Eveniment discografic
Lansarea albumului de debut al BluesCore, trioul format din muzicieni experimentați – Hanno Hofer, Raul Kusak și Liviu Pop, se conturează ca unul dintre cele mai interesante evenimente discografice ale primăverii. L-am invitat să ne povestească despre disc și despre turneul de lansare pe bateristul trupei, Liviu Pop, al cărui entuziasm de a se întoarce acasă din Statele Unite, unde s-a stabilit din 1989, se simte în efervescența fiecărui concert.
Ideea discului a venit în pandemie
– Sunteți apreciați de iubitorii români de jazz și blues pentru stilul original, condimentat cu lungi improvizații. Se potrivesc ele cu rigoarea unui disc?

– Ca trupă, am început prin a cânta piese clasice de blues, cărora le-am adăugat arome, culori personale, improvizații ce duceau în zone de jazz, funk, soul. Nu am căutat să rămânem în anumite delimitări stilistice, ca artist e bine să fii liber, să cânți ceea ce simți și te inspiră, iar explorările noastre instrumentale s-au dovedit a fi pe placul publicului. Treptat, am început să scriem piese originale, și astfel s-a născut acest prim disc, care este concentrat mai mult pe melodie, păstrând pentru concert plăcerea de a ne da frâu liber improvizațiilor. Albumul propune piese pe care apoi sperăm să le dezvoltăm live, dar nu vor suna niciodată la fel. Ideea discului a venit în timpul pandemiei, când am fost stopați din activitățile pe care le aveam și fiecare a propus câteva piese compuse personal. A început ca o corespondență online, ne-am trimis unul celuilalt piese, idei, iar în iunie 2021, am venit în România și am înregistrat albumul. De aici vine titlul discului, „Six 21”, luna a șasea a anului 2021 a însemnat momentul în care s-a întâmplat o oarece revenire, muzicienii au putut urca din nou pe scenă, ne-am reîntâlnit cu publicul. Asta a însemnat foarte mult pentru noi, dar cred că și pentru public, care și-a dat seama cât de mult i-a lipsit întâlnirea directă cu muzica, cu artele. Atunci am avut un turneu îndrăzneț prin România, iar titlul este dat în memoria plăcută a revenirii pe scenă.
„Pe Hanno l-am cunoscut la Vama Veche”
– În general, în lumea jazz-ului, formulele se schimbă foarte des. Voi, în ciuda distanței, sunteți de mai mulți ani un trio foarte sudat.

– Cu ani în urmă, am cântat o perioadă cu Raul Kusak, într-un duo de jazz, pură improvizație scenică, mai apoi am lansat un proiect solo de muzică electronică, cu care am cântat vreo lună de zile, în Vama Veche. Acolo l-am cunoscut pe Hanno, venea noaptea la concertele mele și, la un moment dat, am pornit acolo un trio de blues, cu el și cu Clay Windham, un american care acum nu mai este printre noi. La vreun an distanță, am înființat acest trio, cu Hanno și cu Raul, i-am găsit și un nume, în ideea că blues-ul este esența, punctul de pornire spre alte aventuri muzicale. Reacția publicului, care ne-a încurajat și ne-a dat încrederea, ne-a făcut să mergem mai departe. E o „afacere” foarte simplă, merge sau nu merge, te vrea publicul, îți face plăcere să cânți pentru el, continui. Ne-am potrivit atât stilistic, cât și ca personalitate, ne-am regăsit nu numai pe scenă, ci și în afara ei, pentru că eu cred că un muzician își aduce personalitatea de zi cu zi și pe scenă. Hanno vine cu umorul său specific, ce se regăsește și în muzică, Raul cu experiențele sale din diferite domenii, între care și muzica de teatru, eu cu experiențele adunate din colaborările numeroase cu artiști străini. Pe scenă, ne punem în valoare unul pe celălalt. Ne face plăcere să ne întâlnim, să mergem împreună în turnee, există și un respect reciproc. Fiecare are activitatea sa, cu alte trupe, proiecte, iar atunci când reușim să ne întâlnim, o dată, de două ori pe an, ne bucurăm și profităm la maxim de moment.
– În muzica voastră adie un parfum, o aromă foarte retro, pare că vine din alte timpuri… De altfel, e o „modă” răspândită în toate zonele artei.

