– Triumf cinematografic, cu accent de Galați –
Un buchet de fericiri
– „Oameni de treabă”: mă simt obligată să încep interviul nostru cu numele filmului care a triumfat la premiile Gopo 2023 şi în care joci rolul Cristinei, cu o naturalețe molipsitoare. Ți se potrivește… mănușă!

– Toată experienţa din „Oameni de treabă” a fost, pur şi simplu, un buchet de fericiri. În ceea ce mă priveşte, prima fericire a fost schimbarea de gen: în sfârşit, am jucat o mamă, o femeie puternică, o femeie de la ţară. Am scăpat de aura aceasta de adolescentă, care m-a urmărit mult timp în cariera cinematografică. A doua fericire a fost naturaleţea cu care s-a desfăşurat totul pe platoul de filmare. Nu am simţit că lucrez, atât de firesc a fost totul. Insist, pentru că la mine nu merg aşa lucrurile de obicei. Când am un proiect nou, un personaj nou, procesul de identificare cu el e foarte laborios şi, de multe ori, devorator de energie. Îmi iau mult timp de studiu, de apropiere cu personajul, caut trăsături care să-l pună în valoare. Analizez totul din multe unghiuri, până îl aleg pe cel potrivit: un amestec între viziunea regizorului şi o bucăţică din mine, ca să pot pleca de la un adevăr. La fiecare proiect, după prima citire, descopăr câte o scenă de care mă tem, o secvenţă care-mi creează un mic disconfort. Nu şi în cazul acestui film. Deşi studiul a existat, Cristina, personajul meu din „Oameni de treabă”, a fost din prima atât de aproape de mine, încât filmările au zburat, pur şi simplu. Am avut-o în interiorul meu de la primul „motor, se filmează!” şi mi-a fost dor de ea imediat ce am încheiat. Nici nu ştii ce mă bucur să aud de la tine că s-a simţit naturaleţea, şi dincolo de ecran. Regizorul Paul Negoescu a reuşit să ne atingă atât de fin, încât ne-a unit incredibil pe platou. Iulian Postelnicu, care-l joacă absolut magistral pe Ilie, personajul principal, a fost partenerul meu de râsete la filmări. Alt lucru rar. Da, pentru că eu la muncă îmi pierd deseori umorul, se şi miră colegii, care mă ştiu cu totul altfel în viaţa de zi cu zi. Aşa sunt eu: extrem de punctuală, chiar mă deranjează lejeritatea cu care se tratează uneori acest aspect în breasla mea. Sunt perfecţionistă, foarte serioasă, mă dedic pasiunii ăsteia ca un neamţ. Sună profesionist, dar eu mult timp am suferit din cauza felului strict în care îmi conduc munca. Am fost măcinată de cei din jur, care-şi aruncau neajunsurile, frustrările, greşelile, pe mine, şi a durat mult de tot să realizez că nu era vina mea. În timp, îmi pierdusem parte din bucuria întâlnirii cu oamenii de pe platou. Am început un proces destul de lung de a face pace cu mine, iar filmul acesta m-a „vindecat”.
Dulcele grai moldovenesc
– Acţiunea se petrece într-un sat din Moldova, şi limbajul este specific zonei. Accentul moldovenesc ţi-a întors inima acasă, la Galaţi?

– Direct! Ca un tren expres! Oricum, eu de câte ori vorbesc cu mama sau cu bunica, mă întorc inevitabil în timp, iar graiul este motorul amintirilor. Bunicii mele îi spunem „mamaie-mamaie”, la dublu, pentru că este prezentă pentru amândoi copiii mei şi pentru că e bună ca un înger. Iubesc accentul moldovenesc şi nu aş fi vrut să scap de el niciodată, dar nu am avut încotro. După numai şase luni la facultatea de teatru, mi s-a dat ultimatum, pentru că mă încurca în diversificarea rolurilor. Aşadar, posibilitatea să vorbesc în accent moldovenesc a fost o altă fericire a acestui proiect. Da, de la primele cuvinte m-am simţit acasă, mai ales că sunt foarte ataşată de familie, de locul în care am crescut. Duc în mine iubirea lor, la fel cum duc curgerea Dunării…
– Au şi copiii tăi ataşamentul acesta, petrec timp cu bunicii, pe malul Dunării?
