Orașul pensionarilor
– Am ajuns la ultimul episod al poveştilor din Micul Paris, iar personajul care trage cortina este cântărețul de mare glorie, Petre Alexandru, născut în același oraș cu tine: Râmnicu Vâlcea. Și mai există o coincidență: este și el absolvent de Filologie, căruia pasiunea pentru muzică nu i-a dat pace până când nu a îmbrăţişat-o deplin, şi aici semănându-ţi leit. Te simţi legat într-un mod special de Petre Alexandru?
– Mă bucur că încheiem poveștile noastre cu un vâlcean de-al meu. Evident, Râmnicul de atunci nu are nicio legătură cu cel de azi. Era un oraş mic, dar destul de cochet. Încă din perioada interbelică a fost numit, nu foarte ispititor, „oraşul pensionarilor”. Și azi păstrează aceeaşi poreclă, dar totul are o explicaţie. Dacă erai un om realizat, avocat, chirurg, arhitect, după vârsta pensionării, îţi permiteai să cumperi o mică moşie. Și unde era locul perfect pentru această retragere la ţară? Cât mai aproape de băile termale: Călimăneşti, Olăneşti, Govora au fost zone extrem de tentante pentru un pensionar cu ceva avere. Mergeai la băi oricând, aerul era curat, de munte, trăiai la casă, aveai o grădină cu de toate, un mic conac şi un orăşel în care să te plimbi, să poţi ieşi la o cafea cu coniac. Acesta era şi Râmnicu Vâlcea anului 1898, când se năştea Petre Alexandru: un oraş al oamenilor trecuţi de şaizeci de ani, ieşiţi la promenadă, cu joben înalt pe cap, baston ornat cu fildeş sau argint, la braţ cu doamnele lor îmbrăcate în haine de blană şi pe mâini cu mănuşi de mătase. Printre ei se afla și avocatul Ioan Alexandru, tatăl lui Petre. Om cu şcoală, deschis la minte, a observat talentul băiatului şi, în 1912, îl înscrie la faimoasa Școală Cornetti din Craiova, care se deschisese cu un an înainte. Am mai pomenit această şcoală, când am vorbit de regina romanţei, Mia Braia. Destin, coincidenţă, numiţi-o cum vreţi, dar aceşti doi oameni se vor intersecta în câteva locuri, de-a lungul tinereţii lor, fără să se cunoască, până când pasiunile comune îi vor aduce împreună. Această şcoală de muzică din Craiova este primul astfel de loc. Petre Alexandru o termină în 1916 (în 1918 va intra Mia, la şcoala Cornetti) la clasa profesorului Savel Horceag, dar nu oricum, ci ca şef de promoţie. Rezultatele şcolare stau argument în faţa tatălui, care se învoieşte să-l lase la Bucureşti, pentru ca băiatul să-şi continue studiile muzicale. Oricât de bună îţi era familia, oricâte ore particulare le ofereai copiilor, studii academice, mai ales dacă erai din sudul țării, numai în capitală se puteau face. Doar că personajul nostru de azi nu seamănă deloc cu altele: ajuns la Bucureşti, nu se înscrie la Conservator. Preferă lecţiile particulare, cu tenorii Dumitru-Mihăilescu Toscani şi Leo Kalmuschi, pe modelul lui Zavaidoc. Un lucru ciudat, totuşi, să pleci la Bucureşti pentru studii, ca şef de promoţie, dar să nu mergi la şcoală deloc, deloc. Chiar nu există niciun document că Petre Alexandru măcar s-ar fi înscris la Conservator şi e de neînţeles comportamentul său, de a-şi minţi tatăl, om care nu-i refuzase nimic până atunci.
Mrejele Micului Paris
– Poate fi o explicaţie în faptul că Micul Paris era capabil să amețească un adolescent, să-l rătăcească în aburii lui boemi?
