Pentru că scrie și vorbește cu aceeași suplețe a spiritului, emisiunile realizate de el pe micul ecran i-au adus, până acum, trei premii din partea Asociației Profesioniștilor de Televiziune din România. Dar numele lui Marius Constantinescu e, de mai bine de 15 ani, strâns legat și de cel al Festivalului Enescu, căruia îi împrumută, ca amfitrion, din grația, naturalețea și firescul lui. L-am invitat la ora închiderii marelui eveniment muzical, pentru a recapitula, pe repede-înainte, ediția cu nr. 26 a unui festival care, timp de o lună de zile, a transformat Ateneul și Sala Palatului din București în miezul fierbinte al lumii.
Primul festival
– O dată la doi ani, sub soarele încă arzător al lunii septembrie, Bucureștiul îmbracă haina prețioasă a muzicii clasice. O haină pe care, în calitate de jurnalist și amfitrion, o porți cu grație și nonșalanță de foarte mulți ani. Îți mai amintești prima ta întâlnire cu festivalul?
– Dacă mă întrebi de primul Festival Enescu la care am participat vreodată, atunci trebuie să-ți vorbesc de cel din 1991, de prima ediție de după revoluție, când aveam doar 12 ani. Încă mai păstrez în minte câteva imagini, câteva personaje: pe Marina Krilovici, în Tosca, pe Ludovic Spiess, care era și nașul meu de botez, directorul festivalului la acel moment. Și desigur pe mama, care în anul acela prezenta festivalul în direct pentru Televiziunea Română, dintr-o lojă a Operei.
– De la mama ta ai preluat nu doar pasiunea pentru muzică, ci și ștafeta meseriei. Te-a influențat stilul ei, în toți anii în care ați lucrat împreună?
– Sigur că m-a influențat. În biroul pe care îl împărțeam, în anii în care era producător general al festivalului, mama cerea mereu la scenografie un panou imens, pe care erau trecute toate detaliile fiecărui concert. Acolo, pe acest perete tehnic plin de detalii logistice, găseai scris, cu culori diferite, cine se ocupa de fiecare transmisiune în parte, cine era regizor de emisie, cine era redactor sau cine era cititorul de partituri. Rigoarea asta a ei extraordinară îmi place să cred că am moștenit-o și eu. Iar Festivalul Enescu rămâne, pentru mine, exemplul de proiect de anvergură în care nu poți face nimic fără o bună organizare și fără sprijinul întregii echipe.
– Unii dintre invitați au devenit, de-a lungul timpului, personaje în cărțile tale, alții îți sunt prieteni apropiați sau au rămas pur și simplu imortalizați în fabuloase interviuri televizate. Anul ăsta ce întâlniri semnificative ai adăugat în panoplia ta?
– Ai să râzi, dar nu am adăugat niciuna. Pentru că am avut mai mult de prezentat ca oricând, aproape douăzeci de concerte, anul acesta am trecut interviurile pe planul doi sau chiar trei. Un singur interviu mi-am dorit însă foarte tare, pe cel cu Tugan Sokhiev, dirijorul care a electrizat în două seri la rând Sala Palatului, pe care îl admir extraordinar. Era o întâlnire extrem de provocatoare pentru mine, ca jurnalist. Nu doar pentru că Tugan e un personaj rus, care se revendică totuși din Oseția, regiunea georgiană controlată azi de separatiștii ruși. Ci și pentru că staff-ul lui îmi ceruse să evit tema războiului. Așa că am făcut tot felul de piruete jurnalistice, ca să găsesc un mod de a aborda și latura asta. A ieșit bine și m-am bucurat să ne despărțim prieteni. Dar dacă mă întrebi de întâlnirile cele mai spectaculoase de care am avut parte, de-a lungul festivalului, în ultimii 20 de ani, ne-ar trebui, cu siguranță, un interviu separat.
Exerciții de imaginație
– Nu te întreb despre ele, îți propun, în schimb, să ne apropiem de marile nume ale Festivalului Enescu, așa cum ne-am apropia de niște personaje din cărți.
