La Paris a venit primăvara. Cerul s-a făcut albastru intens, dar dirijorul Cristian Măcelaru n-are timp să se bucure de priveliști. Nu vede nici Turnul Eiffel, care-și desenează înălțimile la doi pași de arondismentul 16, nici magnoliile, care-și scutură petalele chiar pe Avenue Kennedy. De mai bine de-un an de zile, de când a fost numit Director Muzical al Orchestrei Naționale a Franței, viața lui se scurge între repetiții, concerte, trenuri, aeroporturi și…. două valize. Le-am văzut cu ochii mei, în cabina lui de pe Rive Droite, când pentru o oră și jumătate a respirat ușurat. După 23 de ani de locuit în America, Cristian Măcelaru e, în sfârșit, mai aproape de România. Un intermezzo parizian binevenit, pentru un dirijor de Grammy, care a urcat la pupitrul celor mai mari filarmonici din lume.
„Fără să vrem, suferința acelor oameni a ajuns la noi”
– Domnule Măcelaru, abia ați ieșit dintr-o repetiție la Paris, în timp ce, în partea cealaltă a Europei, oamenii se omoară între ei. Își mai găsește muzica sensul, când lumea întreagă e răscolită de război?

– Muzica nu ne face, din păcate, oameni mai buni, dar are în schimb menirea de a ne aduce împreună, nu doar într-o sală de concerte, ci și într-un spațiu spiritual comun, acel punct în care, dacă reușim să-l accesăm, ne reînnoim sufletește. E unul din puținele locuri unde diferențele dintre noi dispar și, indiferent cine suntem în viața de zi cu zi, ajungem să ne întâlnim cu adevărat. Știu că pare ciudat să spun asta, dar când dirijez, eu intru în rezonanță cu durerea acestor oameni care trec prin război, simt aceeași durere pe care o trăiesc și ei. Cred foarte tare că între noi, oamenii, există miliarde de legături sufletești nevăzute. Toți putem simți lucrurile astea, dar poate că oamenii care lucrează cu arta, cu muzica, cu emoțiile, sunt ceva mai antrenați să le acceseze. Când a izbucnit războiul, eram chiar la București, în camera de hotel. M-am trezit brusc la ora 4.00, ora României. Și fiindcă nu mai aveam somn, am deschis televizorul și am văzut știrea. Chiar atunci avusese loc invazia. Dimineața, la micul dejun, m-am văzut cu Sarah Nemțanu, concert-maistra orchestrei. Am întrebat-o cum a dormit și mi-a zis: „Nu știu ce am avut, de la 4 n-am mai reușit să adorm.” Fără să vrem, suferința, energia acelor oameni au ajuns la noi. Cu atât mai mult ne întâlnim când suntem cu toții într-o sală de concert, ascultând aceeași muzică. Cântam odată cu un pianist extraordinar, Daniel Trifonov. Îl ascultam încălzindu-se înainte de concert, dar cânta pasajele respective excesiv de lent. Și l-am întrebat: „Daniel, de ce faci asta? De ce le cânți la lentoarea asta?” Știți ce mi-a răspuns? „Îmi pregătesc starea emoțională. Pentru mine, a cânta înseamnă să încerc ca de fiecare dată să împing cât mai departe de limită stările mele de bucurie, de tristețe, să le duc la cât mai mari profunzimi.” Asta e marea frumusețe a muzicii. E o lume spirituală care de fiecare dată când o accesezi, cu fiecare concert, îți mai deschide o portiță. Cu război sau fără, când dirijez un concert, e ca și cum aș fi înconjurat de 50-60 de prieteni foarte speciali, care pot fi compozitori, persoane reale, personaje sau cărți. Sunt într-o continuă conversație cu ei și cânt pentru fiecare în parte.
– Dați-mi atunci voie să pun o întrebare naivă: ce face, de fapt, dirijorul când ține bagheta în mână?
