
Din Brașov spre Vâlcele, nici nu știi când lași în urmă munții, încă înzăpeziți pe creste, și străbați o zonă întinsă, de șes, cu lanuri de rapiță unduindu-și galbenul sub soarele blând, de Mai. Trecând prin sate frumos gospodărite, cu străzi curate și flori în fața fiecărei case, drumul urcă până în zona colinară, din apropierea municipiului Sfântu Gheorghe.
La Vâlcele, îl caut pe preotul ortodox Vasile Antonie Tămaș. Mai scrisesem un articol despre domnia-sa, în urmă cu câțiva ani, dar atunci îl întâlnisem în alt colț de țară. Acum, am venit să-l văd acasă, în locul pe care părintele l-a făcut cunoscut prin mulțimea actelor caritabile în care s-a implicat, duse la bun sfârșit datorită unei comunități de toată isprava, adunată din toată țara, care i se alătură ori de câte ori părintele cere ajutor.
E duminică, și oamenii se îndreaptă spre biserică. Nu sunt foarte mulți, dar sunt cei care trebuie. Clopotul a bătut deja adunarea peste sat și oamenii știu că părintele Tămaș e deja în altar, așteptându-i. Și vin, tot vin, chiar și după ce slujba e-ncepută de mult. În strană, trei cântăreți și-o fetișcană dau cuvenitele răspunsuri liturgice și, la sfârșitul slujbei, coboară peste cei prezenți melodia dulce a unei pricesne. Iar oamenii își zâmbesc, se-mbrățișează, bucuroși că, iată, Dumnezeu le-a mai îngăduit o sfântă Liturghie.
„E nevoie de îngăduință. E mai bună ca dreptatea”
– Părinte, am observat că la dumneavoastră în biserică, oamenii se comportă ca într-o familie: unii stau cuminți, la locurile lor, alții vorbesc tare, foindu-se permanent, o animație față de care n-ați avut niciun fel de reacție. Pare neobișnuit, căci la oraș, de exemplu, orice zgomot e sancționat cel puțin cu câteva priviri tăioase.

– Nu am fost niciodată imperativ în biserică, nu le-am impus creștinilor să-și pună telefoanele pe silențios. Se poate întâmpla ca, în timpul slujbei, cineva de acasă să aibă o problemă, de aceea sună. Am o glumă pe care o spun atunci când cuiva îi sună telefonul în timpul predicii: n-am o problemă că-ți sună telefonul, dar cine te sună nu s-a gândit că la ora asta tu ești la biserică? În secolul în care trăim, lumea a devenit foarte sensibilă, în special bărbații. Nu poți să-i atenționezi de foarte multe ori, darmite să fii imperativ cu ei în public. Dacă vorbește cineva în timpul slujbei, poți să îi atragi atenția, dar dacă e într-un moment mai greu al vieții, riști să nu mai vină la biserică. Și oare unde să-și spună durerile? Durerile spuse în societate ajung în tot satul, dar cele spuse în interiorul bisericii, acolo rămân. Cred că e nevoie de îngăduință, ea este mama păcii și e mai bună ca dreptatea.
„Bucuria mea este infinit mai mare atunci când îmbrățișez toate etniile și religiile”
– Cum e să fii preot de țară, în județul Covasna?

– Este cea mai mare binecuvântare. Cred că m-am născut ca să fiu preot în satul Vâlcele, din județul Covasna. Doar într-un astfel de loc putea să se manifeste felul meu de a fi, permanenta neliniște de a sădi, a îngriji și apoi a culege roadele propriei trude, omenești și duhovnicești. Aici este nevoie de un picur de sudoare suplimentar, pentru că inima României a fost adeseori lipsită de nuanța spirituală a Moldovei sau a Țării Românești, aici timpurile au fost permanent marcate de încercări, greutăți și opreliști. Dar, vorbind despre societatea covăsneană din anul 2023, ca preot ortodox român, spun cu convingere că îi putem cuprinde în aceeași îmbrățișare hristoforică pe toți, indiferent de etnie, limbă, confesiune. Ca român care-și iubește și respectă valorile naționale, sunt conștient că toți suntem creația lui Dumnezeu. Astfel, bucuria mea este infinit mai mare, atunci când îmbrățișez toate etniile și religiile cu aceeași dragoste, decât dacă aș fi preot într-un loc în care ar fi numai ortodocși.
Bănuiesc că întrebarea dumneavoastră îi vizează cu precădere pe etnicii maghiari, populație majoritară în zona județelor Harghita și Covasna, de aceea vreau să vă spun ceva despre cei din Vâlcele: cu toții vorbesc corect și fluent Limba Română; la 1 Decembrie, majoritatea arborează pe casă tricolorul românesc, singurul steag care îi reprezintă; participă la slujbele din biserica ortodoxă, câțiva dintre ei chiar primind botezul ortodox; vor să dispară din vocabular sintagmele false „autonomie” și „ținut secuiesc”; îi primesc cu drag pe colindători, de Crăciun, și pe preotul ortodox, de Bobotează; nu se simt reprezentați de către asociațiile cu pretenții de partid; cei mai iubiți conducători români ai lor sunt Mihai Viteazul și Regele Ferdinand.
„Primul care ajută fără a pune întrebări e Hristos”
– Să nu uităm că Vâlcele este un sat din sudul Covasnei, în apropierea Brașovului și românii ortodocși sunt majoritari…