– Îmi place exercițiul ăsta de imaginație, așa că o să-l iau pe pianistul Jean-Yves Thibaudet, cu care am făcut deja trei interviuri, și o să-l suprapun peste contururile pe care le-ar avea Franz Liszt într-o biografie romanțată. Ce era Liszt pentru vremea lui, dincolo de un geniu pianistic și un compozitor dăruit, adică un personaj de o mondenitate și o modernitate a spiritului cu totul remarcabile pentru vremea lui, asta este și Jean-Yves Thibaudet pentru lumea muzicală de azi. Apoi, aș alege o pianistă pe care o iubesc până la cer și înapoi, pe Hélène Grimaud, pe care, Doamne, o aștept la Festivalul Enescu de un deceniu. Pe Hélène aș face-o eroina unui roman victorian. E genul acela de personaj statuar, marmoreean, teribil de controlat în exterior, dar care pe dinăuntru e numai convulsie, clocot și incandescență. Cred că ar trebui să-l introduc în galeria acestor personaje și pe dirijorul Zubin Mehta, care a fost și anul acesta prezent și cu care, în 2005, am făcut un surogat de interviu. Spun surogat, pentru că, deși acceptase să dea un interviu serios televiziunii, în ziua cu pricina a fost atât de dezamăgit de acustica dezastruoasă de la Sala Palatului, încât a sosit la interviu cu o falcă în cer și una în pământ și abia l-am convins să mai vorbească 5 minute în fața camerei de filmat. Zubin Mehta ar putea intra foarte bine în pielea unui patriarh, a unui senior care din turnul lui controlează totul cu agerime, care se lasă văzut rarissim, dar a cărui putere de decizie e colosală. Dintre figurile care au defilat anul acesta în festival, nu pot să le omit pe cele două surori Labèque, Katia și Marielle. Ele n-au nevoie să fie transpuse în alte epoci, sunt niște personaje așa cum sunt. Dețin împreună o proprietate a familiei Borgia, la Roma. Katia a fost soția faimosului chitarist John McLaughlin. E una dintre cele mai apropiate prietene ale Madonnei, cu care își face vacanțele împreună. A cântat la nunta acesteia cu Guy Richie. Ce să mai, pare cu totul decupată dintr-o revistă. Cu mult înainte de a-și face apariția pe scenă, unde, de altfel, face o treabă absolut lăudabilă, la pian se așează renumele ei.
– Îmi place ce iese din jocul nostru, dragă Marius. Dacă tot ne-ai luat ochii cu asemenea personaje, hai să lăsăm și urechile să se bucure de muzică. Ce concerte te-au topit la ediția aceasta?
– Aici mi-e foarte ușor să răspund. Întotdeauna când se suprapun cele două ipostaze, cea de meloman și cea de prezentator, câștigă prezentatorul, în defavoarea melomanului. Ce am putut să ascult atunci când nu-mi zumzăia casca în ureche, când nu mă concentram pe mesajele care veneau din carul de transmisie, mi-a plăcut mult. Unul dintre concertele care m-au cucerit, realmente, e Simfonia nr. 9 de Mahler, cântată de London Symphony Orchestra, sub bagheta lui Sir Simon Rattle. Recunosc că m-am dus ca la pomul lăudat, pentru că iubesc această simfonie, dar am plecat cu sacul plin. Îl admir pe Sir Simon Rattle de când a venit prima oară la București, iar London Symphony Orchestra este, probabil, între primele cinci orchestre ale lumii. Apoi, mi-au plăcut teribil de mult cele două concerte cu Accademia Nazionale di Santa Cecilia din Roma, condusă de dirijorul vrăjitor care este Tugan Sokhiev, despre care deja ți-am vorbit. Primul concert a găzduit Simfonia nr. 5 de Ceaikovski, pe care nu am mai auzit-o niciodată cântată așa cum a fost cântată la București, de acești muzicieni, cu rădăcini preponderent italiene, sub bagheta unui dirijor cu preponderență rus. Cel de-al doilea a fost un concert Liszt, la pian, și Simfonia nr. 1 de Mahler, de la care am avut așteptări foarte mari, care n-au fost dezamăgite. Mi s-a părut superb și unul dintre concertele Tonhalle-Orchester Zürich, dirijate de Paavo Järvi. S-a cântat Simfonia nr. 9, „Din lumea nouă”, de Dvorak. Iar dintre serile ținute la Ateneu, mi-a plăcut, desigur, concertul celor două surori Labèque, cu acea piesă superbă, scrisă special pentru ele de Bryce Desnner, chitaristul formației The National, și Simfonia nr. 5 de Ceaikovski, cu Orchestra din Praga, dirijată de Manfred Honeck, o splendoare! Din seria concertelor de la miezul nopții, singurul pe care l-am văzut s-a nimerit să-mi placă foarte mult. E vorba de mandolinistul Avi Avital și de grupul lui, Between Worlds, o adevărată explozie de culoare, de autentic, de contaminări muzicale. Și, desigur, am fost absolut sedus de „Concertgebouw Amsterdam”, cu Yuja Wang și Klaus Mäkelä, într-un fermecător dublet Debussy-Ravel.
