La 24 de ani, performanțele lui uimitoare i-au adus titlul de cel mai tânăr șef de orchestră din România, din toate timpurile. Iar premiile, obținute devreme, n-au întârziat să-i confirme talentul. În 2011, Gabriel Bebeșelea câștiga locul întâi la Concursul de Dirijat „Jeunesses Musicales” de la București, iar patru ani mai târziu, același loc întâi, la Concursul „Lovro von Matačić” din Zagreb. Și pentru că are nu doar un simț al partiturii, ci și o curiozitate care merge până-n pânzele albe, pasiunea lui pentru cercetarea manuscriselor vechi i-a conferit, în 2018, și un titlu de doctor „summa cum laudae”. De vorbă cu dirijorul principal al Filarmonicii „George Enescu”, un pasionat până la extrem și-un perfecționist până la nebunie, care a învățat notele de la grădiniță și care cântă de când se știe.
Dirijor cu andreaua mamei
– Fiindcă e un interviu despre muzică, ți-aș propune să plecăm în dialogul nostru chiar de la asta, de la felul în care s-a așezat ea peste diverse vârste și locuri din viața ta. Care e coloana sonoră a copilăriei tale, Gabriel?
– Aș începe cu Mozart, pentru că la 5-6 ani eram într-o perioadă foarte mozartiană. Dar cum eram mereu obsedat de sunete, într-o căutare perpetuă să le descopăr și să le înțeleg, muzica s-a tot schimbat și ea de la an la an. A contribuit la asta și faptul că m-am născut într-o familie de muzicieni. Mama a studiat pianul, tata a fost profesor de muzică, unchiul meu e violoncelist, mătușa mea e pianistă. La Sibiu, în apartamentul în care locuiam, nu exista nici măcar un singur perete care să nu fie acoperit de discuri sau cărți. Pasiunea mea pentru poveștile pe care le închide în ea muzica a început acolo, devorând tot ce puteam din biblioteca familiei, de la biografiile marilor compozitori până la studii de muzicologie și cercetări. La trei ani, dirijam prin casă cu andreaua mamei simfonii de Mozart, imitând dirijorii pe care-i vedeam la televizor. La patru ani, învățam notele. Iar la șase ani am început să studiez vioara. Peste tot pe unde era rost de muzică, eram și eu. Mergeam la Biblioteca Astra, la Biblioteca Muzicală Elvețiană, care azi nu mai există, cântam în Biserica Evanghelică în cor și în orchestră. Iar la șapte ani, s-a mai întâmplat ceva care mi-a schimbat într-un fel traiectoria. De ziua mea, părinții mi-au făcut cadou o carte cu sonete de Shakespeare și un abonament la Filarmonică. De atunci, joi de joi am fost cu religiozitate în sala de concert. O mare parte din cultura muzicală mi-am făcut-o acolo, ascultând muzica pe viu.
O formă stranie de dedublare
– Pare că ai fost un copil destul de adâncit în studiu. Nu te-a chinuit niciodată gândul că viața adevărată e în altă parte?
– Am jucat și fotbal, am și chiulit de la ore. Am făcut tot ce făceau copiii de vârsta mea. Și nicio clipă din viața mea n-am avut sentimentul că fac vreun sacrificiu pentru muzică. Pur și simplu, de la un punct încolo, unele lucruri au început să mă plictisească și muzica m-a acaparat cu totul în țesătura ei. Din perioada aia îmi amintesc foarte distinct niște stări. Îmi amintesc, de pildă, Simfonia a III-a de Brahms, care a răscolit ceva atât de adânc în mine, încât toate detaliile momentului au rămas cu mine pentru totdeauna: sala, decorurile, până și scaunele pe care stăteam. Muzica declanșase o formă stranie de dedublare. Am mai trăit ceva similar în 2011, când am ascultat pentru prima oară pe viu Simfonia a IX-a de Mahler, la Concertgebouw, în Amsterdam. Am simțit că nu mai am picioare. La final, am ieșit din sala de concert și n-am putut să vorbesc cu nimeni. Până dimineața la 5, m-am plimbat de nebun prin Vondelpark, fără să înțeleg ce se întâmplă cu mine. Dar fiindcă vorbim de copilărie și de muzici care mi-au marcat traiectoria, trebuie neapărat să amintesc Recviemul de război al lui Benjamin Britten.