– Am încercat dintotdeauna să fac în aşa fel, încât copiii noştri să se bucure cât mai mult de bunici, iar ei să aibă şansa să-şi crească nepoţii. De asemenea, mi se pare foarte important ca pruncii să beneficieze de felurile diferite de educaţie pe care membrii unei familii le oferă. Bine, baza e comună, dar ajută părerile diferite, abordările diferite. Este clar că bunicii răsfaţă mai mult copiii decât părinţii, dar cu toate astea, e bine să-i rupi puţin de ritualurile lor de acasă. Uite, eu cu Radu, băiatul nostru de 7 ani, îl avem pe următorul: în fiecare seară, eu citesc o filă, el o filă, apoi eu îi spun încă trei poveşti, ca să adoarmă. Acum e în tabără, nu-i place absolut deloc acolo şi nici nu poate adormi, fiindcă îi lipseşte acest ritual. Mi se rupe inima, în fiecare clipă sunt gata să merg după el, dar mă înfrânez, fiindcă ştiu că-i va face bine în viitor, dacă el rezistă acum la această primă încercare mai dură a vieţii. Un alt exemplu de abordări diferite sunt poveştile însele. Noi, părinţii, le-am evitat pe cele de tip „Scufiţa Roşie” şi „Capra cu trei iezi”, pentru că sunt foarte violente. Bunicii, în schimb, asta le povestesc, şi realizez că nu e atât de rău. De ce? Fiindcă lumea largă este mai degrabă cea din aceste poveşti, şi nu cercul nostru mic de acasă, cuibul de linişte, iubire, şoaptă şi siguranţă. Revenind la bunici, îi mulţumesc lui Dumnezeu că eu îi mai am, că le am pe mama şi pe Luminiţa, mama lui Ducu (producătorul de film Radu Stancu, soţul Crinei – n.red.). Toţi oamenii aceştia iubiţi creează un univers pe care, dacă nu-l putem oferi copiilor, le va lipsi toată viaţa o bucăţică de poveste.
„Copiii mi-au salvat sufletul”
– Crina, deseori actriţele amână momentul în care devin mame, de frică să nu piardă oportunităţi în carieră, să nu se transforme fizic. La tine intuiesc opusul, pari mult mai matură şi mai sigură pe tine de când eşti mamă…

– Dacă ai un echilibru, dacă ai acasă un soţ care te iubeşte şi un mediu sigur, a fi mamă înseamnă exclusiv un plus. Eu, personal, am adăugat numai lucruri bune vieţii şi personalităţii mele. Copiii chiar mi-au salvat sufletul. Uite, de când îi am pe Radu şi pe Aria (3 ani) sunt, în primul rând, mult mai organizată. În plus, am mai pierdut din timiditatea care m-a urmărit ca o umbră toată viaţa. Am învăţat, de asemenea, să mă ascult pe mine însămi mult mai bine. Şi, poate cel mai important: am învăţat să spun NU. Nu, oamenilor care-mi creează disconfort, nu, anumitor proiecte – lucru nemaiîntâlnit la mine înainte de copii. Toate acestea, fiindcă vreau ca ei să mă vadă capabilă de orice, vreau să înveţe de la mine cum să aibă grijă de ei înşişi. Îi dăscălesc despre bunătate, empatie, dar şi să nu lase aceste lucruri să se întoarcă împotriva lor. Eu, cu ceva timp în urmă, doar dacă auzeam că este cineva în nevoie, săream să-l ajut, chiar dacă nu mi se cerea. Consumam o energie mistuitoare, mă topeam sufleteşte pentru ca mai târziu să realizez că a fost în van. Sacrificiul pe care-l faci pentru cineva din afara cercului tău de iubire este un bun făcut şi uitat. Crina de azi ajută în continuare, dacă i se cere. Sau se oferă, dar fără să exagereze. Copiii m-au schimbat în bine în acest sens, mi-au deschis ochii şi m-au echilibrat. Când eşti selectiv eşti mai respectat; dacă eşti preş, oamenii se vor folosi de tine.
Școala inimii
– Cum ţi se par copiii de azi, faţă de cei care am fost noi, odată?