Aceeași echipă consistentă de melomani
– Pe lângă sonorele nume internaționale, festivalul a readus pe scenă și numele unor români, care în ultimii ani au pus România în constelația internațională a muzicii. Ai vrea să-i menționăm? Ce muzicieni de valoare mai are azi țara noastră?
– Oh, Doamne, dar cât de mulți are, nu cred că mi-ar permite spațiul să-i pomenesc pe toți! O să-l amintesc, totuși, pe Andrei Ioniță, cu violoncelul lui, care a cântat o compoziție extrem de solicitantă, Simfonia concertantă pentru violoncel și orchestră de Enescu, și a făcut-o absolut lăudabil. Sunt un admirator al lui de când l-am văzut prima oară în Festivalul Enescu. Era proaspăt câștigător al Concursului Ceaikovski de la Moscova și-și făcea debutul la Sala Palatului cu Filarmonica din München, sub conducerea lui Valery Gergiev. A fost o sărbătoare, cum a fost și prestația de anul acesta. Am redescoperit un artist care s-a maturizat, dar care păstrează același elan extraordinar. Concertul lui, cu Tonhalle Zürich și Paavo Järvi, a fost chiar în celebra seară când s-a declanșat Ro-Alert și în sală a fost un adevărat pandemonium. Am fost impresionat de felul în care toți artiștii au reușit să-și păstreze concentrarea, în ciuda zgomotului asurzitor. Mi-a plăcut mult și Maria Marinca, laureata Concursului George Enescu de anul trecut. Și, cu scuzele de rigoare că n-aș putea să-i menționez pe toți românii care au defilat pe scenă, aș vrea totuși să mai las aici numele dirijorului Cristian Măcelaru, care a prezidat grațios acest festival, și pe cel al lui Cristian Mandeal, marele nostru expert în Enescu, care a dirijat Simfonia nr. 2 de Enescu, alături de Filarmonica Națională a Ungariei, și Concertul pentru violoncel de Șostakovici, cu un super star al acestui instrument, Sheku Kanneh-Mason, o vedetă autentică a muzicii clasice de azi.
– Marius, se mai înclină publicul cu aceeași emoție și cu același respect în fața muzicii clasice? Se mai lasă impresionat de ea?
– Eu rămân un optimist incurabil, bucuros că, dacă interesul pentru festival n-a crescut în ultimii ani, măcar putem spune că n-a scăzut. Ar fi o ipocrizie să afirm contrariul, mai ales că, uitându-mă seară de seară și după-amiază de după-amiază în Ateneu și în Sala Palatului, mi-au căzut ochii cam pe aceleași figuri. E aceeași echipă consistentă de melomani, pe care îi cunosc de ani de zile, care se răsfiră pe cele 4000 de locuri ale Sălii Palatului și pe cele 900 ale Ateneului. Iar asta este și nu este bine. E bine că ei există, bineînțeles. Dar nu e bine, totuși, că nu am văzut Sala Palatului plină ochi decât la câteva concerte din festival, la concertul legendarei pianiste Martha Argerich, la cele două concerte ale Accademiei Nazionale di Santa Cecilia și la Yuja Wang. Nu-mi dau seama, încă, dacă publicul nou prezent în festival a fost unul conjunctural sau a fost unul pe care viitoarele ediții pot conta. Eu am făcut parte dintr-o generație pe care festivalul a crescut-o și aș fi bucuros să aflu că există o generație nouă care să fie crescută de festival și care să crească, la rândul ei, festivalul. Pe de altă parte, mă și amuză să constat că, de fiecare dată când se apropie festivalul, ne reapucăm să punem pe tapet și chestiuni legate de conduita publicului, de cât de pregătit e, de cât de frumos se îmbracă sau nu, de cât îi sună sau nu-i sună telefoanele, de cât aplaudă sau nu aplaudă între părți. Toate lucrurile astea devin brusc subiecte arzătoare pe timpul festivalului, dar în restul celorlalte 11 luni, ele nu există deloc. Deși Bucureștiul, să nu uităm, are viața lui muzicală și în restul timpului, iar obiceiurile de consum muzical rămân aceleași peste tot.
