Hotel, vilă, pensiune sau camping?
Un lucru e clar: când e vorba de preferințele de cazare, românilor le place parcă tot mai mult să stea la pensiuni, acestea oferind unele avantaje unice. Spre deosebire de hoteluri, ele sunt adesea mai intime, mai ieftine și incomparabil mai pitorești. Între turiști și gazde se leagă uneori relații apropiate, ba chiar și veritabile prietenii. Locurile în care se află aceste pensiuni sunt la rândul lor speciale. Multe sunt construite în apropierea unor puncte de interes, cum ar fi o pârtie cunoscută de schi, în vreme ce altele sunt, cum se spune, „în cucuieții din deal”, departe de tot și de toate, dar le oferă turiștilor peisaje de vis, un aer curat și, înainte de toate, liniștea de care au atâta nevoie. Lucruri de neprețuit, mai ales pentru românii care trăiesc la oraș, înghesuiți într-un apartament claustrofobic de bloc. Unele dintre pensiunile din România sunt pensiuni turistice obișnuite. Dar există și așa-numitele pensiuni agroturistice, ale căror clienți au, de pildă, șansa să participe la activitățile gospodărești ale familiei care îi găzduiește. Copiii din oraș (dar și părinții) au ocazia să culeagă fructe sau legume din grădină, să vadă cum se mulge vaca sau să taie cu mâna lor câteva lemne. Iar mâncarea, spun mulți dintre ei, e minunată, pentru că e gătită de gazde, așa cum se gătește acasă, sănătos și curat, hrană lipsită de E-uri și de alte substanțe nesănătoase pe care le găsim în produsele din magazinele și restaurantele din oraș.
De la rulotă, la căsuță în copac
Românii iubesc și hotelurile, care inspiră încredere și oferă confort, scutindu-le pe femei să facă curat și în vacanțe sau să se apuce de gătit. În plus, unele hoteluri au și avantajul că dispun de spații de joacă pentru copii, special amenajate, beneficiind și de un personal calificat care se poate ocupa de cei mici cât timp părinții vor, de pildă, să facă o plimbare romantică, pe plajă, în doi. Interesant de menționat este faptul că, anul trecut, majoritatea românilor nu s-au dus nici la hotelurile cele mai scumpe, nici la cele mai ieftine, ci la cele medii, de trei stele. Mulți români apelează și la serviciile așa-numitelor „hosteluri”, unde turiștii folosesc la comun baia, o cameră de relaxare cu televizor și o bucătărie. Cum standardul e mai scăzut decât la hoteluri, prețul e la rândul său mai ușor de plătit. Pentru acest tip de cazare tind să opteze mai ales tinerii mai aventuroși și mai puțin mofturoși, pentru care importantă nu e atât cazarea, cât experiența călătoriei în sine. Apreciate de turiștii de pe la noi sunt și bungalourile sau campingurile, unde fiecare se află pe cont propriu. În ceea ce privește campingul, trebuie spus că oamenii nu pleacă la drum doar cu cortul, ci și cu rulota. Aceasta poate fi închiriată și poate caza o familie întreagă. Unele rulote sunt de lux, oferind tot confortul. Iar în anii de pandemie, au apelat la ele multe familii care până atunci mergeau doar la hotel. Cei care au fost în asemenea plimbări prin țară au povestit nu doar că au avut ocazia să vadă unele locuri minunate, în care poate că nu ar fi ajuns în alte condiții, dar și că au întâlnit în asemenea campinguri, în care rămâneau peste noapte, familii foarte civilizate și prietenoase, cu care le-a plăcut să mai stea de vorbă la un grătar, în timp ce copiii se jucau prin jur, în natură.
