– E greu să crezi că un oraș cu milioane de oameni poate să-ți ofere altceva decât haos și praf. Când colo, Bucureștiul vinde la negru, o mulțime de chilipiruri romantice. Povești de suflet, mai mare dragul să le citești –
DOINA RUȘTI
Toamna mămularului
Când te gândești la toamnă, inevitabil îți vin în minte copacii arămii, frunzele galbene, parcurile. Tocmai de aceea mi-am propus să dau la o parte expresionismul și să mă opresc asupra unui loc în care lumina intră prin piatră. Am terminat azi de citit Manuscrisul fanariot, pentru un audiobook și, inevitabil, mi-a rămas mintea la zona Colței. Este locul forte al Bucureștiului, pentru că în orice anotimp lumina atinge aici potențialul ei maxim. Nu este întâmplător, am credința că acolo e un portal către lumea de altădată a Bucureștiului, nu doar spre curțile Doiceștilor, ci și spre subteranele Bucureștiului, despre care se zice că ar începe sub Biserica Colțea.
Prin urmare, anul ăsta mi-am dat întâlnire cu toamna în fața bisericii, unde lumina taie în piatră, la orice oră a zilei, părând să urce dinspre Dâmbovița, până în turla cea mare a spitalului. Mai ales în octombrie, când totul se arămește, la Colțea e o lumină curată, apoasă. Pe vremea comuniștilor îmi plăcea să stau în tinda acestei biserici, ca să ascult cuvintele secrete ale orașului și ca să-l salut pe mămularul Vencică. Era închisă și ruinată, dar colcăia de faptele petrecute cu multă vreme în urmă, demne de povestit, fiind și unul dintre locurile cele mai aglomerate ale orașului.
Nu departe, se ridica Mânăstirea Sf. Sava (Universitatea de azi), cu bibliotecă, săli de cursuri, dar și cu numeroase chilii, cu popime și cu un vestit magazin de vinuri, în care vindea Chița, femeie cu bărbat, cu amant și alți admiratori, între care și Gavril, pe la 1796 starețul așezământului. Acest Gavril a fost bătut măr, iar țipetele lui s-au auzit până departe. Agresorul, îndrăgostit și gelos, un artist pasionat de ceramică, a fost prins repede și pedepsit exemplar, bătut la rândul lui, în fața porții mari de la Sava, de unde suferința lui ajunge și astăzi până la Colțea, cu intermitențe, în valuri, aducând aminte că arșița verii s-a dus, că se culeg viile, iar vinul tânăr e făcut din iubiri neîmplinite și din bărbați care ard.
Dacă treci bulevardul, de la Suțu, poți s-auzi muzici aduse de vânt dinspre Caimata, mahalaua lăutărimii, iar în nopțile fără lună se aude și un scârțâit surd, de la pajurele din poarta Doicescu, două păsări de tablă, cu aripile deschise, legănate de vânt.
La răsărit, când se trezește orașul, apare umbra lăsată de Turnul Colței, fantasmă vizibilă, mai ales în octombrie. Dacă urci spre teatru, umbra se leagănă, risipind în jur fluturi galbeni, iar la oarecare distanță se poate zări silueta lui Vencică, vestit mămular.
Pe la anul 1802, vindea pe la Colțea lucrușoare nemaivăzute. Purta veșnic în spate un geamantan cu mărunțișuri, în special mărgele, năsturei de sidef, brățări, dar avea și cutii muzicale, meșe pentru bărbați, inele cu chichiță pentru otravă, dopuri în formă de câine, iminei de mătase și ierburi presate, bune pentru comori. Vencică locuia vara sub un șopron închiriat în mahalaua Boteanu, iar iarna o petrecea la niște rude din Giurgiu, bătând târgurile în căutare de chilipiruri, bune de vândut vara, la București. Partea frumoasă a vieții lui era la Colțea. Cum răsărea soarele, se și înființa, rezemând zidul bisericii, ca pe la amiază să se tragă în gang, pe unde era cel mai intens trafic. Mai ales la trăsuri sărea sprinten, strigându-și marfa, ori fluturând la fereastră un șir de mărgele. Zilnic, intra în biserică unde își lăsa o dorință, mereu aceeași – să aibă noroc. Seara se holba peste porți, prin curțile boierești, la trăsuri.