– Cel mai important pentru un dirijor e să convingă o orchestră să-l asculte atunci când e pe podium, să convingă o sută de muzicieni, toți foarte buni, să adopte împreună aceeași viziune. Uneori, spun simplu orchestrei: „Uite, bucata asta trebuie să sune trist.” Dar ce înseamnă trist? Sunt atâtea feluri de tristețe pe lume, pentru fiecare dintre cei o sută poate să însemne altceva. Și atunci, intervine partea tehnică, și aia e cea mai grea. Care instrument să fie mai în față? Cât vibrato? O multitudine de detalii concrete, care fac parte din viziunea pe care mi-o creez ca dirijor, cu mult timp înainte. Și pe care, prin pasiunea pe care o transmit, trebuie să-i conving și pe ceilalți să o adopte, pas cu pas. Dacă la final, în seara concertului, reușesc să suprapun în procent de 80% ceea ce se întâmplă pe scenă cu ceea ce aveam eu în cap, pot considera că e un concert reușit. Mi-a luat foarte mult timp să accept că niciun concert nu va fi concertul perfect.
„În copilărie, muzica se auzea non-stop în casa noastră”
– Dirijatul presupune să asculți o sută de oameni deodată. V-ați antrenat auzul încă din anii copilăriei, alături de ceilalți nouă frați pe care-i aveți? Cum de cântau atât de mulți oameni în familia dvs.?


– N-a fost planificat ca familia noastră să fie atât de mare. Așa s-a întâmplat, să fim zece, iar eu să fiu ultimul născut. Tata și mama au studiat muzica amândoi, s-au cunoscut la școala de muzică. Tata a continuat să cânte, a scris și prelucrat foarte multă muzică, fără să o facă însă profesionist, într-o orchestră. Vremurile nu i-au fost prielnice, toată viața lui a lucrat ca sculer-matrițer. Dar ne-a încurajat pe toți să învățăm muzică, și cântatul a devenit aproape o inerție, o plăcere de familie. În copilăria mea, mama cânta, iar tata o acompania la orgă, până noaptea târziu. Muzica se auzea non-stop. Nici nu mi-am dat seama când s-a prins de mine. Cert e că, ajuns în clasa întâi, am fost cu totul surprins să constat că ceilalți copii nu doar că nu știu să scrie și să citească, dar nu știu nici să cânte. Eu știam deja și notele.
– V-ați păstrat și astăzi, când vă reîntâlniți în familie, bucuria de a cânta?
– Când soția mea, care e americancă, mi-a vizitat prima oară familia, a rămas cu totul surprinsă, fiindcă absolut toți copiii, nepoții mei, copiii fraților mei, cântă la instrumente sau cu gura. Și nu oricum. Știu să cânte armonizat, pe câte patru voci… Cât despre frații mei, toți cântă extraordinar, iar unii dintre ei au urmat chiar cariere muzicale. Două surori sunt în Filarmonica Banatul din Timișoara, o alta în cea din Barcelona. În orice caz, și-a găsit fiecare locul. Când ne întâlnim de Crăciun, e nebunie. Cântăm o noapte întreagă și colindăm, cum e obiceiul, din casă în casă.
„Noi, românii, suntem foarte autocritici”
– Timișoara, orașul în care v-ați născut, mai păstrează și azi ceva din aerul aristocrat al Imperiului din care a făcut parte. E parcă un oraș cu ureche muzicală. La Timișoara a ajuns cândva și Beethoven…

– Au ajuns și Brahms, și Liszt, chiar. Și, deși când m-am născut eu, în 1980, se afla deja sub o cortină de fier, cu adevărat fascinant este faptul că orașul a rămas și în timpul comunismului, și în prezent, singurul oraș din Europa unde trei teatre naționale, în trei limbi (germana, maghiara, româna) împart în mod pașnic aceeași clădire. Când mergi la teatru, sunt trei intrări, care duc toate spre același loc. Or, diversitatea întotdeauna dă naștere la creativitate. Am avut colegi români, unguri, nemți, romi, sârbi. Am trăit amestecați și a fost foarte bine. Am fost foarte fericit în copilăria mea, la Timișoara, dar am avut dintotdeauna o țintă foarte precisă. Din clipa în care am început să înțeleg câte ceva despre muzică și despre vioară, am știut că asta voi face toată viața mea. Greu de crezut, știu, dar nicio clipă nu mi-am pus problema că nu voi fi dirijor. La 16 ani, când am ajuns în America, a doua zi după ce am aterizat, unul din sponsorii care m-au ajutat să ajung acolo a dat un mic party în cinstea sosirii mele. Și, la un moment dat, m-a întrebat: „Ce-ți dorești să ajungi când vei fi mare?” La care eu am răspuns cât se poate de sincer: „Voi fi directorul muzical al Filarmonicii din New York”. S-a uitat la mine și a început să râdă. Eu mă uitam la el și nu înțelegeam de ce râde. „Păi, e una din cele mai mari din lume”, a zis el. „Și ce dacă?”, am zis eu. N-o spuneam din vanitate, ci dintr-o sinceritate care venea din faptul că știam exact ce vreau să fac. Nu știam cum voi ajunge acolo, dar aveam încrederea că sunt pe drumul bun. Iar pentru asta, trebuie să le mulțumesc mai ales părinților mei.
