Actualul deficit uriaș (de peste 55 miliarde de lei), care ameninţă să prăbușească statul român în faliment socio-economic, este rezultatul sistemului administrativ impus țării după căderea comunismului. Prin acest sistem, vreme de treizeci și trei de ani s-au epu-izat treptat resursele materiale și umane, îndatorarea statului și găurile bugetare devenind cronice. Sistemul a pornit prin exacerbarea rolului administraţiei de stat, a controlului exercitat de ea, în defavoarea spiritului întreprinzător particular, stimulat de liberalizarea pieţelor de mărfuri. Dacă partidul unic (PCR-ul) a dispărut, statul eliberat de el a continuat să funcţioneze după principiile centralismului democratic, specific fostei orânduiri. Faptul s-a datorat, în mare parte, transferului activiştilor și securiştilor comunismului din funcţii de partid în funcţii de stat, rezultând ocuparea tuturor instituţiilor de forță ale acestuia. Nu am să comentez modul în care s-a ajuns ca actuala clasă administrativă să reprezinte societatea românească. Ajunge să observăm că ea s-a impus fără nicio regulă meritocratică, fără a avea specializările necesare domeniilor pe care trebuie să le dirijeze, principala ei competență, controlul proceselor socio-economice, derivând din puterea politică. Încă din 1990, ocupanţii instituţiilor statului au forţat apariţia unui anume tip de partide care să le cauționeze stăpânirea asupra administrației, blocând concomitent orice grupare politică ce ar fi putut să le pună în discuţie poziţiile în ierarhia statului. Evoluţiile PNȚCD-ului, PSD-ului tradiţional, PAC-ului, USR-ului și chiar a PNL-ului sunt exemple ale modului în care partidele veritabile au fost îndepărtate de pe scena politică sau pervertite în funcţionarea lor. De peste trei decenii, clasa administrativă s-a înstăpânit tot mai puternic pe toate instituţiile societății, și-a extins stăpânirea inventând noi instituţii, agenţii, direcţii de control. Birocratizarea sălbatică a generat, în consecinţă, o castă de paraziţi administrativi, a căror întreținere a căzut în sarcina societății în ansamblu, a membrilor ei, care produc bunurile.
Deficitul excesiv din 2023 este, în cea mai mare parte, așa cum am spus, datorat cheltuielilor de la buget pentru asigurarea bunăstării acestei clase neproductive. Salariile și pensiile speciale, sporurile pentru orice, primele și facilitățile pe care ea singură și le-a acordat legal, armata de specialişti (clienţi, rude și intimi) pe care au angajat-o – blindând-o concomitent și juridic – au ronțăit până la epuizare bugetul statului, lăsând tot mai puţine fonduri pentru investiţii sau pentru dezvoltarea altor sectoare bugetare (învățământul și cercetarea, sănătatea etc.) absolut necesare pentru funcţionarea normală a ansamblului social. Casta bugetivoră a realizat prea târziu că s-a ajuns la fundul sacului, că a apărut riscul ca statul pe care îl parazitează să intre în incapacitate de plată, să falimenteze.
Cum încearcă reprezentanţii ei politici (grupaţi în coaliţia stabilității, PSD și PNL) să rezolve situaţia? Marcel Ciolacu, primul ministru PSD-ist al guvernului, a venit cu planul revoluţionar al reformării și stopării expansiunii insaţiabile a structurilor administrative. A propus tăierea a 200.000 de posturi din sectorul bugetar și comasarea unor instituţii, agenţii și direcţii, suprapuse și paralele, ce cheltuiau arbitrar banul public. A sugerat reducerea sporurilor (de care privaţii nu beneficiază), cerând acordarea lor rezonabilă. Gaura de la buget s-ar umple, astfel, cu 5 – 6 miliarde de lei. În mod evident, cele 200.000 de posturi bugetate nu vor contribui prea mult, pentru că ele nu erau plătite. În plus, ele țin mai mult de sectoarele bugetare defavorizate, precum învățământul și sănătatea. Instituţii și agenţii inutile se pot, desigur, comasa, dar problema tăierii salariilor și pensiilor speciale nu se poate pune, pentru că sunt „asigurate juridic”. Recenta decizie a CCR, privitoare la statutul magistraţilor, a arătat fără dubiu că planul revoluţionar al premierului Ciolacu este iluzoriu. România va pierde fondurile europene din PNRR, pentru că niciun politician al puterii nu are curajul să pună în discuţie „statutul funcţionarului public”, al castei administrative ce domină România. Ce va mai putea face atunci Guvernul stabilității pentru umplerea găurii negre din bugetul țării? Va impune creşterea de impozite și taxe pentru adevărații producători, îi va împila pe privați, obligându-i să caute orice modalitate (inclusiv corupţia) pentru supraviețuire. Nu mai vorbesc de pălmașii de rând, ce vor trebui să suporte scumpirile și inflaţia. La ce va duce rezolvarea d-lui Ciolacu, vă las să constataţi singuri.