– Generaţia copiilor şi tinerilor de azi este mult mai puternică decât am fost noi. Mai prezentă şi mai vocală. Trebuie să ne aducem aminte că noi am crescut cu fruntea plecată, temători, nimeni nu ne încuraja să ne spunem punctul de vedere. O schimbare în bine a societăţii moderne româneşti este că, în ultimii vreo zece ani, tinerii îşi pot spune deschis oful, se luptă pentru drepturile lor, nu mai acceptă abuzurile. Pe de altă parte, se citeşte mai puţin, tinerii se informează din rezumate citite în diagonală pe net, iar asta duce, în primul rând, la un puternic regres al empatiei. Căci unde înveţi despre ea, dacă nu din poveşti, din romane? Din tâlcul lor afli că suntem toţi suflete egale. Poveştile înlesnesc o conexiune extrem de benefică, pe când în online, nu te conectezi decât la viaţa falsă a altora. Spun falsă în cunoştinţă de cauză, cunosc îndeaproape oameni care se chinuiesc în viaţa reală, familia le este o neîmplinire continuă, dar în postările de pe internet, aparenţa e de o fericire fără margini. O fi mai greu sau mai uşor să-ţi creşti copiii azi? E greu de spus. Înainte, părinţii nu aveau de unde să se informeze. Azi, în schimb, avem prea multe informaţii, ne pierdem în sute de cărţi dedicate creşterii copilului şi uităm să ne conectăm la el emoţional. Eu aleg să mi-i cresc după cum îmi spune inima. Consider că ei trebuie să se simtă atât de iubiţi şi într-o aşa siguranţă, încât să-mi zică fără rezerve tot ce simt. Cred mult în libertatea cuvântului, dar una bine înţeleasă. Pe de altă parte, sunt un minim de reguli pe care trebuie să i le punem unui copil, căci fără ele nu va şti să trăiască sănătos, să se cenzureze atunci când trebuie. Ele sunt nuanţe de bună creştere, politeţe, siguranţă, libertate controlată. Numai noi, părinţii, putem să-i modelăm pe aceste reguli, pentru că noi îi iubim cel mai mult. Prefer să le impun eu, nu un străin. Azi se face „reclamă” la libertate pentru orice, fără să se explice limita dintre libertate şi nesimţire. Da, le lăsăm libertate în gândire, în sentimente, dar una conştientă, responsabilă. Altfel, copiii nu mai au reţineri, nici măcar jena că-i ceartă mama sau profesorul. Sunt „liberi”. La restaurant, laşi puştiul să sară pe mese, că e liber să se manifeste. Nu e liber, e prost crescut şi-i deranjează pe ceilalţi. Are valori false lumea în care trăim azi şi, din păcate, lucrul acesta are repercusiuni asupra copiilor: sunt mult mai răi decât eram noi. Mai puternici, dar mai răi. Judecă, jignesc. Dacă nu ai haine de firmă eşti sărăntoc, dacă ai, eşti încrezut. E greu de trăit, de crescut aşa, mai ales că azi răutatea începe tot mai devreme, la grădiniţă copiii deja discriminează.
„Cred foarte mult în vorbit”
– Am sperat mult că şocul pandemiei ne va reînvăţa bunătatea şi solidaritatea. Azi, mi se pare că s-a întâmplat fix pe dos…
– La fel şi mie. Suntem răi, critici – lucrul cel mai uşor de pe pământ. Încearcă să fii bun, să vezi ce greu e! E o muncă să fii bun. Da, ne-am schimbat, omenirea s-a schimbat. Nici conversaţiile nu mai sunt naturale, chiar şi între oamenii de cultură. Aici pot vorbi în cunoştinţă de cauză, iar ceea ce observ nu-mi place. Nu mai vorbim natural, degajat. O conversaţie între oameni cu aceleaşi preocupări ar trebui să fie relaxantă sau poate intrigantă, în sensul că înveţi ceva nou şi bun din ea. Ei bine, nu. Azi a devenit un fel de competiţie între câte cărţi citeşti, cât teatru vezi, câte critici acide produci, un snobism intelectual care e la fel de periculos şi neplăcut precum cel comercial, să zic aşa. Am cunoscut oameni care-ţi flutură sute de cărţi pe sub nas, dar când vorbeşti cu ei, nu au pic de conţinut. N-aş vrea să sune pesimist tonul meu, căci există şi lucruri bune ale prezentului, iar poate cel mai important este tocmai acesta: că putem vorbi deschis despre ce ne supără, despre nedreptăţi, despre depresii, despre abuzuri. Eu militez mult pentru asta, chiar am în pregătire nişte proiecte personale care au tocmai menirea să ofere oamenilor din orice domeniu posibilitatea să vorbească, dacă sunt abuzaţi, hărţuiţi, jigniţi. Să o facă fără teama că-şi pot pierde locul de muncă. Cred foarte mult în cauza aceasta şi voi lupta pentru ea.
Licuricii de noapte
– Crina, actorii sunt percepuţi ca oameni fericiţi, zburători prin lume, capabili să se adapteze la orice, tocmai fiindcă munca lor este una în care dau viaţă atâtor feluri de personaje. Ce fel de om este actorul, de fapt?

– Actorii, artiştii în general, sunt oameni ca toţi ceilalţi, doar că au o parte mai sensibilă decât a majorităţii. Sensibilitatea aceasta îi ajută să deschidă lumi noi, canale noi, care poate nu sunt la îndemâna unui economist, să spunem. Să fii actor înseamnă să laşi deschise nişte spaţii sufleteşti, în care publicul poate intra şi arunca o privire. Or, aceste ferestre către sufletul tău te fac extrem de vulnerabil. Se învaţă în timp cum să controlezi spaţiile deschise, e o chestiune de experienţă. Eu, de exemplu, azi reuşesc să o fac mult mai uşor faţă de cumplitele zbateri ale începutului de carieră. Mă durea enorm când auzeam că publicul îşi face o părere despre mine numai din ce vede pe ecran. Mi-a luat mult să realizez că oamenii te percep aşa cum le vine lor uşor, iar asta nu are legătură cu cine eşti tu cu adevărat. A fi actor e o luptă foarte mare, una pe care noi trebuie să o ţinem ascunsă permanent, căci menirea noastră este să oferim publicului ce-şi doreşte. Or, el nu vrea deloc să ştie prin ce treci tu pe plan personal, în timp ce joci cea mai spumoasă comedie. Nu vrea să ştie că tocmai te-ai despărţit de dragostea vieţii tale sau că pruncul îţi este în spital. Nu vrea să ştie că, în timp ce eu eram pe mese, la Mamaia, filmând cele mai nebune scene din filmul „Selfie”, tata era înmormântat. Nu poţi pleca, fiindcă pui în pericol un proiect care implică sute de oameni şi care nu poate fi amânat cu nicio secundă. Publicul nu vrea să ştie toate astea şi are perfectă dreptate. Dar, totuşi, ele există.
– Cum te reechilibrezi, după dedublarea aceasta pe care o presupune meseria de actor?
– Până să fiu mamă, parcă nu eram niciodată total detaşată. După mult teatru, parcă voiam în vacanţă, în vacanţă oftam după scenă. Azi sunt foarte „în prezent” – ies de la repetiţii, îmi acord cinci minute şi apoi intru cu tot avântul în rutina zilei. Sunt acasă, vorbesc cu copiii, cu Ducu, o sun pe mama, fac cumpărături, gătesc… Copiii mă ajută cel mai mult, ei mă deconectează imediat de meserie. Ca un întrerupător, ţac!, şi sunt Crina aproape sută la sută. Spun „aproape”, fiindcă nu pot duce la perfecţiune ruptura. Uite, un an am avut un conflict la teatru, care m-a sleit de puteri. Veneam acasă şi Radu, băiatul nostru, răguşea. Plecam într-o mică vacanţă, răguşeala dispărea. Nu cred că era coincidenţă, ci frânturi din starea mea dificilă de la muncă erau transferate asupra lui. Dar înainte de copii, era infinit mai grav. La repetiţii trăgeam de mine la maximum; se termina proiectul, şi câteva zile eram lemn, nu mă puteam ridica din pat. Mă îmbolnăveam de ceva, răceam sau se instala câte o migrenă cumplită. Azi viaţa de familie mă ajută enorm să nu mai fiu atât de măcinată. Mai nou, am un truc care pare să funcţioneze: când încep un nou proiect, îmi schimb radical look-ul. Iar când termin, procedez iar la o transformare majoră. O schimbare fizică care să o ajute pe cea emoţională. Îmi este de real folos să nu mă recunosc în oglindă câteva zile, aşa îmi revin cel mai repede. În altă ordine de idei, evident că la capitolul deconectare, vacanţa e în top. Anul acesta, după muuult timp, am fost plecaţi trei săptămâni legate. Grecia, apoi Delta noastră. Am fost împreună cu prieteni dragi şi copiii lor, mi-a plăcut să urmăresc puştii cum devin tot mai independenţi, cum îşi aleg singuri jocurile. Am intrat noaptea cu ei în mare, pentru experienţe unice. În Deltă, am urmărit licuricii de noapte, tot din încercarea continuă de a le crea poveşti şi amintiri. Apoi am realizat cât de bine îmi fac şi mie poveştile acestea.
Vara copiilor
– Batem din palme, e toamnă şi începe stagiunea. În ce spectacol te vedem?

– Particip la un proiect inedit, în regia lui David Schwartz, la Teatrul Naţional. Are ca temă o altă mare modă a momentului: dezvoltarea personală. O suită de interviuri…, dar nu pot da prea multe detalii, suntem în lucru. Altceva nu am pe listă deocamdată şi este un lucru voit. E prima oară în viaţă când aleg peste vară să stau cu familia. Am refuzat patru proiecte. Vin după o perioadă cu muncă multă, teatru, film, copiii sunt în vacanţă, deci am ales fără regrete să împart vara cu ei. Poate sună banal, dar pentru mine e mare lucru, fiindcă până mai ieri, participam la orice proiect care mi se propunea. Dar copiii m-au învăţat că nu fac umbră pământului degeaba dacă nu mă rup în două cu munca în fiecare zi. Toată viaţa mea le voi mulţumi pentru asta!
Foto: Alex Gâlmeanu(1), Alina Rotaru (1)