– La ce vă referiți exact?
– La încrederea pe care mi-au dat-o. Noi, românii, suntem foarte autocritici, nu prea știm să ne încurajăm copiii, le dăm mereu peste mână. Când eram mici, tata ne spunea întruna: „Faceți ce vreți, nu contează ce faceți, dar în ce faceți să fiți cei mai buni”.
„Ce ne-au lăsat moștenire părinții e pasiunea de a face totul așa cum trebuie”
– Și perfecționismul poate fi uneori dăunător…

– În cazul tatălui meu, perfecționismul venea dintr-un soi de complex, din faptul că el nu-și împlinise potențialul profesional, nu ajunsese să fie ceea ce ar fi putut fi de fapt. Și-a dorit toată viața să aibă o orchestră pe care să o dirijeze el. Dar timpurile nu i-au fost deloc favorabile. După ce s-a căsătorit cu mama, a trebuit să plece doi ani și jumătate în armată. Când s-a întors, mama născuse deja primul copil. A trebuit să plece la muncă, să facă bani. Am crescut 12 oameni într-o casă, în care părinții aveau o cameră, cele șapte surori ale mele împărțeau alte două, iar eu cu ceilalți doi frați ai mei dormeam într-o cămăruță. Ce ne-au lăsat însă moștenire părinții e pasiunea asta de a face totul așa cum trebuie, pentru care își are meritul și biserica. Erau foarte implicați în viața bisericească. Lucrul ăsta și-a lăsat amprenta și asupra mea.
– Criticii muzicali spun adesea că nota dvs. personală în dirijat vine dintr-o căldură nemaiîntâlnită. S-a hrănit din credință?
– Pentru mine, spiritualitatea nu e legată de o dogmă anume, ci mai degrabă de ceea ce simt când mă sui pe scenă, în timpul actului muzical. Căutările mele din acele momente sunt felul meu de a ajunge la Dumnezeu. Iar căldura de pe scenă vine, cred, din faptul că niciodată nu m-a interesat să le impun cu forța instrumentiștilor interpretarea mea, ci am căutat să fac tot posibilul să-i încurajez să cânte cum pot ei mai bine. Foarte mulți dirijori sunt exact opusul. Sunt atât de obsedați să controleze totul, să aibă fiecare detaliu sub mâna lor, că undeva, ceva se pierde. Eu cred că mult mai important e să ne aliniem sufletește ca oameni. Dacă ne punem sufletele în armonie, instrumentele vor veni singure după noi. Le spun deseori muzicienilor: „Nu «încercați» să cântați împreună! Cântați împreună!”. Încercatul, forțatul nu sunt bune. Arcușul o să se ducă singur în direcția bună dacă-i dai voie. Pentru mine, concertul ideal e cel în care nici nu mai trebuie să dirijez, e cel în care simțim atât de bine muzica împreună, încât gesturile mele nici nu mai sunt necesare.
„Sunt român, iubesc România la nebunie, dar cel mai aproape m-am simțit totdeauna de America”
– Domnule Măcelaru, cum ați ajuns de fapt în America?

