Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Cumpăna dintre ani

Ne întrebăm mereu, în ultima vreme, de ce nu merg lucrurile în România așa cum ar trebui. De pes­te doi ani avem la guvernare o „Coaliție a sta­bi­lității” care este susținută de o majoritate parla­men­tară con­for­tabilă. În ciuda evenimentelor con­tex­tua­le (pan­de­mia și războiul din proxi­mi­tate), ea ar fi putut iniția re­zol­varea câtorva din marile probleme cu care se con­frun­tă, de peste trei decenii, țara, o dezvoltare echili­brată a economiei și o solidarizare a corpului social în atin­ge­rea țelului de aliniere a României la standardele civi­li­zației occidentale. Tocmai de aceea susțin că guver­na­rea „Coaliției sta­bilității” nu a în­de­plinit aș­tep­tările. Politicienii aso­ciați nu au reținut ni­mic din „experiența trecutului”, nu au încercat în niciun fel să corecteze rateurile aces­tuia, deși – la „reu­nirea” lor – au pro­mis-o. Li­de­rii „Coaliției sta­bi­lității” afirmau că vor re­zolva, dincolo de problemele curente ale admi­nis­trației, cele două mari defecte ale „sistemului”: re­formarea apa­ra­tului administrativ și re­orga­nizarea adminis­tra­­tiv-teri­torială a statului. În anii de după „Re­vo­luția din decembrie ’89”, guver­nările ce s-au suc­cedat au creat și dezvoltat o „pătură adminis­tra­ti­vă”, birocrația de stat (pe care am putea să o numim „birocratură”, înlo­cui­toarea „nomencla­turii” comu­nis­te), ridicată deasupra societății pe care trebuie să o or­ga­nizeze. „Siste­mul” a permis birocra­tu­rii să se extin­dă continuu, fără niciun criteriu de performanță pro­fe­­sională, fără vreo eficiență constata­bi­lă pe teren. Biro­cratura se autoreproduce, se com­ple­xifică institu­țional (ajun­gându-se chiar la for­ma­rea unor suprain­sti­tuții care să „controleze” func­țio­narea celorlalte), își instituie „autonom” propriile re­guli, își acordă un sta­tut aparte în raport cu restul cate­go­riilor profe­sio­na­le existente, concre­tizat în ve­ni­turi „garan­tate” pe mă­sură. Aspirația de a deveni mem­bru al birocraturii („func­ționar de stat”) s-a trans­format în scopul suprem al politi­cienilor și al clienților lor, pentru că angajările în sistem nu au presupus niciun fel de examinare a compe­ten­țelor, depinzând doar de fidelitatea de clan politic. Româ­nia a ajuns astfel să aibă cel mai mare apa­rat administrativ din UE și cele mai mari chel­tu­ieli de la buget pentru întreținerea lui. În privința reor­gani­zării administrativ-teritoriale lucru­rile stau la fel. Depopularea micilor comunități locale (ca urmare a    plecării la muncă și a îmbătrânirii locuitorilor) nu are, deocamdată, nicio urmare în re­partizarea fondu­rilor bu­getare pentru cei care le conduc. Politicienii la putere se bazează, în organi­zarea (și câștigarea!) alegerilor pe aceștia, micile comunități votând „ce votează pri­ma­rul” și, în consecință, nu trec la coma­sa­rea unităților teritoriale în cauză. „Târgurile pu­trede” – cum s-au numit, în Anglia secolului al XVIII-lea, locali­tă­­țile… fără locu­itori, care dădeau aleșii parla­men­tului țării, continuă să funcționeze în România, tocând re­sur­sele buge­tului. În context, nu are rost să vorbim de for­marea (cerută de UE) a „regiu­nilor de dezvoltare”, care să înlocuiască ac­tua­la organizare teritorială. Ba­ro­nii județeni, consi­lie­rii și clienții lor sunt deja prea pu­ternici electoral, pentru a-i mai putea forța să re­nun­țe la părțile din „tortul bugetar”, despre care cred că li se cuvin. Nu este de mirare că bugetul statului este tot mai sărac, că nu se găsesc bani pentru proiectele co­mu­ne ale țării în învățământ, sănătate, transporturi etc. Per­petuarea situației nu face decât să accen­tueze defi­ci­tul bugetar, cu consecințe previzibile pentru cali­tatea vieții cetățenilor. Guvernanții actuali sunt con­știenți de accentuarea efectelor „sistemului”, dar nu fac nimic pen­tru „resetarea” lui. Motivul evident este apro­pierea ale­gerilor. Dincolo de el este însă, știu­tă de toți, „iner­ția românească”. Momiți cu pro­misiuni de reformă (și cu mici „cadouri electorale”, precum mări­ri­le de pensii și salarii de la încheierea ciclurilor legis­lative), cetățe­nii îi vor vota. După alegeri, urmea­ză îm­părțirea pro­por­țională a tortului și satisfa­cerea promo­țio­nală a cli­en­telelor. Rezol­va­rea marilor pro­ble­me va fi tergiver­sa­tă până la ter­mi­narea noului ciclu legisla­tiv. Și, ast­fel, cercul se va închide, urmând să fie reluat cu ace­leași promi­siuni. Băltirea țării în subdezvoltare va continua.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian