgență.
Străbunicul din Imperiu
– Cum e azi Sankt Petersburgul, Nina? Noi îl știm mai mult din romanele rusești.

– Ah, e atât de aglomerat, că asta îl face uneori neplăcut. Dar Sankt Petersburgul e un oraș superb, în care te strivește, pur și simplu, istoria. Îmi place să spun că eu am două țări natale. Una e România, în care m-am născut, cealaltă e Rusia, în care m-am născut a doua oară.
– Ce caută o româncă tocmai la Sankt Petersburg?
– Când eram foarte mică, nu puteam sta locului o secundă, mă duceau ai mei la mamaia acasă, și ea trebuia să mă lege cu o funie de un pom, ca să-și poată face treburile. Într-o zi, tata, tot uitându-se la mine, a zis: „pupăza asta n-are stare, trebuie s-o dăm la dansuri.” Așa că mama m-a dus să fac balet la Palatul Pionierilor, cu doamna Boscu. Acolo am pus bazele profesiei mele. De la această profesoară am prins, de altfel, gustul dansului și tot de la ea am învățat ce înseamnă să lucrezi cu copiii. Eram cu toții o mare familie, era atât de multă bucurie în tot ce făceam, în lecțiile pe care ni le preda, în felul în care pregăteam împreună spectacolul, costumele, scenografia! Nu pot decât să-i rămân recunoscătoare toată viața că mi-a transmis iubirea asta de dans, de balet și de copii. Mi-a făcut cadou o meserie. Ei, și după ce am făcut balet cu ea, am intrat la Școala de Coregrafie din București, unde o profesoară i-a spus mamei: „Dvs. sunteți rusoaică, de ce nu trimiteți fata în Rusia, la o școală mai bună?”. Eu nu știam rusă deloc, nu vorbisem în familie, pentru că în anii ăia nu era prea bine văzut să vorbești rusa. În 1971, am dat un examen la Ministerul Culturii și Educației, l-am luat, m-au trimis la Moscova, dar eram cam înaltă pentru grupa pe care o pregătiseră ei, așa că mi-au propus să învăț la seral. Mama n-a fost de acord, că eram prea mică să fiu de capul meu. Așa că ne-am întors și am mai stat un an, am dat din nou examen în 72 și am plecat din nou. Rusă tot nu învățasem. Singurele lucruri pe care le știam erau „Zdravstvuyte” (Bună ziua!) și „Cesnoe slova” (Pe cuvântul meu!).
– Aveați deci rădăcini în țara lui Dostoievski, prin mamă: Ivanovich.

– Tata e român, mama e rusoaică, dar Ivanovici e de fapt numele bunicului și străbunicului meu. Iosif (Ioan) Ivanovici s-a născut la Timișoara, când Timișoara era sub Imperiul Austriac, dar rădăcinile lui erau în Banatul sârbesc, după spusele tatei. A fost clarinetist, dirijor și compozitor de muzici militare și de muzică ușoară. A fost chiar numit în 1900 Inspector General al Muzicii Militare din România. Azi, compozițiile lui pentru fanfare nu mai sunt cunoscute, dar valsul „Valurile Dunării” interpretat sub bagheta lui s-a bucurat de mult succes, a devenit celebru în toată lumea, a apărut în foarte multe filme, într-unul de Liviu Ciulei, în altul unde Marlene Dietrich îl interpretează la pian, chiar și în celebrele seriale M.A.S.H. și Familia Bundy. În străinătate e cunoscut sub numele The Anniversary Song și are foarte multe aranjamente, Frank Sinatra, Bing Crosby sau Django Reinhardt au avut și ei versiunile lor.
– Frumoasă genealogie! Deci dragostea de muzică s-a moștenit!
– Da, da, s-a moștenit. Noi suntem trei. Am un frate, Vladimir, care l-a moștenit pe tata, e arhitect și pictor la București. Și un frate care l-a moștenit pe străbunicul, Andrei Ivanovich, care e muzician și călătorește în toată lumea ca pianist emerit. E născut la București, dar a studiat pianul la Leningrad și în Karlsruhe, are mai multe premii internaționale, inclusiv medalia de aur la Competiția Internațională de Pian din Cincinnati. E profesor la Conservatorul din Sankt Petersburg, dar din 2018, e și profesor invitat la Conservatorul din Shanghai.
Vals pentru Olga
– Iar dvs. ați luat calea baletului… În descrierea cursului dvs. pe care îl țineți la București e o formulare care mă intrigă. Ce sunt „dansurile istorice și de caracter”?