– Dacă n-ar fi murit Ceaușescu, poate că nu s-ar fi întâmplat niciodată. Eu aveam 9 ani, în 1989. După revoluție, foarte mulți americani veneau la Timișoara să ia copii în adopție. Sora mea lucra ca asistent social la una din organizațiile care se ocupau cu asta. Prin intermediul ei, familia mea a intrat în legătură cu foarte mulți americani. Eu făceam, de obicei, pe ghidul, îi plimbam prin Timișoara și le arătam unde începuse revoluția. Vorbeam deja destul de bine engleza, așa că era o bucurie să o exersez. Cum câștigasem deja tot felul de olimpiade și concursuri, îi chemam să mă vadă și în concert. La un moment dat, o familie din Michigan, care locuia la doar două ore cu mașina de Interlochen Arts Academy, unul dintre cele mai prestigioase licee de artă din toată America, a avut ideea să mă înscrie la o tabără de vară acolo. Dintr-o încurcătură, însă, cei de la școală mi-au trimis direct formularul pentru înscrierea în anul următor, la Academie. Era un formular excesiv de greu. Iar eu nu înțelegeam de ce e nevoie de atâtea lucruri doar pentru o tabără de vară. A trebuit să dau testul Toefl, să fac dovada tuturor notelor din clasa întâi, până la momentul prezent, să iau scrisori de recomandare de la directoarea școlii și de la profesorul de vioară, să traduc, să parafez și să și înregistrez niște concerte. Am trimis totul, a trecut vara, am intrat în clasa a 11-a și nu am primit niciun semn. Eram convins că făcusem toate eforturile degeaba, când, înainte de Crăciun, am primit o scrisoare în care eram felicitat. Primisem bursă integrală pentru tot anul academic care urma. Christopher Hitchens, marele gânditor născut în Anglia și mutat în America, spunea, odată, că el toată viața lui a simțit că s-a născut în țara greșită. La mine, sentimentul a fost chiar mai puternic. Crescând la Timișoara, firesc ar fi fost să încerc să studiez la Viena sau la Berlin. Sunt român, iubesc România la nebunie, dar cel mai aproape m-am simțit întotdeauna de America. Când am ajuns acolo, mi-a luat exact cinci zile să mă simt cu adevărat acasă. Nici nu aveam motive să nu mă simt bine. Eram la o școală de top, care în mod normal ar fi costat 29.000 de dolari pe an, eram coleg de clasă cu băiatul lui David Lynch, aveam camera mea personală, cu baie, într-un campus formidabil, în mijlocul unei păduri, între două lacuri, unde nu te distrăgea nimic, tot ce trebuia să faci era să te concentrezi pe studiu. Când am plecat din România, știam că sunt foarte bun la vioară, dar văzusem revista academiei americane, în care totul era prezentat în stil așa de impresionant, că mă gândeam cu groază: „Doamne, o să ajung acolo și o să fiu cel mai slab dintre ei!”. Când, de fapt, la primul concurs la care m-au supus, am ieșit primul și m-au pus concert-maistru.
– Ați vorbit despre ce înseamnă ca muzica să-i aducă pe oameni împreună. Domnule Măcelaru, ați găsit acest „împreună” și în viața dvs. personală?
– Sunt foarte norocos că am întâlnit o femeie cu același nivel de gândire, cu aceleași interese, la care nici acum, după 15 ani de căsnicie, nu încetez să descopăr lucruri minunate. Tânăr fiind, am avut și eu prietene în stânga și-n dreapta. Apoi, după ce am întâlnit-o pe Cheryl, m-am dus la Timișoara și le-am spus părinților mei că m-am hotărât să mă căsătoresc. Au fost șocați, nu le spusesem că există cineva în viața mea. Tata m-a întrebat: „Dar ești îndrăgostit?”. Am spus: „Da, dar pentru prima oară în viață m-am îndrăgostit și cu capul, nu doar cu inima”. Descoperisem, în sfârșit, într-o persoană partenerul potrivit. Tot ce pot să vă spun e că acele calități de care m-am îndrăgostit nu doar că n-au dispărut cu trecerea timpului, dar, cu cât o cunosc mai bine, cu atât se aprofundează.
„Nu urăsc nimic mai tare decât să împachetez și despachetez o valiză”
– După 23 de ani de America, sunteți în sfârșit mai aproape de casă. Ați rătăcit un pic în Germania, iar acum iată-vă la Paris, ca director muzical al Orchestrei Naționale a Franței. Vă simțiți bine în Europa?

