„Întotdeauna, Banatul a fost mai «altfel»”
– Ultimul tău interviu a apărut în Formula As în 2009: au trecut 13 ani de atunci. Ai putea să-i rezumi? Care au fost direcțiile principale ale vieții tale de atunci și până azi? Ești pe minus? Ești pe plus?
– La ani sunt sigur pe plus, că n-am ce face! (râde) Dar și cu viața, în general, eu zic că tot pe plus sunt: am o familie frumoasă, am un trai bun și cât de liniștit se poate, în condițiile tuturor lucrurilor neașteptate care au venit peste noi și care ne-au afectat pe toți… Și am muncit foarte mult: am compus mult, am cântat mult, am înregistrat mai multe albume („Best of Mircea Baniciu”), cu piese refăcute, dar care sunt în continuare valoroase, piese foarte cunoscute, dar și multe altele care, în tăvălugul timpului și al schimbărilor sociale și comerciale, n-au beneficiat de atenția pe care ar fi meritat-o din partea radiourilor și televiziunilor… Că știi cum a fost: înainte de 1989 era cenzura, după 1989, lucrurile s-au schimbat într-un ritm uneori nefiresc de alert în radiouri și televiziuni, iar asta nu a dus întotdeauna la rezultate benefice din punct de vedere muzical… De asemenea, am mai înregistrat și un album cu „Pasărea Rock”, deci cu Josef Kappl și Ovidiu Lipan Țăndărică, foștii mei colegi din trupa „Phoenix”, și cu Sorin Voinea și Nicu Patoi. Au mai fost și multe alte înregistrări la care am lucrat cu Vlady Cnejevici, cu care, de altfel, și cânt adesea în concerte, nouă alăturându-ni-se și chitaristul Teo Boar… Deci, cam cu asta mi-am ocupat eu anii… (râde)
– Ai debutat alături de trupa „Phoenix”, un fenomen muzical al anilor 1970. Majoritatea membrilor erați timișoreni și, pe lângă valoarea trupei, emanați un aer extraordinar de libertate și de emancipare, aveați o atitudine neatinsă de tiparul comunist al epocii. Cum se explică, Mircea, spiritul triumfalist al Timișoarei? Să fie vorba de vecinătatea occidentală sau de trecutul imperial al orașului?
– Sigur că Timișoara are o istorie extraordinară, care, indubitabil, și-a pus amprenta asupra vieții de acolo, sigur că a contat faptul că în orașul ăsta locuiau și încă mai locuiesc o mulțime de etnii, că, pe lângă români, erau și unguri, și nemți, și sârbi, și croați, și evrei, și țigani… E clar că, inclusiv din punct de vedere cultural, amestecul ăsta de oameni a creat curente și atitudini „mai altfel”. Apoi, în epoca aia, a debutului meu, țin minte că noi eram foarte mândri de faptul că în Banat, în general, și în Timișoara, în special, exista mai multă așezare decât în alte regiuni, noi mai aveam și timp să citim o carte… Evident, nu că am fi fost mai cu moț, ci pentru că întotdeauna Banatul a fost mai bogat decât alte regiuni, la noi nici Securitatea și nici cenzura n-au fost atât de feroce ca în alte părți, trăind într-un astfel de amestec de oameni și în proximitatea occidentului, și securiștii erau mai destupați la minte… Și, firește, au contat enorm două lucruri: pe de o parte, faptul că noi prindeam televiziunile iugoslave, care nu erau deloc cenzurate, deci aveam acces la filme occidentale, la filme de artă, dar și comerciale, și, pe de altă parte, că la noi veneau mulți străini – sârbi, italieni, nemți, unguri –, care aveau prin Timișoara rude, iar ei aduceau „de-afară” discuri sau benzi cu muzică străină, aduceau și haine, și încălțări din Italia, deci, normal că, atunci când veneam la București să cântăm, noi arătam cu totul altfel, aveam și un alt aer, aveam și o altă perspectivă asupra muzicii… De asemenea, îi mai aveam și pe prietenii pe care ni-i făceam verile, când cântam la mare, oameni din Germania, din Olanda, ba chiar și din America, care au venit să ne viziteze în Timișoara și care, la rândul lor, ne ajutau cu discuri străine, cu haine… Așadar, a fost un concurs de împrejurări favorabil, care ne-a permis să avem acel aer de libertate și de emancipare la care ai făcut referire. Am avut noroc…
Un băiat muncitor, cu educație sănătoasă
– Te-ai numărat printre membrii cei mai dezinhibați ai trupei „Phoenix”, marcată de personalitatea puternică a lui Nicu Covaci. Păreai tot timpul din altă parte, greu de pus sub căpăstru, cu un farmec nebun… Ți-a fost de folos seducția în viață? Carisma ți-a deschis uși?