– Dansurile istorice sunt acele dansuri care se dansau odinioară la curțile imperiale rusești, în marile saloane. Sunt de fapt și dansurile care se dansau la baluri. Iar dansurile de caracter sunt cele care păstrează ceva din specificul național al popoarelor: tarantella, polka, mazurka etc. Străbunicul meu, care dădea concerte prin toată lumea cu orchestra lui, a ajuns la un moment dat și în Rusia. Și primul lui bal acolo a fost, în Pavlovsk, la gară. Pavlovsk e un oraș la 30 de km de Sankt Petersburg, una dintre marile moșii imperiale, unde există încă fostul palat al țarului. Pe atunci, balurile se dădeau la gară, în aer liber, într-un spațiu frumos, separat cu pergole ornate cu flori. La balul ăsta, a participat și țarul cu fetele lui. Iar străbunicul, când a văzut cât de frumoasă e fata țarului, se pare că și-a pierdut capul, deși ea era cu 15-20 de ani mai mare ca el. I-a și scris, de altfel, un vals, care se numește chiar așa „Vals pentru Olga”. Azi, predând dansurile istorice, am reînnodat o tradiție de familie începută cândva de străbunicul și întreruptă în timp. Și, n-o să vă vină să credeți, dar pe fiica mea o cheamă tot Olga. Poartă același nume, fără ca eu să fi intenționat asta. Când am găsit însemnările și partiturile străbunicului, ea era deja născută.
– Nina Ivanovich, nu e demodat să mai înveți azi dansurile de pe vremuri? Ce-i mai atrage pe tineri la ele?
– În Sankt Petersburg și de altfel în toată Rusia, în ultimul deceniu, a reînflorit cultura balurilor. Rușii aveau oricum plăcerea nunților impunătoare, pe stil imperial, în care miresele au rochii fastuoase, iar invitații dansează vals. Dar de când predau aceste dansuri, fiindcă era nevoie să inventăm și niște pretexte să le dansăm, dincolo de examenul de final, am început să refac balurile, să reiau tradiția de altădată. Și au succes. Tinerii vin la ele. Cred că vin pentru că sunt ca o evadare într-o altă epocă, mai luminoasă, mai grandioasă, în timp ce viața de zi cu zi e destul de cenușie. Când participi la un bal, trebuie să-ți creezi o ținută, o rochie specială, te antrenezi să dansezi cât mai bine, fetele se aranjează, își recreează până și coafuri ca pe vremuri. Te întorci cu totul în altă epocă. La Sankt Petersburg se știe: cine vrea să participe la bal, are ocazia să o facă de câteva ori pe an, de Revelion și încă de unele sărbători. Noi înșine, la absolvirea școlii de dans, organizăm un mare bal la Ekaterinskii Dvoreț, din orașul Pușkin, adică la fostul palat de vară al țarilor, o clădire spectaculoasă.
– Povestiți ca în vis! Cum ați ajuns să fiți așa pasionată de muzica și dansurile vechi?
– Când am ajuns în Rusia, mi-am cunoscut străbunica din partea mamei, care era rusoaică dintr-o familie bogată, burgheză. Făcuse pensionul de fete. Mă lua uneori la ea acasă și-mi povestea întâmplări de la pension, îmi arăta rochiile ei din șifonier, cu care mersese în tinerețe la baluri, evantaiele, pantofii, ce reușise să mai salveze, fiindcă după Revoluție fusese persecutată. Mi-a arătat într-o zi și coada împletită pe care o păstrase după ce o tăiase, fiindcă se schimbase moda. Străbunica mai avea și o broșă oferită de țar celor zece absolvente ale pensionului. Erau grozave după-amiezele cu ea! Îmi pare rău că eram prea mică atunci și nu mi-a trecut prin cap să o întreb mai multe. Însă poveștile ei m-au făcut să mă îndrăgostesc de lumea despre care vorbea. Aici, la București, am fost într-o zi în vizită la Doina Levința, fiindcă a creat un costum pentru spectacolul de final al cursului meu. Când am văzut casa ei, care e un adevărat muzeu, și toate costumele de regi și regine pe care le-a creat de-a lungul timpului, mi-a venit să plâng. Dulapul străbunicii mele era plin și nu mi-a trecut prin cap nicio clipă să cer și să păstrez ceva. S-au pierdut toate, n-am mai recuperat nimic.
Un accident care schimbă vieți
– Ați plecat în Rusia să dansați, dar acum îi învățați pe alții s-o facă. Nu vă mai place să fiți pe scenă?

