Becul reportofonului pâlpâie și prin fereastra casei bucureștene se strecoară foșnetele unei ploi matinale de vară. Între noi, o fotografie alb negru își desfășoară pixelii pe ecranul de laptop: un elev de liceu în uniformă, visător, naiv și curios, sedus de noua lui jucărie, un aparat de fotografiat. Îl cheamă Răzvan Voiculescu și încă nu știe că, peste câteva decenii, fotografiile lui, surprinse în sate îndepărtate și cătune rupte de civilizație, vor trasa portretul subiectiv al României profunde. Călătorie într-o fotografie, cu un fotograf născut la București, emigrat în Suedia, care a studiat în Danemarca, a trăit la Paris, dar s-a întors în țara natală, pentru a-i dedica tot harul lui fotografic.
„Nu-mi place să fiu fotografiat”
– Câteva portrete de studio, o fotografie de la 17 ani și, în rest, greu să găsim pe undeva o fotografie cu tine. De unde sărăcia asta de imagini, Răzvan? Nu-ți place să fii fotografiat?
– Cred că intru și eu în marea masă a oamenilor care se feresc de aparat, care se simt vânați de un obiect despre care nu știu ce va surprinde din ei. În fața camerei, cei mai mulți se simt dezveliți, cu apărările luate. Ca și ei, mă simt ușor bulversat. Cred că de asta aleg să stau la distanță. Dar faptul că nici mie nu-mi place să fiu fotografiat mă face și să am o empatie specială. Cea mai mare parte a muncii mele de fotograf e pregătirea, sunt minutele în care îi ajut pe cei pe care îi fotografiez să se acomodeze cu acest obiect care ne separă.
– Aveai teama asta de cameră de mic?
– Nu, erau prea puține aparate pe vremea aia ca să ajung să-mi fie frică. Și mai era și scump să cumperi un film și să-l developezi. Mai curând eram fascinat. De altfel, prima mea tentativă de a fotografia a venit destul de devreme. Aveam 12 ani și mi-am dorit să-mi surprind cățelul în aer, cu urechile în vânt, exact în clipa în care sare peste un obstacol. Am făcut câteva cadre la rând, cu aparatul părinților mei și cu ajutorul fratelui meu, care avea grijă să îndemne câinele să sară. Am reușit să obțin cadrul, iar apoi, până pe la 17 ani, nu m-a mai interesat nimic din ce ține de fotografie.
– Adică, exact până la vârsta pe care o ai în instantaneul pe care l-ai ales pentru interviu. Unde e făcut?
– Undeva, într-o clasă a Liceului German din București, unde eram elev. Era prima dată când mă bucuram cu adevărat să am un aparat foto în mână. Era al tatălui meu: o copie RDG-istă fidelă a unui model de aparat RFG-ist, cu filme alb negru Azo Mureș. Aveam în școală laborator foto, unde învățasem să fac tot procesul developării. La vârsta aia, nu-mi doream să devin fotograf. Pur și simplu, dându-mi seama că atmosfera din Liceul German era fabuloasă, știind că mai e doar un an până la absolvire și văzând că ne risipim, că cei mai mulți colegi ai mei pleacă definitiv din țară, am simțit că vreau să prind momentele alea în imagini, până nu e prea târziu.
„Am fost crescut de mic în ideea plecării”
– Ce emoții îl mișcau pe băiatul din fotografie?
– Nerăbdarea de a pleca din țară. Visam cu toții să schiem în Alpi, să bem Coca Cola și să conducem un Volkswagen. Era un vis colectiv, o efervescență care ne cuprinsese pe toți. Sentimentul ăsta, că timpul trece, că zilele noastre împreună sunt numărate. Excitația pe care o aveam când apăsam declanșatorul aparatului foto. Apoi, curiozitatea de a ajunge cât mai repede în camera cu bec roșu, ca să developez. Sau bucuria cu care mă întorceam la ceilalți, cu bucățile de carton imprimate, să le arăt cum i-am surprins. Cel mai mult îmi lipsește așteptarea aceea a rezultatului, fiindcă întâi trebuia să termini cele 36 de cadre, și asta putea să-ți ia și o săptămână, așteptare care ascundea în ea și trepidația, convingerea că ai prins ceva bun, dar și teama că vei fi dezamăgit. Azi, nu mai știm să așteptăm și asta se simte în foarte multe laturi ale vieții noastre. Declinul fotografiei clasice aici a intervenit, în clipa în care fotografia a încetat să mai coste. Când faci mii de poze, știind sigur că una sigur se nimerește bună, spațiul creativ se diminuează sever, iar spațiul întâmplării crește. Sunt foarte nostalgic, dar când o să termin seria albumelor la care lucrez, o să scot de la praf aparatul meu Mamyia, pe format mediu, și o să fac, doar pentru mine, fotografie pe film.