– Cu atât mai mult sunt bucuros că acest mozaic de religii, de limbi și etnii se străduiesc să trăiască într-o frățească democrație. Mântuitorul Hristos este, în primul și-n primul rând, un democrat desăvârșit. De ce? Pentru că democrația este cea care oferă omului puterea de a participa la tainele bisericii, de a participa la încercările din societate. „Credința ta te-a mântuit!”, deci, tu ai libertatea de a lupta sau nu pentru mântuirea ta, nu te obligă nimeni să o faci. De aceea ortodoxia e cea mai frumoasă religie. Pentru că îți oferă șansa extraordinară de a te mântui chiar și în ultima clipă, pe patul de moarte. Iar frumusețea ei este ispititoare.
– O frumusețe căreia îi sunt furați credincioșii de către alte confesiuni protestante, mai ales aici, în Ardeal…
– În comunitatea romă din Vâlcele există și persoane care sunt de alte confesiuni, dar cu care mă înțeleg extraordinar, pentru că atunci când cineva a strigat după ajutor, pentru mine nu a contat confesiunea. Avem pilda bunului samarinean: ei nu-l întreabă pe omul rănit ce nație e, ce religie are, ci îl ajută fără a pune întrebări. Primul care nu pune întrebări este Hristos: El nu-l întreabă pe tâlharul de pe cruce câți oameni a omorât și nici pe femeia păcătoasă cu câte persoane a săvârșit adulter.
– Disponibilitatea dvs. de-a ajuta a devenit publică. Sunteți foarte vizibil în mediul online, dar și foarte cunoscut aici, în zonă, pentru că săriți în ajutorul celor care sunt în nevoi. Cum reușiți?
– Pentru mine, toți oamenii sunt buni, indiferent de ceea ce fac în viață. Dacă Hristos ne-a privit pe toți cu dragoste dumnezeiască, nu pot să-i privesc eu cu judecata omenească. În mediul online, eu mi-am creat o astfel de comunitate, formată din zeci sau sute de mii de oameni. Aici comunic cazurile severe, cazurile de boală, cazurile de sărăcie, cazurile sociale, culturale, bisericești cu care mă confrunt, oameni de pretutindeni sar în ajutor. Mii de oameni – și credeți-mă că nu exagerez! – au venit la Vâlcele să vadă satul, bisericile pe care le-am ridicat cu ajutorul lor. Avem zeci de copii cărora le-am căutat nași de botez și care acum au nași din toată țara, copii foarte săraci, care sunt ajutați. Dacă am un copil foarte sărac care trebuie botezat și sunt zece familii dispuse să-l boteze, păi, să-l boteze toate zece! Pentru că una e să aibă grijă zece familii de un copil sărac și alta să aibă grijă doar o singură familie. În jurul acelui copil se creează o mare familie, ceea ce este o bucurie. În locuri pline de durere, în comunitățile sărace, fără a primi un sprijin de la niște oameni realizați, copiii n-ar mai avea șanse, deși au acces la școală și educație. Într-o comunitate săracă, cum este comunitatea romă din Vâlcele, este foarte greu să continui, pe plan educațional sau profesional, dacă nu ai niște oameni care să te susțină și care să nu fie din aceeași comunitate.
„Sunt urmașul fidel al tatălui meu”
– Una dintre acțiunile în care v-ați implicat este Biserica Bucuriei Copiilor, pe care tocmai ați ridicat-o în comunitatea romă.

