Amânarea „rocadei premierilor”, sub pretextul haosului social provocat de greva generală a angajaţilor din învățământ, este – după mulţi analişti – extrem de convenabilă partidelor angrenate în „coaliţia stabilității” ce guvernează țara. Lui Marcel Ciolacu, susțin ei, preşedintele PSD și premierul desemnat al viitorului cabinet, îi convine mult mai mult postura de „critic al puterii din centrul ei”, deşi partidul său domină în toate domeniile deciziilor administrative. Pentru Nicolae Ciucă, premierul în funcţiune, situaţia este, de asemenea, mulţumitoare, pentru că o plecare de la şefia administraţiei i-ar șubrezi poziţia de lider al PNL-ului, făcând ca nemulţumirile surde din propriul partid (datorate subordonării acestuia față de dominaţia PSD-istă) riscă să dea, astfel, în clocot. La rândul lui, UDMR-ul, partenerul inconturnabil al tuturor partidelor româneşti aflate la guvernare, este satisfăcut pentru că, suspendându-se „negocierile” pentru rocadă, își păstrează toate demnitățile asumate la constituirea coaliţiei existente. Chiar și Palatul Cotroceni acceptă scenariul, ştiut fiind că preşedintele Iohannis, iniţiatorul acestei alianţe între partide opuse ideologic și programatic, are oarecare reticențe în nominalizarea unui PSD-ist în fruntea ultimului guvern al ultimului său mandat. Greva generală din învățământ le-a oferit, aşadar, tuturor, prilejul de menţinere a situației existente, motivul „oficial” fiind că nu se schimbă şefia administraţiei într-un moment de criză ce ameninţă destabilizarea țării. Impasul generat de imposibilitatea guvernanţilor de a satisface cerințele salariale ale greviştilor face, aşadar, ca „politica stabilității” să continue în același format. Guvernanţii ştiu prea bine că acceptând cererile (justificate) ale profesorilor intraţi în grevă, ar provoca un „efect domino”, alte categorii socio-profesionale (feroviarii, angajaţii din sistemul sanitar etc.) fiind tentate să urmeze și ele calea revendicărilor în forță. Răspunsul este, în consecinţă, inerţia, tergiversarea. Dar deși actorii puterii pot fi, pe moment, mulțumiți, „mulţumirea” lor este iluzorie, amânarea rezolvării problemelor – care s-a vădit o constantă a politicii guvernamentale din ultimii doi ani – neservind la nimic.
Cum s-a ajuns în această situaţie? Când a impus constituirea „alianţei stabilității”, președintele Iohannis a sperat că, probabil PNL-ul și PSD-ul își vor armoniza programele, reuşind o echilibrare între susţinerea liberei iniţiative antreprenoriale și cea a unei protecţii sociale eficiente. Crizele economico-sociale globale (provocate de epidemia SARS-CoV, de efectele în consumul de energie ale războiului din proximitate) au afectat, desigur, ajustarea acestor programe, impunând preventiv o anume austeritate în cheltuiala banului public, dar „ajustarea responsabilă” nu s-a produs. Deținând ministerele „de forță”, PSD-ul și-a impus eterna politică de satisfacere a intereselor clientelare, copleşind administraţia statului cu nenumărate angajări arbitrare ale susținătorilor săi. PNL-ul s-a prins, vrând-nevrând, în această „politică clientelară”, desăvârșind dezmățul bugetar într-un context în care „plăcinta” a devenit tot mai mică. PSD-ul a iniţiat și a generalizat sistemul favorizării (prin salarii, pensii „speciale”, cumul de salarii și pensii „la stat”) unor categorii profesionale cu rol major în organizarea statului, iar PNL-ul a consimţit la ele (din „nevoia de stabilitate”). Nici PSD-ul, nici PNL-ul, nu s-au gândit însă că o asemenea „orientare” duce, inevitabil, la epuizarea resurselor bugetare, la obligativitatea împrumuturilor (grevante) pentru stat, la necesitatea accesării condiţionate a fondurilor de restructurare și redresare economică, oferite (prin PNRR) de UE. Strânşi cu uşa nemulţumirilor populare și cu ochii la viitoarele alegeri, „guvernanţii stabilității” nu au făcut altceva decât să anunţe măsuri (pe care nu le-au aplicat) și „rezolvări” conjuncturale, de moment. Bătălia lor internă pentru porţii mai mari din bugetul statului, și aşa subţiat, a continuat, ea ducând la amânarea inerţială a rezolvării tranşante a oricărei probleme din gestiunea țării.
Suspendarea „rocadei” intră în această logică a tergiversării. Liderii partidelor „stabilității” își fac deja calculele electorale pentru 2024. Încearcă, altfel spus, să stabilească cine va plăti în fața electoratului nu numai pentru normala uzură a guvernării, ci și pentru împotmolirea statului în deficit bugetar, proiecte abandonate și sărăcia unui mare număr de cetățeni. Amânarea rotaţiei la şefia administraţiei îi poate mulţumi doar în măsura în care le permite să încerce satisfacerea, pe ultima sută de metri, a intereselor clientelelor lor de partid și găsirea, dintre ei, a unor „vinovaţi” pentru nereuşite. „Stabilitatea” și-a arătat, încă o dată, „valoarea”.