– Parcursul tău profesional se întinde pe mai multe meridiane. Tu cum ai plecat de fapt din țară?
– Familia mea a avut de suferit de pe urma comunismului, mama și tata au făcut chiar și un pic de pușcărie politică, au fost săltați la demonstrația studenților pro-rege, din 1947. Nici genealogia nu ne-a „ajutat”. Străbunicul meu, tatăl bunicii mele, a fost cunoscutul general Ioan Dragalina, un erou adevărat, rănit pe câmpul de luptă și decorat post-mortem chiar de Regele Ferdinand. Asta nu avea cum să dea bine în ochii comuniștilor! Tata și-ar fi dorit să părăsească România, a făcut vreo 15 cereri în 20 de ani, dar nu l-au lăsat niciodată să plece. Și el și mama erau ingineri. Tata chiar proiectase niște sisteme pentru care obținuse brevet de inovator. Dar de fiecare dată când era invitat la târguri internaționale să-și prezinte inovația, plecau oamenii Securității în locul lui. Asta i-a întărâtat și mai tare și i-a făcut pe ai mei să mă crească de mic în ideea plecării. Știam că trebuie să plec, mi se inoculase dorința asta. Și am și reușit, în 1981, imediat după liceu, ajutat de niște prieteni de familie, care au depus o garanție ca să mă poată scoate din țară. M-am stabilit în Suedia și, la patru ani distanță, am reușit să-l aduc și pe tata la mine. Studiile mi le-am făcut în Arte Vizuale, în Danemarca. Iar după o vreme, m-am mutat la Paris, unde aveam o altă ramură a familiei, care fugise din anii ‘60. La Paris, am locuit într-o cameră de bonă de 7 mp, cu toaleta pe culoar, dar au fost niște ani în care am învățat multe. Îmi bubuia mintea de creativitate, simțeam că pot, în sfârșit, face orice.
„Aici îmi simt pământul și rădăcinile”
– Ai locuit în Suedia, ai studiat în Danemarca și apoi ai străbătut Franța în lung și-n lat. Și totuși, după revoluție ai hotărât să te întorci. Ce te-a adus înapoi?
– Aș putea răspunde la întrebarea asta pe ocolite. Acum mulți ani, când lucram la un album de-al meu dedicat Sibiului, am întâlnit acolo un italian lutier, care avea un mic atelier în inima orașului vechi. M-a fascinat din prima, am intrat și i-am spus că aș vrea să-l fotografiez printre viorile pe care le avea în reparație. Și, evident, l-am întrebat de ce a lăsat splendida Italie pentru un oraș transilvan. Ce mi-a spus atunci e propriul meu răspuns, doar că el l-a formulat cu mult mai bine. „Singurul criteriu pe care îl am e să fie cât mai departe de civilizație. Când un loc devine insuportabil de modern, nu mai simt pulsul pământului, nu mai simt pulsul meu interior”. În cazul meu, click-ul s-a făcut când încă eram în străinătate, obținusem cetățenia și reveneam tot mai des în România. Cunoșteam Franța cum mulți francezi n-o cunosc, o străbătusem și o fotografiasem în fel și chip. Și totuși, când ajungeam acasă, simțeam pentru locurile noastre o atracție imposibil de explicat. Aici îmi simt pământul, îmi simt rădăcinile și mă doare îngrozitor să văd cum atâtea colțuri din țara asta, de care mă leagă întâmplările trecutului, sunt pur și simplu călcate în picioare de o civilizație prost înțeleasă, fără niciun respect față de natură și față de tradiții.
– Ăsta e și motivul pentru care ai dedicat atâtea albume foto României?
– Am dedicat timp mai ales acelei Românii cu care vibrez interior, mi-am dorit să pun obiectivul pe oameni simpli, pe sate în paragină, pe meserii pe cale de dispariție, în colțuri uitate de lume, în care oamenii, deși o duc foarte greu și se luptă cu multe neajunsuri, au o rânduire a vieții și o înțelepciune absolut admirabile, din care am vrut să mă hrănesc și eu. Am plecat în căutarea rostului, un cuvânt pe care îl iubesc, în căutarea unei simplități frumoase care mă ajută să mă descopăr pe mine. Dar ceea ce fac de aproape 30 de ani e și un soi de datorie morală, o menire pe care o simt, de a lăsa ceva în urma mea. Peste 50 de ani, toate albumele astea ar putea reprezenta o mică reflexie a istoriei noastre. Cu amendamentul că am fotografiat mereu subiectiv.
„Sunt un mare nostalgic. Motocicleta a fost salvarea mea”
– Ești mereu pe drum, cel mai adesea cu un alt prieten vechi: motocicleta.
