„Nimeni nu se îndoiește că este sfânt”
– În urmă cu 25 de ani, pe 2 decembrie 1998, se stingea din viață, în chilia sa de la Mânăstirea Sihăstria, părintele Cleopa Ilie. Lumina făpturii lui dăinuiește însă până în ziua de azi, cu o putere care-i face pe oameni să-l considere sfânt. Iar în fruntea celor care-l cinstesc se află călugării de la Sihăstria, ale căror mărturisiri le-am adunat într-o zi din toamna acestui an –
Eu l-am întâlnit pe părintele Cleopa de câteva ori. Nu m-am spovedit niciodată, doar l-am ascultat fermecat, așezat pe o bancă, alături de alți credincioși, în timp ce vorbea cu glasul lui, când cuminte, când tunător. O amintire care nu s-a șters niciodată din sufletul meu. Când vorbea, părintele Cleopa se adresa inimii. Vorbea luminând. Părintele Andrei Coroian, fost stareț al Mânăstirii Necula, spunea că fața părintelui Cleopa era luminată pe dinlăuntru, când se ruga. O lumină ce izvora din făptura lui, dar mai ales, din graiul moldovenesc, dulce cu adevărat, care îi îmblânzea fiecare cuvânt. Că vorbea despre sfinți sau despre locurile dragi ale copilăriei, era atâta dragoste în spusele sale, încât te vrăjea. Din când în când, prea-plinul inimii lui clocotea într-atât, încât se revărsa în afară printr-un suspin bucuros: „Mâncaaaaa-v-aaaar raiul!”. Pentru a-l evoca pe părintele Cleopa, la 25 de ani de la moartea lui, cât mai aproape de adevărul vieții sale, am urcat în toamna aceasta la Mânăstirea Sihăstria, acolo unde viețuiesc în pace și rugăciune patru călugări care l-au cunoscut pe părintele Cleopa, în ultimii ani ai vieții.
Tăcerea care mustră
Mânăstirea Sihăstria este ca o cetate în trepte. De la biserica mare, aflată în vale, urci la bisericuța veche, înconjurată de brâul chiliilor și stăreției: aceasta este vatra de întemeiere, înviată de părintele Ioanichie Moroi, duhovnicul părintelui Cleopa, acum mai bine de un veac. Chilia părintelui Cleopa nu se află aici. Ca să ajungi la ea, trebuie să urci alt șir lung de trepte, care par a te scoate din lume. Pășesc pe ele, împreună cu lumina de vară a toamnei, care nu se mai dă dusă. Cerul e de sticlă, aerul de cleștar, soarele ne învăluie pe toți, pelerini și călugări, în lumină de aur. Chilia părintelui Cleopa e neatinsă. Părinții de la Sihăstria au păstrat cu sfințenie și cel mai neînsemnat obiect. Neclintit e scaunul de spovedanie, în fața căruia au îngenuncheat mii de suflete.
Părintele ierodiacon Nil Pipaș, maramureșan din Sighetul Marmației, s-a spovedit la părintele Cleopa timp de șase ani. A ajuns la Sihăstria cu un mare necaz pe suflet, îndemnat de mama lui. Părintele Cleopa i-a ridicat năpasta și, în locul ei, i-a așezat dragostea de călugărie. Așa că s-a întors aici și nu a mai plecat de lângă marele duhovnic. „Părintele Cleopa era tare blând la spovedanie. Ne mustra prin tăcere. După ce îi spuneam păcatele, nu începea să ne certe. Doar tăcea, fără să ne aducă măcar o mustrare. Te rușina blândețea lui și, de rușine, nu mai făceai păcatele mărturisite. Multe ar fi de spus despre părintele Cleopa, dar cuvintele simt că sunt sărace. Îi mulțumesc lui Dumnezeu că m-a învrednicit să îl prind în viață. Eu merg zilnic și aprind candelele la mormintele din cimitir și mă întâlnesc acolo, foarte des cu el. Îi simt prezența, blândețea și rugăciunile, iar asta îmi dă foarte multă putere. De multe ori m-am rugat lui și, vă spun cu nevrednicie, am fost repede ascultat. Mi-amintesc o vorbă foarte înțeleaptă a Patriarhului Daniel, care a fost călugărit de părintele Cleopa. Am fost împreună la cimitir și ne-am închinat la mormânt, iar Patriarhul a spus: «Părintele Cleopa, cu siguranță, este sfânt. Rămâne la evlavia noastră, ca să ni-l descopere Dumnezeu ca sfânt!». Eu, cu mila lui Dumnezeu, nădăjduiesc să ne învrednicim ca în anul 2025, să fie canonizat”.