Într-o noapte, a avut un vis groaznic: o matahală cețoasă întindea o mână spre el. Vencică s-a trezit cu un presentiment sumbru, cu impresia de realitate indubitabilă. Era un octombrie cald, și își improvizase o cealma, o pânză pestriță, care-i cădea deasupra sprâncenelor. Se apropia prânzișorul când a luat-o spre gang. O clipă din multe clipe la fel. A făcut un pas-doi și-a simțit în spate un ochi. Voia să se întoarcă, dar nu putea și poate c-a fost mai bine. Incontrolabil, începuse să tremure, apoi și-a dat seama că sub picioarele lui clocotea un cazan nevăzut. Clopotul Colței a căzut peste el, transformându-l în terci. Tot orașul se zbătea epileptic.
În fiecare an, prin octombrie, stafia lui Vencică se plimbă pe mijlocul bulevardului și-și laudă marfa. Dacă privești cu atenție, mai ales pe la ora 11 a zilei, îi zărești negreșit cealmaua pepită, geamantanul de mămular. Cu acest Vencică începe toamna de anul ăsta și cu amintirea turnului – obsesie rezistentă în imaginarul bucureștean.
MATEI FLORIAN
În groapa din Ștefan cel Mare
Vă dau cuvântul meu de pionier că toamna n-a fost niciodată anotimpul meu preferat. În orice caz, nu în București, în anii 80, dimineața. Pentru că în anii 80, în București, toamna, la 6.30 dimineața, mai întâi se aprindeau toate luminile din casă, apoi mirosea a pâine prăjită și a ceai, beam ceaiul și mâncam pâinea prăjită cu gem și plecam la școală. Iar aici, îmi pare rău s-o spun, toamna devenea un anotimp și mai nesuferit, aflat la ani-lumină depărtare de poeziile scrise de Demostene Botez. În ghiozdanul meu n-au existat niciodată mere-pere-în-panere, nici gutui-amărui-cu-puf-galben-ca-de-pui. Nu. În ghiozdanul meu găseai doar kilograme de caiete și de manuale și, eventual, un sandviș cu margarină. Iar lecțiile, lucrările de control și temele pentru acasă nu aveau nicio legătură cu ceea ce scriau poeții. Noroc că în București, în anii 80, săptămâna, la fel ca și acum, mai avea și zile de sâmbătă și de duminică. Iar în zilele acelea, se întâmpla un mic miracol: în groapa din Ștefan cel Mare juca Dinamo. Tot ce trebuia era să ajung acolo, pentru ca toamna și orașul să se scuture de tot praful lor stătut și să devină magie pură. Era de ajuns să îmbrac haina fermecată, treningul alb-roșu de la Tricodava și să-mi pun la gât fularul croșetat de bunica, alb-roșu și el, iar viața mea de școlar tuns regulamentar căpăta, brusc, un alt sens. Plecam într-un loc în care aveam să întâlnesc oameni ca mine, copii, tineri sau bătrâni, să mă amestec cu ei, să devin unul dintre glasurile acelui vuiet care umplea Calea Dorobanți, Floreasca sau cartierul Tei: Dinamo, luptă Dinamo! De acasă, de pe străduța mea liniștită, până la intersecția străzii Aurel Vlaicu cu bulevardul Ștefan cel Mare, jonglam cu castane, driblam adversari imaginari, trăgeam la o poartă de frunze îngălbenite, înscriam gol după gol. Apoi, acolo, la buza bulevardului, mă opream cât să înțeleg că dragostea nu e doar ceea ce simt când îmi zâmbește colega mea de clasă, Alexandra, ci și șarpele ăsta lung, alb-roșu, de oameni care se adună, încet, la porțile unui stadion; că atâția oameni necunoscuți, din atâtea locuri diferite, iubesc același lucru ca și mine: 11 băieți care vor jongla cu o minge, vor dribla adversarii, vor trage la poartă și vor înscrie gol după gol. Îmi luam inima în dinți, traversam bulevardul, intram în marea de oameni, deveneam una cu ei și începeam să cânt. O mai spun o dată: la vârsta aia, atunci, nimic nu putea fi mai frumos de atât. Și niciodată, niciun vers, din niciun manual de literatură n-a însemnat mai mult decât „Festival, festival, Dinamo dă recital” sau „Cine intră în groapă fără cinci nu scapă”. Eram toți împreună. O singură dragoste. Iar în anii aceia, Dinamo chiar ne făcea fericiți. Adevărata toamnă o simțeam abia atunci, spre seară, după meci, când mă întorceam acasă, se aprindeau felinarele și luminile din blocuri și ascultam vuietul galeriei care se îndepărtează. O răcoare blândă, vântul care mișca încet câteva frunze îngălbenite, dragostea și sentimentul acela ciudat că, pentru două ore, am fost alături de alți oameni și împreună cu ei am cucerit orașul.