– Drumul a fost mereu o fugă de mine. Sunt un mare nostalgic și, când nu călătoresc, mă adâncesc prea mult în gânduri. Playlist-ul meu muzical e plin de Leonard Cohen și de Bob Dylan, care numai de bucurie n-au cântat. Motocicleta a fost salvarea mea, m-a ajutat să descopăr locuri fabuloase din țara asta, cărări puțin umblate, cât mai departe de civilizație. Dacă n-aș fi fost pe drum mereu, n-aș fi putut face nimic. Drumul îmi dă timp de reflecție. Sunt doar eu și motocicleta. Ritmul drumului imprimă un ritm și gândurilor, care se așază altfel. Iar ochiul și inima sunt libere să caute cadrul dorit.
– Cum mai privești azi România, după atâția ani în care ai fotografiat-o? Mai e țăranul român la fel?
– Nu, nu mai e la fel, e foarte dezorientat și foarte bulversat. Trăiește azi o perioadă de tranziție pe care aș asemăna-o cu ceea ce trăiau vesticii în anii ‘50, ‘60, atunci când au trecut de la coasă și furcă la industrializarea masivă. Tristețea cea mai mare nu e că țăranii români n-o duc bine, ci că nu știu să o ducă mai bine. După 50 de ani în care li s-au luat pământurile și și-au pierdut interesul de a munci, că totul era la stat, acum le-au recuperat, dar nu știu ce să facă cu ele. Suntem printre ultimii în Europa de Est, când vine vorba de organizarea pe ferme. Și asta vine și din neîncrederea de a pune pământul la comun cu alții și din setea și orgoliul de a avea, în sfârșit, pământul tău. La toate astea, aș adăuga lipsa severă de educație, care își spune și ea cuvântul. Mă doare să văd lucrurile astea. În fond, totul se rezumă la faptul că nu suntem un popor gospodar. E suficient să pleci din Olanda spre România, trecând numai prin zona rurală, ca să vezi diferența, să vezi pe rând cum arată curtea unui om din Olanda, din Germania, din Belgia. N-o spun cu bucurie, dar diferența între olandezi și unguri e mai mică decât cea dintre unguri și români.
„Cu cât cunoști mai mult, cu atât știi mai puțin”
– Hai să ne întoarcem puțin la adolescență și la pasiunea pe care abia o descopereai. Ce căutai la vârsta aia în fotografie?
– La 17 ani, nu căutam nimic, nu era decât un elan pionieresc, bucuria de a avea o jucărie rară, care mă fascina, și de a împărtăși rezultatul cu ceilalți. Cred că nici acum nu caut nimic, dar în cu totul alt sens, după ce ani de zile am crezut că știu exact ce caut. E un alt fel de a spune că, cu cât cunoști mai mult, cu atât știi mai puțin. Cu cât am reușit să ating mai multe subiecte, să intru mai în profunzimea lor, cu atât mă simt mai departe de fotografia care mă reprezintă, pe care simt că s-ar putea să nu o fac niciodată, care rămâne mereu ca un fum, imposibil de prins.
– Ca un soi de Graal?
– M-a frământat mereu gândul ăsta: cum te împaci cu ideea morții? Cum faci pace cu tine? Cu ce ai trăit? Pentru mine, a reuși să fac fotografia aia ar însemna că sunt în sfârșit pregătit ca într-o zi să dispar. Aș fi pregătit, și atunci orice altă fotografie ar fi de prisos. Așa cum văd eu lucrurile, fotografia e doar un drum, un proces interior. E o pregătire pentru poarta pe care toți trebuie să o trecem într-o zi. Fără tremur, fără să ne târâm, cu demnitate și în totală sinceritate cu cine suntem.
– Îmblânzește fotografia teama în fața Necunoscutului?
– Doar în măsura în care o folosești ca pe-o unealtă cu care poți surprinde sau presimți ceva din firele acelea misterioase care te leagă de divin. Regret să constat la mulți oameni pe care îi cunosc, foarte inteligenți altminteri, că refuză să accepte ideea acestei divinități și a credinței în viața lor. Nu vorbești cu un habotnic care merge săptămânal la biserică. Dar ceea ce contează e să ai deschiderea, să lași lucrurile să se întâmple, să te miște, să-și pună o amprentă asupra ta. Cât timp trăiești fără deschidere, nu ți se poate întâmpla nimic bun.
– E ăsta și secretul pentru a fi un bun fotograf?
– Da, să vezi cadrele fără să ai aparatul în mână, să ai deschidere și să ai atenție. Curiozitatea asta permanentă de a înțelege lucrurile te salvează în primul rând ca ființă umană. Aparatul e doar o unealtă cu care exersezi. Eu n-am căutat să fotografiez, am căutat să înțeleg. Viața. Moartea. Și, mai ales, faptul că omul nu e născut să fie fericit. Există doar momente de fericire, poate de câteva ori în viață, când ne bubuie capul și inima de o anumită intensitate.