Mătasea și cravata roz
– Iartă-mă pentru frivolitate, dar nu mă pot abține să nu menționez, spre finalul interviului nostru, și ținutele tale fără cusur, cu care intuiesc că întreții o relație aproape mistică. Mătasea se cere purtată într-un anumit fel, unele cravate poartă noroc în anumite zile…
– Te contrazic, o singură cravată e aducătoare de noroc: cea roz, de mătase, pe care am purtat-o când am prezentat prima oară festivalul, în anul 2007, când pentru mine era totul sau nimic. Dacă ratam acea primă intervenție, nu mai făceam direct de televiziune niciodată în viață. Așa am ajuns să conotez acea cravată cu atât de multe semnificații și cu o importanță pe care nu o are decât când vine vorba de Festivalul Enescu. În restul anului, o port rarissim, nici măcar nu se numără printre cravatele mele preferate. O pun în schimb la fiecare deschidere de festival, pentru că am această credință copilăroasă că, dacă mi-a purtat noroc atunci, n-o să mă lase la greu nici acum. Altfel, mulțumesc de compliment, dar să știi că nu dau nici pe departe atât de multă atenție felului în care mă îmbrac. Nu-mi pun smoching când prezint, deși o deschidere de festival ar merita poate un asemenea gest, dar știu că aș fi anacronic și desuet. Azi, tendința publicului care participă la concerte nu e una de a se îmbrăca mai elegant decât de obicei. Eu însumi mă simt foarte bine să urmăresc un concert doar în jeans și cămașă, fără cravată, cum am și fost, de fapt, de fiecare dată, când n-am avut de prezentat. Când urc la locul meu de stand-up însă, îmi place să mă îmbrac ca pe micul ecran. Nu pentru că-mi place să epatez și nici dintr-o dorință de excentricitate. Pur și simplu, e stilul meu.
– Am convingerea că la ediția asta de festival ți-au mai fost alături, deși ascunși de un văl invizibil, doi invitați cu totul speciali: părinții tăi, Luminița și Nicolae Constantinescu. E oare prea îndrăzneț să spun că ei continuă să fie cu tine, în culise, și azi?
– Nu, nu e deloc deplasat, pentru că simt și eu același lucru. Îi am cu mine și în mine întotdeauna. De fiecare dată când caut un sprijin mut și foarte personal, cu câteva secunde înainte ca becul roșu al camerei să se aprindă, cred că îl cer și lor: doi oameni ai scenei și ai muzicii, care mi-au dat inclusiv emoția greu de pus în cuvinte a celorlalți ochi ațintiți asupra ta. Deși experiența mea a început să-și spună cuvântul, implicarea afectivă în prezentarea festivalului rămâne aceeași. E la fel de solicitant și am în continuare nod în gât la fiecare „trei… doi… unu… ești!”. Dar de fiecare dată după ce termin, când îmi dau seama că a ieșit bine, gândul meu zboară spre ei. Știu că dacă m-ar fi văzut – și poate că încă mă mai văd, cine știe? – s-ar fi mândrit teribil de mult.
Foto: Shutterstock – 1, Roxana Istrate – 1, Cristina Filip – 1, Getty Images – 2, Agerpres – 1
Un OM de o erudiție și șarm impecabile!