– Nu știu dacă neapărat seducția și carisma mi-au deschis uși. Pur și simplu, am fost un tip muncitor și cu o educație sănătoasă, care mereu a făcut treabă, și și-a știut locul în lume… Asta m-a ajutat, pentru că n-am crezut despre mine nici mai mult, nici mai puțin decât eram în realitate, iar personalitatea mi-a rămas nealterată și neîngrădită. Eu mi-am terminat facultatea în timp ce eram în „Phoenix”, ceea ce n-a fost tocmai simplu: cu „Phoenixul” aveam multă treabă, iar Arhitectura nu e o facultate prea ușoară. Însă m-a ajutat mult colegul meu din „Phoenix”, Costin Petrescu, care era și el student, tot la Arhitectură, la „Ion Mincu”, în București, și, fiind cu doi ani mai mare decât mine, știa toate lucrurile de care eu abia atunci dădeam cu nasul, deci, el putea să mă lămurească, să-mi explice, să mă sfătuiască în privința proiectelor… În plus, și profesorii mei de la facultate nu erau, în majoritatea lor, doar profesori-profesori, ci erau arhitecți, deci aveau un alt fel de înțelegere, o altă perspectivă asupra muncii, dar și a vieții, în general, deci puteam să discut cu ei altfel… Apoi, pe parcursul carierei, tot așa, mi-am văzut de drumul meu, bazându-mă pe principiile mele, am avut și noroc, și-așa se face că nu m-am pierdut pe drum, cum li s-a întâmplat altora.
Portofoliul de amintiri
– Te-ai numărat printre cântăreții care făceau fetele să leșine de emoție la concerte. A fost o relație greu sau ușor de gestionat? Ai amintiri frumoase din anii de atunci?
– Sincer, n-a fost nici greu, nici ușor. Am luat lucrurile ca atare și nu mi-am pierdut capul. Oricum, din tot ce a fost în cariera mea, am păstrat amintirile frumoase, că e bine ca atunci când ajungi la o vârstă, să ai așa, un „portofoliu” de amintiri frumoase, care să te încălzească. Și – slavă Domnului! – eu am o mulțime de astfel de amintiri: legate de prieteni, legate de muzică, de la înregistrări, de la concerte, din turnee…
– Nu te-a furat niciodată succesul, n-ai plătit tribut gloriei?
– Nu cred că există vreo persoană care să fi avut glorie și care, într-un fel sau altul, să nu-i fi plătit un tribut. Mie, de exemplu, în prima perioadă, mi s-au destrămat multe prietenii. Au fost momente în care a trebuit să las în urmă lucruri și oameni, așa cum li s-a întâmplat și altor colegi de-ai mei: unii au plecat în Germania, alții, în America… Ei s-au împrăștiat peste tot prin lume, iar eu am venit în București, unde-a trebuit s-o iau cu totul de la capăt. Și n-a fost tocmai ușor… Apoi, aș zice c-am plătit un tribut și ca poziție: am plecat dintr-o zonă și-am ajuns aici, în București, într-o cu totul altă zonă, al cărei mers am fost nevoit să-l dezleg, așa cum deslușești Abecedarul… În sfârșit, ca în viața oricui, și-n a mea au fost greutăți…
Mama și moștenirea ardelenească
– În interviul publicat în Formula As spuneai că provii dintr-o familie modestă și că mama ta a făcut un sacrificiu enorm ca să-ți cumpere prima chitară. I-ai răsplătit generozitatea?