– O lucrare extrem de vastă, care, mai târziu, a devenit și coloană sonoră a unui film cu același nume. Câți ani aveai când ai ascultat-o?
– Cred că în jur de 12 ani. Eram tot la Sibiu, în Biserica Evanghelică, cu Orchestra din Mannheim, cu un cor din Mannheim și cu Filarmonica din Sibiu, e o lucrare care are nevoie de 200 de muzicieni și de trei dirijori ca să fie interpretată. Benjamin Britten a fost rugat să o compună pentru sfințirea noii catedrale din Coventry, construită după ce cea veche fusese bombardată în cel de-Al Doilea Război Mondial. În septembrie 1940, alarmat de un posibil bombardament, parohul catedralei i-a îndemnat pe toți enoriașii să se pună la adăpost. A rămas singur în catedrală, s-a rugat și a scris pe un zid, cu un cui de dulgher, „Father forgive!” („Tată, iartă-i!”). Bombardamentul a avut loc, preotul a supraviețuit, dar din catedrală a rămas doar stâlpul pe care scrisese rugăciunea. Când și-a lucrat compoziția, în 1962, Britten a decis să includă, pe lângă tradiționala Messa pro defunctis – slujba de înmormântare a Bisericii Catolice –, și poeziile poetului-soldat britanic Wilfred Owen, găsite în buzunarul de la piept, după ce a fost împușcat în tranșee. Poate pentru că știam și poveștile din spate sau poate pentru că muzica avusese o încărcătură uriașă, concertul pe care l-am ascultat atunci, la Sibiu, a avut un efect incredibil asupra mea. Două zile n-am mai putut vorbi. Nu puteam efectiv articula cuvintele, părinții mei s-au speriat. Recviemul lui Britten îți pune în față toate atrocitățile de care a fost capabilă ființa umană în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, ca să nu le mai repeți niciodată. Iar eu exact asta am simțit atunci, că am obligația să fiu un om mai bun.
– Să dobândești o așa conștiință morală la doar 12 ani e destul de devreme. Are muzica și virtutea asta?
– Îmi place să cred că da. Cred foarte mult în obligația noastră, a muzicienilor, de a crea timp de două ore un sanctuar din sala de concert, astfel ca persoana care vine să asculte muzică să poată uita o vreme de probleme sau măcar să privească lucrurile diferit, să găsească prin muzică o rezolvare la ele. Nu cred că în secolul 21 mai e suficient doar să faci concerte bune. Cred într-o anumită responsabilitate a actului artistic. Cred că rolul nostru e să transmitem emoții. Într-o singură fracțiune de secundă, muzica poate să schimbe cuiva viața în bine.
Duminica în care s-a auzit fanfara
– În adolescență, ai ajuns să studiezi la Viena, unde ți-ai întâlnit și marii maeștri, acele personalități care aveau să te influențeze definitiv, pe Mariss Jansons, pe Bernard Haitink, pe Herbert Blomstedt și pe Kurt Masur. Pe Viena ce muzică ai așeza?
– Nu există decât două sau trei orașe în lumea asta unde e perfect să fii muzician, iar Viena e unul dintre ele. Peste Viena aș lăsa să se audă Mahler, cu siguranță. Mahler, care nu e doar un compozitor complex, ci și unul foarte greu, poate pentru că el însuși a fost o ființă contorsionată, cu spaime adânci. Mahler a fost cel mai important dirijor al epocii sale. Fără să vreau, viața mea s-a lovit de foarte multe ori de el, începând cu faptul că timp de cinci ani de zile am locuit la două case distanță de locul în care a murit, și încheind cu faptul că muzica lui, așa autobiografică și plină de angoase cum e, m-a ajutat să fiu un dirijor mai bun.
– Dar ce înseamnă, la urma urmei, să fii un dirijor mai bun? Din ce se naște nota personală?
– Multă vreme, am considerat că trebuie să treci prin foarte multă muzică pentru a ajunge să-ți dezvolți stilul interpretativ. Azi, cred mai degrabă că trebuie să treci prin foarte multă viață. Muzica se poate naște dintr-o carte bună, dintr-un film bun, dintr-o discuție interesantă cu cineva care te provoacă ideatic. Dirijatul nu e doar despre dirijat. De foarte multe ori în viață, mi s-a întâmplat să găsesc rezolvarea, cheia unei interpretări, în întâmplările de zi cu zi. Când eram student la Viena și studiam Simfonia a III-a de Mahler, mi-era foarte greu să o înțeleg. Ceva nu mi se lega nicicum. Până într-o zi, când am hotărât să călătoresc la Steinbach am Attersee, localitatea în care Mahler a stat când a compus-o. Am mers acolo, m-am plimbat prin păduri și pe malul lacului, am dormit în hanul în care a locuit Mahler, care acum e motel, și am stat în liniște în căsuța cu pian, pe care fostul proprietar i-o construise special compozitorului. Muzica lui Mahler e plină de tot felul de fanfare care vin de departe, cărora nu le prea înțelegeam rostul. Într-o duminică, după ce s-a terminat slujba de la biserică, din satul de peste lac s-a auzit de departe fanfara. Exact ca în Simfonia a III-a, la o distanță de 120 de ani. Găsisem în sfârșit dezlegarea!
– S-a lăsat seara peste București, ziua ta de lucru e aproape gata, și totuși m-ai așteptat la interviu bând doar apă. Îți ajunge beția simțurilor pe care ți-o oferă muzica?
– Absolut. Eu fac parte dintre oamenii care se odihnesc de muncă prin altă muncă. Studiez pentru un concert și mă odihnesc lucrând la un manuscris. Merg la o repetiție și mă odihnesc cu un interviu. Sau lucrez la conceptul unui festival și mă odihnesc studiind altă partitură. Nu prea am timp de evadări, nici măcar bahice. Ce vede publicul la un concert e doar 15-20% din munca unui dirijor. Cea mai mare parte a ei se întâmplă acasă, când sunt doar eu cu partitura, sau în neumăratele ore petrecute prin biblioteci și arhive, căutând să citesc tot ce s-a scris despre ea.
„La foresta d’Hermanstad”
– Ai pomenit căutatul prin arhive, care, în cazul tău, a devenit mai mult decât o pasiune. Muzicianul din tine e dublat de un cărturar, care e în stare să petreacă zile întregi înconjurat de manuscrise vechi. Ce te împinge să faci munca asta de cercetător?
– Pasiunea mea pentru muzica veche a pornit de la opera lui Jean Baptiste Lully, pentru care am petrecut o perioadă la Paris, să-i studiez partiturile. Tot căutând prin arhive, am dat de alte și alte lucruri. Am căutat foarte mult timp în Conservatorul din Paris, apoi am scormonit și în arhivele de la Bibliothèque Nationale de France. Inclusiv la Sibiu, în arhiva Bisericii Evanghelice și în Arhivele de Stat, am găsit o groază de lucruri interesante. La mijloc e, pur și simplu, o curiozitate greu de stăpânit. E suficient să-mi încolțească în minte o întrebare și sunt în stare să merg până în pânzele albe. Exemplul cel mai bun e La foresta d’Hermanstad (Pădurea Sibiului). Într-o zi, un prieten mi-a spus că a găsit cândva o referire la o operă a cărei acțiune se petrece în Sibiu. Mi se părea incredibil că undeva, în lume, există o operă dedicată Sibiului, iar sibienii habar nu au. Nu știam nici în ce epocă fusese scrisă, nici în ce țară, nici măcar autorul. În Italia, există anuarele teatrelor de operă și sunt toate digitalizate. Așa că am luat-o de la 1600, de când s-a inventat opera, oraș cu oraș, teatru cu teatru, anuar cu anuar. Am început efectiv să caut acul în carul cu fân. Timp de opt luni de zile, am citit zilnic liste de titluri. Citeam peste tot, oricând aveam un răgaz, prin aeroporturi, prin avioane, prin hoteluri, fără să fiu sigur că voi găsi vreodată ceva. Eram într-o cameră de hotel din Berlin, când am dat, în sfârșit, peste ea, și mi-a venit să sar pe pereți de fericire. Nu aveam manuscrisul, dar aveam măcar anul, 1812, titlul și pe autorul ei, Valentino Fioravanti, cel mai mare compozitor de operă din Napoli. A trebuit să ajung apoi la arhivele de stat și, în cele din urmă, când îmi pierdusem orice speranță, aproape plângând de frustrare, să dau de manuscris, la Conservatorul din Napoli. Iar apoi mi-a mai luat încă doi ani și jumătate să-l descifrez și să-l transcriu în limbajul secolului nostru, ca să poată fi cântat.
