GEOGRAFIE SENTIMENTALĂ
„Văd și acum fuioarele de fum ieșind din hornuri”
– În interviul publicat la noi în revistă în urmă cu două luni, ai început un fir de poveste, care așteaptă să fie dus mai departe. Ești maramureșean de pe Valea Vișeului, un loc care ne aprinde imaginația cu frumusețea lui nordică și cu rânduielile străvechi ale vieții. Cum era copilăria ta, în Noiembrie?
– Era colorat și cu miros de proaspăt, deja iarna se putea simți în nări, în soarele cu dinți al dimineților, în bruma care acoperă frunzele roșiatice, cu miros de gutui și dovleac copt, cu nucile strânse în coșuri de nuiele și pregătite de băgat în beci, lângă mere. Văd și acum fuioarele de fum ieșind din hornurile caselor, aud sobele duduind și împrăștiind căldură, simt pereții reci încălzindu-se după multă vreme, în timp ce bunica lucrează la colțuni și pulovere noi, să țină departe frigul care e deja la ușă și doar se va înteți. În Noiembrie, se spuneau povești și se citeau cărți bune. Pe drumul spre școală, dimineața, înghețau primele ochiuri de apă și se formau primele lunecușuri. Îmi amintesc un amestec de stări și senzații, de regret pentru vara trecută, cu căldura și jocurile ei, dar bucurie pentru apropierea Crăciunului și a Anului Nou. Cea mai bună mâncare în Noiembrie erau tăiețeii cu lapte și merele la cuptor.
– Mai ții minte cum era ulița copilăriei tale? Cum erau oamenii, jocurile, vremurile?
– Telefonul tău mă găsește chiar aici, pe Valea Vinului, unde voi petrece câteva zile de vacanță. E o uliță de pământ bătătorit. În mare parte, a rămas neschimbată, doar oamenii sunt alții. Unele case s-au dărâmat, au apărut altele. Copiii cu care am crescut au plecat, dar au apărut alți copii. Eram vreo 15-20 de copii din generația mea, cu totul, pe Valea Vinului. Mergeam la o școală aflată în capătul Văii, la câțiva kilometri de granița cu Ucraina, peste munte. Aveam un învățător, domnul Cucuruz, care făcea naveta din oraș să ne educe pe noi, care eram aproape un trib de sălbatici. Clădirea școlii mai există și acum, dar e o ruină. Trec uneori pe lângă ea și mă uit la clasele cu geamuri sparte, la acoperișul prăbușit, la buruienile care cresc din zidărie și îmi amintesc nu întâmplări de atunci, ci o stare, o senzație de bine și libertate, o curte în care ne strângeam să jucăm rațele și vânătorii, țară-țară-vrem-ostași sau oină. Îmi amintesc de o cămăruță cu o sobă care afuma și în care ne înghesuiam toți, din toată școala, pentru că în timpul iernii era singura încălzită. De poveștile de groază cu Omul negru și Fata pădurii, pe care ni le zicea colegul nostru Gavrilă, în pauze, și care îmi provocau coșmaruri săptămâni întregi. De drumul până la școală, de câțiva kilometri, pe uliță, prin iernile friguroase, când ne strângeam de la case și mergeam în pâlcuri, cu săniile după noi, bulgărindu-ne, ajungând uzi și bezmetici de o formă de fericire pe care nu o mai pot recupera. De toamnele în care ieșeam din clasă și fugeam direct în pădure, unde scrijeleam rășină de pe molizi și o mestecam ca pe cea mai bună gumă de mestecat care exista. Cei mai mulți dintre colegii mei de atunci au plecat, au împânzit lumea, Germania, Italia, Spania. Unii au ales să rămână acolo. Alții s-au întors, au făcut copii și acum copiii lor bat aceleași ulițe ca și noi, dar chiar dacă ulița e aceeași, lumea e alta și lumea în care am trăit noi e tot mai greu de explicat, de crezut. E, cum ziceam, o senzație, un gust care îți rămâne în gură, o briză de toamnă care aduce cu ea mirosuri din veri de mult uitate și o răceală care te înfioară.
