La un an de la declanșarea „operațiunii speciale”, în contextul împotmolirii ei în Ucraina, Rusia a încercat să dea o lovitură de stat la alt vecin: Republica Moldova. O încercare previzibilă încă de la începutul invaziei, din 24 februarie 2022. Nu s-a produs atunci, pentru că Putin era sigur că dacă Ucraina ar fi fost ocupată, Moldova cădea „de la sine”. Ca și Ucraina, Basarabia are o numeroasă minoritate rusofonă și, în plus, are pe teritoriul ei transnistrean o „armată pacificatoare”, fosta Armată a XIV-a sovietică. Se știe că Rusia a agitat peste tot, în fostul URSS, minoritățile rusofone din noile state naționale, ale căror „drepturi” au devenit pretext pentru contestarea granițelor recunoscute internațional după destrămarea Uniunii Sovietice. Doar Țările Baltice au scăpat de planul de revenire la „russkii mir”, pentru că, după recâștigarea suveranității, au acționat hotărât, cu sprijinul Occidentului, în consolidarea independenței lor naționale. „Umbrela” NATO și admiterea în UE le-au asigurat o imunitate pe care Rusia postsovietică nu a îndrăznit (încă) să o încalce. Nu a fost și cazul Ucrainei și al Basarabiei (Republica Moldova), care nu fac parte nici din NATO, nici din UE, declarându-și doar neutralitatea. Înfrântă în „Războiul Rece”, Rusia nu a renunțat niciodată la speranța păstrării lor pe orbita intereselor sale, în vederea unei viitoare „înghițiri” a lor într-o „Federație” configurată după vechile granițe imperiale. Actualele elite politice ruse nu au putut renunța la viziunea care a stat la baza trecutului imperiu al țării lor, cea a dominației geostrategice a zonei, pentru a controla și limita influențele occidentale. Putin, noul „țar al tuturor rușilor”, nu a schițat nici un gest de amenințare, așteptând un moment propice ca Ucraina și Republica Moldova „să ceară de bună voie” reintegrarea în „marea familie a lumii ruse”. Dar așteptările nu s-au împlinit. Răzvrătirea ucrainenilor – prin celebrul „maidan” – și alegerea unui lider pro-occidental la conducerea țării l-au împins pe Putin la acțiunea directă de ocupare mai întâi a Crimeei (în 2014) și la declanșarea „Operațiunii speciale” din 2022. Republica Moldova, care și-a schimbat și ea, prin alegerea la conducere a Maiei Sandu și a partidului PAS, orientarea politică, trebuia să cadă „automat”, după ce trupele rusești ar fi ocupat Odesa și ar fi stabilit un culoar continuu cu Transnistria. Fosta armată a XIV-a s-ar fi reactivat imediat, ocupând (ca trupe „pacificatoare”) Chișinăul, în 24 de ore. Republica Moldova nu are o armată propriu-zisă și nici capacitatea de a-și alcătui rapid una. De aceea, ea nu a fost inclusă, de la început, în „Operațiunea specială”. Putin și oamenii săi considerând că presiunile economice (prin tăierea surselor de energie) și agitațiile „programate” ale partidelor pro ruse (Comuniștii, SOR, Socialiștii) sunt suficiente pentru a o fragiliza în vederea unei cedări pașnice. Rezistența ucrainenilor a ridicat însă o barieră în „marșul spre Dunăre” al armatelor rusești și, în cazul Moldovei, a obligat rămășițele Armatei a XIV-a și forțele transnistrene să rămână în așteptare, chiar dacă agitarea spiritelor de către pro-moscoviți a continuat. Eșecul planului putinist de cucerire rapidă a Ucrainei, împotmolirea armatelor sale în câmpiile acesteia, cu consecințe grave pentru popularitatea „țarului” în fața propriilor concetățeni (din ce în ce mai afectați de embargoul economic occidental) a dus la necesitatea „rezolvării” situației din Republica Moldova. Cu o Moldovă ocupată și o armată transnistreană reactivată, Rusia ar forța încercuirea Ucrainei și, implicit, căderea ei, înainte ca ajutorul occidental să devină și mai puternic. De aici, ideea loviturii de stat, a înlocuirii regimului de la Chișinău cu unul pro-moscovit, de tipul celui din Belarus. Simbolic, „lovitura” trebuia dată la un an de la declanșarea „Operațiunii speciale”, punând încă o dată occidentul în fața faptului împlinit. Dar cu ajutorul serviciilor ucrainene, prin dezvăluirile președintelui Zelenski, detaliile „planului” au fost demascate, iar Maia Sandu și guvernul său au luat toate măsurile necesare. În 19 februarie, la Chișinău, s-au adunat câteva mii de manifestanți (plătiți de oligarhii rusofili din Basarabia), dar manifestația nu s-a transformat într-un asalt asupra instituţiilor moldovene. Planul putinist a eșuat, ba și mai mult, a întărit hotărârea liderilor occidentali (adunaţi la München, într-o „conferinţă pentru securitate”) de a sprijini nu numai Ucraina, ci și Republica Moldova. Încercarea lui Putin de schimbare brutală a regimului unei țări recunoscute internațional ca independentă, Republica Moldova, va avea, în consecinţă, același efect ca și în cazul Ucrainei: îi va determina pe moldoveni să dobândească și mai ferm conștiința propriei statalități și a nevoii de susţinere europeană și românească. Și, poate, îi va „trezi” și pe guvernanții români, în susţinerea mai decisă a drumului „fraților” de peste Prut spre UE și spre o viitoare reunificare în sânul Europei.
No Comments Yet
Cele mai citite