– Ehei, prima mea chitară… Da’ știi că, de fapt, eu am început cu pianul? Proprietara casei în care locuiam în Timișoara era o doamnă care făcuse Conservatorul la Viena, și cum în perioada aia eu stăteam destul de mult singur pe-acasă, că mama, săraca, lucra în trei ture – o săptămână dimineața, o săptămână după-amiaza și o săptămână noaptea – dânsa mă tot auzea cum mă jucam și lălăiam, așa că a decis să mă ia sub aripa ei și m-a dus la o prietenă, profesoară de pian, care, fără vreun preț, că maică-mea nu prea avea bani, mi-a dat lecții mai mulți ani de zile. Ceea ce mi-a prins atât de bine! Fiindcă pianul e un instrument extraordinar de important, mai ales pentru cineva care vrea să și compună! Apoi a venit filmul „Tinerii”, din 1961, cu Cliff Richard și cu trupa de chitare „The Shadows”, primul film în care au apărut niște puști cu chitare electrice. Filmul ăsta i-a influențat pe foarte mulți din cei care s-au apucat să cânte, din generația mea, și m-a influențat și pe mine, că de la „Tinerii” mi s-a năzărit și mie să cânt la chitară. Atunci, maică-mea mi-a zis: „Dacă intri la liceu, primești chitara, dacă nu, te duci să muncești în fabrică, băiete!”. Deci, sub imboldul ăsta, îți dai seama că n-am avut nicio problemă să intru la liceu! (râde) Iar apoi mama s-a ținut de cuvânt: am primit chitara pe care n-am mai lăsat-o din mână… Mai târziu, intrând și la facultate și ajungând la o situație financiară destul de bună, datorită turneelor cu „Phoenix”, am ajutat-o pe mama cât am putut de mult, am și scos-o din slujba pe care o avea… I-am fost foarte aproape, am făcut tot ce am putut pentru ea, astfel încât să-i fie bine… Maică-mea, draga de ea, a fost nu doar o ființă foarte generoasă, a fost, într-adevăr, un om deosebit: n-a avut parte de o educație zdravănă, dar venea dintr-o familie de ardeleni, iar educația și acea curățenie sufletească ardelenească au fost mai zdravene decât orice școală. Că, vezi, bunicul meu a fost moț, din zona aceea de lângă Brad, de la Avram Iancu, a luptat în Primul Război Mondial, a fost un bărbat excepțional, iar mama, și ea, tot acolo s-a născut, familia noastră mutându-se în Timișoara destul de târziu… În fine, ideea e că am avut în mama și în familia noastră un exemplu viu de curățenie sufletească și de viață trăită după niște principii într-adevăr sănătoase. Am primit în mod direct această moștenire ardelenească pură, care m-a influențat enorm. Pe de altă parte, tot esențială a fost și influența unchiului meu: că mama a avut o soră, care a ajuns și ea foarte bine, și un frate, care a devenit pilot militar de avioane. Ei, acest unchi, pilotul, a fost reperul meu masculin în viață: era un tip foarte echilibrat, de o onestitate tranșantă, dar era și un tip foarte haios, cu un umor extraordinar… El a fost mentorul meu masculin!
La braț cu șansa
– După despărțirea de Phoenix ai urmat o carieră de unul singur. A fost grea trecerea?