De asta, până de curând, când treceam pe lângă zidurile stadionului din Ștefan cel Mare mi se strângea inima. Era ca și cum mi-aș fi văzut copilăria în tencuiala roasă, în porțile ruginite, în vuietul acela pustiu de mașini, rulând bară la bară pe bulevard. Era ca și cum cineva ar fi intrat în mine și ar fi smuls cu furie o bucată mare din ceea ce sunt. Un prezent cinic; maturitatea aceea care îți tot dă lecții cum că visele copilăriei nu au loc în viața de adult. Știți placa: e despre cum să reușești în viață uitând cu totul lucrurile pe care le-ai iubit cândva. Aproape că m-am resemnat cu ideea că ăsta trebuie să fie adevărul: Dinamo nu mai e Dinamo, cum nici eu nu mai sunt copilul acela de demult. Amintirile, nu-i așa?, ruginesc și ele, exact ca porțile unui stadion lăsat în paragină. Doar că într-un fel ciudat, cum se întâmplă uneori lucrurile toamna, într-o zi am deschis un sertar în care nu mai umblasem de mult și am găsit acolo, ros de molii, un fular croșetat de bunica mea. Fularul alb-roșu pe care, atunci când îl legam la gât, viața căpăta alt sens. Am rămas cu el în mână și l-am pus la loc. Apoi mi-am sunat frații, m-am suit într-un tramvai și am plecat la meci. N-am mai ajuns în groapa din Ștefan cel Mare, ci pe stadionul de lângă Arcul de Triumf. O arenă mică, la fel ca echipa Dinamo de acum. Dar marea de oameni era acolo, cântând: „Suntem aici și vom mai fi,/ căci tot venim de când eram copii”. Am simțit, brusc, cum ceva îmi zvâcnește în inimă, toamna probabil, și am început și eu să cânt alături de ei.
CIPRIAN RUS
Octombrie cu cărți
Munca de teren e sfântă la „Formula AS”: dar, după lungile deplasări de toamnă, prin străinătate sau prin țară, pe vechi urme românești, informațiile, unele de-a dreptul incredibile, descoperite la fața locului, se cer puse în valoare printr-o temeinică documentare. Emoția e acolo, cuibărită în vocile tremurate de pe înregistrări, în fotografiile cu personaje care ți se lipesc de suflet, în căldura care te însoțește ani de zile, după ce părăsești un loc de poveste. Informația „de bibliotecă” vine cu argumente care întăresc vocile personajelor, aduce culoarea unor evocări din trecut, adaugă autenticitatea mărturiilor celor care nu mai sunt printre noi. E de ajuns o idee fugară dintr-un lung interviu, o însemnare de pe spatele unei fotografii vechi pe care o vezi abia după ce te întorci la București, referința către un autor marginal pe care o găsești într-un colț al agendei, plină de însemnări repezite, ca să deschidă calea către detalii nebănuite, către nuanțe care împlinesc reportajele sau documentarele la care lucrez.