– Te ademenea, asta e sigur, dar dacă erai cu picioarele pe pământ, rezistai tentaţiilor. Căci pe Mia Braia, viitoarea lui soție, Micul Paris nu a ameţit-o deloc, ea a fost la şcoală şi s-a angajat în paralel, ca să câştige bani. Dar Petre Alexandru era altfel, era el însuşi un boem, un tip visător și misterios. Și ca să continuăm cu misterul, iată că îl găsim înscris, totuşi, la o şcoală în capitală: „Şcoala naţională de arte frumoase”. Se pare că pictura făcea parte din pasiunile şi talentele lui. Un semestru, atât a durat. Nu ştim cât de bun a fost, nu am găsit nici măcar o pânză pictată de el, dar ceva, ceva, a existat, fiindcă a fost luat ucenic la un pictor de biserici. Or, nu oricine era primit în acel mediu, trebuia să ai mână foarte bună, ca să ajungi, cum se spune, „zugrav de subțire”. De ce a rezistat numai şase luni? Putem doar specula. Bunăoară, posturile creştineşti erau foarte grele şi ţinute cu stricteţe, trebuia să fii extrem de motivat şi de pios ca să le rezişti. De asemenea, pictorii de biserici erau foarte duri, impuneau un regim de lucru crâncen, mofturile nu-şi aveau locul. În plus, un alt lucru e cert: era de neimaginat să ai aspiraţii de a urca pe scena restaurantului noaptea, iar ziua să urci pe ziduri și să pictezi. Trebuia să alegi. Poate că aceste lucruri pot fi luate drept argumente pentru abandonul şcolii de artă.
– A și cântat, în perioada școlii de artă?
– Bizareria continuă în viaţa lui Petre Alexandru: nu numai că nu a cântat, dar s-a şi întors în sânul familiei. În 1918, în mod surprinzător, după doar un an de capitală, e înapoi la Râmnicu Vâlcea. Urmează doisprezece ani în care dispare complet! Doisprezece ani stă în casa părintească, fără să se știe nimic despre el. S-o fi îmbolnăvit? O fi făcut vreo trăsnaie mai mare, o fi intrat în depresie, stând, pur şi simplu, lungit în pat, fumând şi gândindu-se cum a făcut Zavaidoc să ajungă atât de mare? Nu ştim. Cert este că Petre Alexandru dispare timp de doisprezece ani, tocmai când era mai tânăr şi mai frumos.
Tenor într-un cor din Craiova
– L-a avut Petre Alexandru idol pe Zavaidoc?
– Eu sunt sigur de asta. Nici nu se putea altfel, suntem în perioada în care Zavaidoc era un colos în Micul Paris. Iar la Petre Alexandru se simte influenţa, chiar şi în modul de interpretare, fiindcă vâlceanul avea uneori tendinţa de a cânta operistic, precum marele Zavaidoc. Doar că timpurile erau deja altele, publicul se schimbase, se râdea dacă mai cântai astfel sau graseiai franţuzeşte. Era altă modă, cea a cântecului românesc, a cântecului naţional: una pe care Petre o va îmbrăţişa cu mare succes. Cu cel mai mare succes! Suntem în vara lui 1929. Treizeci de ani are deja Petre Alexandru, când aude că se caută voci pentru vodevilul „Cinel, cinel”, care urma să fie prezentat pe scena Teatrului Naţional din Craiova, şi se hotărăşte să-şi încerce norocul. Este primul pas către muzică pe care-l face în doisprezece ani. A sedus atât cu vocea, cât şi cu zâmbetul, iar după câteva reprezentaţii, primește unul dintre rolurile principale din respectivul vodevil. Acesta este debutul scenic al unui artist care avea să marcheze generaţii întregi. Reuşita trebuie să-i fi crescut și stima de sine, și stima publică, fiindcă imediat e angajat tenor în „Corul Armonia” din Craiova, primul loc de muncă din viaţa lui. Și oare cine îşi încheia contractul, în 1928, cu acest cor? Mia Braia! Este pentru a doua oară când drumurile lor trec tangenţial unul pe lângă celălalt. Cred că ar ieşi un film tare frumos, cu povestea „neîntâlnirilor” acestor artişti, până la marea lor întâlnire. Revenind, Petre Alexandru se instalează în Craiova, pentru următorii şase ani. Cântă muzică de largă accesibilitate, cultă.