– Așa cum îți pomeneam și mai devreme, când am venit în București, a trebuit s-o iau cu totul de la capăt, un oraș, care, la început, nu mi-a fost tocmai prieten: am avut destule probleme de acomodare aici. Eu eram obișnuit cu spiritul din Timișoara: simțeam că acolo, în Timișoara, exista mai mult bun simț, că oamenii erau mai puțin stresați decât aici, în Capitală… Și muzical a fost o tranziție dură: Bucureștiul îmi oferea televiziunea, radioul, studiourile de înregistrări, la pachet însă cu un alt gen de comunicare și cu alte feluri de prietenii, dar, depășind dificultățile de adaptare și păstrându-mi luciditatea, am luat de bună această schimbare – că unele schimbări sunt bune, alte schimbări, nu prea – și uite că, la braț cu șansa, rezultatul chiar a fost unul bun. Am încercat ca, în mod civilizat, și cu o anume delicatețe, să mă fac înțeles, să mă fac și plăcut și, de asemenea, să-mi văd de treabă, și la propriu, și la figurat. Or, „strategia” asta a plăcut. În plus, trebuie să recunosc, eu, în București, eram destul de bine văzut, la fel ca toți cei care veneau „de peste munte”, adică dinspre partea Ardealului sau a Banatului. Pe de altă parte, numele meu, de „fost component al Phoenix-ului”, a ușurat lucrurile pentru cei care au vrut și au putut să mă ajute muzical. Nu și pentru poliție, cenzură și Secu, firește! Că eu am fost urmărit până în 1989: până la Revoluție, am stat închis între „cei patru pereți” ai României. După plecarea „Phoenix-ului”, n-am avut nici pașaport, nici vreo posibilitate de a trece granița. Nici măcar în țările astea, așa-zis prietene, nu mi se dădea voie să ies: nici în Bulgaria, nici în Ungaria, nici în Rusia… Niciunde! La un moment dat, chiar am ajuns la Securitate, într-o audiență la un colonel, eu locuind de-acum în București, dar având încă buletin de Timișoara. Și colonelul mi-a zis clar: „Atâta vreme cât tu ai dosarul ăsta la noi, și cu dungă roșie pe el, n-ai să pleci niciunde!”. La care eu am replicat: „Da’, fraților, eu am rămas în țară! Eu n-am fugit cu ceilalți! De ce mă pedepsiți pe mine?”. Și-atunci securistu’ m-a-ntrebat: „Da’ tu de ce n-ai plecat?”. (râde) Ca atare, ca să mai „îndulcesc” situația, mi-am mutat dosarul și actele și tot ce se putea muta din Timișoara la București: atunci am renunțat definitiv la orice mod de a mai exista acolo, în Banat. Că, înainte, eu avusesem grijă să-mi păstrez în Timișoara un cuib: aveam acolo o garsonieră, aveam actele… Timișoara era locul meu de refugiu: când se-ncărca atmosfera aici, în București, plecam la Timișoara, plecam „acasă”. Ei, de-atunci Timișoara nu mi-a mai fost „acasă” decât în suflet.
Bucuria familiei n-are egal
– Și viața ta personală s-a limpezit după „Phoenix”, au apărut copiii – o fată și un băiat… Mircea, au nevoie artiștii de familie sau ea este o obadă la picioarele lor?
– De cele mai multe ori, au nevoie de familie, chiar fără să-și dea seama. În general, nu e deloc simplu să fii singur. Dar, firește că depinde și de firea fiecăruia. Am colegi sau prieteni care preferă să stea singuri și să ocolească ideea de căsătorie, de relație sănătoasă și de copii. Sunt oameni mai comozi, sunt oameni mai puțin comozi… Dar, după părerea mea, întotdeauna, bucuria pe care ți-o dă familia este inegalabilă!
– Care mai e starea vieții tale de azi? Poți trăi din cântat? Încercările prin care trecem cu toții îți sperie muzele? Mai ai chef să urci pe scenă?
