– La Iași se desfășoară în fiecare toamnă un eveniment teatral de anvergură. Este vorba despre Festivalul Internațional pentru Publicul Tânăr (FITPTI), găzduit de Teatrul Luceafărul. Curator al acestui festival este criticul de teatru Oltița Cîntec, conf. la Universitatea din Iași, pe care am invitat-o să ne fie ghid al evenimentului –
„Douăzeci de scene, optsprezece țări, 150 de evenimente”
– Va începe curând o nouă ediție a „Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr”. Care e tema din acest an?
– Tema ediției cu numărul 16 este „feminin-masculin”, o temă eternă, dar acum parcă mai actuală ca niciodată. Sunt fluidități de gen, sunt încă probleme cu violența domestică, traficul de persoane, cu reacțiile misogine, cu subreprezentarea femeilor în artele scenice, de la dramaturgie la profesiunile specifice și pozițiile de top management. Despre asta e vorba și în volumul colectiv bilingv, pe care l-am coordonat (a noua apariție dintr-o serie care a debutat în 2015), Teritorii de recuperat. Teatrul prin lentile de gen (Territories to Recover. Theatre through Gender Lens), la care au contribuit, în afară de mine, Mirela Patureau, Irina Wolf, Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu, Daniela Șilindean, Cristina Rusiecki, Anca Hațiegan, Iulia Popovici. Da, numai autoare, asta e. E mai echilibrat la traducători, Carmen Tărniceru și Mircea Sorin Rusu.
– Ce trupe de teatru vor ilustra tema ediției?
– Între 4-10 octombrie, vor fi spectacole de teatru indoors și outdoors, spectacole accesibilizate, teatru VR, teatru filmat, lecturi publice, lansări de carte, expoziții, teatru studențesc, workshop-uri, film documentar, conferințe, dezbateri, întâlniri spectatori-artiști. Se configurează un program dens, atrăgător pentru toate categoriile de public, în peste 20 de locuri din oraș. Invitații (din 18 țări – Algeria, Argentina, Austria, Belgia, Bulgaria, Elveția, Franța, Germania, Italia, Israel, Marea Britanie, Mexic, Republica Moldova, Spania, Turcia, Ucraina, Ungaria și România) vin la Iași cu formule artistice inedite, de largă adresabilitate. Dintre creatorii români, pe afișul FITPTI apar numele câtorva dintre regizorii notorii: Radu Afrim, Gigi Căciuleanu, Andrei și Andreea Grosu, Bobi Pricop, Alexandru Mâzgăreanu, Cristian Ban, Selma Dragoș, Beatrice Iordan, Andu Dumitrescu. În program sunt spectacole care prilejuiesc reîntâlnirea cu celebrități ale scenei, precum Dorina Lazăr, Pavel Bartoș, Tudor Chirilă, Mihaela Teleoacă, Al. Papadopol, Lari Giorgescu, Mihaela Sîrbu dar și companii independente (Centrul Maidan, Cluj, Var Cultural, București, Teatrul Fix, Iași etc.).
– Cât de greu este să aduci publicul tânăr la teatru?
– Nu e greu, dacă oferta cu care încerci să îi atragi spre teatru e una la care să rezoneze. Adolescenții și tinerii adulți nu sunt o categorie omogenă. Sunt foarte multe subcategorii, subgrupe, pe vârste, preocupări. Preferă alte forme de socializare, cu grupul de amici, e și ăsta un item care trebuie avut în vedere. Uite, de exemplu, în Franța, mersul la teatru e abia pe locul al 14-lea în topul preferințelor la tineri.
– Se spune că tinerii nu mai pot fi atrași de cultură și totuși, Teatrul Luceafărul din Iași are săli pline. Care e secretul?
– O politică repertorială diversă, o varietate stilistică (genuri, retorici regizorale), deschiderea către așteptările publicului, ancorarea în trendurile estetice ale momentului, conexiunile internaționale, dinamica artistică, o echipă pasionată de ceea ce face. Sigur, nu dezvăluim chiar tot, mai avem și „secreteˮ.
„«Alba-neagra» cu bugetul ne face munca foarte dificilă”
– Care sunt marile probleme cu care se confruntă un director de teatru pentru tineret și un curator de festival?
– Oful cel mare este imposibilitatea de-a lucra predictiv. Bugetul ni s-a comunicat la final de martie-debut de aprilie. A rămas la nivelul anului anterior, în condiții de inflație galopantă, majorarea TVA la cazări, de la 4 la 9 la sută, scumpirea continuă a biletelor de avion, a prețurilor la carburanți. Această „alba-neagraˮ cu bugetul ne face munca foarte dificilă.
– Este cultura amenințată în România zilelor noastre?
– Este o agresiune a decidenților la adresa culturii române. Oamenii aceștia nu înțeleg că actul cultural reprezintă o necesitate, că el modelează și îmbogățește individual, că efectele consumului cultural se văd pe termen mediu. Comasările, blocarea posturilor și alte măsuri drastice, dacă e să ne luăm după informațiile de pe surse, sunt dezastruoase. Colectarea de către stat e marea problemă, acolo ar trebui să se lucreze pentru echilibrarea deficitului. În loc să facă acest lucru, ei hotărăsc să strângă și mare tare lațul la gâtul celor corecți. Sper ca măcar în al 12-lea ceas înțelepciunea să primeze.
