Eveniment teatral în Bănie
În luna Mai, capitala teatrului românesc se mută la Craiova, unde, pe lângă două premiere foarte importante ale Teatrului Național din oraș, va avea loc o nouă ediție a „Festivalului Shakespeare”, poate cel mai prestigios eveniment internațional din partea noastră de lume.
– Anul trecut, în plină pandemie, Teatrul Național din Craiova a luat premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol: „Inimă și alte preparate din carne”, în regia lui Radu Afrim, pe un text al prozatorului bistrițean Dan Coman.
– Da. A fost un spectacol montat și jucat în pandemie pe un text despre pandemie, un spectacol necesar, care a pus foarte bine în valoare trupa noastră.
– Tot un proiect creat în pandemie vă aduce și anul acesta un Premiu special al UNITER: „Hektomeron”.
– „Hektomeron” a fost un proiect extrem de amplu și de ambițios care a adunat 100 de spectacole online, regizate de 100 de regizori din 100 de țări, spectacole inspirate de „Decameronul” lui Boccaccio. Acolo, povestirile se spuneau în vreme de ciumă, la noi, spectacolele s-au creat în vremea pandemiei de covid. Chiar dacă ne despart sute de ani de Boccaccio și de contemporanii săi, reacțiile omului la o molimă sunt în esență aceleași. Ne bucurăm că UNITER apreciază efortul nostru și că premiază „Hektomeron”.
– Înainte ca războiul din Ucraina să înceapă, ați deschis anul teatral 2022 cu „Femeia mării”, de Ibsen, spectacol pus în scenă de un mare regizor ucrainean: Andriy Zholdak, un text dramatic care vorbește, printre altele, și despre libertate. Veritabilă premoniție…
– Discuțiile cu Zholdak începuseră de multă vreme, prin intermediul lui George Banu, care este foarte atașat de teatrul nostru, mai ales datorită Festivalului Shakespeare. De-a lungul timpului, a existat o pleiadă de mari oameni de teatru care a gravitat în jurul instituției noastre, așa că Zholdak și-a manifestat dorința de a veni să monteze la noi. Am avut diverse discuții, iar el a fost foarte deschis să alegem împreună o piesă de teatru în funcție de ce avea nevoie teatrul nostru în repertoriu. Și pentru că de 30 de ani, la Craiova nu se mai montase Ibsen, am decis să fie un Ibsen. Proiectul a început înainte de pandemie. Apoi a venit covidul peste noi și proiectul s-a oprit, pentru ca anul trecut să reluăm discuțiile. Astă iarnă, Andriy Zholdak a făcut cu actorii noștri un workshop, de pe urma căruia s-a născut „Femeia mării”. Zholdak a scos în față o actriță tânără, dar extrem de puternică și de talentată, pe Costinela Ungureanu care, de altfel, fusese nominalizată la Premiile UNITER și anul trecut, pentru rolul secundar din spectacolul lui Radu Afrim, „Inimă și alte preparate din carne”.
– Ce teme a dorit să scoată în evidență Andriy Zholdak?
– Este vorba și despre libertate, dar mai ales despre femeie, femeia ca simbol, femeia ca frumusețe umană, în primul rând, femeia ca ființă luptătoare, femeia ca forță interioară. Din păcate, există multe femei care sunt victimele și prizonierele propriilor alegeri și nu au curajul să se elibereze dintr-o relație sau dintr-o situație care le încorsetează. Despre aceste lucruri vorbește Ibsen, aceste teme sunt dezbătute și în montarea lui Zholdak. Este un spectacol greu de digerat, mai ales de către femeile aflate într-o astfel de situație, femei care, dacă sunt sincere cu ele, pot ajunge, înțelegând mesajul spectacolului, să facă un pas către libertatea personală. Am vorbit după spectacol cu mai multe colege care au avut diverse reacții. Unele au plâns, regăsindu-se în Elida (personajul principal din „Femeia mării”, prin ochii căreia spectatorul vede întregul „tablou”), acceptând că despre ele este, în fond, vorba în spectacol. Altele, dimpotrivă, au urât spectacolul tocmai pentru că li s-a pus o oglindă în față, ele aflându-se în relații complicate și abuzive, din care nu vor sau nu sunt încă pregătite să iasă. Până la urmă, după cum spune Shakespeare, teatrul exact asta trebuie să fie: „oglinda lumii” și să ne vorbească despre noi. De altfel, și premierele noastre de dinaintea „Femeii mării” au fost oglinzi fidele ale sufletului nostru. Radu Afrim a montat un spectacol de o sensibilitate rară, „Câine cu om, câine fără om”, făcând dintr-un puzzle de texte, o superbă și delicată „țesătură” a relației dintre oameni și câini, în timp ce Beatrice Rancea a pus în scenă „Jocul de-a măcelul”, un text în care Eugene Ionesco are, parcă, o premoniție a pandemiei. Și iată cum un text al teatrului absurdului a ajuns să devină un scenariu al realității zilelor noastre. Ce minte colosală a avut Ionesco dacă ceea ce pe vremea lui părea o aberație este ceea ce noi vedem acum la știri ca fiind realitatea noastră de zi cu zi! Dacă ne gândim și la „Rinocerii”, ne cuprinde frica. Populația Rusiei de azi, de exemplu, este efectul unei rinocerizări programate. Avem de-a face cu un popor întreg rinocerizat. Iată cum o piesă de Ionesco funcționează și ca o lecție de istorie. Dar, din păcate, omenirea nu își învață lecțiile de istorie, de aceea este condamnată să repete greșelile trecutului. Poate că dacă oamenii ar înțelege lecțiile venite pe cale culturală, dacă s-ar face educație prin cultură, de la vârste foarte mici, nu am mai ajunge să trăim tragedii de asemenea amploare. Pentru că un popor educat e greu, dacă nu chiar imposibil, de manipulat.
– Mereu vin mari personalități la Craiova: de curând a avut loc premiera unuia dintre cei mai mari regizori de teatru ai lumii, britanicul Declan Donellan.
– Noi mergem pe ideea că teatrul național românesc trebuie să fie teatrul național românesc, în context european. Iar Teatrul Național din Craiova are o anvergură internațională, trasată încă din anii 90. Uriașul regizor Declan Donellan și scenograful Nick Ormerod, de la faimoasa companie londoneză Cheek by Jowl au avut, la începutul lunii Mai, premiera spectacolului „Oedip Rege” după Sofocle. Noi mizăm foarte mult pe funcțiile de cercetare și dezvoltare ale teatrului. Așa că regizorii invitați fac mai întâi ateliere cu actorii. Și Declan Donellan a făcut tot un fel de atelier teatral, un antrenament și o „școală”, dacă vrei, foarte necesare actorilor, în special celor tineri. Au avut loc o serie de reprezentații între 6 și 12 mai. A fost un proiect care s-a desfășurat în cele două săli ale teatrului.
– Chiar începând de mâine, la Craiova are loc o autentică sărbătoare artistică, cu care iubitorii teatrului sunt răsfățați, din doi în doi ani. Este vorba despre faimosul Festival Shakespeare, care pune – nu doar Craiova, ci România întreagă, pe harta teatrală a lumii.
– Da. Ediția de anul acesta are loc între 19 și 29 mai. Și teatrul nostru are o premieră în festival: „Richard III” montat de Laszlo Bocsardi, avându-l pe Sorin Leoveanu în rolul titular.
– Ce nu trebuie să rateze spectatorii care vin în această perioadă la Craiova, ca la Mecca?
– În primul rând, deschiderea. Festivalul Shakespeare aduce la fiecare ediție nume foarte mari ale teatrului mondial. „Sufletele” festivalului, cei care gândesc evenimentul și care muncesc cel mai mult ca acesta să aibă loc sunt Vlad Drăgulescu, Emil Boroghină și Lari Ștefănescu. Festivalul se deschide cu o legendă a scenei internaționale, cu Robert Lepage și compania sa, Ex Machina, din Quebec, cu spectacolul „887”. Este un spectacol autobiografic, absolut fascinant. Lepage este un fenomen teatral. El face un tip de spectacol care pare plasat cu câteva decenii în viitor. Un spectacol de cercetare transpusă în imagini teatrale geniale, care are în spate o echipă colosală, pe care o vezi doar la aplauze. Și de-abia atunci, la final, realizezi ce muncă uriașă stă în spatele acelor edificii fără fisură, care sunt creațiile lui Lepage. Spectacolele lui te lasă, pur și simplu, fără suflare. Trebuie neapărat văzut acest spectacol! Și dacă deschidem apoteotic festivalul trebuie să-l și închidem la fel. Așa că în final vor veni actorii muzicieni ai celebrei trupe britanice „The Tiger Lillies”, care vor avea un spectacol-concert absolut extraordinar: „Tiger Lillies joacă Hamlet”, regia Martin Tulinius, spectacol prezentat de Compania Tiger Lillies și Teatrul Republique, din Copenhaga.
Între deschidere și închidere vor fi programate peste 100 de evenimente teatrale: spectacole de interior, spectacole de stradă, expoziții, lansări de carte, ateliere realizate de colegii noștri de la UNATC, expoziții de costum shakespearian, ateliere de teatrologie pentru studenți, vor fi spectacole susținute de elevi și de studenți pentru că, după cum spuneam, ne interesează foarte mult latura educativă a teatrului. Printre spectacolele-eveniment se numără „Othello” în regia unuia dintre cei mai mari regizori ai lumii, Oskaras Korsunovas, montat la Teatrul Municipal O.K. din Vilnius, „Pericle”, regia Kelly Hunter, spectacol prezentat de The Flute Theater Royal Shakespeare Company din Stratford-upon-Avon, locul nașterii lui Shakespeare, și multe altele. Una peste alta, va fi o sărbătoare a teatrului avându-l ca patron spiritual pe cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor, William Shakespeare. Așa că așteptăm publicul să vină în număr cât mai mare la Craiova.