– În general, mie inspirația nu-mi lipsește, totuși am fost și prevăzător: am lucrat destul de mult, aș zice, mai mult poate decât alți colegi de-ai mei… Ideea a fost să am un „depozit” de materiale muzicale, „depozit” pe care l-am reîmprospătat constant, astfel încât, în cazul în care aș trece printr-o perioadă în care să fiu lipsit de inspirație, să am la ce să apelez: la aceste teme muzicale, puse bine „la sertar”. Iar strategia asta, faptul că îmi știu „sertarul” plin, îmi dă o stare de liniște profundă. Pe de altă parte, am avut grijă să-mi clădesc viața în așa fel încât să am și un fond financiar pe care să mă pot baza, să nu rămân niciodată să trăiesc de pe azi pe mâine. Mulți prieteni îmi zic că sunt un bănățean… nu neapărat zgârcit, da’ ceva pe-acolo. Când, în realitate, eu sunt un bănățean chivernisit. (râde) Așadar – har Domnului! – nu pot să spun c-o duc rău: am o casă frumoasă, am o mașină, copiii mei trăiesc bine… Nu pot să mă plâng de nimic! Uite că mulți dintre cei pe care-i cunosc și care profesional au făcut ce-am făcut și eu n-o duc strălucit. La ora asta, să trăiești numai din muzică nu-i la îndemâna oricui… În ceea ce privește cheful de urcat pe scenă, el există în continuare, din belșug. Asta pentru că scena îmi dă bucuria pe care trebuie s-o ai ca să-ți placă iar și iar ce faci. Sunt bine văzut pe scenă, am satisfacția de a fi bisat de cei care vin la concertele mele… Bineînțeles, e vorba aici de publicul meu, că azi există nu știu câte categorii de public, dar cei cărora le place muzica mea vin cu bucurie la concerte și-mi transmit bucuria lor, or, ce altceva aș putea să-mi doresc?! Afecțiunea acestor oameni este ceea ce mă determină să nu mă opresc.
– Imaginea ta publică a fost mereu aceea a unui artist bucuros, vesel și optimist, un leac de suflet pentru cei care te ascultă. La 70 de ani, din ce-ți mai tragi tu bucuria, dincolo de scenă?
– Din tot ce se întâmplă în jurul meu. În general, mi-am căutat prieteni pozitivi, oameni care nu-mi distrug felul meu pozitiv de a viețui, și i-am ocolit pe oamenii care mi-au displăcut și mi-au creat stări dezagreabile. Sunt destui și aceștia din urmă… Se știu ei, nici nu trebuie să-i numesc! Or, genul acesta de camaraderie, cu oameni plăcuți mie, m-a făcut să rămân liniștit în suflet și-n minte și să am încredere că viața poate să curgă în mod pozitiv.
– Mircea, cui îi e dor să te vadă pe scenă, unde te poate întâlni? Ce planuri ai pentru primăvara aceasta?
– În primul rând, am terminat de înregistrat un album „Best of Mircea Baniciu”, care va apărea pe piață în curând, în primăvara asta. Alina, soția mea, se ocupă acum de coperte și de tot restul „bucătăriei” post-înregistrare, fiindcă eu nu mai am răbdare să stau să le bibilesc pe toate. (râde) În orice caz, e un album cu patruzeci de piese – sunt ani de zile adunați acolo! – reorchestrat și remasterat. Sunt convins că va fi o reușită, mai ales că toate albumele pe care le-am scos până acum s-au vândut, și s-au vândut bine! În ceea ce privește întâlnirea directă cu publicul, vor fi oportunități numeroase: vor fi multe spectacole, turnee… Toate detaliile sunt și vor fi accesibile pe internet, prin canalele de comunicare online (website-ul meu, pagina de Facebook etc.). În perioada cu Covid-ul, agenda mea s-a prezentat mai albă ca niciodată, acum, în schimb, a început să se umple. Ceea ce mă bucură enorm și-mi dă o energie extraordinară. Mă simt foarte bine, că am treabă! Mai ales după o carieră de atâția ani de zile și, într-un alt sens, după pauza asta pandemică, e foarte frumos și foarte plăcut că am treabă!