– Ai reușit să surprinzi vreunul în fotografie?
– Am o fotografie de la Mont Saint-Michel, de pe țărmul Atlanticului. S-a făcut aproape singură, la trecerea dintre stări. În fracțiunea de secundă în care am reușit să mă debarasez de prea multa bucurie (care e ca un drog, nu te lasă să vezi), când am reușit să fiu gol, să dau la o parte tot ce e afectiv, am căpătat o luciditate anume și am făcut click. Sunt rare momentele astea, au fost câteva în toată viața mea. Dar când reușesc să le surprind, trăiesc o bucurie intensă, aproape ca un orgasm.
„Un portret bun înseamnă să știi să intri în sufletul omului fără să-i ceri nimic”
– Ce faci când îți iese o fotografie bună?
– Mai întâi, pentru o vreme, mă bucur numai eu. Am o formă de egoism. Mă bucur eu pentru ea și pentru ce am trăit. Apoi, dacă nu o postez pe rețele, o trimit câtorva oameni, puțini, care știu că o apreciază așa cum ar trebui.
– O vreme, ai fost considerat fotograful scriitorilor. Mulți au călcat pragul studioului tău. Când fotografiezi oameni, ce urmărești?
– Un portret bun înseamnă să știi să intri în sufletul omului fără să-i ceri nimic. Trebuie să știi ce să faci indirect cu el, ca el să-ți arate o fărâmă din cine e el cu adevărat. Cum faci asta? Când e cel din fața ta cu adevărat autentic? Ani în șir am căutat să înțeleg. Și nu inteligența mi-a dat răspunsul, ci o întâmplare. Răspunsul este trecerea dintre stări. Exact ca o cutie de viteze manuală, unde nu poți trece dintr-o viteză în alta decât prin punctul mort. Acolo, în punctul mort, la trecerea dintre stări, când se debarasează de una și nu apucă încă să îmbrace o alta, omul e sută la sută deschis. E vorba de clipite, în care ochii celui din fața ta te lasă să vezi puțin mai în adânc. Tocmai de aia consider că pregătirea unei ședințe foto e mai importantă decât fotografiatul însuși. Când am făcut primul album de portrete, m-a inspirat foarte tare un fotograf american care fotografiase foarte multe celebrități și care povestea că, pentru el, marea dificultate a fost să le convingă să se lase pe mâna lui. Asta a însemnat că cea mai mare parte a bugetului dedicat albumului a fost să plătească un PR foarte bun, ca să le invite la mese de talia lor, unde să discute și să le convingă. Așa se face că cele 115 portrete din album l-au costat o mică avere. Era la începutul anilor ‘90, povestea lui m-a și amuzat, m-a și inspirat. Așa s-a născut albumul Inner Light, cu personaje celebre din România. Doar că eu mai mult de o apă și de-un suc nu-mi amintesc să le fi dat. (râde)
– Spui că la 17 ani nu știai nici ce vrei, nici ce cauți. Și totuși, adolescența e o vârstă care-și conține deja multe răspunsuri.
– Nu știu ce știam, dar mereu m-am întrebat ce am pierdut de-atunci în viața mea. Și cred că răspunsul e simplu: am pierdut fabuloasa naivitate. Naivitatea lipsei de experiență și bucuria că țin în mână o unealtă pe care nu o cunosc, cu care pot face ce-mi trece prin cap, îmi dădeau o libertate pe care acum nu o mai am. În fiecare an, mai pierd puțin din ea, odată cu consecvența mea de a face lucrurile bine. După atâția ani de fotografie, în care am fost extrem de sever cu mine, în care am fost primul meu critic și mi-am impus cu încăpățânare să fac cât mai puține fotografii, pe care să le gândesc cât mai elaborat, îmi lipsește parcă lejeritatea cu care în adolescență făceam click doar pe baza unei stări de bine.
– Mă uit la fotografia pe care ai ales-o: e fotograful fotografiat. Te ascunzi în spatele aparatului foto sau te dezvălui, Răzvan?
– Aș vrea să cred că nu mă ascund, că fotografiile pe care le fac sunt viziunea mea, sunt ceea ce văd și cred eu despre lumea aceasta. Cred că sunt un act de adevăr, de asta și refuz să fac intervenții pe ele. Și cred că ele vorbesc destul de bine despre contemplativul care sunt. Fotografia e pentru mine o contemplare. E un cumul de judecată, de gândire, de emoție, de nostalgie, de amintire, care mi se așază toate ca un recipient fierbinte pe piept. Respir adânc, apăs butonul aparatului și dintr-odată se liniștește totul, undele se reașază în mine și văd. Contemplarea mă lasă să văd.