Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Comasări pentru primari

Comasarea europarlamentarelor cu localele a fost hotărâtă, după cum ştie toată lumea, cu scopul asigurării ponderii partidelor mari în reprezentarea țării la nivelul uniunii continentale. PSD și PNL și-au făcut socoteala că „obiceiul locului” (în special în micile comunități), ca cetățenii să voteze după cum le recomandă „păstorul” lor, primarul, va prevala și de data asta. PSD și PNL deţin majoritatea absolută a primăriilor țării, făcând astfel aproape imposibilă evitarea listelor cu politicienii desem­naţi pentru Parlamentul Europei. Iar atunci când aceste liste se contopesc într-o singură formulă comună, succe­sul este asigurat. Partidele de opoziţie, în special cele din afara sistemului politico-administrativ în funcţiune, au – în consecinţă – puţine şanse de a-și face auzită vocea în parlamentul UE. Alianţa Dreptei (USR, PMP și FD) are puțini primari (cei mai mulţi în marile centre urbane), în timp ce AUR, SOS-ul Dianei Șoșoacă și alte partide anti­sis­tem nu au aproape deloc reprezentare locală. Coma­sa­rea europarlamentarelor cu localele a fost, deci, o lovitură tactică dată de Coaliţia Stabilității (PSD+PNL) potenţia­lilor ei adversari, care sperau că uzura guvernării, scanda­lu­rile de corupţie din interiorul ei și criza provocată de proasta gestionare a economiei le-ar fi oferit suficientă muniţie pentru a o înfrânge. Scopul declarat al comasării este, aşadar, blocarea ascensiunii extremismului și întă­ri­rea rolului partidelor coalizate la putere în cadrul ma­rilor familii politice ale Uniunii Europene. În realitate, așa cum am spus, comasarea a vizat, în primul rând, în­tărirea controlului PSD și PNL asupra comunităților locale, prin primarii aleşi. Guvernul în funcţiune alocă, întotdeauna, înaintea alegerilor, fonduri mari pentru autoritățile locale, pentru a le fideliza. Cu o alternativă politică puternică la partidul care l-a impus, distribuirea arbitrar-clientelară a acestor fonduri devine argument pentru înlocuirea reprezentan­ţilor săi locali. Prin alianţa PSD-PNL, o astfel de eventualitate se reduce dramatic, crescând chiar posi­bilitatea ca și alte primării, dinafara celor deţinute de ele, să se adauge la zestrea lor comună, conferindu-le baza pentru câștigarea tuturor alegerilor ce se vor desfășura în anul electoral 2024. Primarii, am putea spune, sunt „talpa partidelor”. Cel puţin în anii electorali, ei devin extrem de importanţi pentru acestea.

Dar dacă în privinţa listei pentru europarlamentare, lucrurile stau bine, cele două protagoniste, PSD și PNL, împărțind-o după un algoritm mulţumitor (în funcţie de ierarhia electorală existentă), în cazul candidaturilor co­mu­ne la primăriile importante, deţinute momentan de reprezentanţi ai opoziţiei, lucrurile stau cu totul altfel. Atât PSD, cât și PNL își doresc ca reprezentanţii lor să devină edilii marilor centre comunitare, pentru că acestea oferă cea mai mare „vizibilitate partinică” (și contribuţiile bu­ge­tare cele mai grase) pentru formaţiunile asociate și, im­plicit, îi transformă pe respectivii lor aleşi în lideri de facto ai acestora. Era firesc ca, în contextul dat, în fiecare dintre cele două partide să se încingă bătălia pentru asu­marea candidaturilor, să se afirme pretenţiile unor lideri naţionali sau locali, la ocuparea fotoliului de repre­zentant al coaliţiei, în „focul” localelor. În ambele partide sunt destui politicieni și destule grupuri de interes (clanuri), care văd în postura de primar al unei mari comunități prilejul oportun pentru ascensiunea în conducerea for­ma­ţiunii și pentru impunerea intereselor grupurilor ce îi susţin. În ecuaţia dată, interesul localităților vizate con­tează mai puţin. Știind în ce măsură dezvăluirea acestor conflicte de întâietate și a intereselor ascunse în spatele lor dăunează imaginii partidelor și impactului lor la ale­gă­tori, înainte de alegeri, Marcel Ciolacu, șeful PSD-ului, și Nicolae Ciucă, liderul PNL, încearcă diverse „so­luţii de compromis”, inclusiv prin desemnarea unor candidaţi-surpriză, aparent din afara cercului lor de interese.

Cel mai clar exemplu de dizarmonie acoperită este cel al desemnării candidatului comun la Primăria Generală a Bucureștiului. Primarul Capitalei este, prin prisma numă­rului potenţial de voturi primite, al doilea politician im­portant al țării (după preşedinte) legitimat de alegători. Pentru mulţi dintre politicieni, ocuparea Primăriei Gene­rale reprezintă rampa de lansare spre funcţia supremă în stat. Iar Bucureștiul este cel mai mare con­tributor la bugetul statului și cel mai mare con­su­mator de resurse bugetare. Distribuirea acestora repre­zintă cea mai mare tentaţie pentru partidul sau grupul care își impune alesul. În privinţa selectării acestuia, în PSD și PNL se dau luptele cele mai dure, chiar dacă președinții partidelor au convenit ca viitorul primar să aparțină (sau să fie apropiat) liberalilor. PSD-ista Ga­briela Firea, în ciuda scandalului „azilelor groazei”, nu vrea să renunţe cu nici un preţ la postul care i-ar asigura, în cazul eşecului la prezidenţiale al lui Marcel Ciolacu, accesul la şefia partidului. La rândul lor, liberalii l-au acceptat, cu jumătate de gură, ca reprezentant al lor, pe ministrul Sebastian Burduja, care are însă un impact măsurat. Ca să câștige Bucureștiul, PNL și PSD au găsit soluția unui independent, apropiat de prima formaţiune. Cele două partide au înțeles că numai împreună îl pot învinge pe Nicușor Dan, primarul în funcţiune, învin­gător, la precedentele alegeri, cu sprijinul USR și PNL. Socoteala celor două partide este însă încurcată de candidatura lui Popescu-Piedone, reprezentantul PUSL-ului lui Dan Voiculescu, care crede în zicala: unde doi se ceartă, câștigă al treilea. Comasarea, gândită ca solu­ţie a rezolvării problemelor europene și locale ale alianţei dintre PSD și PNL, s-ar putea vădi mai păgu­boa­să decât speră iniţiatorii ei. La Bucureşti, certurile de tot felul îl favorizează pe Nicușor Dan, neafiliat la niciun clan politic.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian