Cine nu a simțit vreodată, cum, într-un moment de cumpănă al vieții, a scăpat „ca prin urechile acului” cu un ajutor nevăzut? „Noroc”, spun unii. „Îngerii păzitori”, spuneau cei bătrâni, însoțitorii noștri prin viață, de când ne naștem și până murim. Iar dintre toți îngerii, cinstiți cu mare evlavie, pe pământ, dar și dincolo, în ceruri, sunt doi arhangheli: Mihail și Gavriil, ale căror misiuni s-au împletit cu mântuirea omenirii. Iar Scriptura a consemnat aceste intervenții îngerești în istoria noastră. Ce nu s-a scris în Biblie apare în tradiția bisericii, pe care o cunoaște, de parcă i-ar fi scrisă în palmă, antropologul și teologul Costion Nicolescu, oaspetele permanent al revistei noastre.
„Dintre miile de arhangheli, îi cunoaștem după nume pe șapte”
– Domnule Costion Nicolescu, statistici recente, realizate în America, dovedesc un fapt cu totul surprinzător: oamenii cred în îngeri. Lumea atât de tehnologizată în care trăiesc nu-i împiedică să afirme că viața lor e vegheată de făpturi păzitoare. Cum se explică această încredere? Cum se simt ajutați oamenii de aceste ființe invizibile? Cine sunt, de fapt, îngerii?

– Încep prin a vă spune că lumea, așa cum e văzută la noi, în biserică, este plină de îngeri. La fiecare Sfântă Liturghie, la rugăciunile de sfințire ale Cinstitelor Daruri, preotul spune: „Mulțumim Ție și pentru Liturghia aceasta, pe care ai binevoit a o primi din mâinile noastre, deși stau înaintea Ta mii de arhangheli și zeci de mii de îngeri”. Sigur, este o numărătoare relativă, probabil că în lumea nevăzută sunt nenumărați arhangheli, nenumăraţi îngeri şi, în general, nenumăraţi membri din celelalte cete îngerești. Tradiția ne-a învățat că acești îngeri sunt grupați în nouă cete – asta ne spune cel care s-a ocupat de lumea şi ierarhia cerească, Sfântul Dionisie Areopagitul. La rândul lor, aceste cete sunt aşezate în trei trepte, alcătuite fiecare din trei cete, după chipul Sfintei Treimi, de trei ori trei, una mai înaltă, una mijlocie și una mai de jos: Serafimi, Heruvimi, Tronuri, apoi Domnii, Puteri, Stăpânii și, cea mai de jos ceată, Începătorii, Arhangheli și Îngeri. Ceea ce numim arhangheli şi îngeri sunt, așadar, în ceata cea mai de jos îngerească, cea mai aproape de omenire. Îngerii nu sunt făcuți de Dumnezeu statici. Ei se îmbunătățesc, sporesc în drumul lor spre Dumnezeu trecând prin trei etape: purificare, iluminare și desăvârșire. Ceata de jos se purifică, cea de la mijloc se iluminează, cea de sus se desăvârșește. Există un dinamism interior extraordinar, ele aflându-se într-o mișcare continuă în jurul lui Dumnezeu, pentru că progresul în cunoașterea lui Dumnezeu este infinit, iar ei se străduiesc să ne transmită și nouă acest progres. Iar arhanghelii (pe doi dintre ei i-am prăznuit acum, în Noiembrie) sunt, în fond, nişte căpetenii de îngeri, se numesc şi „sfinţi voievozi”, pentru că cetele sunt văzute ca nişte oştiri. Dumnezeu însuși este numit în Vechiul Testament „Dumnezeu Savaot”, Dumnezeul oștirilor îngerești, care sunt într-o luptă continuă, pusă în slujirea omenirii. Dintre acești „mii de arhangheli” pomeniți la liturghie, îi cunoștem, după nume și lucrare, pe șapte dintre ei. Ei sunt, într-un fel, anonimi. Despre trei dintre arhangheli știm din Scriptură: Mihail, Gavriil și Rafail. În rest, tot ce știm despre acești șapte arhangheli sunt informații din scrieri apocrife sau necanonice. Ei au avut o viață care să le permită să fie receptori de revelație dumnezeiească prin rugăciunile și asceza lor extraordinară, care le-a format o sensibilitate aparte.

Ce e important de spus despre numele arhanghelilor este că fiecare are o însemnătate în limba ebraică, care este limba Vechiului Testament. Într-un fel, numele arhanghelilor ne descoperă lucrarea lor în lume și, implicit, din numele lor știm și când și pentru ce să îi chemăm în rugăciune. Toate numele arhanghelilor se termină în „El”, o prescurtare de la „Elohim”, care este numele lui Dumnezeu. La Mihail (Mika’El în ebraică), este vorba de dreptatea divină. Numele său, tradus, înseamnă „Cine este ca Dumnezeu?”. La Gavriil (Gabri’El în limba ebraică) e vorba de lucrarea iubirii divine, iar numele lui s-ar traduce ca „Dumnezeu este puterea mea”. Dintre toți arhanghelii, ei sunt cei mai cinstiți. Cel de-al treilea arhanghel cunoscut din Scriptură, Rafail (Rafa’El în ebraică), are lucrarea vindecării dumnezeiești, numele său însemnând chiar „Dumnezeu vindecă”. Pe lângă faptul că Rafail este considerat ajutător pentru cei bolnavi, el este și călăuzitor pentru cei care călătoresc. Întotdeauna, cei care sunt foarte sârguincioşi în biserică, când pleacă într-o călătorie se duc să ia de la preot o binecuvântare pentru plecare, ca să fie păziți de încercări, ispite și primejdii. Iar în rugăciunea pe care preotul le-o citește atunci se spune: „să-ți dea Dumnezeu înger însoțitor, ca lui Tobie”. Or, acest înger călăuzitor este tocmai Rafail. El i s-a revelat lui Tobie și i-a spus: „Eu sunt Rafail, unul din cei șapte Sfinți Îngeri, care ridică rugăciunile sfinților și le înalță înaintea slavei Celui Sfânt”. Deci, și-a spus numele şi, totodată şi lucrarea lui, de a fi purtător de rugăciuni la Dumnezeu.
După acești trei arhangheli, Mihail, Gavriil și Rafail, urmează alți patru cunoscuți doar din scrierile apocrife – Uriil, Salatiil, Varahiil și Iegudiil. Uriil (Uri’El) apare în Apocalipsa lui Petru și înseamnă „lumina lui Dumnezeu” sau „focul lui Dumnezeu”. Este considerat arhanghelul înțelepciunii, care te luminează în momente în care mintea este într-o situație tulbure, de confuzie. El este invocat când eşti în situația de a lua o decizie. Se mai spune că arhanghelul Uriil l-a salvat pe Ioan Botezătorul când Irod a ordonat să fie omorâţi toţi pruncii mai mici de trei ani. Arhanghelul Salatiil (Salati’El) înseamnă „mijlocitorul către Dumnezeu”. El poartă rugăciunile către Sfânta Treime. Arhanghelul Varahiil (Varahi’El) aduce oamenilor darurile și mângâierile lui Dumnezeu, numele lui înseamnă „binecuvântarea lui Dumnezeu”. În fine, nu în ultimul rând, arhanghelul Iegudiil (Iegudi’El), „cel care îl preaslăveşte pe Dumnezeu”, îi slăveşte pe mucenicii care îşi dau viaţa pentru Hristos. În tradiția bisericii apare mai rar și un al optulea arhanghel, Eremiil (Eremi’El), care se tâlcuieşte „înălţarea lui Dumnezeu” şi care luminează mintea şi ne insuflă priceperea şi cunoştinţa, ne inspiră gânduri, cugetări dumnezeieşti, spre a ne înălţa şi apropia mai mult de Dumnezeu.
„Mihail poartă sabie, Gavriil, floarea, dar amândoi sunt la fel de importanți”
– Să ne întoarcem la Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, pe care tocmai i-am sărbătorit pe 8 Noiembrie. Cum se explică împrejurarea că, deși amândoi sunt îngeri, sunt aproape opuși în slujire? Mihail, un arhanghel al dreptății, al luptei, pare un înger venit direct din Vechiul Testament, iar Gavriil, un înger al blândeții infinite, te duce cu gândul la Iisus și la Noul Testament.

– În primul rând, interesant este faptul că, deși sunt foarte prezenți în viața noastră, a creștinilor, atât Mihail cât și Gavriil apar foarte rar cu numele în Scriptură. E drept, momentele când apar sunt foarte importante, iar făptuirile lor îi așează pe Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil într-un echilibru. Așa cum ați spus, Sfântul Arhanghel Mihail este arhanghelul dreptăţii, înfăţişat totdeauna în iconografie cu o sabie, în timp ce Sfântul Arhanghel Gabriel este arhanghelul iubirii, al milostivirii, al veştilor bune; în textele liturgice i se și spune „veselitorul”, pentru că aduce bucurie, veselie, niciodată nu vine cu o veste proastă. De aceea și este pictat în icoane cu o floare în mână. Sigur că inima şi firea noastră este înclinată mai degrabă spre o floare decât spre o sabie. Cred că mai degrabă vrei să fii în faţa cuiva care vine la tine cu o floare decât cu o sabie și, totuşi, paradoxal, Sfântul Mihail este mult mai cunoscut și poate mai căutat decât Sfântul Gavriil.
S-a vorbit mult în teologie despre Dumnezeul dreptății din Vechiul Testament și Dumnezeul iubirii din Noul Testament. Însă Dumnezeu e unul singur, fie că e în Vechiul Testament, fie că e în Noul Testament; El este, în același timp, şi Drept şi Iubitor, în el este o împletire perfectă între dreptate şi iubire, în care probabil că biruieşte, în cele din urmă, iubirea. Așadar, cei doi, Mihail şi Gavriil, sunt lucrători ai acestor două, să zicem, laturi ale lui Dumnezeu. Pe Arhanghelul Mihail îl întâlnim adesea în Vechiul Testament. Mihail apare primul în acţiune, când are loc căderea îngerilor, a lui Lucifer şi a cetei lui. De atunci şi pentru tot restul timpului, el a fost văzut de oameni ca fiind într-o luptă continuă cu diavolul, de aceea și este înfăţişat cu o sabie, uneori cu o sabie de foc, alteori cu o sabie obișnuită. Un alt moment important în care el a intervenit a fost atunci când a fost trimis să îl oprească pe Avraam să îl sacrifice pe Isaac. E trimis, apoi, la David și, în general, la toate persoanele importante ale Vechiului Testament: la Avraam, la Lot, pe care îl salvează, la Ghedeon, la David, la Ilie, în Babilon, la Daniel. Apare și în Noul Testament: îi eliberează pe Petru și pe Pavel din temniță, i se arată lui Corneliu, sutaşul, căruia îi spune să îl cheme pe Petru să îl boteze. Sfântul Arhanghel Mihail este înfăţişat de multe ori cu o balanţă care cântărește faptele noastre la judecată, deci el ține cântarul, așa cum este înfățișat în iconografie.

Pe de altă parte, Sfântul Arhanghel Gavriil este tânjirea noastră după duioşie, după blândeţe. El este înfățișat ca un tânăr întotdeauna frumos, care vine cu niște vestiri extraordinare, care culminează cu Bunavestire, când se înfățișează Maicii Domnului și îi vestește că o să-L nască pe Hristos. Înainte de Bunavestire, i s-a înfăţişat și lui Zaharia ca să îl anunțe că o să-l aibă pe Ioan Botezătorul. După tradiţie, tot el i s-a înfăţişat şi lui Ioachim şi Anei, ca să-i anunțe că o vor avea pe Maica Domnului. Se spune că el a hrănit-o pe Maica Domnului la templu timp de 12 ani cu mană cerească și că a venit și la Naşterea lui Hristos, când i-a condus pe păstori la peșteră şi apoi a avut un rol important în ocrotirea pruncului Iisus, când a venit în vis și i-a vestit lui Iosif să fugă în Egipt. Unii spun că şi la mormântul Domnului, în dimineața Învierii, Gavriil a fost cel care le-a întâmpinat pe femeile mironosițe, spunându-le că Hristos s-a ridicat din morți. Din toate aceste lucrări ale Sfântului Arhanghel Gavriil, poate că cea mai frumoasă este scena întâlnirii lui cu Fecioara Maria – Bunavestire. Este una din scenele cele mai extraordinare ale iconografiei dintotdeauna, atât în Apus, cât și în Răsărit. E o întâlnire extraordinară între înger și om, pentru că Maica Domnului se reprezintă pe ea însăși, bineînțeles, ca o ființă cu totul extraordinară, dar ne reprezintă și pe noi toți, ca oameni, iar arhanghelul Gavriil vine din partea Dumnezeu. Avem două lumi care comunică prin Duhul Sfânt, trei în total, a lui Dumnezeu, a îngerilor şi a oamenilor. Din punctul ăsta de vedere, arhanghelul Gavriil e prezent într-unul din momentele-cheie ale istoriei mântuirii.
„Fără flori, doar cu săbii, am fi cu toții morți”
– Dincolo de bogăția tradiției bisericii, la noi, la români, există și o tradiție a satului cel puțin la fel de bogată, când e vorba de îngeri. Cum îi vedeau țăranii noștri pe arhangheli?