„Ce frumoasă este viața, când te prinde dimineața”…
– Vorbim despre o perioadă în care doi cântăreți, precum Cristian Vasile sau Moscopol, erau deja zei în Micul Paris. Când a mai avut timp Petre Alexandru să se „ia la trântă” cu ei?
– În 1935. Acesta este anul în care Petre Alexandru vine în Micul Paris și debutează la radio în martie. Eu cred că de aceea a şi venit, fiind invitat să cânte la radio, o oportunitate ce însemna o perfectă rampă de lansare. A doua zi a și fost contactat pentru înregistrări de Nathan Mischonzniki, de la Casa de discuri Cristal (viitoare Electrecord). Aşa a început o adevărată avalanşă de înregistrări, cântece care mai de care mai frumoase. „Căsuţa noastră”, „Morăriţa/ Ţac, Ţac, Ţac”, „Ce frumoasă este viaţa”, „Radu mamei, Radule”, hit-uri ce au fost înregistrate pentru prima dată de Petre Alexandru! Acest lucru are o importanţă extraordinară şi sunt motivul pentru care vorbim acum de acest artist. Și azi se mai cântă aceste melodii, la toate petrecerile, dar nimeni nu i le atribuie lui Petre. Nu înţeleg de ce e mai comod să scrii pe disc, sub melodia „Ionel, Ionelule”, „cântec popular”, decât să fii puţin curios şi să cercetezi cine a compus-o şi cine a cântat-o prima dată. Fiindcă Petre Alexandru a fost primul care a înregistrat „Ionel, Ionelule”, compusă de Claude Romano. Vorbesc de varianta iniţială, nu de cea schimbată în perioada comunistă. Un alt lucru incredibil: nici azi, soliştii nu verifică autenticitatea versurilor, nu au curiozitatea să vadă cum a compus, iniţial, Claude Romano, melodia asta superbă şi care-i erau cuvintele. Versurile „Să culegem albe floricele, să privim la lună şi la stele” sunt contrafăcute. Varianta originală este: „Eu să stau cu nasu-n floricele, iar tu cu ochii sus la stele”. Diferenţa este colosală, între o dragoste puerilă, faţă de o scenă de-a dreptul erotică, cum e aceea din melodia autentică, interbelică. Eu regret mult aceste „scăpări”, de aceea încerc cu toate puterile să le îndrept. Fiecăruia dintre artiştii Micului Paris avem să le mulţumim pentru ceva, iar lui Petre Alexandru, trebuie să îi fim recunoscători pentru faptul că ne-a lăsat nişte melodii nemuritoare, cele mai multe cântându-se, fără încetare, de atunci până azi.
Revenind la cariera lui Petre Alexandru, artistul a început să aibă imediat succes cu aceste melodii, restaurantele le cereau cu insistenţă, la radio se dădeau foarte des. Poate nu vindea precum Vasile sau Moscopol, dar se auzea mai des la radio, tocmai fiindcă el cultiva cântecul românesc, acelaşi despre care vorbeam la Dorel Livianu: melodii nemuritoare, compuse în epocă, în general de muzicieni evrei. Doar că Petre Alexandru a fost primul! Cu trupa lui Costică Tantin sau cu orchestra lui Gerd Villnow, înregistra la „Cristal” aceste melodii, dar şi tangouri sau alte cântece, unele cu aer cu totul nou, complicate, pe modelul muzical propus de animatorul american Walt Disney (potrivite pentru coloana sonoră a desenelor animate cu care americanii făceau exact atunci glorie în întreaga lume). Melodii precum „Pompieri”: „Să vină pompierii, inima să-mi stingă, să îmi stingă focul ei (…) Mi-a fript inima, mi-a fript guriţa, mi-a fript obrăjorii, plângând dragostea. Şi focul creşte, mă mistuieşte, nu se opreşte. Of, of, ce ştii tu ce-i dragostea?…” sau „Ţine caii, Niculae”. Cântecul acesta începe ca un fel de horă, „Ţine caii, Nae, ţine-i Niculae, ţine-i c-am trecut de casă. Ce-o să zică satul, mă află bărbatu’ şi de află el, mă lasă. De ce nu m-ai luat în căruţă odată, când eram nemăritată? Hei! Ţine caii, Nae, ţine-i Niculae, bată-i Dumnezei să-i bată….”, dar se încheie în ritm nebun de foxtrot. Zici că e petrecerea piticilor din Albă ca Zăpada la final, că tot suntem în era lui Disney.
