Spre partea de vest a țării, cam pe unde Munții Zarandului își domolesc asprimile și se topesc în Câmpia Aradului, se află Galșa, un sat la o aruncătură de băț de Șiria lui Ioan Slavici. Un sat potopit de flori, chiar și sub canicula ce-a pus stăpânire pe țară. Iar în mijlocul florilor, o biserică veche, cu ziduri bătrâne și răcoroase.
La intrare, cu cifre mari, anul ctitoririi: 1749. Și hramul: Adormirea Maicii Domnului. Părintele paroh Adorian Lucian Trif ne deschide ușa zâmbitor, chiar dacă nu ne anunțasem vizita. Și povestim despre câte ne vin în minte, sub lumina celei mai impresionante icoane a Învierii, pe care am văzut-o până acum: Iisus Hristos, învăluit în lumină tricoloră.
Bănuțul văduvei
– Cum e, Părinte, viața unui preot de țară?

– Nu e chiar așa de poetică precum și-o imaginează unii oameni. În spatele unei reverende, stă un om cu probleme omenești. Am slujit 14 ani la Crișan, în județul Hunedoara. Acolo am avut și un alt loc de muncă, pentru că n-aveam cum să trăiesc numai din preoție. Era o comunitate mică, vreo 300 de oameni, trecuți de 60 de ani. Bărbații erau pensionați de la mină, iar femeile lucrau la făbricuțele din Brad. Am avut noroc cu preoteasa mea, așa cum au foarte mulți preoți. Dar să vă povestesc o întâmplare, ca să înțelegeți mai bine. Construiam casa parohială, aveam oameni la lucru, și preoteasa m-a trimis după pâine. Un leu nu aveam, un leu! Nu-mi place să-mi plâng de milă, dar mă rugam la Dumnezeu să se-ntâmple ceva, să putem pune pâine pe masă muncitorilor. Și acuma parcă văd, se deschide portița și o bătrânică îmi întinde cinci lei. „Nu am bani, dar cât am, vă dau! Cumpărați un sac de var pentru casa parohială sau ce știți dumneavoastră, părinte!”. Cred că nici o sumă exorbitantă nu m-ar fi bucurat atunci mai mult, decât că mi-a dat Dumnezeu suficient cât să cumpăr pâinea de care aveam nevoie.
– Să înțeleg că e o bucurie grea, viața de preot de țară?
– Grea, dar bucurie. Știu cum e să mergi cu straița în spate, pe jos, să-i spovedești și să-i împărtășești pe credincioși. Țin minte una dintre primele împărtășanii, la Crișan. Am primit un telefon pe la miezul nopții, să merg degrabă la un bolnav. Când am ajuns, am fost șocat: eu eram un mucos de 23 de ani, nou venit în comunitate, iar gazda, om de 80 de ani, și-a luat pălăria, m-a îmbrățișat și mi-a zis: „Să trăiești, Părinte!”. Am împărtășit persoana bolnavă, care dimineața a și murit. Am simțit o bucurie extraordinară atunci, sentimentul datoriei împlinite, că omul acela a plecat la Judecată mai curat, mai pregătit și prin umila mea rugăciune.
– Cum s-a întâmplat să alegeți calea preoției?
– E poate singura întrebare la care nu am un răspuns clar. Sunt din Arad, am terminat un liceu industrial, în 1995, iar din clasa a XI-a, începusem să mă pregătesc pentru Drept. Sigur, mergeam la biserică, cu bunicii și sora mea, chiar cântam în cor, dar nu m-am gândit niciodată să aleg calea asta. La un moment dat, brusc, în clasa a XII-a, am venit acasă și i-am spus bunicii: „Vreau să dau la Teologie!”. Am intrat, iar când am terminat studiile, am ales satul Crișan, din județul Hunedoara. Aici, la Galșa, sunt de nouă ani. M-am întors, cumva, acasă.
„Oamenii din Câmpia Aradului sunt din alt aluat decât moții”
– Satul Crișan se află în Țara Moților, oameni aspri, de munte. Cum sunt cei din Galșa, din câmpia Aradului?