„Când ajung acasă, merg în pădure doar pentru a asculta freamătul frunzelor”
– Trăiești, de la o vreme, în București. Oare toamna nordului e altfel decât aceea a sudului, a întinderilor nesfârșite din Bărăgan? Unde te simți mai puternic, acasă în Maramureș sau în București?
– Sunt diferite, dar fiecare are frumusețea și intensitatea ei. Acasă e și în București, aici sunt copiii, pisicile, prietenii din perioada aceasta a vieții. În Maramureș sunt părinții și fratele, cu familia lui, și prietenii din copilărie. Toamnele din Maramureș sunt aspre, umede, reci, îți șfichiuiesc obrajii cu lapoviță și te călesc. Toamnele din București sunt mai blânde, mai calde, culoarea ruginie a frunzelor se păstrează mai mult, intemperiile, mai suportabile. Dar lipsesc munții și dealurile, pădurile și mirosurile. Maramureșul, toamna, miroase a brad și a ierburi uscate, Bucureștiul miroase a praf și a ciment ud. Îmi lipsește liniștea locurilor, în București totul e zgomot, când ajung acasă merg în pădure doar pentru a auzi freamătul frunzelor. Și puterea pe care ți-o dau spațiile e diferită. Bucureștiul îți cere energie și vitalitate, îmi dă idei și putere de muncă, ca un hamster pe o rotiță ce se învârte-ncontinuu. În Maramureș, însă, am mai mult o chemare spre tihnă și meditație, înspre un soi de nemișcare, care însă conține un dram de profunzime pe care altfel nu-l poți accesa. Uneori le combin, gândesc ca în Maramureș, dar lucrez ca în București. Și atunci sunt cel mai puternic.
„Frigul nordului conservă o dimensiune spirituală, imuabilă”
– În ciuda prea multelor înnoiri petrecute în el, Maramureșul nu și-a pierdut magnetismul. Mirajul lui a depășit de mult hotarele țării. Există vreo explicație?
– Senzația mea este că acolo timpul curge altfel. Că totul are o logică și o ordine pe care marile orașe nu le au. Că există o tihnă benefică, nu una asociată cu leneveala și trândăvia, ci cu liniștea interioară și calmul. Am simțit mereu că spațiul ăsta e cumva conectat la o altfel de istorie și curgere, în care lucrurile mărunte nu contează și nici lucrurile mari nu prea contează, în care lucrurile se schimbă, dar esențele se păstrează. Un soi de criogenizare, în care frigul nordului conservă o dimensiune spirituală, autentică, profundă, imuabilă. Formele nu se păstrează, nu, formele sunt făcute de oameni și oamenii se adaptează la contextul social și istoric, dar dincolo de forme, sau sub ele, există o „pânză freatică”, cu încărcătură simbolică și emoțională, care transcende percepția temporală și la care, ori de câte ori vin aici, mă pot reconecta. Oamenii sunt niște furnici care construiesc mușuroaie pe care vânturile și ploile le șterg de pe dealuri, apoi vin altele și altele, și toate se vor șterge la vremea lor, dar energia locului rămâne aceeași.
– Toamna aduce tristețe și nostalgii. Vorbim cu ciudă de ele, deși sufletul are nevoie și de umbre, ca să recunoască lumina. Tu cum te ai cu melancolia?
– Melancolia este una dintre stările mele firești. Este un spațiu mintal care îndeamnă la meditație și observație, care uneori calmează și așează lucrurile, care poate să fie creativ, dar poate fi și distructiv, atunci când granița fină dintre melancolie și depresie este depășită. Am un poem despre melancolie și o parte din el sună așa: „Melancolia e o substanță a neființei/ Melancolia e lichidul care unge rotițele neputinței/ Melancolia nu își dorește nimic/ Nu există în sine/ E ceva creat de glandele noastre/ Endocrine”. Melancolia e, totodată, legată de memorie și de trecutul nostru, de senzațiile din alte lumi pierdute, care ne revizitează uneori. Melancolia îndeamnă la nemișcare, la refugiul în memorie, la ruminație, și pe cât de intense sunt senzațiile care o însoțesc, pe atât poate fi de înșelătoare și, uneori, ne poate face să ratăm tocmai prezentul.