Marea întâlnire
– Cum se face că în perioada aceasta de glorie muzicală a vieţii lui, când tocmai ce cucerise Micul Paris, îl găsim pe Petre Alexandru… student la Filologie?
– Cum am spus la început, viața lui e un continuu mister. În acel moment al carierei, eu cred că Petre Alexandru voia să înţeleagă mai bine textele pe care le cânta, proiectarea lor în realitatea vremii, să studieze acest lucru. Oricum, era un cititor pasionat, iar ceva teorie în acest domeniu se potrivea de minune. Iată-l, deci, student la Facultatea de Filologie Modernă a Universităţii Bucureşti. Aş numi acest moment a treia coincidenţă şi marea întâlnire: la un curs de poezie, Petre Alexandru o cunoaşte pe Mia Braia. Era în 1937. Aş da orice să pot trage cu urechea la primele lor conversaţii. Sigur au început cu pasiunea pentru literatură, care-i adusese în aceeaşi şcoală, dar cum o fi fost să constate că amândoi cântau, că drumurile li mai intersectaseră în alte şcoli, în alte instituţii, că veneau din aceeaşi parte a ţării, Oltenia? Poate chiar aceste amănunte să-i fi adus mai degrabă împreună, decât o dragoste pasională. Erau firi cu totul diferite: o năvalnică şi un blând, o revoluţionară şi un om cuminte, o ambiţioasă şi un boem. Cei doi au trăit împreună doi ani până la nuntă, ceea ce, evident, scandaliza societatea încă puristă a Micului Paris. Au fost căsătoriţi până în 1950, timp în care au rupt scenele Bucureștiului, aducând un suflu cu totul nou, prin cuplul muzical pe care-l formau. Succesul a fost nebun!
„Fred Astaire și Ginger Rogers ai noștri”
– Se spune că ar fi fost cel mai important cuplu muzical din perioada interbelică…
– Fără nicio îndoială! E adevărat că au fost şi primii. În acompaniamentul orchestrei lui Vasile Julea sau cea a lui Costică Tantin, erau nelipsiţi de la restaurantul Coşna, din Piaţa Buzeşti. Era pentru prima dată când se vindea pe scenă povestea a doi îndrăgostiţi – o reţetă sigură, care nu a încetat până azi să aibă succes. Imaginea familiei perfecte, a dragostei fără cusur, între oameni tineri, frumoşi şi perpetuu îndrăgostiţi. Chiar şi azi, când lumea spectacolului a devenit mai mult o afacere decât lacrimi şi suspine, tot ne emoţionăm când un cuplu îşi cântă dragostea pe scenă. Atunci, însă, să vezi un astfel de show era ceva cu totul nou. Intra Petre Alexandru, cânta „Cer albastru”, minunatul tango, apoi apărea Mia Braia, cu „Habar n-ai tu”, după care interpretau împreună „La fereastra unde doarme o pisică” şi minunata „Să nu ne pierdem vremea supăraţi”. Pe urmă schimbau registrul. Petre cânta „Vino iar dumineca la horă”, un cântec românesc nou, dar care stârnea în public dorul după locurile de unde veniseră la oraş. La sfârşit, se ţineau de mână şi cântau „Căsuţa noastră”, se trăgea cortina şi publicul era în delir. Se mai şi armonizau minunat, voci studiate şi frumoase. Când cântau împreună, Petre era mereu galant şi o lăsa pe Mia în prim plan. Ce mai, aveau „un produs” unic, incomparabil cu nimic altceva în epocă. Fred Astaire şi Ginger Rogers ai noştri. Nu se dădeau ei pe patine, erau niţel mai scorţoşi, dar erau ai noştri. O poveste cântată împreună pe scenă, fie la Coşna, fie la Central, la Cinematograful Marna, în pauzele dintre filme, sau când interpretau în direct, peste filme mute. Cred că erau seri când fugeau de la o astfel de locaţie la alta, cu o micuţă orchestră de estradă după ei. Ca şi azi, cel mai greu era să fii muzicant de local, fiindcă trebuia să ştii totul, şi romanţa, şi foxtrotul, şi cântecul popular, şi ceva folcloric şi, evident, tangoul. Suntem în anii în care el deţinea supremaţia. Şi ce tangouri minunate cânta Petre Alexandru, precum „Te iubesc, Violetta” sau „Parcă ieri ne-am iubit”. Acesta din urmă este, în opinia mea, unul dintre cele mai frumoase tangouri imprimate vreodată în România. Suntem în vârful carierei acestui artist.