„Măi, nu omorâți moșneagul!”
Stătea tăcut pe cerdacul casei, binecuvântându-i pe toți cei care treceau prin fața lui. De vorbit, vorbea din ce în ce mai puțin, lăsând rugăciunea să ia locul cuvintelor. Iar rugăciunea părintelui Cleopa, asta mi-au mărturisit toți călugării, era o prezență pe care o puteai simți. Nimeni nu pleca neschimbat, după ce palma lui ți se așeza pe creștet.
Părintele ieromonah Chesarie Lemnaru se numără printre ultimii călugări aflați în preajma părintelui Cleopa. Adesea, când trecea seara, de la ascultare spre chilie, lua de la părintele Cleopa binecuvântare. „Nu îl deranjam niciodată, mai ales că, în ultimii ani, ne spunea: «Măi, nu omorâți moșneagul!». Știți că bătrânii, când se apropie plecarea la Domnul, au mare nevoie de o lucrare în smerenie și pocăință.
Mai ales în ultimii ani de viață. asta a fost lucrarea lui. Când el spunea că e un «moș putregai», un «hârb legat cu sârmă», el chiar asta simțea. Avea trăirea aceasta autentică, pe care i-am înțeles-o mai bine după ce a plecat la cele veșnice. Așa că era de-ajuns să îi văd chipul blând și să merg la el când stătea pe cerdac, să îmi pună mâna pe creștet. Nu era nevoie să îmi mai spună ceva, era de ajuns. Plecam liniștit, atâta putere duhovnicească avea! Nu-mi spunea multe despre legătura mea cu Dumnezeu, dar îmi vorbea tainic în inimă, chiar nu trebuia să îi spun multe. Știa! Când îl întâlneam, vedeam lucrarea harului apostolesc din dânsul. Simțeam că alături de el, sunt pe calea mântuirii. Nu-mi spunea lucruri mărețe, era foarte simplu în lucrarea duhovnicească, cel mai mult mă ajuta cu rugăciunea. Din chilia lui toți plecam întăriți. Și astăzi, când merg la cimitir și îi spun gândurile și încercările prin care trec și îi cer ajutorul, simt aceeași mână pe creștet, dar în chip tainic”.
Cel mai mare om de pe pământ
Părintele Vlasie Coșeru e de loc din Viltotești, un sat vasluian, și a ajuns la părintele Cleopa citind despre el. Când a deschis ușa chiliei, l-a uimit. „Mi s-a părut cel mai mare om care trăia pe pământ”. Puterea lui duhovnicească i-a întors cu totul sufletul spre monahism. Înainte să vină la Sihăstria, nu avea habar de mânăstiri, după ce l-a întâlnit pe părintele Cleopa, n-a mai vrut să plece acasă. „Ceva se petrecea în sufletul meu. Părintele a avut o tărie, o putere în cuvânt. Simțeai în el o bucurie fără margini. După ce am rămas în mânăstire, mergeam la el și-l ascultam. După aceea, nu-mi ardea să mai schimb cu nimeni o vorbă – mă duceam direct la chilie și mă apucam să mă rog, de parcă prindeam ceva din duhul lui. Și țin minte că starea aceasta mă ținea cam o săptămână. După aceea, începea să mi se împrăștie mintea la cele lumești și atunci urcam iar la chilia lui și mă încărcam de bucuria aceea pe care numai el ți-o dădea”. Părintele Vlasie Coșeru s-a călugărit chiar înainte de plecarea la Domnul a părintelui Cleopa, pe 30 noiembrie 1998.
