– Afișul idilic de 1 IUNIE, Ziua internațională a copilului, cu prunci bucălați care țin în brațe un iepuraș, nu se mai potrivește cu realitatea. Copilul standard al zilei de azi ține în mâini o tabletă. Odată cu avansul tehnologiei, pruncii au cam dispărut de pe străzi și din curtea bunicilor. De mici, sunt ținuți mai degrabă prin case, iar timpul lor liber a început să fie gestionat de părinți. Cum arată azi libertatea unui copil? Se mai potrivește copilăria cu paradisul descris în cărțile de povești? În paginile care urmează vă propunem o scurtă trecere în revistă a situației –
Cu telefonul în cărucior
Un studiu Bitdefender, publicat în 2017, arăta că, la doar cinci ani, copiii ajunseseră să-și petreacă în medie cel puțin trei ore pe calculator, zilnic, iar în adolescență, stăteau și câte cinci ore cu ochii pironiți în telefon sau tabletă. Iar asta se întâmpla în epoca pre-Covid. După debutul pandemiei, situația s-a înrăutățit. Nici măcar părinții care încercaseră până atunci să le asigure celor mici o viață cât mai echilibrată, departe de tehnologie, nu au mai avut ce să facă. Și au capitulat. Se spune că durează cam o lună pentru ca un obicei să ne intre în sânge. Pandemia a durat ani, iar situația a devenit mult mai gravă decât era înainte. Astăzi, cei mai mulți dintre părinți se resemnează. Deși pare incredibil, unii nici măcar nu realizează cât de mult rău le face copiilor calculatorul: „Lasă-l să stea la ecran, că altfel riscă să fie marginalizat. Astea sunt vremurile, trebuie să ținem pasul cu ele!”. E adevărat. Copiii mai trebuie să stea și pe ecran. Dar cu măsură. Și într-un mod atent controlat. Unii dintre părinții care au realizat, de pildă, că TikTok, aplicația care face de câțiva ani încoace furori printre copii, nu aduce nimic constructiv în viața lor, ba mai mult, le setează creierul, astfel încât devin incapabili să se mai concentreze mai mult de câteva minute pe un singur subiect, au tăiat în carne vie, eliminând-o complet din telefoanele lor. Dar cei mai mulți n-au făcut-o. La fel cum cei mai mulți au atât de multă nevoie de puțin timp liber la finalul programului obositor de muncă, încât sunt bucuroși că pruncii lor au la îndemână tableta, cel mai bun substitut de părinți. Imaginea clasică a sfârșitului de săptămână modern petrecut în familie este aceasta: mama și tata stau la Netflix, în timp ce copilul se joacă de zor la calculator. Astfel, în casă e pace și toată lumea e mulțumită. Dar este bine pentru copil? Cu siguranță, nu. Copiii care-și petrec majoritatea timpului liber pe diferite dispozitive nu duc o viață armonioasă. Nu fac suficientă mișcare. Nu socializează decât într-o manieră denaturată. Adică, deviată de la modul natural de-a socializa – personal, în direct. Ei nu învață să deslușească mimica și limbajul corporal al celuilalt. Devin mult mai puțin empatici, mai puțin veseli, mai fără vlagă. Bujorii din obrăjori și strălucirea din ochi sunt înlocuite de o paloare bolnăvicioasă și de priviri goale. Se cocoșează și acuză dureri mari de spate. Le vine greu să comunice, să se manifeste în lume. Mulți ajung să sufere de anxietate socială. E limpede că ecranele le fac rău. O știe toată lumea și o confirmă și știința. Dar autoritățile și părinții continuă să doarmă, invocând fel de fel de motive și mințindu-se singuri că nu-i așa grav. Însă, din fericire, există și excepții. Părinți care înoată temerari împotriva curentului și caută soluții alternative.
Mersul în parc – cât și cum?
Una dintre cele mai la îndemână soluții la care apelează părinții copiilor cu vârste mai mici e să-i ducă în parc. E o soluție perfectă, mai ales pentru cei care stau la bloc. Copilul ia astfel aer, face mișcare, se distrează și interacționează cu ceilalți pitici. Dacă părinții frecventează consecvent parcul, copiii pot ajunge să se împrietenească mai bine. Astfel, chiar dacă nu mai umblă liberi pe străzi, tot vor avea niște prieteni, alții decât cei de la școală. Cei mici au în parc șansa să intre în grupuri pestrițe, cu copii din familii mai mult sau mai puțin răsărite, cu temperamente și maniere complet diferite. Astfel, copilul înțelege tot felul de lucruri pe care nu le poate învăța din altă parte. De pildă, de la școală, unde elevii rămân de regulă, cel puțin în primii ani, doar alături de cei care sunt din aceeași clasă sau măcar de-o vârstă cu ei. În găștile formate în parc, se creează ierarhii interesante și diferite. Uneori în baza vârstei, alteori strict în baza personalității cuiva care să zicem că, deși e mai mic, ajunge să fie recunoscut ca lider al grupului. În parc, copiii se pot zbengui, se pot cățăra în copaci, îmbunătățindu-și reflexele și devenind mai agili, se pot certa și împăca, învățând cam care sunt limitele la care trebuie să se oprească pentru a nu-i supăra pe ceilalți și cum se face un compromis. Dar nu toți copiii au șansa să învețe aceste lucruri în parc. Uneori, parcul nu e potrivit pentru asta. E prea mic, nu prea vine nimeni etc. Alteori, e însă vina părinților. Pentru că există unele condiții pentru ca cei mici să poată profita cu adevărat de experiența în parc. Una dintre ele este să fie duși acolo cât mai des. Mulți își plimbă câinele cel puțin câte o jumătate de oră pe zi. Cu copilul trebuie să avem și mai multă răbdare și consecvență, când îl ducem în parc. O a doua condiție e ca cel mic să nu fie cocoloșit. Crizele de personalitate, atât de frecvente la copiii mici, de doi-patru ani, trebuie întâmpinate cu fermitate. Dacă cedăm la șantajul emoțional, el nu se va opri niciodată. O a treia condiție e curajul de a-i lăsa să interacționeze liber cu ceilalți. Veghem de pe margine, mereu atenți și mereu disponibili, dar fără să intervenim, decât când e strict necesar. Ideal e ca, dacă apar certuri între copii, să și le regleze singuri, pentru că altfel nu învață nimic din această experiență, decât că „te spun lui mama” și se rezolvă. Iar dacă odrasla se împiedică, se julește, nu-i nicio dramă și nici nu trebuie să tratăm lucrurile ca atare. Pentru că dacă o facem noi, o va face și el. Iar o a patra condiție ține de propria noastră motivație. Dacă mergem în parc nu pentru copil, ci pentru a socializa noi înșine și a ne adânci în discuții cu alte mămici, în vreme ce poate copilul e mort de sete, iar noi suntem prea adâncite în discuție ca măcar să observăm, atunci poate mai bine rămânem acasă. Ignorându-l când suntem într-un mediu străin îl afectăm mult mai tare. Și tocmai aceasta poate fi cea mai mare capcană a ieșitului în parc cu copilul: să folosim parcul pentru noi, nu pentru el.
Supraveghere, dar nu sufocare
Dacă unii părinți mai că-și ignoră întru totul copiii, alții le dedică în schimb enorm de mult timp și atenție. Sunt părinți care încearcă pe cât posibil să își petreacă alături de odraslele lor fiecare minuțel când nu sunt la serviciu. Vin acasă și pregătesc o masă frumoasă în familie. Își întreabă copiii ce au făcut la grădiniță sau la școală. Îi interesează orice aspect, orice detaliu. După masă, se joacă cu ei. Sau mama calcă, în timp ce copilul modelează singur o plastelină. Dar stau împreună, nu în camere separate. Iar copilul nu e lăsat la televizor sau cu vreo tabletă în mână. Apoi urmează poate o lecție. Făcută tot împreună. Seara, părintele îi citește copilului o poveste. Familia are, de asemenea, parte de multe ieșiri. În parcuri tematice, la zoo, în excurii. Dar familia rămâne mereu împreună. Chiar și la petrecerile la care sunt invitați, copiii sunt mereu însoțiți de părinți. Ba mai mult, părinții sunt atât de legați de copii, încât parcă nici nu le-ar da drumul la grădiniță. Ba, unii, nici la școală nu-și lasă copiii, preferând să-i educe ei înșiși, fără a lua în calcul că îi lipsesc de obișnuința atât de importantă cu ceilalți, cu mediul social. Părinții se gândesc – și aici au dreptate – că anii aceștia trec repede. Și vor să profite la maximum de ei. În general, atunci când e păstrată justa măsură, copiii nu au decât de câștigat de pe urma timpului și atenției pe care le primesc din partea părinților. Au parte de nenumărate momente de calitate petrecute alături de familie. Văd și învață o grămadă de lucruri interesante, de neuitat. Au un vocabular mai bogat. Înfloresc, își ating adevăratul potențial și devin fenomenal de echilibrați. Dar când părinții merg prea departe și nu-i lasă copilului suficient spațiu, cât să se dezvolte ca o entitate aparte, acesta riscă să aibă probleme. Devine, de exemplu, bolnăvicios de dependent de părinți. Sau se sălbăticește din punct de vedere social, nesimțindu-se în largul său cu alți copii sau cu persoane din afara familiei. Părinții care cad în această capcană o fac de regulă neintenționat. Iar atunci când conștientizează că au mers prea departe, se repliază rapid. Dar există și excepții. Părinți care țin copilul prea aproape de ei din pur egoism, pentru a-și satisface propriile orgolii (cum ar fi acela de a se putea lăuda altora cu modul neobișnuit în care îl educă), care rămân orbi sau indiferenți la urmările negative pe care asta le poate avea asupra copilului. Însă, din fericire, asemenea cazuri sunt rare.
Puțină plictiseală nu strică
Există părinți care abia au timp să răsufle. De fapt, probabil că așa se întâmpă cu cei mai mulți dintre ei. Iar cei care conștientizează că cel mic n-ar trebui să stea în afara școlii doar pe telefon sau la calculator, dar că nici nu le pot oferi ei înșiși toată atenția, apelează la o altă soluție. Făcând, în general, eforturi financiare uriașe, ei își dau copiii la tot felul de cursuri: desen, actorie, karate, balet, informatică… posibilitățile sunt, practic, nelimitate. La aceste ore se adaugă, de regulă, și meditațiile, pentru a se descurca mai bine la școală: ici o pregătire la mate, colo un pic de română. Eventual, și un pic de engleză, că-i prinde tare bine în viață. Copiii care cresc în asemenea familii ajung foarte bine educați, mai ales dacă și profesorii selectați de părinți sunt la înălțimea misiunii. Dar, între teme, meditații și fel de fel de cursuri suplimentare, nu prea mai au, de fapt, niciun timp liber. Există copii cărora acest tip de viață le priește. Le place. Altora, nu. Dar indiferent de situație, trecând peste nevoia de socializare, peste factorul joacă și relaxare, să nu uităm că și plictiseala e bună. Și statul degeaba. Pentru că ne ajută să ne cunoaștem mai bine și să ne dezvoltăm imaginația. Părinții care le transformă copiilor timpul liber într-o formă alternativă de educație sunt, uneori, mânați de propriile ambiții, care se răsfrâng negativ asupra copilului. Însă la fel de negativ se poate răsfrânge eliminarea completă a timpului liber, chiar și atunci când motivația e bună. Copiii unor astfel de părinți vor fi admirați pentru cunoștințele, aptitudinile și realizările lor. Dar mulți dintre ei nu vor apuca să se cunoască. Pentru că n-au timp. N-au timp nici să-i cunoască pe alții. Să stea la taclale. Să facă prostii. Să fie copii. Unii își pierd, din acest motiv, echilibrul. Și nu devin adulți fericiți, împliniți, oricât succes ar avea în carieră, ci oameni depresivi și nefericiți. De aceea, e bine ca părinții să păstreze justa măsură când e vorba de „activități”. Și să nu uite să le lase copiilor și niște timp liber, în adevăratul sens al cuvântului.
Dozatorul de libertate
O soluție la care apelează unii părinți pentru a gestiona timpul liber al copiilor – mai ales al acelor ceva mai mari – e să se amestece cât mai puțin. Să-i lase în pace. Nu ca să scape de ei, ci ca să descopere singuri ce îi interesează cu adevărat. Acești părinți oferă o libertate condiționată și atent monitorizată. Prima condiție e în general: „Fără ecrane!”. Drept care, copilul e liber, de exemplu, să cutreiere străzile. Să meargă la un prieten în vizită sau să cheme pe cineva acasă la el. Copilul își poate dori foarte mult să facă un sport: va fi lăsat să o ceară el însuși și, pentru a obține ce vrea, va trebui să promită seriozitate. Copilul s-ar putea îndrăgosti: va fi liber să-și trăiască iubirea. Dar tot așa, cu anumite condiții („La ora cutare te întorci acasă!”). Copilul va fi liber să participe la petreceri, să plece cu doi prieteni cu trenul, să meargă la vreun concert. Părinții care lasă însă frâul prea liber riscă să cadă într-o capcană: copilul o poate lua razna. Cu drogurile, cu absențele, cu anturajul dubios și așa mai departe. Pentru a nu se lovi de astfel de probleme, libertatea trebuie însoțită și de o foarte bună comunicare: copilul trebuie astfel crescut, încât să știe că are în părinte un sprijin, un aliat de nădejde. În aceste condiții, părintele va fi la curent cu ce se întâmplă în orice moment și va fi mai puțin probabil ca lucrurile să degenereze. În plus, părinții trebuie să observe orice dezechilibru care apare, de exemplu, la școală, și să ia pe dată contramăsuri, tăindu-i din aripile libertății până când revine pe calea cea bună.