„Cântecele lui au fost limba de foc a frontului dar și razele de speranță”
– Ne-am putea imagina care era atmosfera în casa cuplului Petre Alexandru – Mia Braia?
– Cu siguranţă se cânta mult. Dacă tot a fost Crăciunul de curând, eu mi-i imaginez acasă, dând petreceri din acelea cu o masă mare în mijloc, iar cei doi le cântau invitaţilor cu vocile lor perfect armonizate. Luau pe rând locul la pian. Putem glumi şi să ne imaginăm că Petre îi cânta Miei „Unge, Leano, uşa bine”, ca s-o enerveze, fiindcă Mia se considera, indiscutabil, o doamnă de înaltă clasă. Cred că era și o casă naţionalistă, în care se interpretau melodii transilvane, cântece patriotice. Oamenii erau cultivaţi, ştiau ce spun, sigur, la o beţie se plângea şi se invoca naţionalismul. Mai mult Mia, decât Petre. Cred că de dragul muzicii şi al succesului, totul a mers bine, până au început să apară ştirile despre război. Deja în toamna lui 1939, Europa tremura, dar este foarte important de spus că Bucureştiul şi-a continuat loisir-ul până în octombrie 1940. Colecţionarii occidentali de muzică sunt de-a dreptul surprinşi să vadă cum la noi s-a înregistrat în plin război mondial, adică încă se imprima serios în vara lui 1940. Ba mai mult, muzica era în continuare cea cu iz interbelic, fără să se insereze încă o propagandă de război foarte agresivă. Abia din octombrie, când am devenit aliaţii Germaniei naziste, muzica a început şi la noi să capete aspecte psihotice, aşa cum se întâmplă în general în regimurile dictatoriale. Războiul este o boală care nu a făcut niciodată nimic bun, cu o singură excepţie colaterală: a adus o muzică în stare să vindece boala. Cântecele pe care le-a înregistrat Petre Alexandru în acel an au trecut războiul şi, o voi spune de câte ori am ocazia, alinarea adusă de ele soldaţilor a fost nemăsurată. I-a ajutat să-şi amintească de ceaiurile dansante, în cazul ofiţerilor, sau de chefurile de mahala, în cazul soldatului de rând. Traumele acestor oameni au fost îmblânzite de muzica artiştilor vremii. Tangoul „Să nu pleci fără mine” al lui Petre Alexandru a însemnat mult mai mult decât o melodie de dragoste. „Să nu pleci fără mine, te rog ia-mă cu tine. Te voi iubi neîncetat, aşa cum m-ai învăţat. Să nu pleci fără mine, că nu te pot uita. Zadarnic vreau să te şterg din gând şi din viaţa mea” – un tango care a înfruntat timpul şi a legat oamenii. În război, la conacul boieresc s-a plâns în hohote pe el, la fel cum s-a plâns în Scaune, cea mai săracă mahala a Micului Paris, pe melodia „Morăriţa”. Această melodie fără moarte era pe faţa doi a discului cu „Să nu pleci fără mine”. Faţa unu pentru bogaţi, faţa doi pentru săraci, iată unirea pe care reuşea să o genereze muzica în acele momente cumplite. Eu am convingerea că, tocmai fiindcă aceste cântece au alinat oamenii în faţa morţii, au devenit şlagăre nemuritoare. Au fost limba de foc a frontului, deznădejdea de zi cu zi, dar şi razele de speranţă. Al doilea război mondial a însemnat pentru mine, pe lângă groază, durere, lacrimi, sânge, drame, genocid, şi muzici sublime. Iar între ele, cele mai multe melodii compuse atunci şi care se cântă până astăzi sunt ale lui Petre Alexandru.