A fost primit greu în chilie, pentru că marele duhovnic nu mai vorbea nimic, de câteva ceasuri. Stătea tăcut în scaunul de spovedanie, adâncit în rugăciune. „Eu cred că era în extaz. Când am ajuns lângă el, i-am spus: «Blagosloviți!». Nu a schițat niciun gest. Atunci am îngenuncheat și i-am spus: «Blagosloviți, părinte Cleopa, că în seara asta mă călugăresc!». Când i-am spus asta, a tresărit, s-a uitat spre mine, iar mâna dreaptă, care îi stătea pe scaun, a ridicat-o încet. Foarte încet mi-a pus-o pe cap, apoi, la fel de încet, și-a ridicat-o din nou și a așezat-o pe mânerul scaunului. Apoi a intrat din nou în extaz. Am fost ultimul frate binecuvântat pentru călugărie. Și am rămas cu atâta bucurie în inimă, greu să vă spun în cuvinte. Asta s-a întâmplat în seara zilei de 30 noiembrie 1998. Două zile mai târziu, în noaptea de 2 decembrie, la ora 2.20, părintele a plecat la Domnul. A fost ultima noastră întâlnire. N-am simțit nicio întristare că părintele s-a dus la Hristos. Și acum, când mă duc la chilia lui și văd scaunul la care am îngenuncheat înainte de a mă călugări, patul în care dormea, mă umplu de bucurie. Și mă rog lui, ori de câte ori dau de un necaz. Simt ajutorul imediat”.
„Când îți punea mâna pe cap, erai în cer”
O să-i spun „părintele M.”, pentru că nu vrea să-și declare identitatea și nici să fie fotografiat. Un bărbat în plină putere, cu o vioiciune care se revarsă în afară, în gesturile mâinilor, în mișcarea ochilor. A venit la Sihăstria în anul 1994, trimis de părintele Sofian, la care se spovedea în București, și a fost printre ultimii primiți la scaunul spovedaniei de părintele Cleopa. „Îmi aduc și acum aminte de prima întâlnire cu părintele Cleopa. Am văzut un sfânt în viață. Știam că e sfânt, dar întâlnirea mi-a confirmat acest lucru. Era ca un magnet care atrăgea oamenii, dar care, în același timp, dăruia Duhul Sfânt. Avea o dragoste copleșitoare. I-a spus unui ucenic – «Măi, voi nu știți cât mă rog eu noaptea cu lacrimi pentru voi, ca să aveți dragoste unii de alții.» Era plin de Duhul Sfânt, un om complet liber. Pentru fiecare avea o îndrumare proprie, nu aplica un șablon. Nu ți se impunea, te lăsa pe tine să-ți vezi firescul tău, calea ta spre Dumnezeu. De aceea, când îl întâlneai, totul se schimba în jurul tău. De asta cred că îl și căutau oamenii. Veneau la el cu probleme și plecau de la el voioși, bucuroși. Aș zice chiar mai mult decât bucuroși, plecau încărcați cu Duh, așezați pe drumul îndumnezeirii. Părintele era simplu și foarte smerit. Îmi aduc aminte odată, când veniseră la el, cred, sute de oameni. Și, după ce am intrat în chilie, mi-a zis: «Măi, nu știu de ce mă caută toți oamenii ăștia, că rugăciunea mea se târăște ca fumul lui Cain, pe pământ.» El își vedea orice neputință ca fiind uriașă. Duhul Sfânt din dânsul, care e smerenia însăși, îl făcea și pe el smerit. A fost un mare dar al lui Dumnezeu pentru noi. Cât trăia cu noi, era o învăpăiere a inimii. Când treceam prin fața chiliei părintelui și ne punea el mâna pe cap, mintea nu-ți mai era pe pământ, era în cer. Te înălța”.