Cum documentarea cere informații rare, vechi, la prima mână, pe cât se poate, începutul toamnei mă prinde invariabil, de mai bine de un deceniu, la Biblioteca Academiei Române. Nici nu-mi pot imagina sosirea toamnei în București altfel decât în decorul rafinat al curții de pe Calea Victoriei. Un loc care, vecin cu două piețe gălăgioase, sufocate de trafic, în mijlocul unei Capitale în care toată lumea aleargă bezmetic, împinsă de urgențe mai mult sau mai puțin închipuite, trăiește, în 2023, ca într-un glob de sticlă: nu e doar liniștea nefirească ce domnește pe „domeniul” din Calea Victoriei, e și un fel de-a fi al oamenilor de acolo – complet lipsit de scorțoșenia pe care o poate sugera statutul academic al locului – care-i dă bibliotecii un ștaif din alte vremuri, în flagrant contrast cu prezentul.
E imposibil să trăiești într-un oraș agitat ca Bucureștiul, fără să-ți găsești mici insule de evadare din realitate: am primit sfatul ăsta de cum am coborât, în 2008, din trenul de Cluj, și m-am ținut de el cu strășnicie. Ca unul care și-a făcut mai mulți ani veacul pe Victoriei și prin Romană, am vânat asiduu altfel de locuri de evadare din realitate: o mică terasă pe Căderea Bastiliei, o curte interioară la vechiul Palat Oteteleșanu din Amzei, curtea de la Monteoru, o cafenea cochetă în spatele Hotelului Moxa. Locuri în care pun Bucureștiul „pe pauză” câteva ore, cât să mă pot lăsa dus, de voie, pe cursul poveștilor pe care le citesc sau la care scriu. Am descoperit multe mici paradisuri, dar niciunul nu e ca Biblioteca Academiei. Simt cum intru sub „globul de sticlă” de îndată ce trec de bariera de la intrare. Aleile grădinii botanice ce înconjoară clădirile Academiei sunt cel mai bun „detox” mental. Cât timp aștept să vină cărțile din depozitele bibliotecii, fac o lungă plimbare prin curtea cu tei argintii, mesteceni, arbori de Iudeea, corcoduși, tei pucioși, castani, cenușeri, nuci și atotprezentul ienupăr târâtor. Știu fiecare copac cum îmi știu personajele reportajelor și documentarelor din „Formula AS”. Îi știu, goi și zgribuliți, în gerul iernilor, îi știu plesnind de viață, în fiecare primăvară, îi știu, verzi și răcoroși, în arșița verilor, îi știu, mai ales în culorile strălucitoare ale toamnei. În sala liniștită de la etaj, unde suntem doar eu și trei-patru cercetători septuagenari, am locul meu la geamul ce dă spre curtea interioară. De-acolo simt cel mai bine cum uriașa grădină a Academiei își întinde, acaparator, rădăcinile și ramurile insidioase prin palul verde al birourilor frumos ordonate. E atâta liniște în sala de lectură că, uneori, nu simți diferența între o pagină de carte întoarsă de un cercetător și o frunză ce cade dincolo de fereastră. Iar culorile, culorile toamnei prind viață între capitolele volumelor pe care le citești. Frunzele copacului din dreptul biroului sunt semne de carte: verzi la capitolul 1, ușor palide la capitolul 5, ruginite la mijlocul celei de-a doua cărți. Culori care, aidoma liniștii locului, stau ca pe-un șevalet, așteptând să le iau și să le aștern în paginile poveștilor pe care le scriu. Paradisul de pe Calea Victoriei îmi dă, de fapt, mai mult decât informații documentare. Îmi dă o anume stare, iar poveștile din „Formula AS” sunt mai ales stare. Starea aceea pe care o descopăr într-o toamnă în Spania, la Mediterana, într-alta în munții Albaniei, sus la Moscopole, într-alta pe străzile Vienei sau ale Vilniusului și pe care o ascund mereu, preț de câteva săptămâni, de agitația disturbantă a Bucureștiului, în globul de sticlă de la Academie. La vremea scrisului, scutur bine globul – ca-n vechile decorațiuni de Crăciun – până se umple nu de fulgi albi, ci de culorile scăpărătoare ale toamnei.