– Mi-ar mai fi plăcut să fiu pe scenă, dar nu mai pot. La un moment dat, am avut un accident în urma căruia m-am resimțit. Era în timpul unui concurs, la ultima probă aveam de făcut un duet. Dansam cu cineva care era doar partener de dans, nu și concurent. Și nu știu nici azi ce s-a întâmplat, cred că i-a dat cineva ceva să bea. Când a ieșit pe scenă l-au orbit reflectoarele, am dansat, și când m-a aruncat în sus, nu m-a văzut și nu m-a mai prins. A picat în genunchi, i s-a făcut rău, a bâjbâit în patru labe, că nu mai vedea nimic, și a ieșit din scenă. Eu am căzut pe pardoseală, m-am ridicat, am continuat să dansez, la final am ieșit din scenă și am picat paralizată, cu trei rupturi la coloană. Când mi-am revenit, eram întinsă pe un pian, cu niște chinezi în jurul meu, care-mi puseseră ace pe tot corpul. Am luat locul 2, totuși, medalia de argint. M-am recuperat în perioada următoare. Dar mi-am zis că, dacă nu mai pot să dansez de top, ar fi mai bine să construiesc o carieră de profesoară. Și e un rol care mi-a venit mănușă, copiii mă iubesc. De fiecare dată când revin la București, mă bucur să-i revăd. Sunt foarte talentați și sunt mândră de cum evoluează.
– Așa s-a născut Școala Vaganova?
– În Sankt Petersburg, eu lucrez pentru „Academia de Balet Vaganova”. Dar când călătoresc pentru workshop-uri sau masterclass-uri, călătoresc sub această titulatură: „Școala Vaganova”. Imediat după ce am încetat să dansez, am creat teatrul „Neva Dance”, al cărui director artistic am fost vreme de 12 ani, și am început să fac spectacole cu cei mici. Cu această companie de teatru am organizat la un moment dat și un bal medieval. Am făcut zece masterclass-uri. A ieșit ceva nemaipomenit, cu o scenografie și cu niște costume superbe, s-a dat și la televizor. Am început să fiu chemată în multe locuri să regizez baluri. Până la un moment dat, când i-am propus directorului de la Academie să facem noi balurile noastre, că e mai bine. Și așa au luat avânt.
– Copiii dvs. dansează și ei?
– Amândoi! Olga are 25 de ani și e cu mine în România acum, lucrăm împreună, iar Alexei, care are 36 de ani, e și el tot profesor de dans. Cu Alexei am dansat foarte mult, era partenerul meu, am și organizat foarte multe baluri. Acum se ocupă singur de partea de organizare.
– Iar soțul dvs? Nu-mi spuneți că e și el dansator…
– Soțul meu a fost regizor muzical la compania de balet unde am dansat eu ultima dată. Atunci ne-am și cunoscut. Dar de reîntâlnit ne-am reîntâlnit peste niște ani, când își schimbase profesia și devenise editor de cărți de artă. Acum e deja la pensie.
„Fetele lui Putin au fost elevele mele”
– M-aș întoarce un pic cu gândul în Rusia din care veniți, care e acum într-un moment politic destul de tensionat. A afectat regimul lui Putin și viața voastră artistică?

– În jurul meu, în domeniul meu, nu a avut nimeni de suferit. Dar eu sunt un caz special. Îl știu pe Putin de pe vremea când nu era președinte, fiindcă fetele lui erau elevele mele la dans. Una era harnică și lua mereu 5 (maximul), alta fușărea treaba și îi dădeam 3. Venea să le ia după curs și mă întreba: „De ce una ia 3 și cealaltă 5?”. Și eu îi ziceam sincer: „Păi, nu lucrează destul, ce să-i fac?”. Dar niciodată n-a contestat nota și niciodată nu mi-a reproșat nimic. Acum însă, că a ajuns președinte, s-au adunat în jurul lui mulți oameni corupți.
– Deși în Rusia pare să vă simțiți destul de bine, totuși, vă întoarceți constant să lucrați în România. Ce vă cheamă înapoi?
– Este un Dumnezeu deasupra, care m-a auzit, fiindcă eu toată viața mea am vrut să mă întorc acasă. Când am plecat în Rusia, la școala de balet, am luat cetățenia mamei, ca să-mi fie mai ușor. După ce am terminat studiile, în 1980, am obținut un loc în trupa de balet din Rusia, dar am dat examen și în România și l-am luat și aici. Visul meu era să fac naveta între țări. Să lucrez o perioadă acolo, o perioadă aici și tot așa. Dar fiindcă mama a răspândit la un moment dat tot felul de avertismente, care au fost considerate dușmănoase de către regimul comunist, am fost declarate amândouă „personae non gratae”. Și atunci am plecat din țară, ca mama să nu fie arestată. Tata a mai rămas doi ani, că el lucra ca inginer, dar până la urmă l-au dat și pe el afară din post. Așa am început cu toții o viață nouă în Rusia. Inima mi-a rămas însă mereu la România. Până într-o zi, când una din colegele mele profesoare de la Academie urma să vină să facă un masterclass aici, dar nu prea voia. Mi-a spus: „Ce să caut eu în România? Nu cunosc pe nimeni. N-am niciun chef să mă duc”. Când am auzit de România, m-am oferit să-i iau locul bucuroasă. De atunci, vin constant.
– Vă simțiți acasă și în Bucureștiul de azi?
– Da, iubesc orașul ăsta, mai ales partea lui veche. Ador arhitectura. Îmi place să mă plimb pe jos pe Calea Victoriei, pe lângă Muzeul de Istorie, pe străduțele unde mai sunt case vechi. Uneori, când am timp, mă duc până în Drumul Taberei, unul din cartierele la care a lucrat tatăl meu, ca inginer arhitect. Dar cel mai mult la București îmi place mirosul. Imediat ce am ieșit din aeroport, am simțit că e alt aer. I-am zis fiicei mele: „Am ajuns, în sfârșit, acasă!”.