– Crezi că nordul își pune pecetea pe firea oamenilor, pe felul lor de a fi? Sunt mai apropiați de natură, mai liberi, mai aproape de înțelesurile simple ale vieții?
– O influență există, nu poate fi negată, dar fiecare o procesează diferit, în funcție de personalitate, educație, cultură, mediu social. Libertatea mai mare vine și cu încercări mai mari și responsabilitate mai mare. Să nu uităm că generațiile tinere de maramureșeni au început să migreze înspre străinătate sau măcar înspre orașe mai mari, pentru a-și asigura un nivel de trai mai ridicat. Conexiunea cu natura există, cu siguranță, dar nu va prima niciodată în fața bunăstării și a siguranței. Copil fiind, am fost cu un autocar de maramureșeni într-o excursie în Franța. Organizatorii, după ce ne-au aranjat vizite la muzee, ne-au luat bilete la teatru, operă sau parcuri de distracții, s-au gândit că ar fi fost frumos să organizeze într-o zi și o drumeție în niște munți. Ne-au spus că drumeția era opțională, cine nu dorea să o facă, putea să aștepte la autocar. Ei bine, toți copiii au rămas la autocar, nimeni nu voia să bată muntele doar de dragul muntelui. Când ne-au întrebat de ce am luat decizia aceea, le-am răspuns că noi toți eram crescuți între munți, trăiam permanent lângă ei. Nu merseserăm în Franța pentru a umbla tot pe munte. Organizatorii s-au amuzat și ne-au dus, până la urmă, la o piscină. Acolo nu a mai fost nimeni care să refuze. Prin urmare, sunt convins că orice copil din Maramureș are mai multe șanse de supraviețuire în natură decât are un copil de la oraș, pentru că o cunoaște mai bine și există o tradiție, însă asta nu înseamnă și că asta visează să facă mereu și își dorește să rămână acolo.
„Locul în care ai crescut va influența întotdeauna povestea pe care o spui”
– Literatura pe care o scrii e influențată de nord? Există o stare de spirit pe care ai moștenit-o de acolo?
– Fără îndoială, da. Literatura mea e influențată de poveștile nordului, iar starea de spirit care traversează tot ce scriu, indiferent dacă e poezie, proză sau literatură pentru copii, este o stare pe care am deprins-o în copilărie. Nu cred că aș fi putut deveni niciodată scriitor fără influența spațiului în care am crescut. Poveștile pe care le-am auzit, melancolia profundă a locurilor, tragismul unor personaje, mai mult decât cărțile pe care le-am citit și instrucția căreia m-am dedicat, m-au făcut scriitor. Proza mea este un amestec între real și fantastic, pentru că așa era lumea pe care am perceput-o în copilărie. Am extras poezie din spațiile geografice în care am trăit în primii ani ai copilăriei pe care am încercat să le transfer în cuvinte. Vedeam o frumusețe pe care voiam s-o transmit mai departe, s-o pot împărtăși. Frumusețea nu e întotdeauna bucurie, poate fi și melancolie și tristețe, poate fi o undă care tulbură țesătura realității. Am perceput-o distinct, întotdeauna, dar a trebuit să învăț cum să o captez și să transmit din ea o miime.