„Nu trebuie ratat nimic”
– Revenind la festival, te rugam să ne spui ce nu trebuie să rateze publicul din Iași, între care și mulți cititori ai revistei „Formula AS”…
– Nu e doar publicul ieșean, vin spectatori din toată regiunea să vadă spectacolele din program. Din poziția de curator vă spun sincer că nu trebuie ratat nimic. Știu că nu se poate. Fiecare alege ce consideră că i se potrivește. Iată câteva posibile recomandări: „Stai jos sau cazi” e producția Teatrului Luceafărul din Iași, după romanul omonim scris de Bogdan Munteanu, dramatizat de scriitor, împreună cu Daniela Șilindean. E despre o boală, epilepsia, despre care știm prea puține și care ne înspăimântă, pentru că nu-i înțelegem simptomele și nu știm cum să reacționăm. Partenerii acestui proiect al Teatrului Luceafarul sunt UMF Iași și Centrul Cultural „I.I. Mironescuˮ. Poate fi văzut și la București, în Festivalul Național de Teatru, secțiunea Educațional.
Am selectat Teatrul de Comedie din București cu o creație realizată de duetul regizoral Andreea și Andrei Grosu. E o formulă creatoare unică în industria teatrală autohtonă, cei doi artiști lucrează mereu împreună, se pliază perfect. „Căsătoria”, de N.V. Gogol, va încheia, pe 10 octombrie, evenimentul nostru, cu o distribuție de cinci stele (Tudor Chirilă, Mirela Zeța, Liviu Pintileasa, Mihaela Teleoacă, Alin Florea, Dan Rădulescu, Bogdan Cotleț, Smaranda Caragea, Silviu Debu).
Am avut pe radar, ca întotdeauna, și companii independente, pentru care FITPTI este o platformă de expunere. În 2022, în România, din cauza violenței domestice au murit 42 de femei și 4 copii. Statistica asta neagră continuă: aproape 40.000 de femei și 9.000 de copii au fost victimele agresiunilor; peste 11.000 de ordine de protecție și peste 20.000 de ordine de protecție provizorii au fost emise. Despre asta vorbește producția realizată de Compania clujeană „Amalgam”, „Unele rufe se spală în public”.
Am mai făcut-o, o facem și anul acesta! Jucăm la sectia Oncologie a Spitalului de Copii „Sfânta Maria” din Iași. Bucuria din ochii și de pe fețele acestor copii nu se compară cu nimic altceva! Pentru ceasul acela de spectacol de teatru uită de toate, inclusiv de perfuzoarele la care sunt conectați, paloarea din obraji le dispare, iar colțurile buzelor se întind până spre urechi! Compania Hilarilar din Spania va susține pentru ei spectacolul nonverbal „Majordomul”. Un festival e o sărbătoare care trebuie să atingă, ca stare, pe toată lumea!
– Pe lângă multă muncă și oboseală, care este răsplata festivalului de la Iași?
– Nimic nu se compară cu satisfacția pe care eu, curator al FITPTI, o trăiesc atunci când spectatorii întreabă, sincer preocupați, „Se pun în vânzare biletele?”. Sunt oameni care iubesc teatrul, pentru care festivalul acesta e ocazia de-a viziona creații altfel inaccesibile. Oameni care și-au făcut un obicei ca la debut de octombrie să fie parte a acestei sărbători a artelor, să socializeze într-un mod elevat. Pentru mine, cu toate dificultățile inerente, FITPTI este modalitatea de-a împărtăși cu spectatorii o parte din ceea ce văd, din ce știu și îmi place să fac.
„Oltița, tu vrei să dai foc la oraș?” a fost răspunsul-întrebare la una dintre solicitările mele (multe) de a primi acceptul pentru un spectacol cu elemente de foc, în aer liber, Fire Drama, Trezirea sufletului. „Doar la figurat!”, am zis. Am căutat variante, am vorbit, m-am sfătuit, eram pe punctul să renunț, dar am continuat să exasperez oamenii, pentru ca spectacolul merită să-l vedem. Și, da, are elemente de risc, dar cei 14 artiști implicați fac asta de multă vreme, își iau toate măsurile de precauție, chemăm pompierii, poliția locală și jandarmeria, ne îngrijim să nu fie probleme.
N-aș vrea să închei recomandările mele fără să-l amintesc pe Pavel Bartoș, care revine, a mai fost de cel puțin cinci ori în 16 ediții, ca actor al Teatrului Odeon. Acum e cu un ONE MAN aproape SHOW (Comic Entertainment), al cărui scenariu l-a scris pornind de la întâmplări din viața personală, „un spectacol despre decizii bune sau nebune, despre greșeli sau negreșeli, despre iubire în toate formele ei, despre viață, pur și simplu, mesajul fiind unul foarte clar: viața trebuie și merită trăită din plin!”, cum zice în prezentare.
Teatrul Gong din Sibiu și Centrul de Teatru Educațional Replika din București au realizat „Povești invizibile”, de Mihaela Michailov, un spectacol inspirat din lumea copiilor nevăzători. Teatrul Act e prezent cu „E adevărat, e adevărat, e adevărat”, Teatrul Odeon, cu „Neliniște”. Nu avem spațiu să menționăm toate cele peste 150 de evenimente susținute de o galerie foarte onorantă de parteneri (ambasade, institute culturale, universități etc.). Nimic altceva nu se compară cu întâlnirea directă artiști-public, de aici vine forța emoțională extraordinară a teatrului!