– Străvechiul vers al poetului Alexandru Depărățeanu a devenit, azi, lozincă pentru mulți orășeni. Dacă în urmă cu 50 de ani, țăranii se mutau la oraș, acum e invers. Ce farmec ascunde viața departe de lumea dezlănțuită, am vrut să aflăm chiar de la câțiva redactori ai revistei „Formula AS”. Trăiesc la oraș, dar s-au mutat la țară, cu sufletul –
OTILIA ȚEPOSU
Satul de la margine de oraș

De câțiva ani, de când am renunțat la apartamentul de bloc pentru a cumpăra o casă la marginea orașului, locuința mea de vară, și de iarnă, și de toate anotimpurile, este aici, într-o curte umbrită de mulți pomi. Din locul acesta nu se văd blocuri, nu se aud tramvaie, forfota orașului este departe, și pentru că strada este închisă la un capăt, rareori trec mașini. E liniște, uneori, ca într-un sat pierdut printre dealuri, și chiar mă pot crede rătăcită pe-acolo, pe niște cărări. Dacă diminețile sunt pașnice, după amiezile, dar numai după ce se întorc de la școală, strada se umple de râsetele fetițelor care sar coarda și joacă șotronul, și ale băieților orgolioși, care mereu nu se pot înțelege unde să fixeze mingea pentru lovitura fatală de la 11 metri. Pare o ilustrată din alt veac, dar chiar așa este. Altfel, poate doar în zile de sărbătoare, strada se animă cu poveștile bătrânilor ieșiți pe la porți, ca să vadă și să audă noutăți.

Aici, la marginea orașului, ca-ntr-o provincie stelară, pot visa mult mai ușor la centrul galactic al lumii. Seara, liniștea tot mai mare pune stăpânire pe locul acesta, și puțin înainte de miezul fiecărei nopți, se aude undeva, departe, un tren trecând uneori mai încet, alteori în mai mare viteză. Acela e momentul în care încep mai ușor visele. Acelea care nasc dorul de ducă, dar și unele care mă întorc în timp, pentru a judeca cu mintea de acum întâmplări petrecute cu ani înainte. În locul acesta care m-a adoptat și în care trăiesc, am adunat câte puțin din tihna și împăcarea pe care le-am găsit prin alte părți. O casă e musai să fie înfiripată, întocmită pe armonie, ca să poată fi, la o adică, atunci când ți-e greu, un cuib în care să te adăpostești de cele rele. Casa mea de acum e o sumă de amintiri. Am strâns de peste tot detalii, ca-ntr-un mozaic, în care caut echilibrul, dreapta măsură între munci și zile, sărbători de iarnă și vacanțe de vară, făcând pace cu locul, cu oamenii, cu mine însămi. Perdelele de la casa de acum seamănă cu cele din casa copilăriei, mișcate nu atât de vânt, cât mai ales de căldura amintirilor din copilărie. Galeria de trandafiri care păzește stratul cu margarete este ca arcul cu flori cățărat pe poarta de lemn a bunii; cireșul tânăr, puțin roditor, pentru că l-am sădit doar de vreo trei ani, pare la fel de încăpățânat ca unul pe care-l despuiam pe vremuri de roade, cu toți verișorii mei. Părul din mijlocul curții îmi amintește de altul, care l-a pedepsit odată pe tata, venit nervos acasă de la serviciu, lăsând să-i cadă în cap o pară, cât să-i treacă supărarea și dintr-o dată să ne binedispună pe toți. Iarba fragedă care crește sub socul de lângă gard e rudă cu aceea care mărginea poteca dinspre pădurea copilăriei. Tot mai mult îmi dau seama că pot locui în vară, ca într-o casă de vacanță, pe care o mobilez după cum amintirile vin rând pe rând, la roata visării.
Într-o vară de demult, m-au dus părinții pentru două săptămâni într-un cătun din Țara Lăpușului, ca să-mi revin, să mă refac după o boală grea a copilăriei. Am stat la niște bătrâni, badea Alexandru și lelea Cristina, pe care-i știam pentru că ne aduceau săptămânal lapte, smântână, brânză. Nu pot uita nicicum tihna din casa lor, așezată într-o livadă, pe vârful unui deal, viața simplă pe care-o trăiau, având ca repere sigure, răsăritul și apusul soarelui. Nu pot uita răcoarea binefăcătoare pe care o simțeam când coboram dimineața din patul înalt, cu picioarele goale pe lutul bătut, care ținea loc de dușumea. Răcoarea aceea mi-am dorit-o ani de-a rândul, până s-o descopăr în curtea mea de-acum, pe cărarea pietruită care duce spre fântână.
Nu mi-e greu să recunosc: locuința mea de vară și de toate anotimpurile se împlinește cu amintirile pe care le port după mine. Și pentru că trenul acela trece noapte de noapte, dau drumul viselor, ca să-mi țină de cald în toate iernile care o să mai vină.
CĂTĂLIN MANOLE
Zile de vară în Bărăgan

Sunt parțial sudist și iubesc căldurile insuportabile ale Bărăganului! Da, zilele acelea de foc, fără pic de nor și cu un soare nemilos, sunt preferatele mele. Mă anesteziază, mă bagă într-o transă de nostalgie, mă aduc mai aproape de soarele amintirilor mele din copilărie. Granița dintre lumea aceasta și lumea în care sunt acum toți bunicii mei se subțiază și devine o sticlă subțire, prin care ne putem privi iarăși în ochi, pentru o clipă. Dar ca să te bucuri de așa ceva, trebuie să cunoști secretul „utilizării” zilelor de vară din Bărăgan. Ele au un ritual anume, nu le poți trăi oricum! În primul rând, trebuie să te trezești foarte devreme. La casa părinților mei, frumusețea dimineților de vară nu se compară cu nimic: toate vrăbiile, rândunelele, sticleții și mierlele se trezesc în zori, știind că este timpul activității maxime, înainte ca soarele să copleșească tot. Să îți iei o cană cu cafea și să mergi în grădină, este o desfătare – toate gâzele se agită, florile sunt bucuroase că încă e răcoare, roua strălucește peste tot. Dacă ai ceva treabă de făcut – de udat, de dat cu var, de săpat, de meșterit – acum e momentul să acționezi, cu toată lumea din ogradă!

La prânz, soarele deja arde foarte tare. Dar cu atât mai răcoros este în casă! Încet, încet, soarele Bărăganului pustiește ulițele și nu mai vezi țipenie de om, pomii rămân nemișcați în căldura ca un bloc de gelatină aurie, drumurile din câmp devin fierbinți și pământul lor se transformă în colb topit. Mă întind pe pat, în răcoarea camerei și stau așa, între somn și trezie, ascultând, ca prin vis, guguștiucul ascuns în mărul din fața casei. Întregul sat pare sub un glob de sticlă. Nu adie vântul niciun pic. În căldura groasă, aerul e o pastă încinsă. Pe drum trece o bicicletă și poți auzi cum îi scârțâie șaua în liniștea fierbinte a amiezii. Îmi amintesc de după-amiezele din casa bunicilor și de răcoarea pereților de chirpici, parcă simt și mirosul acela de pământ lipit, ce se usucă în căldura verii. Și nu mai știu dacă vocile copiilor care se aud pe uliță sunt reale, se aud acum, sau sunt un ecou al amintirilor. Pentru un moment, sunt iarăși copilul așezat sub vechiul nuc din curtea bunicilor și privesc de-aproape șirul nesfârșit de furnici, alergând prin crăpăturile pământului. Sunt din nou un mic Dumnezeu al furnicilor, când milos, aruncându-le firmituri de pâine, când neînțeles de crud, ridicând, fără motiv, munți de pietricele în fața lor, risipindu-le și rătăcindu-le.
După-amiezele de vară au ceva cehovian în sud – e prea cald să ieși afară, și-atunci ești obligat să îți faci de lucru cu nimicuri, devii melancolic sau nostalgic, scrii câteva rânduri într-un jurnal, citești câteva pagini dintr-o carte, adormi cu ea pe genunchi, te gândești să bei o cafea, dar te răzgândești, meditezi la perdeaua albă care flutură ușor, pentru că cineva a uitat o fereastră deschisă…
Abia spre seară se aude o căruță trecând pe drum. Apoi oamenii ies pe la porți sau în grădini. Păsările și gâzele își reîncep agitația. Dinspre câmp se rostogolesc valurile de parfum ale ierburilor sălbatice. Pământul e fierbinte, oriunde ai călca. Într-o baltă de lângă fântână se scaldă câteva vrăbii. Rândunelele le aduc puilor de sub streașină de mâncare. Dacă mai eram copil, acum veneam de la scăldat, cu sânul cămășii plin de cireșe furate de prin cine știe ce grădini. Și stăteam la poartă cu ceilalți copii de pe uliță, până noaptea târziu, când începeau poveștile despre stafii și pisici negre cu ochi roșii, care vorbesc cu voce de om. Aerul se răcorește. Încep greierii din iarbă să cânte și stelele apar pe cer limpezi, așa cum apare și glasul lor, pe rând. Scot o cană de lut aburită, cu căpșunică rece, și ascult cum o vecină, venită să ceară ceva împrumut, mă pune la curent cu tot ce s-a întâmplat în sat, de-a lungul unei zile fierbinți de vară… „și n-a putut, maică, să le scoață, stetea toati gâștili pă baltă…și s-a băgat după ieli băiatu, ce ierea să facă…eee, da să vezi Gherghina a lu Neculai ce-a pățit, ooof, prăpădita…”.
ANDRA OCNARU
Prințesa de la Bucșani

Bucșani, satul tatălui meu, era doar un alt nume pentru măica și tăicu’, bunicii mei. Acolo trăiau ei, acolo am ajuns și eu într-o vacanța de vară. Măica și tăicu’ erau croitorii cei mai căutați din zonă, aveau comenzi cu duiumul, iar pe lângă asta, aveau și-o gospodărie mare, în care se găsea mereu ceva de trebăluit. În orice caz, nu prea aveau timp să drăgălească un copil de 4 ani. Iar eu, ca orice copil de 4 ani, doar asta îmi doream: să mă joc, să fiu băgată în seamă și, mai ales, să mă simt iubită până la cer și înapoi. Îmi amintesc cum mi se dădeau și mie diferite treburi: să dau mâncare la păsări, să le schimb apa, să adun scamele și cârpele de pe covorul din atelierul de croitorie. Dar îmi mai amintesc și liniștea de seară, după ce măica zicea „Tatăl nostru” și mă învăța iar, cu răbdare, „Înger îngerașul meu”. Iar eu, seară de seară, după rugăciune, adormeam cu ochii la cel mai frumos tablou din lume. În cel mai frumos tablou din lume se afla o fată cu flori în păr, într-o rochie albă, lungă, stând desculță pe un cal alb, înconjurată de căprioare, dar și de ostași. În fundal era un castel, iar pe lângă turlele lui zburau păsări. În depărtare se vedea și o pădure, și asta era destul ca eu să fiu fascinată. Seară de seară, după rugăciune, o rugam stăruitor pe măica să-mi spună povestea tabloului. Și seară de seară, ea mi-o spunea, ca s-adorm, și ca să adoarmă și ea, pentru că e foarte obosită.

Într-o dimineață, bunica m-a trimis să iau ouăle din cuibar. Era prima dată când făceam asta și mi se părea o responsabilitate enormă. Nu de alta, dar ca să ajung până acolo, trebuia să trec de cinci gâște și doi gâscani, dușmanii mei de moarte. Mi-am imaginat că sunt o prințesă războinică și am trecut demn prin fața gâturilor lungi care sâsâiau la mine. Inima încă îmi bătea cu putere, când am găsit în cuibar șase ouă. Șase!!! Dar eu aveam doar două mâini… Am calculat rapid și am ajuns la concluzia că două le voi pune într-un buzunar, două în celălalt, iar două le voi ține în mână. Măica o să fie foarte mândră de mine!, m-am gândit. Sigur voi fi luată în brațe și pupată de zeci de ori, de data asta. Doar că în drum spre bucătărie, m-am întâlnit cu un pui de pisică. Am pus ouăle pe care le duceam în mână pe pervazul casei. Cu atâta grijă le-am pus, încât am uitat de cele din buzunare și m-am lăsat pe vine, să mângâi pisica. Și asta a fost. Am simțit un trosc în buzunare și un trosc în inimă. Tot planul meu se năruise. Nu aveam să mai fiu pupată niciodată! Așa că am fugit în grădină, unde, ca orice copil respectabil, aveam locul meu secret, între doi pruni, la umbră, unde creșteau flori mov, mici. M-am ascuns acolo, am plâns, m-am simțit cel mai singur copil din lume. Tot ce voiam era să fiu din nou cu mama și tata. Ei ar fi știut ce să-mi spună, ca să-mi treacă supărarea. Nu știu cât am stat acolo, știu doar că o auzeam pe bunica strigându-mă și nu voiam să răspund. Când m-a găsit, măica a făcut ceva magic. Mi-a zâmbit, m-a luat în brațe, m-a pupat și mi-a spus „prințesa lu’ măica”. Și, puf, vraja rea s-a dus. În seara aia, după rugăciune, fără să fie nevoie să insist cu rugăminți, bunica mi-a spus povestea din tablou. Mi-a povestit cum, odată ca niciodată, la un castel, trăia o prințesă de patru ani, neasemuit de frumoasă, care doar își dorea să fie iubită. Însă ea nu știa că oamenii din jurul ei o iubesc și fără să-i arate. Așa că, într-o bună zi, și-a luat calul preferat, pe Murgu, și a fugit de la curte până într-o pădure plină de flori mov, unde s-a împrietenit cu căprioarele. În sufletul ei, credea că doar căprioarele și florile îi pot fi prieteni. Dar se înșela. Toți curtenii, împreună cu bunicul și bunica ei, au trecut șapte mări și șapte țări, până au găsit-o. Când au ajuns la ea, au luat-o în brațe și i-au spus că o iubesc. Putea să se întoarcă înapoi la palat, cu tot cu căprioare, care aveau să rămână într-un tablou. Uite, în tabloul ăsta e prințesa care, între timp, s-a făcut mare, a spus măica, apoi a venit la patul meu, m-a îmbrățișat și mi-a spus noapte bună. M-am uitat din nou la tablou și, pentru prima oară, m-am simțit o prințesă adevărată, la țară, în curtea mea de la Bucșani.
MATEI FLORIAN
Un ocean de fân și de flori

Vara, târziu, când ne așezam, leoarcă de transpirație, să ne tragem sufletele după fotbal, mi se părea minunat că pe strada noastră nu există decât un singur felinar care luminează. Și că nici măcar felinarul ăsta nu funcționează cum trebuie. Becul era chior, sticla care îl acoperea era murdară, contactele erau slăbite, iar lumina pâlpâia, din când în când, doar cât să știm că suntem toți acolo, adunați pe bordura din fața blocului. Era perfect așa. Dacă era ceva ce mă făcea să mă simt ca un marțian călare pe o girafă era discuția aia cu ce ai făcut în vacanța de vară. Și nu era vorba că nu fusesem și eu la mare sau la munte, la bunici, ci că, invariabil, toți copiii de pe stradă ajungeau să povestească despre cum a fost la ei, la țară. Când ajungeau în punctul ăsta, cu cățărat în copaci după cireșe, scăldat în gârlă, păscut vacile și pescuit, simțeam că mi se pune un nod în gât și că mă transform în marțianul ăla pe girafă. Or, asta e ceva ce nu vrei să se vadă, mai ales după un meci de fotbal, când te odihnești pe bordură, cu toți prietenii tăi. Felinarul îmi dădea un sentiment de siguranță: puteam să mă ascund și să tac, n-o să afle nimeni că sunt singurul copil care nu are o țară a lui. În clipele alea, jur, aș fi fost în stare să renunț la întreaga mea avere, mai exact la toată colecția de surprize turbo, pentru o vacanță la țară. Dar, slavă Domnului, nu a mai fost nevoie. Pentru că mama, în marea ei înțelepciune de mamă, a simțit probabil ce se întâmpla an de an, sub felinar, vara târziu, cu copilul ei.

În anul ăla, nici măcar nu mi-a spus unde urma să mergem. Dar ceva tot trebuia să-mi dea de gândit, pentru că n-a mai luat valiza, ci un rucsac mare, pentru ea, și alte două mai mici, pentru mine și fratele meu. Și am plecat. Mai întâi cu trenul, apoi cu un autobuz plin-ochi de oameni, găini și putini cu brânză, apoi pe jos, sub un soare de sticlă, pe un drum care nu se mai sfârșea. Tot ceea ce știam rămăsese în urmă: blocuri, asfalt, autobuze, oameni, chiar și felinarul meu cu bec chior, sub care mă ascundeam ori de câte ori mă transformam într-un marțian călare pe girafă. Unde ajunsesem acum era doar un ocean uriaș de fân și flori, din care răsăreau, din loc în loc, stânci albe, arse de soare. Mergeam prin mijlocul lui, călcând pe o cărare pietroasă. Mă asurzeau insectele, liniștea aia enormă cu lăcuste, greieri și bondari care te copleșește, te acoperă, te înghite cu totul, te face să dispari. Sau, cel puțin, așa simțeam atunci, pe vremea când eram doar un băiat de la blocuri, cu un rucsac în spate, prea mic ca să duc atâta îndepărtare, prea mare ca să încep să plâng. Am obosit, mai e mult?, când ajungem? Uite, a zis mama și mi-a arătat dinții uriași ai unor munți, iar dedesubtul lor, răsfirate, într-un cuib de verdeață, case de lemn și căpițe de fân. Am rămas încremenit. Așa ceva nu mai văzusem niciodată până atunci.
În vara aceea, am învățat că trebuie să chiui de pe un deal spre un altul, ca să chemi copiii la fotbal. Că, după fotbal, nu există ceva mai bun decât apa pe care o scoți din miezul pământului, din fântână. Că liniștea e doar un alt nume pentru o dimineață cu fân cosit, o amiază cu păsări, la umbra pădurii, și o înserare în care latră câini. Că aburul laptelui proaspăt muls e totuna cu bucuria. În vara aceea, am simțit că nu trebuie sa mă mai ascund niciodată sub felinare cu lumină puțină. Ajunsesem unde mi-am dorit dintotdeauna să fiu, ajunsesem la țară.