– Ce se ascunde în Pădurea Sibiului, ai aflat?
– O muzică extrem de plină de energie, fiindcă e o operă comică. Dincolo de exotismul pe care îl reprezenta Transilvania pentru occidentali, atunci, La foresta d’Hermanstad e o piesă extrem de valoroasă din punct de vedere istoric, fiindcă ea marchează un punct esențial în reforma care s-a aplicat operei italiene, care s-a bazat foarte multă vreme pe prezența castraților. Cum femeile nu aveau voie să cânte în corurile bisericești, bărbații erau castrați din adolescență, înainte să li se îngroașe vocea. Dar francezii urau castrații. Și mai urau și recitativele (acele declamații cântate), care erau unul din punctele de bază ale operei italiene. Când Napoleon a cucerit Napoli și și-a pus cumnatul rege, pe Joachim Murat, acesta a dat o lege a reformei culturale și a interzis castrații și recitativele. Or, asta a schimbat radical opera napoletană. La foresta d’Hermanstad e a doua operă din istorie scrisă fără recitative, acestea fiind înlocuite de dialoguri vorbite, de aici și importanța ei istorică. Regele a declarat-o model de urmat pe viitor și l-a felicitat printr-o scrisoare pe libretist, oferindu-i scutiri de taxe.
– Pasiunea ta pentru muzica veche s-a concretizat și într-un proiect mai amplu, ansamblul și festivalul „Musica Ricercata”. Ce e, de fapt, această „muzică cercetată”?
– Proiectul Musica Ricercata își datorează numele unei piese a lui György Ligeti, unul dintre cei mai mari compozitori din secolul XX, un evreu maghiar născut la Târnăveni, la 70 de km de Sibiu. E o compoziție care filigranează în ea toate tehnicile muzicale ale secolului XX, privind înapoi, spre muzica trecutului. De la demersul lui Ligeti am pornit și eu atunci când am hotărât cu colegii mei să cercetăm și să interpretăm muzici atât pe instrumente de epocă, cât și pe instrumente moderne. Proiectul reunește muzicieni din toată Europa, a fost găzduit până vara aceasta de Sibiu, iar ediția a șasea, Lux Timisiensis, care va începe pe 16 noiembrie, va fi dedicată Timișoarei și intrării ei în Iluminism.
Enescu – o discuție dureroasă
– Tot din categoria comorilor nemaicântate sunt și câteva piese de George Enescu, pe care le-ai scos din arhive. Gestul tău a stârnit atunci reacții critice. Până la urmă, e sau nu e corect să cântăm, astăzi, compoziții ale lui Enescu, pentru care el însuși nu și-a dat acordul?