LILIANA URSU
Vrajă de Cotroceni
Toamna imbatabilă a Bucureștilor se petrece pentru mine, fără doar și poate, în Cotroceni. Vecerniile au adieri de dalii și de anemone, de o pace aromitoare. Frunzele își încep baletul unic pe străzile îndrăgostite, parcă, de asfințiturile privite de pe dealul Țăcăliei. Și apoi, casele acestui cartier mirific sunt pline de amintiri și de vieți mari și de scriitori și de artiști. Iar cel mai frumos anotimp al Cotrocenilor rămâne toamna, regina anului care începe în micile grădini împânzite de crizanteme, reginele florilor de toamnă, de trandafiri și gălbenele, de tufănele și de covorașe închipuite din florile de piatră și luminate aievea de steluțele de toamnă, de ființa lor eterică și lină.
Toamna te face mai bogat în amintiri stârnite de nostalgii care se rostogolesc în inimă vijelioase, asemeni castanelor din jocurile copiilor din parcul Romniceanu. Mereu trăiesc mirajul acestui anotimp vrăjit, care te face să visezi altfel, în care lumina e de miere și pașii mai ușori, mai îndrăgostiți ca niciodată, chiar dacă numai în visare. Iar Grădina botanică e marea scenă pe care se desfășoară toate anotimpurile, dar, din nou, regina rămâne toamna. Ce frumos spunea Strindberg: „Toamna e primăvara mea.” Și cât de adevărat.
Barocul Vivaldi și toamna lui unică, din cerul inimii coborâtă, îmi țin de urât când ploile nu mai contenesc, un gong vestind schimbarea de decor și venirea iernii. Dar cel mai bine povestește toamna o… grădină. Sau despre amplitudinea toamnei din locurile ferite ale Bucureștiului, cum este de o viață pentru mine Grădina botanică. Armonii stilistice, aleile cu castani și frunzele lor roșii din care-ți faci câte un buchețel să-l duci acasă ca să-ți lumineze odaia. Platanii cu griul lor alb-argintiu și coaja trunchiului care se desprinde pe alocuri, închipuind o foaie unică de hârtie, pe care îți vine să-ți scrii amintirile daurite. Sau ploaia frunzelor galbene, în zborul lor, pe care copiii alergând le culeg înainte să atingă pământul. Arborii sunt poeme pe care pământul le scrie pe cer… Azi, plimbându-mă iar și iar prin mirifica Grădină botanică bucureșteană, recunoșteam, rând pe rând, bucuria de a o avea martor fidel al atâtor toamne, al atâtor dansuri ale inimii, împletite cu cele ale frunzelor, versuri ale teilor și fagilor și ale castanilor și ale plopilor fără soț.
Ei bine, azi i-am revăzut în plimbarea mea prin Grădina botanică. Străjeri credincioși toamnei, într-o explozie de galben sibilinic, plopii de dincolo de aleea centrală secondează bătrânii castani ai copilăriei mele. Cu eleganță, cu o forță catifelată, cu podoaba toamnei curgându-le râu pe siluetele modigliene. Și apoi, păsările: cinteze, gaițe, stăncuțe, mugurari, vrăbiuțe vin să întregească tabloul uluitor al acestui unic anotimp bucureștean. Iar patriarhul tuturor copacilor care mi-au dăruit și umbra, și înveșnicita lor frumusețe rămâne un frasin de câmp – Fraxinus angustifolia. Înalt, cu o coroană maiestuoasă, cu un trunchi pe măsură, pe care doar patru, cinci oameni l-ar putea cuprinde cu brațele, m-a făcut să zăbovesc în preajma lui ocrotitoare, de bunic căruia toamna i-a legat o cravată imensă, viorie, de solist al acestei zile beatice, ca un concert inubliabil de jazz…