– Fiind arădean după mamă, când am venit încoace, a fost ușor să mă adaptez, să vorbesc cu oamenii, care sunt cumva din alt aluat decât moții. Însă depinde și de brutarul care face pâinea, poate mai trebuie pus un pic de sare, niște semințe, ca să faci pâinea mai gustoasă. Gustoasă era și pâinea preoției la moți, este și aici, doar că aici e mai nuanțată. La Crișan, am avut foarte multe lucrări de construcție, dar niciodată n-a trebuit să plătesc mâna de lucru. Aici, la Galșa, oamenii dau mai degrabă bani, decât să pună ei mâna. Dar orice lucru are altă valoare când pui mâna ta, sufletul și truda ta ca să-l faci. Oamenii de azi sunt egoiști și irascibili, pandemia a generat foarte multe probleme psihice, divergențe în familie, în comunitate. La Galșa, în biserică, sunt două lucruri pe care le-am cerut în mod special: când facem ectenia pentru bolnavi și aud clopoțelul, să îngenuncheze, să se roage pentru cei pe care-i pomenim, pentru că bolnavul are prioritate și mâine poate ești tu în locul lui. Acum ceva vreme, un băiat a avut un accident, trei luni de zile a stat în comă. Întreaga comunitate s-a rugat pentru el și acum este sănătos, mulțumim lui Dumnezeu! „Vă place ce am făcut? Atunci, hai, să mai facem!”. Și le-am mai cerut ca la sărutarea păcii, când spunem: „Hristos în mijlocul nostru! Este și va fi!”, să se întoarcă fiecare unul spre altul și să-și întindă mâna. O femeie mi-a spus că a avut o stare extraordinară, că niciodată până atunci nu dăduse mâna cu mama ei, în biserică. Cu mama te îmbrățișezi, o ții de mână, dar nu o saluți în numele Domnului, dând mâna cu ea. Dacă reușești să-i conștientizezi pe oameni de toate astea, să dai un sens vieții lor în biserică, i-ai câștigat.
– Galșa e un sat așezat într-o zonă cu multe vii. Vinul curge ca apa, aici. Mai fac oamenii diferențe între vinul de toată ziua și vinul de împărtășanie? Vinul, sângele lui Hristos, unul din cele mai puternice simboluri creștine…

– Vă răspund la întrebare cu o poveste: Când m-am mutat aici, pe un teren pe care voiam să construiesc o casă, se afla o vie care mă cam încurca, o vie sănătoasă. Am tăiat-o, dar în anul următor via a crescut și mai frumoasă. M-am simțit vinovat, mlădițele acelea erau foarte sănătoase și m-am gândit că dacă le mai tai o dată, e sacrilegiu. Cred că via, renașterea ei, e simbolică și pentru viața omului, pentru că, până la urmă, unul dintre canoanele bisericii spune să te împărtășești cu vin curat. Or, vinul curat e făcut cu trudă, cu rugăciune chiar. Că zice omul: „Doamne, dă-mi soare!”, „Doamne, dă-mi ploaie!”, „Doamne, ferește-ne de grindină!”, „Doamne, dă-mi vreme bună, să pot culege strugurii!”. Toate astea, truda, sudoarea, rugăciunea, fac ca via să fie una nobilă. Faptul că tu o tai și peste câteva luni crește din nou, mai frumoasă și mai sănătoasă, asta înseamnă ceva. Culmea știți care e? Cel mai bun cărbune de cădelniță se face din mlădițele de viță de vie uscate.
„Tinerii au mare nevoie de sprijin duhovnicesc”
– Prima minune săvârșită de Hristos e cea de la nunta din Cana Galileii, când a transformat apa în vin. A venit toamna, e perioada nunților. Mai au loc Dumnezeu și Biserica în viața tinerilor ce-și întemeiază o familie?

– Sunt trei momente cruciale în viața omului: nașterea, cununia și moartea. Între ele, doar cununia e momentul în care putem fi implicați conștient. Dacă în acest moment important din viață nu există o conexiune reală cu Dumnezeu, cununia se compune doar din fotografii și prezentare de modă. Cei mai mulți se apropie de biserică și îl caută pe preot abia după ce au rezolvat toate celelalte aspecte organizatorice ale nunții, sala, meniul, muzica, lista de invitați. Unde este, însă, Dumnezeu? Ordinea ar trebui să fie inversă.
Orice început de drum este greu, Corabia familiei este lovită de valuri potrivnice, tinerii zilelor noastre au mare nevoie de sprijin duhovnicesc, iar datoria noastră, ca preoți, este să fim lângă ei, atât cât se poate, să le propovăduim un Hristos Înviat, să le arătăm că Biserica este vie. Ceea ce semănăm, în relaţiile cu oamenii, aceea vom culege.
„Doar o singură dată pe an, la Țebea, inima românului pare să mai bată românește”
– Ați slujit 14 ani într-o parohie din Țara Moților. Care vă sunt cele mai frumoase amintiri de acolo?