– Enescu reprezintă pentru mine una dintre cele mai dureroase discuții, pentru că, deși ne apropiem de 70 de ani de la moartea lui, încă nu avem o ediție critică a operei lui. Există un munte de manuscrise enesciene neinterpretate vreodată. Azi, sunt foarte multe voci care consideră că, dacă Enescu nu a dat un număr de opus unei anumite piese, ea nu ar trebui cântată. Dar noi nu am făcut o ședință de spiritism cu Enescu ca să știm dacă le-a aprobat sau nu, iar în multe cazuri muzicologia românească folosește dublu standard în apreciere. Cantabile et Presto, de Enescu, nu are număr de opus și o cântă toată lumea. În timp ce despre Simfonia a II-a, care are număr de opus și se și cântă foarte des, Enescu însuși a spus, în interviul cu Bernard Gavoty, cu trei ani înainte să moară, că e departe de a fi gata. Eu cred că e sarcina noastră ca muzicieni să interpretăm totul și să lăsăm publicul și istoria să decidă ce rămâne, nu să cenzurăm dintr-un purism nejustificat. Geniul Enescu n-a căzut din ceruri. Enescu a fost genial de mic, nu doar la 30 de ani, și cred că e de datoria noastră să arătăm lumii și perioada asta embrionară. De exemplu, între 13 și 15 ani, Enescu a reușit să realizeze ceea ce lipsea muzicii românești, o sinteză muzicală de trei secole. Nu vreau să cad acum în capcana descrierilor, dar tot ce pot să spun e că Enescu e chiar mai mare decât îl credem noi. Și, mulțumită Festivalului Enescu, care a ajuns la o magnitudine inimaginabilă, datorită regulii ca orice orchestră să cânte și o piesă de Enescu, e și un compozitor mult mai cântat.
„Muzica trebuie trăită, nu doar ascultată”
– Aș duce puțin discuția și spre ceea ce se întâmplă pe scenă. Cum e când intri în arenă? Sau e cuvântul ăsta un pic nepotrivit?
– Nu, pentru că sunt mulți cei care resimt interacțiunea asta exact ca pe-o luptă. Dar moda dirijorului dictator a început de mult să apună. La repetiții, nu lucrezi doar cu instrumentele, ci și cu emoțiile și vulnerabilitățile oamenilor. Și astea trec inevitabil și-n muzică. Or, miza dirijorului e să armonizeze toate stările astea, să aducă orchestra într-un punct în care simte bucuria de a fi acolo, pe scenă, și dorința de a fi în cea mai bună formă a ei. Eu prefer să nu mă lupt, ci să ascult și să încerc să inspir. Uneori funcționează, alteori, mai puțin. Am văzut dirijori fantastici, cu orchestre fantastice care nu s-au găsit unii pe alții pe scenă. Dar am văzut și orchestre care detestau dirijorul, dar cântau fantastic, pentru că nici unii, nici alții nu lăsau ștacheta mai jos.
– Când alchimia se produce, ca în cazul poemului simfonic „Așa grăit-a Zarathustra”, pe care am avut bucuria să-l ascult, ești ca prins de o vrajă. O vrajă pe care ai vrea să o prelungești cât mai mult, dar care trece, totuși, incredibil de repede. Te-ai împăcat cu efemeritatea asta a muzicii?
– La finalul acelui concert, peste sală s-a lăsat o liniște foarte adâncă, în care se mai auzeau parcă ultimele ecouri și vibrații ale sunetului. O vreme, nimeni n-a îndrăznit să aplaude. Emoția a plutit greu peste noi toți. Acea liniște e hrana cu care eu, ca dirijor, am plecat acasă în seara aia. Cu care, probabil, și alții au plecat acasă. De aia nu încetez să spun că muzica trebuie trăită, nu doar ascultată. E efemeră, într-adevăr. Dar marile ei daruri nu vin când o ascultăm pe o înregistrare, ci când facem efortul de a merge în sala de concert. Muzica nu e doar auditivă, e și senzorială. Și o sală plină are altă acustică decât o sală goală. E straniu că se vorbește atât de puțin de factorul ăsta. Dar spectatorul e pur și simplu o prelungire a orchestrei, e un factor determinant al acusticii.
– În încheiere, o să ne întoarcem tot la muzică, la cea pe care ai așeza-o nestingherit peste vârsta prezentă. Unde locuiești acum, Gabriel?
– La Sibiu ajung de două ori pe an, la București vin când lucrez, dar de locuit, locuiesc la Roma. După aproximativ un deceniu petrecut la Viena, în timpul pandemiei am luat decizia de a mă muta în Italia, unde oamenii erau mai relaxați, unde îmi place la nebunie să mă plimb, unde aproape fiecare clădire își poartă la vedere istoria. Peste Roma aș lăsa să cadă o cortină muzicală de Puccini, cu lirismul și cu romantismul lui incurabil. E un oraș splendid. La Roma simt că locuiesc într-un muzeu.
Foto: Ionuț Macri (4), Amelie Losier (2)