– În parohie am 300 de credincioși, cărora li se alătură aproximativ tot atâția, între 0 și 12 ani, care sunt copiii creștinilor de diferite confesiuni din cătunul Hetea, filie a parohiei Vâlcele. În acest cătun nu a existat biserică niciodată. Pentru a ajunge la biserica din Vâlcele, e nevoie de aproximativ o oră făcută pe drum, sunt cam 5 km. Este foarte dificil de ajuns, mai ales iarna, de aceea m-am gândit să ridic această biserică. A fost o minune dumnezeiască! În locul unde am ridicat biserica este un cimitir vechi de aproape 200 de ani, dar care era abandonat, năpădit de vegetație. E o bisericuță mică, într-o casă decentă, pentru care am primit binecuvântarea Prea Sfințitului nostru părinte Andrei Moldovan, Episcopul Covasnei și Harghitei. Fiecare om care a ajutat la această ctitorie are numele trecut pe un bolțar. Este o biserică-pomelnic, cu peste 1500 de nume eternizate în zid, pe care sunt sigur că Dumnezeu le va pomeni veșnic în Împărăția Sa. Sunt oameni care au donat de la cinci lei până la câteva sute, ba chiar și sume mult mai mari. Estimăm ca lucrările să fie finalizate în toamnă, de aceea, orice ajutor în acest sens este încă bine-venit.
– Ați preluat ștafeta slujirii în parohia ortodoxă Vâlcele de la tatăl dumneavoastră, regretatul părinte Ioan Tămaș, care a slujit aici mai bine de 25 de ani. E greu sau ușor să-i urmați întru slujire?
– A fost foarte ușor și a fost o binecuvântare, pentru că sunt copia fidelă a tatălui meu. Am același mod de a dialoga cu enoriașii, același mod de a-i privi, același mod de a-i susține, de a-i ajuta și, cel mai important, același mod de a-i înțelege. Tatăl meu a pus întotdeauna Taina înaintea tradiției, în special la ierurgia înmormântării, atunci când oamenii uită că elementele principale sunt cel mort și sufletul lui, nicidecum colacii și coliva. Cu atât mai puțin banii puși în sicriu sau în mormânt, un obicei practicat încă în multe regiuni ale țării. În rai nu se intră cu șpagă, deci mai bine să dați acei bani unor copii săraci.
– În ceea ce faceți, vă stau alături și oamenii din sat, așa cum o fac cei din comunitatea online, vă înțeleg mesajul și implicarea?
– Am încredere în oameni, îi iubesc pe toți la fel și îi iert pe toți, în aceeași măsură. Sufletul fiecărui om este ca o mină în care excavăm, în care căutăm minereul. Dar, până să găsim minereul din sufletul omului, trebuie să îndepărtăm tot sterilul de prisos. Abia acolo este minunea, când vezi sclipirea, strălucirea diamantului sau a aurului din sufletul omului. Fiecare dintre noi trebuie să facem exact ceea ce a făcut îngerul la mormântul Domnului: să dăm piatra la o parte, ca să putem intra înăuntru. Așa este sufletul omului.
– Ați reușit de multe ori asta?
– Da, de suficiente ori, dar mai am de muncă. Sunt la început de drum. Am reușit uneori să și rămân în mina în care am intrat. Sunt foarte multe mine de exploatat și sunt foarte mulți oameni care așteaptă.
„Preotul este ca un spital de urgență”
– Părinte, sunteți un om pe care nimic nu pare să-l oprească din drum. Un învingător. Există și umbre, în acțiunile dvs., tristeți?

– Tristețile unui preot sunt covârșitoare și pot spune că un om care n-a trecut prin taina hirotoniei poate n-ar putea să le ducă. Pentru că tristețile preotului sunt tristețile miilor de oameni pe care el îi cunoaște. Chiar dacă sună un pic ciudat din punct de vedere social, preotul este ca un aspirator care extrage tot răul din sufletul unui om. Uneori, când rezervorul e plin, preotul se ascunde și plânge, curățindu-se astfel de tot răul și urâtul lumii. Ca preoți, nu avem voie să punem bariere nimănui. Este foarte greu să înțelegi trăirile unui preot, pentru că timpul lui nu se limitează la un interval orar bine stabilit. Preotul este ca un spital de urgență, la care ajung oamenii răniți, iar el trebuie să aibă la îndemână bandajul și betadina, necesare pentru ca acea rană să nu se infecteze, și omul să moară.
Cei care doresc să se implice în acțiunile caritabile ale părintelui o pot face prin donații în contul RO32BTRL03301201395543XX – Banca Transilvania, pe numele Tămaș Vasile Antonie.