– Textura aceasta sonoră este tributul nostru pentru muzica numită blues, pentru clasic. Încercăm să respectăm și să păstrăm și spiritul clasic, dar să explorăm și direcții contemporane. Bluesul este o muzică națională în Statele Unite, scena muzicală e bine sudată, și competiția se desfășoară la un nivel ridicat. Cred că am putea face față, muzical vorbind, cu BluesCore, dar discuția este alta. Noi suntem trei români. Eu spun că am avut șansa de a asimila, trăind acolo, un pic mai bine acest stil. Mi se pare dificil să putem captura cu exactitate nuanțele, texturile, așa cum o face unul care s-a născut în acea cultură. Este unul din motivele pentru care am ales o muzică instrumentală și am ales să nu fim puriști, dedicați unui singur gen, ci să căutăm o modalitate de exprimare originală. Bluesul are o aură de universalitate, poate fi simțit și de un român și de un argentinian, la fel ca un american. Dar de cântat, e altceva. Ar trebui măcar să trăiești o vreme acolo, să ajungi să înțelegi de unde vin toate aceste stări care formează bluesul, de ce se cântă într-un anumit fel, cu acea intonație, acel vers, nuanțe foarte fine, ce țin de acea autenticitate. Tehnologia te ajută să ajungi imediat la informație, dar, oricât de bun „burete” ai fi, oricât ai studia, asta nu te face și să înțelegi frământarea asta a bluesului, trebuie să trăiești emoția pe care o transmite.
„De peste 15 ani, mă întorc în România, alături de instrumentiști americani de blues”
– Aș vrea să aflu ce te motivează să străbați atâta drum, să vii din America, unde activezi în cadrul unei scene foarte bine consolidate, și să cânți în România. Care este plăcerea de a străbate România în turneu?

– A, ce mă bucur că mă întrebi asta! De peste 15 ani, mă întorc în România alături de instrumentiști americani de blues. Îmi place faptul că atât artiști de aici cât și publicul se simt inspirați de acești cântăreți. La un moment dat m-am gândit ce-ar fi să cânt în proiecte autohtone, românești, și așa am ajuns la BluesCore. Plăcerea mea este să descopăr în locurile în care cântăm (și am avut mai multe turnee prin locuri interesante), oameni care vin cu dorința de a asculta blues. În acest moment al dominației tehnologiei, ce se simte și în muzică, poți spune „Dar de ce să merg eu la concert, să bat drumul până acolo, să dau banii pe bilet, când pot să stau bine merci acasă și, cu un singur click, într-o secundă, să ascult ce muzică vreau eu din lumea asta?” Poți asculta toată muzica din lume, dar nimic nu se compară cu sentimentul de a fi într-o sală de concert, lângă muzicieni, să le simți respirația, transpirația, să fii alături de alți oameni ca tine. Este vorba de a împărtăși muzica alături de ceilalți. Când eram mai tineri și nu aveam internetul la dispoziție, atunci când puneam mâna pe un disc, era eveniment, ne strângeam mai mulți la unul din noi acasă și îl ascultam împreună, împărtășeam acea emoție. Ce plăcere aveam, ce însemna această audiție colectivă! Această bucurie se mai păstrează la concerte. Revenind la întrebarea ta, am descoperit acești oameni, prin toate locurile prin care am călătorit în România, cu BluesCore. Iată un exemplu: Brașovul. Prima oară am cântat acolo în mijlocul săptămânii, nu știa lumea de noi, au venit foarte puțini spectatori, unii spun că au fost 13, alții 30, nu știu exact. Dar, cu acei spectatori, a ieșit o seară magică! Au receptat într-un mod fantastic muzica noastră, iar noi ne-am simțit excepțional alături de ei. Au transmis mai departe prietenilor, amatorilor de muzică, și de atunci, când cântăm acolo, în acel club, avem o întâlnire specială, cu 200 de brașoveni. Avem o relație specială și cu Sibiul, cu Buzăul, acolo unde funcționează o „rețea” de amici, ce se activează atunci când în oraș se întâmplă un eveniment cultural special. Noi, în afara participării la festivaluri mai mari, cântăm în săli de 100-200 de oameni, și asta-i frumusețea, apropierea, intimitatea ce se creează între trupă și spectatori. După concert, rămânem să discutăm cu ei, poate și bem o bere împreună. Pentru mine, asta-i marea recompensă. De aceea, am și dedicat acest album fanilor noștri, un disc simplu, sincer, înregistrat și produs direct de noi.