Instructor artistic la Medgidia
– Cum s-a produs ruptura lui Petre Alexandru de Mia Braia?
– Tentaţia ar fi să dăm vina pe stingerea dragostei, având în vedere că la nici nouă luni după despărţirea de Petre, Mia era deja căsătorită cu nepotul lui Lucian Blaga, Emanuel. E limpede că relaţia dintre cei doi (fie chiar şi una de admiraţie) era mai veche. Dar eu totuşi cred că principalul motiv al rupturii au fost ideile politice diferite. De fapt, lipsa de idei a lui Petre Alexandru, neimplicarea lui emoţională în politică. Se considera un bun român, pasionat de frumos, de muzică, de literatură, film, pictură. Nu vedea de ce trebuia să înjuri regimul permanent, să te agiţi, să ai opinii, când menirea ta era să cânţi. Deci, eu cred că Petre voia doar să cânte, iar Mia, cea năvalnică şi anticomunistă, nu a mai suportat pasivitatea lui. Luând toate acestea în considerare, îndrăznesc să afirm că Mia Braia s-a potrivit mai bine cu Emanuel Blaga. De Petre Alexandru o legau muzica şi pasiunea pentru lectură, dar numai din astea nu se face o casă.
– Care a fost soarta lui Petre Alexandru, sub noul regim comunist?
– Destul de ciudată „relaţia” lui Petre Alexandru cu noul regim. Pentru că a promovat cântecul românesc în perioada interbelică, artistul a fost cruţat de soarta altor colegi de breaslă. În primă fază, a fost angajat la orchestra de estradă a Armatei, ca solist vocal. Dispariţia lui de pe scenă, din viaţa publică e puţin bizară în aceste condiţii, dar are, totuşi, o explicaţie: pe el nu l-a „mâncat” regimul, ci l-au decimat bârfele şi invidia oamenilor din jur. Asta, cumulat cu problemele reale pe care le avea Mia Braia cu sistemul comunist. Petre Alexandru nu a fost declarat duşman de clasă, dar vreme de zece ani, majoritatea gurilor rele, care-i fuseseră aproape înainte de război, povesteau peste tot, cu poftă şi invidie, câţi bani câştigase el. Ce conta că banii erau din munca sa cinstită, din renume şi talent? Nu intrăm în amănunte, trimiterea mea permanentă pentru dovezi în acest sens este profesorul Stejărel Olaru şi cărţile dumnealui, de o temeinicie fără cusur. Pe scurt, Petre Alexandru a fost uşor, uşor, izolat, l-au îndepărtat de la radio, din 1958 nu s-a mai auzit deloc acolo. Din acel an, a fost numit instructor artistic la Medgidia, pe modelul umilinţei uzitate de regimul comunist. Douăzeci de ani a trăit acolo, la Medgidia, stingându-se la optzeci de ani. Făcea dansuri populare, vă imaginaţi? Poate singura rază de lumină în acest coşmar este că a existat un număr de tineri în anii ’60 care au avut ocazia să-i fie în preajmă. Câteva generaţii de puşti dintr-un orăşel precum Medgidia, care au avut şansa inimaginabilă să cunoască o mare stea a Micului Paris. Poate că alte staruri au fost mai strălucitoare în glorioasa perioadă interbelică, dar razele stelei lui Petre Alexandru sunt cele care au străpuns vremurile şi și-au păstrat strălucirea până azi. Cele mai multe melodii care au trecut examenul istoriei sunt ale lui, iar istoria ar trebui să înceapă să facă dreptate în acest sens!