– De un an de zile fac naveta între Germania și Franța, cel mai des cu trenul. Abia din iulie ne vom muta, cu toată familia, în Paris. Am așteptat să termine și copiii noștri anul școlar. Se vor face, așadar, trei ani de Germania, în care m-am simțit foarte bine. Cel mai bun lucru în această țară e că nemții au gestionat extraordinar de bine pandemia, au instituit multe programe de întrajutorare pentru artiști și m-am simțit foarte ocrotit. Parisul e acum o altă etapă, în care sper să pot să respir mai mult. Cred că oamenii nu-și pot cu adevărat imagina cât de ocupat sunt. Săptămâna trecută am avut patru concerte. Aseară am avut concert în Hamburg, acum sunt aici, în Paris, și deja până la ora asta am făcut și o repetiție lungă. Mâine am concert și repetiții în Paris. Poimâine, repetiții. Apoi iar concert, la Bruxelles. Duminică am timp să ajung acasă, să schimb valiza, și plec, în aceeași zi, înapoi spre Paris. Nu urăsc nimic mai tare decât să împachetez și despachetez o valiză. Mi s-a întâmplat chiar să merg la aeroport, să mă uit la poarta de îmbarcare și să nu pot să mă sui în avion, atât de obosit eram. A trebuit să mă întorc acasă și să anulez concertul. Și nu sunt singurul, mai știu și alți muzicieni care au trecut prin asta. Fetița mea mi-a zis într-o zi: „Tati, în nouă ani, tu numai de două ori ai fost acasă de ziua mea”. Nu mi-a picat deloc bine. Acum, însă, pentru prima dată în viață, voi locui cu tot cu familie în orașul în care și muncesc cel mai mult. Pentru un dirijor, asta e deja un lux. Sunt dirijori care au o orchestră în Europa și una în Asia sau America și fac naveta săptămânal. De asta sper ca Parisul să-mi aducă un pic de relaxare. Știți care e diferența dintre nemți și francezi, nu? În München, dacă spui că ai o urgență, ți se răspunde: „Ok, hai să o rezolvăm.” În Paris, dacă ai o urgență, ți se spune: „Bun, hai să mâncăm și pe urmă o rezolvăm!” (râde)
– Pentru înregistrarea pe care ați făcut-o alături de Wynton Marsalis, ca dirijor al Orchestrei Simfonice din Philadelphia, ați câștigat un Grammy…
– Premiul acesta a fost o surpriză totală. Înregistrarea era cât pe ce să nu se mai întâmple, iar piesa a ieșit la limită, un an mai târziu. Eram în Suedia, când s-au anunțat nominalizările. De bucurie, l-am sunat pe Wynton să-l felicit și a început să râdă: „Oh, nu, nu, nicio speranță, nici nu te gândi că o să ni-l dea, am deja prea multe”. Câștigase până atunci 13 sau 14 trofee. Ei bine, ni l-au dat. Când s-au anunțat câștigătorii, era ora 3 noaptea în Suedia, nici n-am avut pe cine suna. A doua zi, în schimb, toți jurnaliștii români îmi știau deja numărul de mobil. Dintr-odată, devenisem cunoscut și acasă. (râde)
– Un pretext bun să vă întoarceți mai des!
– De fiecare dată când mă întorc în România, mă simt extraordinar de bine, în prima săptămână. După aceea, brusc, încep să văd tot felul de lucruri care nu merg, mi se face dor de regulile nemțești și-mi vine să fac ordine în toată țara. Soția mea râdea într-o zi că, dacă ar candida la primăria Timișoarei, singurul lucru de care s-ar ocupa ar fi să vopsească toate fațadele caselor. Lăsând gluma la o parte, cred că sunt printre puținii dirijori plecați din România care se întorc constant. Nu fac asta nici din interes artistic, nici din interes financiar, ci pentru că mă simt responsabil. Mă bucură să văd atât de mulți tineri talentați și încerc să le deschid ochii cum mi-au deschis și mie alții, la timpul meu. De asta m-am implicat în tot felul de proiecte, alături de Orchestra Națională Radio, de Filarmonica George Enescu, de Festivalul Enescu și de Orchestra Națională de Tineret, pe care am dus-o în turneu în America. România a avut cândva parte de o educație muzicală de top. Azi, nu există orchestră în care să dirijez în lume în care să nu întâlnesc cel puțin un român. Sunt buni și sunt respectați. Mi-ar plăcea ca și despre cei care vin după noi să putem spune același lucru.