Alți români aleg să-și petreacă vacanțele în câte o vilă mai mare, pe care o pot închiria singuri sau alături de o familie de prieteni, beneficiind de intimitate deplină. Există, desigur, și destinații mai speciale, mai ales pentru cei cu dare de mână. La modă sunt astăzi, de pildă, glampingurile, adica campingurile de lux, care le permit turiștilor să stea în inima naturii, beneficiind totuși de întregul confort și de tot răsfățul cu care sunt obișnuiți. Sau căsuțele în copac, dintre care unele sunt atât de apreciate, încât rezervările trebuie făcute cu luni bune înainte. Ori cabanele și pensiunile de lux, pitorești sau, dimpotrivă, ultramoderne, care oferă și unele experiențe aparte, cum ar fi baia în ciubărul cocoțat pe vreun vârf de deal sau de munte.
Litoralul, abia pe locul trei
Dacă ne uităm pe statistici, observăm că românii se mulțumesc în general cu vacanțe scurte, de câte două zile, prin țară, și că majoritatea se duc în special în marile orașe, în frunte cu Bucureştiul, Constanța și Brașovul. Când vor să se răsfețe cu adevărat, majoritatea optează pentru stațiunile montane, unde merg cu partenerul de cuplu, cu întreaga familie sau, mai rar, cu ditamai cârdul de prieteni. Mulți vin măcar pentru un weekend, ca să-și petreacă o minivacanță, indiferent dacă e iarnă sau vară. În fond, acesta este unul dintre marile avantaje ale muntelui: este încântător de-a lungul întregului an. În sezonul rece, unii se duc la munte pentru a practica sporturi de iarnă. Alții își petrec acolo sărbătorile – Revelionul și uneori chiar și Crăciunul – cu familia sau într-un grup mai mare de prieteni. Românii, în comparație cu restul europenilor, sunt extrem de colectiviști. Le place mulțimea, gălăgia, distracția în comun. Au spirit latin. Există, desigur, și dintre cei care merg iarna la munte doar pentru a se relaxa, bucurându-se de liniște, de mâncare și stând pe la hoteluri unde pot face masaj, saună sau băi la piscină. În sezonul cald, turiștii pot să facă drumeții nesfârșite, pot urca pe versanți, se pot plimba prin pădure ori pot explora peșteri, cascade și alte minuni ale naturii. O altă variantă care a câștigat în ultimii ani în popularitate, e aceea de a străbate unele zone pe două roți. Site-ul „Pădurea Craiului” prezintă, de pildă, nu mai puțin de opt trasee de cicloturism și mountain bike, pentru care pot opta iubitorii de natură și sport. Unele mai scurte și line, prin poieni, fânețe și văi, altele dificile, pline de provocări.
Pe locul al doilea, după stațiunile de la munte, se află în preferințele românilor stațiunile balneare, unde poate fi practicat „turismul celor patru anotimpuri”. Litoralul, care-și arată farmecele doar vara, fiind și foarte gălăgios, se clasează abia pe locul al treilea, iar spectaculoasa noastră Deltă, aflată departe de tot și de toate, e doar pe al patrulea loc.
„Locuința mea de vară e la țară…”