Stăm de vorbă în cimitirul mânăstirii. E o pace aici care te copleșește. La crucea părintelui Cleopa pelerinii vin și pleacă. Nu sunt doar români. În timp ce stăm de vorbă, se aud cântări într-o limbă slavă, apoi într-o engleză cu accent american. Pentru părintele M. nu e o surpriză. Când monahii de la Sihăstria merg în pelerinaj în alte țări ortodoxe, credincioșii de acolo întreabă de părintele Cleopa. Îl știu din cărțile sale – zeci de volume, tipărite până acum în două milioane de exemplare, în cincisprezece limbi. Nu doar limbi europene, ci și arabă sau chineză. „Toată lumea ne întreabă – «Când îl canonizați pe părintele Cleopa?». El e foarte popular în Grecia și e ținut ca sfânt acolo, încă din timpul vieții. La fel și la sârbi. Iar străinii vin și astăzi la el, în pelerinaj. La mormântul său e un continuu du-te, vino. Ei, pelerinii, îl canonizează pe părintele Cleopa! I se închină ca unui om viu. Îi spun: «Sărut mâna, părinte Cleopa!». Vin la el pentru că simt că altul ca el, în viață, nu e. Știți, ortodoxia nu este viața lui Dumnezeu sus, iar noi, jos. Ortodoxia este viața lui Dumnezeu, în viața noastră. Așa trăia părintele Cleopa. Manifestarea Duhului Sfânt din el era foarte puternică, pentru că el îl lăsa pe Dumnezeu să lucreze în el. Părintele a iubit cu dragostea Duhului Sfânt din el. Iar lumea simte această iubire, simte că părintele nu i-a părăsit. Se simt iubiți”.
De dincolo de mormânt
Îl întreb pe părintele M. cum a fost când părintele Cleopa a plecat la cer. Îmi răspunde căutându-și cuvintele. Simt că, odată cu moartea marelui duhovnic, ceva a murit în jurul lui. „Când el a plecat la cer, mi-am pierdut sprijinul. Când era cu noi, simțeai dragostea în aer, puteai să o tai cu cuțitul, să o mănânci. Toți monahii eram ca unul. Chiar ca unul. De aceea, când a plecat, am simțit că s-a rupt un stăvilar. Și acum este dragoste în mânăstire, dar nu se compară cu ce a fost când era el cu noi. Când eram cu părintele Cleopa, eram cu Dumnezeu. Așa se întâmplă cu orice om sfânt care trăiește pe pământ – toată istoria se învârte în jurul lui. Asta simțeam cât trăia – că de jur împrejurul lui e o insulă de pace, pe care nu o poate străpunge nimic. N-ai cum s-o străpungi, pentru că Dumnezeu o păstrează să nu fie mâhnit de nimic cel ales al său. Eu sunt sigur că de plecat, părintele Cleopa nu a plecat cu totul la cer. E încă aici, dar de acum, ca să fim și noi cu el, avem nevoie de credință. Dacă ai credință tare, atunci părintele Cleopa e lângă tine. Când credința ta pâlpâie, nu mai e ca atunci când era pe pământ – îți așeza palma pe creștet și nu mai erai în trup, erai la cer. Poate că eu însumi simt toate acestea și le spun din pricina unei scăderi a credinței mele. Nimeni nu se îndoiește că părintele Cleopa este sfânt. Am știut asta din clipa când a trecut la Domnul, de aceea toți ne rugăm lui. Dar cred că profunzimea lucrării lui în lume și adâncimea sfințeniei lui ți se descoperă pe măsura nevoinței tale”.
La final, îl întreb pe părintele M. care e moștenirea lăsată nouă de părintele Cleopa. Îmi răspunde direct – „O prezență. Sfinții sunt vii, nu sunt morți. Ei nu sunt absenți. Noi suntem marii absenți. Ei sunt marii prezenți”.
Mulțumesc pe această cale părintelui arhimandrit Arsenie Popa, starețul Mânăstirii Sihăstria, pentru sprijinul acordat în realizarea acestui reportaj.