Melancolia mea, de care am vorbit mai devreme, e de acolo. Personajele mele sunt deseori de acolo, felul în care gândesc, felul în care acționează, chiar dacă lucrurile acestea nu sunt explicite. Și în „Arșița”, și în „Dispariția” și în „În urmă nu mai e nimic”, personajele mele sunt construite având în minte fragmente din niște persoane reale, pe care le-am cunoscut în copilărie sau mai târziu. Poveștile pe care aleg să le spun vin din zona aceea. Și, de multe ori, nici nu este ceva conștient, premeditat, e pur și simplu un imbold, un impuls mai puternic decât altele. Cunosc lumea aceea și oamenii aceia în profunzime și pot vorbi despre ei, iar în scris e deosebit de important să reușești să creezi efectul acela de verosimilitate, de autenticitate, să însuflețești povestea și personajul, iar lucrul acesta e mai complicat de făcut, fără o experiență directă a lumii, oricât de logic și rațional am construi totul. Poveștile sunt create din resursele de experiență și de emoție pe care fiecare autor le are deja înmagazinate. Locul în care ai crescut va influența întotdeauna povestea pe care o spui și felul în care vezi lumea.
„Nu aș putea exista fără scris”
– În lumea așa de agitată și schimbătoare în care trăim, poveștile scrise par să nu mai aibă trecerea de altădată. Numărul cititorilor de carte e în scădere. Te mai simți motivat, ca scriitor? Mai afli împlinire în ce faci?
– E ca și cum ați întreba un pește dacă e mulțumit că trăiește în apă. Poate că nu e mulțumit, dar nu poate trăi în altă parte. Pentru mine, scrisul nu e un hobby, o activitate la care să pot, într-o zi, renunța. Poate că e arogant și patetic, dar face parte din fibra mea interioară, nu aș putea exista fără scris. Nu aș ști ce să fac, n-aș mai avea niciun rost. Modul meu de a trăi lumea e acela de a o povesti. Scrisul este un răspuns direct la spiritul vremurilor, nu poate fi disociat de context. Scriitorul e un observator aflat în mijlocul unor evenimente. Sigur, câmpul său de percepție este limitat, dar lasă o mărturie din interior, care, coroborată în timp cu alte mărturii, poate reda sensuri, motivații și conflicte pe care un observator neimplicat, care privește totul dintr-un turn, nu le poate bănui. Și mai e rolul imediat de „povestaș”, de om care spune ceva despre noi toți, prin intermediul unei narațiuni și care, într-un caz ideal, poate lărgi perspective, poate nuanța, poate schimba minți, stârni dezbateri și problematiza lucruri pe care mulți nu le văd sau le văd diferit. Și asta nu se întâmplă doar în literatură, se întâmplă și în cinematografie, în artele vizuale, în toate zonele artistice în care autorul vine cu o viziune profundă și critică și are nu doar scopul de a produce un obiect estetic, ci și de a indica elefantul din cameră.
„Visez la o întoarcere în Maramureș”
– Dacă ar fi să-ți iei de la capăt viața, unde ai vrea să trăiești? De fapt, la ce năzuiești? Cum visezi la viitor?
– Visez la o întoarcere în Maramureș, am planuri mari pentru casa mea de pe Valea Vinului. Să pun bazele unui centru cultural, care să sprijine creația, dar totodată să folosească energia acelui spațiu și să îl pună în valoare. Un centru cultural în care să existe rezidențe, tabere de scriere, conferințe, lecturi, un spațiu artistic efervescent, deschis creatorilor tineri, dar nu numai. Să aducă Maramureșul, prin artă, în fața lumii. Maramureșul e turistic, da, dar e și cultural, și e unic și din perspectiva aceasta, e acolo un filon care de abia așteaptă să fie săpat, prelucrat și transformat în artă. Locul acela mă cheamă, în fiecare an mă simt tot mai înstrăinat și mai „chemat” înapoi. Nu aș pierde nimic, aș avea doar de câștigat, cu ajutorul internetului pot redacta, scrie, preda de oriunde. Există însă un impediment major, nu sunt un om bogat, nu am o cultură economică și nici abilități pentru a strânge banii necesari unui asemenea proiect. Deocamdată, am doar idei, expertiză teoretică și putere de muncă. Am însă încredere că voi găsi o soluție și pentru fonduri. Zgârii gheața și sper ca la un moment dat să se spargă.