Paştele însângerat din Ucraina a arătat că pentru actuala conducere a Rusiei nu mai există cale de întoarcere. Deși Putin a înțeles că s-a înşelat în graba împlinirii marelui vis imperial, problema renunţării la el nu se pune. O încheiere a unui război nedeclarat, prin care martirizează un întreg popor, ar însemna, pentru el, sfârşitul. De aceea, nu mai ţine cont de nimic: de niciun precept moral, religios, umanitar. Armata lui se comportă ca o hoardă sălbatică, ucigând, violând, jefuind, deşi – pentru propaganda Kremlinului – ucrainenii sunt „fraţii ruşilor”. Iar pentru a zdrobi rezistența înverşunată a „fraţilor”, a mobilizat toate resursele imensei sale ţări, a înregimentat toate instituţiile statului, a interzis manifestarea oricărei opinii diferite de „linia oficială”. Chiar și biserica îi cântă în strună. Condusă de „generalul” Kiril (vechi colaborator al KGB-ului), şi-a anunţat sprijinul pentru politica putinistă, „argumentând” că ucrainenii (în mare parte, ortodocşi) s-ar fi lăsat pervertiţi de moravurile decadente ale occidentului. Patriarhul Kiril a binecuvântat acţiunile armatei lui Putin, pe care o consideră „o armată cruciată”, chiar și de Paştele ortodox. Nimic – se pare – nu mai poate opri nebunia sangvinară a mai-marelui Rusiei, pentru el, ocuparea, fie şi parţială, a Ucrainei, devenind o chestiune de viaţă şi de moarte. Mobilizarea totală a resurselor convenţionale ale Rusiei nemaifiind suficientă, el a trecut la ameninţarea cu „butonul nuclear” şi la potenţarea în exces a „coloanei a 5-a” a serviciilor sale. Putin speră, încă, în destabilizarea unităţii defensive a occidentului (NATO) şi în dizolvarea unităţii sale politico-economice (UE). În sensul acesta, pierderea alegerilor prezidenţiale din Franţa de către Marine Le Pen, „favorita” lui, a fost o lovitură grea. Putin a fost obligat să constate că în Europa se mai poate baza doar pe Ungaria, ezitanta Austrie (prinsă în afaceri grele cu Rusia) şi fidela Serbie. Prin declanşarea intempestivă a invaziei împotriva Ucrainei, el şi-a pus toate „centrele de influenţă” (de la grupările partinice naţionalist-suveraniste, finanţate de serviciile sale, la instituţii religioase, academice, mediatice, dominate de „oamenii săi”) într-o situaţie imposibilă, obligându-le să aleagă, pe față, susţinerea deschisă a „aspiraţiilor ruseşti”, fapt ce a dus la situaţia de a-şi pierde rapid impactul mediatic şi, implicit, cel electoral. Mai poate fi înşelat cineva, de exemplu, de declaraţiile publice ale Dianei Şoşoacă sau ale celorlalţi „pacifişti” care i s-au alăturat, după ce, în contextul războiului declanșat în Ucraina, s-au dus să îşi prezinte „omagiile”, la ambasada rusă?
Mai complicată, în ecuaţia propusă de „înverşunarea putinistă”, este situaţia unor instituţii din ţările europene cu vechi legături cu instituţii similare din Rusia. BOR, de pildă, legată prin tradiţiile ortodoxe de biserica rusă, s-a regăsit în situaţia de a explica de ce soldaţii lui Putin (preponderent ortodocşi) măcelăresc – chiar şi de Sfintele Paşti – civili ucraineni (ei înşişi preponderent ortodocşi). BOR nu a luat o poziţie oficială (doar Vasile Bănescu, purtătorul ei de cuvânt, condamnând excesele agresiunii) şi nici nu l-a oprit pe Teodosie, episcopul Tomisului (colaborator dovedit al securităţii, ca şi Kiril, „patriarhul ruşilor”) să-şi declare admiraţia pentru „umanistul” conducător de la Moscova. Atitudinea ambiguă a BOR a arătat un eminent teolog român, Ionuț Mavrichi, duce la descurajarea confuză a „turmei”, prin insinuarea unui naţionalism vetust, de secol XIX, care nu mai are prea mult de a face cu autocefalia actuală. Crimele din Ucraina, încurajate de biserica Rusiei, arată că prevalenţa politicului asupra credinţei duce la pierderea oricărei busole religioase umaniste.
Atacurile sângeroase împotriva ucrainenilor, chiar şi în zilele sărbătorilor pascale, sugerează concluzia că Putin nu va opri războiul în numele vreunui considerent pacific ori religios. Numai solidaritatea fermă a restului lumii, indiferent de credinţe sau „isme” (politice, economice, morale) în sprijinul comunităţii agresate îl mai poate bloca. Chiar dacă joacă pe principiul „totul sau nimic”, Putin nu este, totuşi, atât de nebun, încât să prefere, în locul unei marcări a istoriei, blocarea definitivă a ei. Cât despre „fanii” săi, stipendiaţi direct sau indirect de serviciile sale, locul lor va fi în coşul aceleiaşi istorii.