– Sunt mai multe legende ale satului românesc despre sfinții arhangheli, cărora, în unele zone, țăranii le spuneau „hrangheli”. Unele dintre ele sunt mai fanteziste, dar altele merită să fie luate în seamă. De exemplu, există o legendă în care se zice că atunci când Lucifer a căzut din Cer, a luat cu el în iad şi veşmântul său de arhanghel, pentru că el a fost înainte o căpetenie de cete îngereşti. Dumnezeu l-a trimis pe Sfântul Arhanghel Mihail să-i ia acel veșmânt, pentru că nu se cuvenea să îl poarte acolo unde căzuse. Ca să-l păcălească pe Lucifer, Sfântul Arhanghel s-a împrietenit cu el și au mers împreună să se scalde. Când Lucifer s-a dat la fund, să înoate, Mihail i-a luat veșmântul și a fugit cu el, iar Dumnezeu a înghețat apa ca să nu poată ieși diavolul din ea. Dar Lucifer a spart gheața, a fugit după arhanghel și a reușit să-l prindă de talpa piciorului și să-i smulgă din ea o bucată de carne. De atunci, și noi, oamenii, ne naștem cu o decupătură în talpa piciorului, de acolo de unde Lucifer i-a rupt talpa arhanghelului. E o legendă care are o frumuseţe şi o însemnătate aparte, pentru că arată că nu se cuvine să fie lăsate cele sfinte celor necuraţi. Apoi, există o credinţă la sat că, atunci când iese sufletul omului, la căpătâiul lui vine și Sfântul Arhanghel Mihail, care stă de-a dreapta muribundului, iar diavolul vine și el de-a stânga, şi amândoi intră în luptă pentru sufletul omului. E o luptă pe care o vedem uneori şi la Judecata de Apoi, zugrăvită pe frontispiciile de apus ale bisericilor noastre. Și tot la sat se spune că Sfântul Arhanghel Mihail are milă de omul pe care îl vede într-o stare precară şi atunci Îl roagă pe Dumnezeu să îi mai dea puţin timp, ca să se mai pocăiască, să-i pară rău pentru păcatele sale. Dacă analizăm acest tip de luptă pentru salvarea sufletului omului, îl vedem pe Sfântul Arhanghel Mihail ca model pentru eroul basmelor noastre, care luptă cu zmeul, cu balaurul şi învinge întotdeauna cu ajutorul lui Dumnezeu.

Sfântul Arhanghel Gavriil este în umbra lui Mihail, în tradiţia populară. Principala faptă a lui Mihail ţine de oprirea căderii îngerilor, iar asta are o importanţă extraordinară, îl face un restaurator al lumii cerului, a lumii îngerilor, pe când Arhanghelul Gavriil are rol mai mult în restaurarea vieţii oamenilor. Există şi o legendă populară despre Arhanghelul Gavriil. Se spune că, după ce Adam şi Eva au fost alungaţi din rai, Dumnezeu i-a zis lui Adam: „De acum, trebuie să munceşti, să faci trei brazde, ce vei câştiga din ele va fi cât va fi, iar de rest, am Eu grijă să îţi dau, ca să nu-ţi lipsească”. A venit însă diavolul şi l-a convins pe Adam să are mai mult de trei brazde, iar pentru asta, au semnat și un zapis. Dumnezeu, bineînţeles, foarte trist, l-a trimis pe Arhanghelul Gavriil ca să afle pe ce cale se poate strica acest zapis. Cu o anumită viclenie, Arhanghelul Gavriil a aflat de la diavol că numai când va veni pe pământ un om născut din fecioară se va rupe acel zapis. Așa s-a ajuns ca Gavriil să meargă la Dumnezeu, să-i spună cum se rupe zapisul, iar Tatăl l-a trimis atunci atunci pe Fiul Său să se întrupeze, ca să rupă zapisul făcut între diavol și Adam. E frumoasă această legendă, pentru că, într-adevăr, venirea lui Hristos a rupt un vechi zapis al păcatului omenesc.
– La final, aș vrea să vă întreb care e legătura dumneavoastră personală cu aceşti doi arhangheli? Vă rugaţi lor?

– Eu mă rog lor la fiecare rugăciune de seară în care pomenesc toate puterile cereşti. Încolo, nu pot să spun că mă rog lor în mod special, în afară de momentul când vine praznicul lor, dar să știți că mă bucur foarte mult când dau în biserici de ei. Poate că am o sensibilitate mai mare pentru Arhanghelul Gavriil, decât pentru Mihail. Nu știu, floarea lui și această delicatețe cu care vine el la Maica Domnului şi delicatețea cu care e primit de ea, plus celelalte nașteri importante, a Sfântului Ioan, a Sfintei Maria, tot de el au fost vestite. Dacă Sfântul Arhanghel Mihail pare un comandant de oști, aprig, Gavriil e un fel de comandant de oşti ale păcii. Dacă îi vedem pe fiecare în fruntea unei cete de îngeri pe care o comandă, unii ar trebui să poarte săbii, alții ar trebui să fie în mâini cu flori. Sigur că în viață e nevoie şi de sabie. Sabia e bună să ţi se vânture puţin în față, să te trezeşti. Dar fără flori, numai cu săbii, am fi cu toții morți. De aceea au fost puşi împreună Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, pentru că, probabil, dacă i-am fi prăznuit separat, ar fi fost bine, dar nu ar fi fost atât de complet praznicul.