– Cât timp am slujit ca preot paroh în satul Crișan, locul de naștere al lui Crișan, tovarășul de suferință și moarte al lui Horea, serbările de la Țebea rivalizau, fără să exagerez deloc, cu Paștile sau cu Rusaliile. Nimeni nu avea alt program pentru duminica aceea, cu toții mergeam la Țebea. Și încă mai există în zonă și un cult al Iancului, încă auzim aievea chemarea lui, încă mai sunt oameni cărora le pasă cu adevărat de Țară. Ce va fi mâine, însă, e greu de spus. Ce a însemnat Avram Iancu pentru generațiile trecute, ale străbunicilor, bunicilor și părinților noștri, cu siguranță nu mai înseamnă pentru noi, și cu atât mai puțin cred că va însemna pentru generațiile viitoare. Până și icoana sfântă de pe perete este, astăzi, doar un obiect de decor, unde să mai încapă chipul Crăișorului? Tata, originar din Vidra de Sus, avea tabloul Iancului pe peretele de la locul de muncă, iar după ce s-a pensionat, a adus acel tablou acasă și l-a așezat la loc de cinste. Noi, părinții care mai avem un dram de românism în noi, ar trebui să le vorbim mai des și mai concret copiilor și tinerilor despre înaintașii noștri, făcându-i să înțeleagă că toate cele de care noi ne bucurăm azi n-ar fi existat fără sacrificiul lor. Este sentimentul pe care încerc să-l insuflu și acelora care vin la „Clubul Copiilor”, ce funcționează pe lângă parohia Galșa.
„Bucuraţi-vă de viaţă!”
– Care e rostul lui? Țintiți să-i atrageți pe copii în biserică?

– Sunt un preot fericit, foarte, foarte fericit: de aproape nouă ani, de când sunt în Galșa, două lucruri nu mi-au lipsit: florile naturale de pe Sfânta Masă și copiii la împărtășanie. „Clubul Copiilor” a luat ființă în urmă cu opt ani. Eu cred că Biserica trebuie să fie prezentă în viața lor, nu doar între zidurile lăcașurilor de cult, ci și în existența de zi cu zi. Lucrăm cu 40 de copii. Avem cercuri de limba română, de matematică, de franceză, engleză și germană, avem abilități practice, cor și mai jucăm și fotbal. Am niște copii super faini, abordăm tot felul de teme, avem activități, excursii, tabere, până și pâine am copt împreună.
„Astăzi, cu bucurie, românilor veniți/ Pe Iancu, în câmpie, cu toți să-l însoțiți”
– Părinte Trif, mai am o ultimă întrebare. Săptămâna viitoare se vor ține la Țebea serbările în cinstea lui Iancu. De ce credeți că încă există acest cult, care adună zeci de mii de oameni, în fiecare toamnă, în Țara Moților?

– Și eu merg, cu drag, de fiecare dată, din două motive: să aduc un omagiu Crăișorului, pentru că, atâta timp cât îl pomenim, el este viu, dar și ca să mă întâlnesc cu români veniți de peste tot. „Astăzi, cu bucurie,/ Românilor, veniţi!/ Pe Iancu, în câmpie,/ Cu toţi să-l însoţiţi…”. O dată pe an, din păcate doar o singură dată, inima românului pare să mai bată românește, lângă mormântul Crăișorului. În testamentul său, Avram Iancu spunea „Unicul dor al vieții mele este să-mi văd Națiunea mea fericită, pentru care după puteri am și lucrat până acum”. Vi se pare că visul i s-a împlinit? Că suntem o națiune fericită, așa cum și-a dorit Avram Iancu?
Foarte frumos spus parinte!
Un adevărat păstor creștin ortodox, român adevărat!