Cifrele arată că românii preferă, în general, să-și petreacă concediul în zona rurală. Românul iubește natura, aerul curat, simplitatea. O zonă extraordinar de apreciată e Bucovina, unde turiștii pot vedea atât peisaje idilice, cât și biserici zugrăvite pe dinafară, unice și renumite în lumea întreagă. Mulți români își petrec în Bucovina vacanța de Paște, pentru că aici au prilejul să trăiască mult mai adânc bucuria acestei mari sărbători. În ceea ce privește stațiunile montane, cei mai mulți se îngrămădesc (după cum știm, de la televizor) prin Prahova, mai ales pe sfârșit de săptămână, când se creează o aglomerație de nedescris. Există însă și locuri mai rar vizitate și care sunt pline de măreție. Unul dintre ele este zona Peștera Padina, aflată pe Valea Ialomiței, în Munții Bucegi, și unde, pe la sfârșit de iulie, se ține și un festival muzical. Dintre destinațiile turistice autohtone, cea mai mare nemulțumire printre români o stârnesc cele de pe litoral. Rar se întorc mulțumiți. Cei mai mulți se plâng că prețurile sunt mari, serviciile proaste, că e gălăgie și multă mizerie. Lucrurile s-au înrăutățit și mai mult după ce Mamaia, locul în care veneau mulți dintre cei cu stare, și-a pierdut supremația între stațiuni (plaja fină de odinioară a fost înlocuită recent de o porțiune de nisip mult mai lată, dar de o calitate mai proastă). Și totuși, marea noastră mai are încă locuri deosebite de oferit. O insulă pentru fiecare. Mulți tineri merg, ca pe vremuri, la Costinești. Alții (dar și unii adulți sau chiar vârstnici) merg în Vama Veche sau la 2 Mai. Familiștii preferă, adesea, stațiuni cum ar fi Eforie. Frumoasă e și plaja Mangaliei. Pretutindeni există locuri unde plaja e în continuare perfectă, cu nisip fin, ori marea e limpede și curată. Trebuie doar să le cauți. Cei care le găsesc sunt oameni mai liniștiți, fie că e vorba de familiști sau de tineri iubitori de natură. Contemplă frumusețea mării cu respect și în pace. Iar în locurile cele mai izolate, unde marea are un albastru cu nimic mai prejos față de cel al Mediteranei, cei norocoși pot vedea și-un delfin, mai ales în amurg.
Mai vin străini în România?
– Doar 14% dintre turiștii de anul trecut au fost străini. Și aceia, în trecere –
Potrivit INS, înnoptările turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat anul trecut 85,8%, iar cele ale turiştilor străini, doar 14,2%. Practic, în România au sosit anul trecut doar 1,57 de milioane de turiști străini. Cu aproximativ un milion mai puțini decât în 2019, adică înainte de pandemie. Anul acesta, situația pare să se mai fi îmbunătățit, dacă ținem cont de datele oficiale valabile pentru primele luni. Ele arată că numărul turiștilor a crescut în ianuarie cu aproape 25%, în comparație cu prima lună a anului trecut, majoritatea lor fiind din țări precum Germania, Israel, Italia, Statele Unite, Franța și Marea Britanie. Marile probleme rămân însă aceleași ca în trecut. Cifrele arată că peste jumătate dintre turiștii străini vin în România doar din motive legate de afaceri. Adică pentru a participa de pildă la congrese, la târguri, la conferinţe sau la unele cursuri. Și așa se explică, măcar în parte, o altă problemă, și anume, că aproape 80% dintre ei se mulțumesc să stea exclusiv în București și în orașele reședință de județ. Aici îi întâlnim adesea în centrele vechi, cum ar fi cele din Sibiu, Timișoara, Capitală sau Brașov, unde vin să cumpere suveniruri, să mănânce la restaurante sau să colinde prin baruri. Majoritatea turiștilor străini nu ne explorează țara deloc. Dacă ne luăm după statisticile INS pentru anul trecut, dintre cei care o fac, totuși, cât de cât, majoritatea se duc, ca și românii, în stațiuni din zona montană, în stațiuni balneare și, abia în al treilea rând, în stațiunile de pe litoral. Iar în Deltă merg cei mai puțini dintre toți, deși aceasta este o bijuterie unică în Europa.
Regele Charles, marele ambasador al României în lume
Datele de mai sus par să sugereze că autoritățile noastre nu-și dau silința să ne promoveze țara, așa cum ar merita. O neglijență confirmată nu doar de cifrele de mai sus, ci și de scandalul provocat anul trecut de imaginea cu standul României la târgul turistic de la New York. Ea a fost atât de jenantă, încât a atras o avalanșă de critici. Pe scurt, standul de promovare turistică a României a constat doar din câteva fotografii agățate cu cleme de niște draperii negre. Deși autoritățile au pretins că acesta era formatul evenimentului, imaginile de la fața locului au demonstrat că alte țări au știut să-și amenajeze standuri incomparabil mai atractive. De altfel, dacă e să le dăm crezare specialiștilor, străinii care ajung, totuși, să descopere cu adevărat România nu prea o fac datorită eforturilor anemice întreprinse în acest sens de autorități. Meritul îl poartă recomandările de la om la om, făcute de cunoscuți, sau promovarea agenţiilor de turism. Un rol major îl au și influencerii, care aleg să ne popularizeze țara, distribuind pe rețelele sociale fotografii și videoclipuri realizate în România și lăudând, între altele, mâncărurile noastre, portul popular sau produsele tradiționale meșteșugărești. Vârf de lance în rândul celor care ne fac reclamă este însuși Regele Charles al Marii Britanii, care are în țara noastră nu mai puțin de zece proprietăți, cea mai cunoscută fiind cea de la Viscri, din apropiere de Sighișoara. Într-un documentar realizat în primul an al pandemiei, Charles, pe atunci încă Prinț, povestea, de exemplu, că atunci când a venit pentru prima dată în România, în urmă cu 20 de ani, a descoperit o ţară pe care a ajuns să o iubească, „uimitor de diversă, de la Delta Dunării, cea mai mare şi mai sălbatică zonă umedă a Europei, la pădurile, izvoarele şi mănăstirile Bucovinei, Moldovei şi Maramureşului, colinele Apusenilor sau întinderile nelocuite ale Harghitei, colecţiile nepreţuite din muzeele Bucureştiului sau frumuseţea sălbatică a defileului Porţile de Fier, castelele, munţii şi satele săseşti ale Transilvaniei sau văile retrase ale Banatului şi Crişanei”. Însă Regele Charles nu e singurul nostru ambasador neoficial în lume. Un alt exemplu de seamă este jurnalistul britanic Charlie Ottley, care a realizat celebrele documentare din seria „Wild Carpathia” și „Flavours Of Romania” și care a colaborat și cu Regele Charles, pentru a promova țara noastră. O poveste fenomenală de dragoste cu România a trăit și Peter Hurley, un irlandez care a plecat, în 2012, într-un lung periplu pe jos, de la Săpânţa, tocmai până la Muzeul Ţăranului Român din Capitală. El a dorit să treacă prin această experiență, pentru a înțelege mai bine esența României, adică acel ceva ce l-a atras cel mai tare la țara noastră. Iar răspunsul, a spus el, l-a aflat în România rurală. „Eu cred că rădăcinile mele sunt de aici. Mi-am pus întrebarea: de ce este important un sat? Să avem sate vii? Pentru că de aici a început totul”, a afirmat el. La finalul călătoriei, irlandezul a scris o carte despre oamenii extraordinari întâlniți în cale și care l-au primit cu brațele deschise, omenindu-l fără să-i pretindă nimic. În 2016, el a realizat, în colaborare cu Agerpres, și un documentar, numit „Descoperă România cu Peter Hurley” și care poate fi urmărit și pe YouTube.
Topul atracțiilor
Puținii străini care explorează cu adevărat România, fără a se rezuma la vizitarea marilor orașe, au câteva destinații preferate, precum Cimitirul Vesel de la Săpânța, unde se află circa 800 de cruci albastre, de stejar, înscrise cu epitafuri șugubețe. Și unde, zic gurile rele, străinii se cam învață cu țuica. Alți turiști, atrași de falsa legendă a lui Dracula, se duc să vadă Castelul Bran, prilej cu care au șansa să se lumineze până la urmă cu privire la adevărul istoric al poveștii lui Țepeș. În anii de dinainte de pandemie, mulți dintre turiștii străini, veniți mai ales din Uniunea Europeană, doreau să admire faimoasele biserici pictate ale mânăstirilor din Bucovina, în frunte cu Voronețul, supranumit „Capela Sixtină a Estului” și inclus în patrimoniul UNESCO. Turiștii mai aventuroși se plimbă și pe Transfăgărăşan, cazând-se, de pildă, la Hotelul de Gheață de la Bâlea Lac, ori merg cu Mocănița pe Valea Vaserului. Lucruri pe care străinii le apreciază poate mai mult decât noi, pentru că la ei acasă sunt mai greu de găsit.